1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 609539 inlägg · 6214 ämnen
« · 1691423 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Noterar förresten att J20 ska träningsspela mot tre A-lag från division ett, vilket man tillsammans med Luleå är ensamma om bland lagen i den norra serien. Så pass bra minne har jag inte att jag minns alla försäsongsmatcher de spelade förra året men detta med att möta seniorlag känns ändå som en ny grej. Det vore intressant att få veta mer om strategin kring detta, vad intentionerna är från Thelins sida. Vi får hoppas på att inte något av lagen har någon broiler på 120 pannor som får för sig att vika ihop 70 kilo Elias Pettersson till en liten tändsticksask bara.

Redigerad kommentar

dr dängroth: Hockeypraktikan förra året var ju illavarslande eftersom vi hade en varm industrisemester. "när östrandsjobbarna i solen vilar, finska målvakter i mittperioden silar"

Knylan: Enligt hockeypraktikan är ispremiär 2-3 v efter den normalt sett regniga fruntimmersveckan en framgångsfaktor på poängskörden. Isen tillverkas av regnvatten från fruntimmersveckan, lakvatten från fabriken och en liten, noga avvägd skvätt byxljummen Explorer.

Tvåtallar: Såg att Nollan skrev på twitter att man räknar med fjärde eller femte augusti, de ska gå ut med det imorgon.

Knylan: När är första isträningen ?

El Maco: Blir lite fundersam kring Molinder för det är ju precis detta som sägs vara fallet när det gäller honom. Han ska med andra ord spela här i vinter men man gör en specialare nu under sommaren för att slippa lönekostnad. Och inga signaler skvallrar väl om annat heller, han hade nog kunnat hitta en klubb redan nu om han velat det och vi hade behövt vara betydligt mer angelägna om att fylla en forwardsplats.

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
El Maco: Han Är helt dum... har man varit dörrvakt så har man.

Sv: Silly season 15/16
JobbaPuck: han tränar väl med laget?

El Maco: Faktum kvarstår att vi bara har elva forwards på kontrakt. Det är minst en för lite, oavsett lån och/eller juniorer underifrån. Vad händer med Molinder? Längesen han var "klar" nu...

JobbaPuck: Det blir ju lite gallrande i talangskogen när vi har en hel plantering med 21-åringar. Förhoppningsvis blev rätt plantor kvar.

El Maco: Inventeringen av arenans underhållsstatus gjordes för övrigt av (oberoende) Castor 2015-06-12, alltså före KF-mötet 15 juni. Förslag till omedelbara åtgärder (inom två år) skulle ge en utgift på 4,9 mkr. På lång sikt är summan beräknat till totalt 9,8 mkr. För mig ser det ut som ett normalt underhåll av en till stora delar nyare idrottsanläggning. Dessutom: Vilket av det föreslagna kommunen väljer att utföra är en helt annan sak.

Verkar som att Tony har kollat på hur Republikanerna agerar borta i USA. Tycker iaf agerandet påminner om hur de jobbar.

EArk: Hade gärna sett honom kvar. Det finns mycket hockey i den pojken, som man säger. Kan explodera i rätt miljö och med rätt förutsättningar.

Kongo: exakt. Och det vet Tony med om han inte är helt dum. Alltså är det något annat han vill åt. Politiskt tramsande.

El Maco: Tony tycks ha tappat fotfästet.

-

Ishallsövertagandet för 45 mkr finansieras (som brukligt med bland annat kommunala investeringar) genom upplåning. Kostnaden för detta täcks från år tre helt av hyresintäkten från föreningen.

På samma sätt skulle en investering genom nybyggnation av bostäder finansieras genom upplåning vars kostnad täcks av hyresintäkter.

För skolan skulle det enligt samma princip innebära att kostnaden för upplåning, investering och byggandet av en ny skolbyggnad skulle finansieras av en högre hyresintäkt.

Summan för ishallsköpet är alltså inget som hade kunnat finansiera något annat, eftersom det skulle innebära att Timrå IK:s hyra skulle betala en upplåning för att bygga exempelvis ett hyreshus.

ante08: Kollade Timråbos årsredovisning och de har fastigheter med ett marknadsvärde på nästan exakt en miljard. Vore säkert kanon om Timråbo expanderar och bygger mer men det är inte så att förutsättningarna ändras jättemycket med 65 mkr mer...

ante08: 65 miljoner till vägbelysning? 65 miljoner till ridhus? 65 miljoner till fattiga blinda lungsjuka barn?

65 miljoner kronor till AB Timråbo eller alla miljoner till Arenaköpet?

EArk: Folk börjar falla på plats. Typ Norja och Robin därute som inte hookat upp med någon klubb?

Och Erik Nyström klar för Pantern

Knylan: Absolut. AIK framhåller hans "SHL-erfarenhet" när de presenterar nyheten. Men han är på tryout.

El Maco: I snacket inför säsongen kommer det heta att vi "tappat" han till Gnaget som ett tecken på svaghet. Karln är ju SHL-meriterad. Precis som fallet med Jonathan Carlsson förra året.

Knylan: Calle Åsell klar för AIK by the way.

NoMercy: Ja, Gaylord Entertainment Center är ju ledigt numer.

Jag kan köpa den! Vad kostar den? Vilket jädra tufft namn arenan skulle få.

Herminator: Kanske skulle det klirra i kassan om vi bytte till Timrå Red Bull?

El Maco: Slimmen är ju god för 74 miljarder USD så det borde vål gå att lösa.

Herminator: Han kan även få köpa lagets namn om pengarna är de rätta. Vi kan vara Slimrå IK.

El Maco: Nej fan, Trump var ju så taskig med gamle Macain.
Carlos Slim Helu Tower skulle sitta bra med Texmex och Sol öl i arenabarerna, taget!

Herminator: Trump Tower Timrå?

El Maco: Bill Gates Arena?

Rip Kirby: Jag skulle tycka det var mer underbart om den hette "Crazy billionaire arena" eller något liknande och någon lagom generös person lassade in.

cally47: Ljuv, temporär musik!

cally47: Det låter väl fullt logiskt isåfall och helt underbart i mina öron!

Heter hallen Timrå Isstadion numera?

Är det månne någon ny som styr Timrå IKs sociala medier? Aldrig sett ett sånt aktivt Twitterkonto tidigare. Bra!

El Maco: Haha, det förklarar varför jag inte begrepp något alls av ditt inlägg. Svarade dock ändå.

Knylan: ...och jag tänkte på JOHAN Persson... Carry on. As you were.

El Maco: Obegripligt att inte andra klubbar sett hans storhet, en av mina absoluta favoritbackar i Timrå IK genom åren. Blev överraskad att han följde med oss ner i HA från första början men det är väl den där vurmen för offensiva backar som fortfarande hänger kvar. Utan tvekan bästa back sista året i ES tillsammans med Robinson. 

Knylan: Det lär inte avgöras på barmarken i alla fall...

Undra hur det går för Robin Persson med SHL-kontraktet egentligen.

Här sitter man i skogarna i Småland och njuter utav Svenska sommarvädret. Jag lever och har det bra trots en tids frånvaro här. Har det hänt under tiden jag varit borta? Har varit helt kass på uppföljning utav laget sedan jag lämnade Tjeckien efter VM för att senare återvända och se U21 ta sitt historiska GULD!
Beställde två pallar med sommar och försäsongdricka ifrån Drinko i juni och planerar nu inför hösten.
Härligt att man kan se all sevärd svensk hockey på CMORE i höst :-)
Funderar på att köpa en minibuss inför hösten och se Timrå, men vi får se? Jag brukar ju inte vara körduglig matchdagar :-(
Nu fortsätter jag att ifrån hängmattan ladda inför hösten..
Då vi ska " Returna till SHL " !
Glöm inte smörja in er om ni somnar i solen!
Jag vet hur det är :-(
Trevlig sommar på er önskar jag ifrån solskenet och dimman :-)
Vi ses i hall nära dig i höst för den här säsongen tror jag på MIRAKLET! !

Kylington har skrivit kontrakt med Flames. Tungt för AIK om han spelar i AHL istället.

El_loco: När du skrev att bobbarna får bättre målvakter i samband med att de lånar in en junior från Modo så tolkade jag det som att du bland annat jämförde just sagde inlånade Olsson med vår Ohre. Så då gjorde jag en egen jämförelse. Det var inte meningen att lägga ord i munnen utan jag trodde att det var det du pratade om.

När det gäller Mattsson så är det ingen slam dunk att han blir seriens bäste målvakt direkt. Men det är inget hopplöst fall heller. Jag är juli-optimist.

El_loco: Gällande samarbete med Modo så behöver du inte vara det minsta orolig. Skillnaden är att ett lag som Mora lånar in för att fylla laget, det gör inte vi och det ska vi vara jävligt glada för. Det finns inget uttalat samarbete mellan oss och Modo utan det kommer ske som förra säsongen, vi lånar in vid skador, sen kan det bli Färjestad, Modo, HV eller vilket lag som helst. Att hålla på något uttalat samarbete med en klubb när vi har väldigt bra juniorer på gång vore onödigt och farligt.

Hirsch har inte värvat Mattsson utan han fick vara med och ha åsikter gällande vilken målvakt han ville ha. Johan Mattson blev andrekeeper bakom en av seriens absolut bästa, plus att han var på lån från DIF. Tilläggas ska även att Mattsson fick stå i huvudsak på bortaplan i höstas, han fick ingen gräddfil direkt.

Det råder inte direkt brist på målvakter överlag så om man velat titta på andra alternativ så hade man garanterat gjort det. Hirsch ansåg förmodligen att det finns mer att ta ut av Mattsson så då kör de på det. Han får ju en oerhörd chans att verkligen ta steget nu också efter att ha hamnat lite på kant tidigare. När han skulle ta klivet för typ två år sen i DIF så klev ju Reideborn fram och blev sjukt bra och tog upp Djurgården i SHL. Vi får se hur Mattsson blir men han går onekligen i linje med resterande lagbygge, plus då detta med Hirsch.

El Maco: Nu lägger du nog ord i munnen på mig. Jag har inte jämfört Ohre och Olsson. Nog för att det känns rätt stabilt att Olsson representerat Sverige i U18 VM. Ohre har väl inga landskamper så vitt jag vet. Vidare så var väl i princip inte Ohre backup för oss i fjol. Mest bara ett namn på pappret. Hur många matcher gjorde han? Det stora problemt jag ser är att Modo lånar ut spelare till alla andra utom oss. Sundsvall nu och Mora tidigare. Hur ska det fortsätta? Jag frågar igen finns sammarbetet kvar och hur djupt är det?

(För övrigt så tycker jag att det är rätt patetiskt att det är tillåtet att låna ut spelare till alla olika klubbar. Vore coolare med tydligare farmartillhörigheter. Tydligare regler. En spelare ska ju inte kunna representera tre-fyra klubbar i svensk elithockey under en säsong. Men det är en parantes i debatten.)

Vidare så kan man snacka om vilken fantastisk potential vårt nya målvaktstränare och Mattsson har. Jag ställer mig dock rätt tveksam till att Peter Hirsch hade något större urval när han valde just Mattsson. Mattsson var ju inte ens förste keeper i Löven ifjol - där jag misstänker att Hirch hade rätt mycket att säga till om när det gäller laguttagningen. Hirch hade nog en rätt begränsad penningpung när han valde Mattsson.

Givetvis så hoppas jag att ni positiva människor har rätt och att den stora potentialen hos våra keepers slår in och de murar igen totalt i vinter. Jag känner bara att potential är inte sättet jag helst skulle vilja beskriva mina målvakter. Känns som det hade varit trevligare med ett något säkrare kort. Men å andra sidan så prövade vi väl det i fjol och det gick ju så där...

El_loco: Jag vet inte varför bobbarna skulle ha en bättre backup än vi i och med att de får låna Modokillen? Ohre har mer rutin och har ingått i A-lagstruppen ett år och testat på allsvenskt spel redan. Han hade väl dessutom bättre statistik i alla kategorier än Markus Olsson i J20 förra säsongen.

För att avgöra saken så har Ohre Kovland som moderklubb vilker inger mer respekt än Olssons Örnsköldsvik SK...

Den stora frågan är väl hur bra våra respektive förstamålvakter kan tänkas vara. Åke är ett starkt namn för bobbarna. Ny målvaktstränare känns som en möjlighet att få ut mer på målvaktssidan än vad vi fått på senare år och förhoppningsvis levererar Mattsson. Han lär ju behöva vara ganska dålig för att inte vinna fler matcher åt oss än vad Norja gjorde.

Knylan: Jag är inte överdrivet orolig med Ohre som tvåa. Han är tillräckligt bra och har potential nog för att ges den möjligheten. Kändes mer ihåligt ifjol bakom vår etta som själv inte visade sig vara bättre än en backup i längden. Mattsson tror jag hårt på och som du skriver så känns lösningen med honom och Hirsch bra på förhand. Att vi överhuvudtaget bytte målvaktstränare känns klockrent. Ska bli spännande att se vad en ny röst och nya idéer kan göra.

« · 1691423 · »