1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607450 inlägg · 6214 ämnen
« · 1725635 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Timrå IK - IK Pantern 2016-02-06
Här sitter jag och längtar efter att en match mot Pantern ska börja. Giv oss frid. Vinn.

Sv: Apropå nånting...
Vi borde varit på fast playoff-mark nu om vi inte haft sånt j*vla missflyt.
Imorgon tar vi tre friska mot pantertanterna!
Ska bli skönt att se!

För övrigt suger den nya layouten på hockeysnack gubbe

Andersson: Efter denna förlustsvit så undrar jag om de hade klarat ett kval neråt?

EXPLORERSMÅLAND: Klarar dom kvalserien neråt ?

Gurkorna torkar igen...
Måste vara största djupdykningen i Svensk
Hockey denna sessen..
De får snart slänga in Lidas i laget...

El Maco: Ja, det satt fint. Vi får hoppas på det.

Men visst fan undrar man över den där artikeln. Vad är det egentligen för bortskämda glin? Det här citatet får en att undra:

"De yngre får till exempel fylla på vattenflaskor och hämta puckar åt de äldre. Säger de emot eller om de upplevs som respektlösa får de stå till svars inför de äldre eleverna."

Jaha?! Det är ju klassisk fostran. Så har det alltid sett ut. Skulle vilja se de gråta ut sådär när det kommer upp i ett ev. A-lag.

JobbaPuck: seger med 4-2. Det lättar upp stämningen. En släpmatch till mot Örebro nästa omgång. Seger där och vi är på övre halvan plötsligt

El Maco: Förstår inte problemet i J20. De underpresterar kraftigt. Spelare som ifjol var tongivande i J18's succé är helt under isen, medans andra som tidigare florerat i olika pojk/juniorlandslag är en skugga av sitt forna jag.

Denna stämningshöjare kan möjligen ha något med det hela att göra:

juniorkollen: 2-2 efter att vi tappat 2-0... Kom igen Timrå!

I Hovet gör AIK det de ska och leder med 4-1 mot VIK

juniorkollen: kul att ohre och Filip Lander får matcha lite!

Knylan: Viktig match för J20 ikväll då dom tar emot Västerås. Någon som ska kolla?

Erik Westlund på ST med intressant fakta

"Fyra av Timrås sju sista matcher spelas i Timrå Isstadion och de tre sista omgångarna ser ut så här: Derby mot Sundsvall Hockey 24 februari, Mora hemma 26 februari, Asplöven borta 28 februari. Sundsvall och Asplöven lär redan vara inställda på kval då. Mora kan vara med i kampen om playoff, men då har Timrå ett gyllene läge att på egen hand skaffa sig en fördel mot Dalalaget. Spelschemat känns gynnsamt och går att jämför med till exempel Västerås som avslutar betydligt tuffare med matcher mot Oskarshamn, Leksand och Tingsryd"

Knylan: Eller bra och bra siffror i Danmark, det är onekligen en sanning med modifikation. Men Iserlohn plockade honom iaf, ett topplag i DEL.

lungan: det är skitsvårt alltså med den ekonomiska balansgången... Alexander som gick i pension och Marklund var ihop med Johan Johnsson har ju inte direkt levererat vad nubben förväntat sig... Man kan säga vad man vill om bygget iår men alltså att slänga större pengar på någon som inte riktigt levererar är väl värre än dagens läge... Vi har juh langat feta stålar till Kim Hirso och Vampola utan att fått valuta för stålarna... Det svider asså...

Jag kan köpa Årets bygge även om det är lite lite muskelmassa men det finns en tanke om fart och fläkt med starka lungor och det levererar dom med.

Sedan kanske Timrå IK kan komma framåt ekonomiskt och plocka undan en summa till en förstärkning som man anser sig behöva varje år innan transferfönstret stänger.
En målskytt, en hårdstjutande back eller en framspelande frw eller kanske en defensiv back eller varför inte en ny målis.

Det vore lite roligt med lite silly inför sluttampen med...

Det ska inte vara för lånade pengar utan det ska vara pengar som man redan avsatt för spelarbudgeten då.

Det kanske inte kan bli en stjärna men har vi tur kan det vara vad som behövs för att få ut lite mer av truppen när det gäller som mest!

Sputnik: Klurig ja, framförallt eftersom vi inte träffat helt rätt på den positionen på evigheter. Vilken annan rövklubb som helst verkar träffa rätt då och då, vi får högst halvträffar. Sällan usla keeprar men aldrig de där som gör ordentlig skillnad. Lindbäck undantagen, men även han var blek i perioder.

En målis jag var sugen på inför den här säsongen var Chet Pickard som var i Djurgården 12/13 och gjorde det bra där av det lilla jag minns. Han drog sedan över och gjorde ett försök till att etablera sig i AHL men det gick ej så han vände och hade bra siffror i Danmark förra året. Blev sedan värvad till Iserlohn där han nu är andrekeeper. Har kontrakt över nästa år men det är ett optionsår. Trots att det är tyska förstaligan han huserar i nu så tänker jag mig ändå att han inte bör vara helt omöjlig. Det var Challe som värvade honom till DIF så det är ju bara att fråga honom. Pickard har bra size och verkar klara av att stå väldigt mycket också. Året i DIF hade han jämförbara siffror med vad Mattsson har i år.

Han får bli mitt bidrag för nu.

Knylan: Målvaktsfrågan blir klurig för Nubbens lagbygge. Fortsätter Mattson ha den form han har nu skulle jag gärna ha kvar honom. Frågan är bara varför det behövde ta en halv säsong typ för han att komma igång, vi har absolut inte råd med det utan måste ha en målvakt som kuggar i snabbt och börjar vinna matcher åt oss snabbt. Frågan är också hur dyr han kommer vara nästa säsong. Den nämnda Dan bakala verkar ju göra det stabilt i Oskarshamn, har bara sett han 2 matcher, men Han har agerat stabilt i dessa. Frågan är om Timrå skulle kunna göra en prestigevärvning av han och sno han från Oskarshamn, inte mig emot. :)

T T: På tal om det om står artikeln om Mora, hur har det gått för Timrås säljning av arenanamnet? Har jag missat helt eller har vi fortfarande inte sålt det?

Sen ska vi komma ihåg att när det gäller målvaktsspelet specifikt så ligger vi femma i ligan totalt sett. Mattsson själv ligger sjua i målvaktsligan och ligger inte långt efter att klättra lite till. Fortsätter den här trenden och vi fortsätter att vinna så kommer han ha vänt trenden och runda av säsongen med fler vinster än förluster, något som såg väldigt mörkt ut för några veckor sedan. Jag misstänker att intentionen är att byta målvakt tills nästa år och sett över hela säsongen som helhet så bör så också ske, men frågan är vad vi kan få in istället som utan tvekan är bättre.

Läget är det att Peter Hirsch gissningsvis blir kvar i klubben, han är redan stadgad i Sundsvall. Han var med och valde Mattsson. Om han valde Mattsson utifrån att det var den enda tillgängliga målvakten han jobbat med tidigare eller att han ser stor potential i Mattsson vet jag ej, men jag hoppas på potentialsargumentet. Det går också att se en tydlig utveckling hos Mattsson under säsongen, frågan är hur mycket mer det finns hos honom. Hur bra kan han bli? Kan han bli en målvakt som tar oss till toppen av tabellen om bara några år? Jag är inte helt övertygad. Vi har inte heller resurser till att ta in ett målvaktspar som ska tampas om rollen som förstekeeper.

Jag tror att vi ska våga gå på ett "säkert" kort. Se på Dan Bakala. Bra siffror i fjol, Oskarshamn ser detta, rycker honom och vips är ett sånt pissgäng som OIK trea i tabellen med åtta matcher kvar av serien. Ska vi då testa att sno honom nu kanske? Kontraktet går ut. Ja, kanske?

Känns som att det här lika gärna kunde handla om oss.

EArk: Apropå konkurshistorik. Nu sitter Dragons med skägget i brevlådan

lungan: Jag ser center- och målvaktsspelet som de två enskilt största anledningarna till att vi inte ligger högre upp i tabellen. Framförallt centerspelet, Mattsson kan inte vinna matcher åt oss om vi återkommande bara gör noll till två mål framåt. Det är så många poäng vi slängt bort i år på att bristen på produktion, och då kan man ju göra det enkelt och säga att det saknas målskyttar. Det gör det, uppenbarligen. Men en målskytt ensam drar inte upp ett PP-spel från botten till toppen.

Vi gick bort oss med Lindgren helt enkelt, han var i för dåligt skick. Detsamma gäller Johnsson. Båda två kom in med skadebekymmer och Lindgren framförallt med en hjärnskakningsproblematik. Lindgren kunde ha blivit väldigt, väldigt bra men det körde ihop sig. Johnsson tror jag fortfarande på och vill behålla, men inte som avsedd andrecenter. Den rollen ska Pettersson ha nästa år, åtminstone sett till lagbygge.

Det är sant att vi har problem med målskyttar och det hade ju varit kul att verkligen träffa så otroligt rätt som AIK gjorde med Strömwall, åtminstone sett till hans form i inledningen av serien. Men hade vi bara fått till det med centrarna så hade en sån som Marklund nog kunnat stå på 20-25 mål nu. En av de man trodde skulle utöka sin målskörd i år, John Westin, har ju helt lagt ner. Vad har han, ett spelmål i år? Men nog fan är det något som är i grunden skevt i klubben i att vi ska dras med den här problematiken kring produktionen år efter år. Mycket har så klart handlat om bristen på kompetens, men det kan fan inte enbart handla om det.

Jockz: borde inte vara så svårt att ersätta Hallins höga lön med en bra sniper med allsvenska mått mätt. Inget ont om Hallin, men med den lönen han besitter och det han ger Timrå i dagsläget så måste man nog ge plats åt mer spets. För Hallins kontrakt går väl ut efter säsongen? Visserligen ger nog Hallin mycket med sin rutin också, men om han skall stanna måste han gå ner i lön.

lungan: Låter ju som det Thomas Johansson sa då ekonomikurvan började peka nedåt. Början på han och linkans hazardspel.

lungan: det är ju det där vanliga att det var hela havet stormar ekonomiskt under 2015.

Utifrån hur Timrå spelat iår borde man inte ha vågat satsa på lite snipers?

Jag tycker personligen att Timrå haft ett bra stabilt grundspel överlag i år man har endast minus 7 i målskillnad. Grunden till dessa minus 7 är inte mycket insläppta mål utan alldeles för få gjorda.

Med en fungerade production på mål hade Timrå legat betydligt högre i tabell och det hade garanterat varit mer publik på hemmamatcherna.

Frågan om man inte har varit för försiktig iår, spelarbudget mässigt. Med mer publik hade eventuellt en investering i spelare med ökade publikintäkter varit en +-0 affär?

Knylan: Hoppas Aik tar en planenlig seger mot gurkorna idag. Helst med ett par mål så vi får in lite målskillnad med.

sargad: Köra?Är du inte klok rabben.
Jag kör inte en meter.
Jag har hand om baren och underhållningen under resan :-)

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2016-02-03
Söderöver: blir så när det drar ihop sig domaren höjer nivån i slutspelet och play off spel då slänger man regelboken...

El Maco: Jag kan köpa omgångens resultat ändå. Osis att Löven vann mot BIK kanske, men det är bra att försöka gröta ihop tabellen från plats sex och nedåt i alla fall.

Laken: wow.

Inte helt omöjligt att vi slutar på dubbla snittet jämfört med dem. De har ett derby kvar men lär ha tomt i övrigt. Hoppas många kollar på oss i avslutningen. Tror inte det blir mer än 2200 nu mot Pantern men hoppas på fler.

Sen kommer spurten. Hoppas folk vill se när det avgörs. Kan vara riktigt viktig match mot Mora 26/2 till exempel.

Knylan: ...Leksand 5-4

TAIF levererade inte. Annars okej. Hade varit roligare med kryss i full tid i Leksand.

Sundsvalls officiella publiksiffra 476 personer... Undra hur många som var fysiskt på plats?

Och Sundsvall roffar åt sig alla tre pinnar hemma mot Hästen. Det tackar man ju inte nej till. Och där gjorde Pantern 4-4 mot Leksand också.

Ice Tea: Tyckte själv det var bra underhållningsnivå på matchen igår, mycket fart och vilja. Visst kanske få målschanser överlag, men matchen gick i raskande takt med få avblåsningar. Fredrik Warg som var expert igår på cmore sa flera gånger att han tyckte om matchen för att det var hög fart och frenesi och bra underhållnimgsvärde.

EXPLORERSMÅLAND: Jag ser ett Passilinna-scenario framför mig(kollektivt självmord) Med en Småland som chaufför, det kan bli filmstoff detta😀

Söderöver: Domare Filip och jag gick samma domarutbildning för ett par år sedan. En bra grabb. Ursprungligen ifrån Blekinge.

Funderingar kring ett eventuellt Mekka Rejs....
Sitter och spånar lite på begagnade Dansbandsbussar. Funderar på att kränga en om vi tar steget vidare?
Funderar om man kunde lacka den Röd och vit och skriva på med texten " Timrå IK Fans On Tour. Mekka Rejset 2016! på sidorna.
Vore något det och plocka upp folk ifrån Malmö och uppåt längs vägen..

TD: det var gott om slashing och trippings men nivån var jämn och ganska konsekvent. Han var rätt bra! För en skåning...

Ice Tea: jag tycker Andreas Lidén är skitbra. Underhållande livereferat och kan hockey. Sen tycker jag det är svårt att klaga på hockeybevakningen. De har hårdbevakat inför säsongstart och derbyn, plockat i vår historia och rent generellt plockat upp allt väsentligt som skett. Beror väl på antalet klick framöver hur det kommer se ut.

Vore intressant att veta spreaden mellan oss och våra kära lokalkonkurrenter i Gärde när det gäller läsning på nätet. Läser ofta ikapp lajvchattarna från Timråmatcherna efteråt och det brukar vara många kommentarer från läsare, även när TIK spelar hemma. I bobbarnas flöde är det nästan heldött.

El Maco: Endast tre på lördagkväll....

El Maco: Anledningen till att de tror att det är 5 raka är att VIK matchen var från en omgång senare än A-röven matchen och de har ingen koll på att A-röven matchen spelades efter utan kollar bara i tabellen och ser att vi vunnit de 5 senaste omgångarna

Jåkkinen: Enligt expressen så gjorde Johan Dahlén det enda målet igår!
För övrigt så verkar de lokala medierna inte så där väldigt förtjusta över att Timrå just nu går väldigt bra. Lidén tycker inte det är nån underhållning,vad begär han ? Att de ska spela som Frölunda eller.. och utrymmet i den lokala blaskan tycks bli mindre o mindre i takt med segrarna,,,, och Radio Ångermanland, ja herregud....de kunde ju inte ens vara neutrala när de bevakade arenaaffären, de tog ju faktiskt politisk ställning där och då.

Ok det var bra med reportagen om gamla TIK ikoner men nu är det Petterson o Dahlén som står för underhållningen tillsammans med en riktigt bra defensiv och hårt jobb. TIK kämpar för överlevnad både ekonomiskt och sportsligt och att då lyfta resultatmässigt när det som mest behövs är jag faktiskt imponerad över.

Jo jag vet jag är enögd men just nu förtjänar Timrå lite mer positivt utrymme i media.
Bra där aftonbladet o Expressen....

ALLA till arenan resterande hemmamatcher nu - de förtjänar dom

lungan: jaga Pantern? Vi jagar ju femteplatsen. Sex poäng upp.

Jåkkinen: Aftonbladet tror vi vunnit fem raka. Inte än.

Champagnen är slut och jag hoppas på mer på lördagkväll? :-)

Grattis Tik t o m domaren höll playoffs klass

luffaren: dom borde boka in träningsmatcher under uppehållet!

EXPLORERSMÅLAND: säger ju det! Och han smäller på med! Trots att han vet att han kommer få det ondare än den han tacklar varje gång! Han är fan inte de sämsta vi har i truppen!

Om han och Dahlén lär sig att lyfta avsluten några decimeter så blir dom ruskigt vassa!

Det är små marginaler i ishockey. Jävligt små men avgörande!

Undrar hur långt Dahlén går alltså! Hans första a säsong är ju inte direkt tråkig!

Jag ber till högre makter att han stannar ett eller två år bara för att ha rätta förtroendet att fortsätta frodas som spelare! Istid i alla lägen måste vara bättre än att spela i en högre liga...

Lex Zäta.

Det skulle kunna bli avgörande för Timrå ik's framtid med!

Tom Berglund växer i mina ögon..
Sliter som ett djur i sarghörnen och skapar en hel del och levererar en hel del eleganta pass...och åker som en gud på rören!
Nu fortsätter jag med nattsuddet :-)

« · 1725635 · »