1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612846 inlägg · 6214 ämnen
« · 1622656 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 14/15
El Maco: Han kanske är hetare på Sundsvalls forum

El Maco: Åkerlund verkar vara iskall i forumet.

Sv: Apropå nånting...
hubbenorlen: Om du håller på med musik så har vi ett par gemensamma bekanta.

Timrå Icon: Jo, men det är väl bara i albumet "Tintin på porrklubben" som man ser att Dupont har 3-4 centimeter mer att stoltsera med än Dupond.

El Maco: Tänkte väl jag oxå!
Var dock inne ett tag på om det hade något med genitalierna att göra man fastnade i mustaschkampen till slut

Friman SR: Ha, en som kände igen sifferkombinationen :-) Jo. många var de gånger  man ringde som besatt till detta nummer...ibland bara surrade det och knäppte och ingen röst förkunnade ställningen....tänk på att det var på den tiden det var nummerskiva också på telefonen istället för knappar........den gick som en jävla propeller när Timrå hade match

157620: Coolt nick, ST:s Telenytt när det begav sig. Det där numret ringde man till leda för att få veta hur det gick för ÄLSKADE TIMRÅ IK på den tiden då Sportradion bara hade sändningstid 21.00 till 21.30, så fort man trodde dom lagt in nytt resultat ringde man det där förbannade numret. Men ibland i sin vetgirighet så trakkaserade man ST:s sportredaktion direkt och kunde då få sig en välbehövlig utskällning för det, hupp....

mikenomad: Modesty är suverän, med dagens seriemani så vore en TV-serie ungefär som "Nikita" fast mkt bättre då förstås eftersom det är Modesty något dom borde fundera hårt på :)

Kramer: Så är det...och inte blir jag ledsen inte. Möjligen lite skamsen för att i det här vassa sällskapet ha blottat sitt luddiga minne.

Nåja, Modesty är fortfarande sexigast men nicket valdes inte på de grunderna, mer lite slumpmässigt.

Redigerad kommentar

El Maco: Ojdå! Var, när och hur?

hubbenorlen: Fantastiskt... Måste åka till Vindeln!

hubbenorlen: Psst, om du har en haddock på armen så tror jag att vi har träffats...

hubbenorlen: En rolig detalj i Ishockeymysteriet är förresten att stjärnspelaren i som blir skadad och ersätts av Hubert har smeknamnet Snoppen.
Så jag antar att den benämningen av det manliga könsorganet tillkom efter 1952, då boken kom ut. För det får väl anses aningen magstarkt att döpa någon efter ett könsorgan i en barnbok.

157620: Det var faktiskt Vindeln som vad förebilden. Författaren Sivar Ahlrud var ju egentligen två personer. Ivar Ahlstedt och Sid Roland Rommerud. Pseudonymen är en blandning av de två namnen. Rommerud växte upp i Vindeln! Jag har varit där, och man känner verkligen igen Vindsele från böckerna.

Det är väldigt svårt att välja ut enstaka böcker tycker jag. Mest beroende på att dom är så otroligt lika rent dramaturgiskt. Tvillingarna börjar snoka i något, vilket gör Hubert irriterad. Men efter ett tag händer något som får honom intresserad. En av tvillingarna, och ibland Hubert, blir därefter tillfångatagen eller försvinner på annat sätt, och det är upp till de två kvarvarande att hitta den försvunne och lösa fallet.
Men så här på stående fot är favoriterna Tunnelbanemysteriet, Tavelmysteriet och Skyskrapemysteriet. Lördagsmysteriet också! Och Agentmysteriet! Den sistnämnda hette förresten Det försvunna manuskriptet, när den släpptes på Lindqvists förlag 1946.

Timrå Icon: Nästan rätt. Duponds mustasch är helt rak nertill, medan Duponts är utsvängd!

Timrå Icon: Närå. Helt rätt. Trez bien.

Timrå Icon: iiidddiiiiiiiooooootttt!!!!1!!!!

Redigerad kommentar

hubbenorlen: Jag har för mig....men nu blir man väl idiotförklarad, tillrättavisad och uppäten....att den ene har en yvigare mustasch än den andre som har en mer eeeeeh tysk variant.....

hubbenorlen: Haha fan va bra..

Alla gånger man som liten satt och förtvivlat letade i kartböckerna efter Vindsele och bara hittade Vindeln och Lycksele...

Vissa böcker når episka höjder. Grottmysteriet och Fäbodmysteriet två favoriter fast egentligen är det omöjligt att sålla ut de bästa. Långtradarmysteriet med Lillen, Boxermysteriet, Flygplansmysteriet..

Vad som var speciellt bra var att ibland var det tjuvjakt i övre norrland för att det i nästa mysterium vara nere i Stockhol och snurra runt.

Timrå Icon: Vet du vad som skiljer dom åt? Rent utseendemässigt...
Och nej, dom har inga förnamn. 

Redigerad kommentar

mikenomad: Nu måste jag göra dig lite lessen Mike men du är inte Modestys högra hand, det är en kille som heter Willie Garvin:
Du får tatuera in Steve Roper istället..:) 

hubbenorlen: Ja just ja!
Det har jag ju vetat en gång i tiden....

Rip Kirby: Då har vi iallafall ett lag efter oss nästa år :-)

157620: Haha! Precis. Han åker "åttan" runt hela Bengtsjö IF:s försvar. Vindseles IF:s klack har även ett par roliga ramsor:

Röda är biffarna som råa
Snart blir de alldeles blåa
Heja heja Viffarna
Buss på buss på Biffarna

Och:

Heja Viffar friskt humör
Biffar steker man i smör. 

Timrå Icon: Dupontarna är faktiskt inte tvillingar. Dom heter ju Dupont respektive Dupond, så dom är inte ens släkt. Tror att den missuppfattningen uppstod på grund av lp-skivorna, där dom kallas just för tvillingdetektiverna vid ett par tillfällen.

Timrå Icon: Löven får Waltin som tränare.

hubbenorlen: Dupontarna ja!
Har de något förnamn de där....?

hubbenorlen: Tvillingdeckarna äger ju fullständigt!!

Ishockeymysteriet t ex när Hubbe som är en hejare på konståkning helt plötsligt blir inkastad i Vindseles hockeylag för att tvillingarna lurat i tränaren att Hubert är skitduktig på att lira hockey när lagets storstjärna inte kan vara med

Kul med fortsatt serienostalgi så här i icke-hockeytider (NHL undantaget - Forza Rangers!). Antar att det är en och annan som har tagit del av den så omstridda Tintin i Kongo? Själv har jag inte läst den, men debatten kan man omöjligen ha missat. Helt ärligt måste jag erkänna att jag skrattade högt åt bilden uppe till höger där Milou säger "He doesn´t look very bright!". Humor på riktigt hög nivå. ; )

Kan Åkerlund vara en lösning för målvaktsparet? Han är bara 28 år och borde väl funka jättebra på den här nivån? Jag har inte läst mer än rubriken och tittat på bilden (mitt vanliga faktainsamlande i och för sig) så han kanske utesluter möjligheten i själva artikeln

mikenomad: Jag är nog ensam om den i världen tror jag. Har läst böckerna sen jag var runt tio år gammal och har en imponerande samling. Saknar en enda, Hubert som reporter, som kom ut på Beckmans förlag 1945. Det släpptes totalt fem böcker innan Wahlströms ungdomsböcker, med dom gröna ryggarna, och dom är inte lätta att hitta. Visst man kan köpa dom på Tradera ibland, men det är ju ingen sport. Har letat efter den på antikvariat i typ 20 år utan att hitta den. Och det blir ju inte direkt lättare att hitta den ju längre tid som går.

hubbenorlen: En tvillindeckargaddning....fantastiskt. Att jag inte sett koppling ditt nick-mina ungdomshjältar är obegripligt!

Mitt nick är ju Modesty Blaise's högra hand. Blaise förresten, världshistoriens sexigaste kvinna och min våta dröm under uppväxten. Funderar seriöst på att tatuera in henne på andra armen, frugan får leva med det!

Redigerad kommentar

Berglund:

Redigerad kommentar

hubbenorlen: Ja bröderna hardy är klassiker som jag läste mkt när jag va i 12-13 års åldern kommer jag ihåg, hade dom bara på Engelska dock :)

hubbenorlen: Härligt att kunna hitta själen hos andra människor, enbart genom att nämna en så enkel sak som Tintin :)

Min topp tre: 

* Enhörningens hemlighet

* Plan 714 till Sydney

* Det sönderslagna örat

Nu går jag och lägger mig och lyssnar på Solens tempel.

mikenomad: Men vad fan? Tvillingdeckarna? En tatuering av dom pryder min andra arm. Och deras kusin Hubert är ju mitt nick här!
Trodde alla förutom jag hade glömt dom.

DJ Hemp: Mina favoriter är Kung Ottokars spira, Plan 714 till Sydney och Enhörningens hemlighet. Men bomber och granater, jag skulle kunna räkna upp tio till.

Timrå Icon: Jaha. Du var en sån du.

157620: Tvillingdeckarna och Bröderna Hardy plöjde jag. Var inget fan av Biggles och läste endast sporadiskt A. Hitchcock. Men som sagt, de båda tvillingarna från öfvre norrland som vid besök hos den snustorre kusinen i hufvudstaden ramlade över det ena mysteriet efter det andra, samt böckerna om de snygga bröderna Frank (den mörke storebrodern) och Joe (blond lillebror) Hardy som tog efter den store detektiven och tillika deras fader när de löste kriminalfall efter kriminalfall slukades. 

157620: Min Häst och Kulla Gulla var också mästerverk

157620: B Wahlströms undomsböcer någon? Tvillingdeckarna, Biggles, Alfred Hitchcock och Tre deckare, Bröderna Hardy

Rip Kirby: Hmm, ett Tintinforum....Intressant. Har alla album, fantastiska skapelser. Blev genast sugen på lite Loch Lomond ;-)

DJ Hemp: Syldavien och Bordurien är påhittade namn på länder hämtade ur äventyren :)

DJ Hemp: Var det inte Tibet han var i....?
Men sönderslaget öra låter ju iofs som det kunnat vara Sovjet....

Rip Kirby:

Måste erkänna att jag varken har läst eller sett Tintin i Sovjet. Ett riktigt klassiskt album, som jag minns det, är Det sönderslagna örat. Det utspelas främst i någon latinamerikansk militärdiktatur, där det är en maktkamp mellan General Alcazar och General Tapioca. Tänk att man ännu minns dessa namn!

Snart börjar fotbolls-VM i en latinamerikansk f d militärdiktatur. Man lär hålla lite extra på Belgien då. : )

DJ Hemp: Albumen läste jag senast nån gång på mellanstadiet vill jag mnnas. Minnet kvarstår dock och Tintin är i min värld ännu oöverträffad vad gäller teknade figurer i den genren. Filmerna har jag dock återkommit till betydligt mer frekvent och har självklart tagit hem alla som finns att tillgå. Tror jag gått bet på Tintin i Sovjet bara.

hubbenorlen:

Jag kan själv inte säga att jag har fortsatt läsa Tintin, men jag såg en nyproducerad animerad film för inte så länge sedan. Kul att du fortfarande läser albumen. Vad har du för favoriter bland dem?

Kapten Haddock känns helt rätt i tiden. Han var definitivt en idol även då det begav sig. Anfäkta, anamma och regera! *hick*

Redigerad kommentar

DJ Hemp: Läser fortfarande albumen med jämna mellanrum, samt lyssnar Tintin-albumen med Tomas Bolme.
Har varit Tintin-fan sedan sent 70-tal, vilket manifesterades med en Kapten Haddock-tatuering för några år sedan.

Spånar vidare på Buster-serier som var "hyfsat så där" och som hittills inte har nämnts här (jag föredrog fotboll även på den tiden): Roy of the Rovers, Simon Skarpskytten, Kid Cox, Nicke, Lefty, Korpen, Fyndet från Argentina, Fotbollsfantasten etc... och, sist men inte minst, Nobby Tåfjutt!

« · 1622656 · »