1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606095 inlägg · 6213 ämnen
« · 1667500 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
DJ Hemp: Tänkte just att Pantern är väl Malmös variant av Sundsvall Hockey. Men det är väl så att Pantern har mer anor än MIF ?

Sv: Silly season 15/16

söder över: Robinson är i särklass den bästa värvningen som Linkan gjorde som ren värvning betraktat då ingen hade koll på honom och han spelade för småpengar. Skulle ranka honom väldigt högt bland de backar som spelat i TIK från 2000 och framåt. Fullkomligt fenomenal skridskoåkning. Hade han spelat här när laget var bättre så hade man haft starkare minnen av honom, sista året slutade han t.ex. tvåa i interna poängligan på 23 poäng. Allt som skedde där från 2010 och framåt känns som ett töcken.

Lite andra lösa transatlanter från 2000 och framåt: Kevin Hodson (Kanada), Ed Ward (Kanada), Lee Jinman (Kanada), Blake Sloan (USA), Nate DiCasmirro (USA), Jamie Lundmark (Kanada). Sen har vi då förra säsongens Wade Bergman, kanadick. 

söder över:

Tja, "Bella" har dubbla nationaliteter (Italien/Kanada) och är född i Toronto, så nog kan man kategorisera honom som minst 50% kanadensare. Sedan om man är transatlantisk i sin spelstil eller inte (Mat Robinson) var inte riktigt frågan, utan bara om vi haft några fler kanadicker på 00-talet. : )

söder över: Jamie Lundmark i all ära, men inte rosade Lee Jinman marknaden heller direkt. Och sedan har vi Blake Sloan, fast han var amerikan.

Man kan också lyfta fram Wade Bergman som en mindre lyckad värvning, men han ska ha all cred för att han gav allt när han väl fick spela.

Men jämför man med tjeckerna som har spelat i Timrå (12 st mot 11 kanadensare) så har kanadensarna gjort betydligt större avtryck. Så jag är helt och hållet inne på det kanadensiska spåret.

DJ Hemp: må så vara men Bella var helylle italienare! Inget mer än så... Robinson var allt annat än Nordamerikansk i sin speltid. Bra höstas nivå riktigt bra på rören men relativt svag på avslut... Ingen slump att han valt EU som plantskola. Han var bra för sin storlek i det fysiska spelet men han hade svårt att flyta på starka killar så som Mats lavander...

Jaji, där fick man i alla fall ihop tre ytterligare kanadensare som spelat för oss på 00-talet. Det har varit så oerhört många spelare som passerat revy under våra elitserieår att man lätt har glömt hälften och ibland blir lite överraskad när man ser vilka spelare som representerat föreningen. Vi hade verkligen en ny storhetstid där under flera år. Detta tänker man inte alltid på i dag nu när vi har betydligt mindre namnkunniga lirare i laget.

Liksom Mathew Robinson.

Daniel Bellissimo är också född i Kanada.

157620: vi har väl haft en transatlant med svensk klingande efternamn som också gjorde en rätt svag tillställning under några problem fyllda månader?

Den snubben måste ha varit EP scoutad!

Redigerad kommentar

157620:

Han den där som ville ha skottat utanför garageinfarten då?

Edit: Ja, Daniel Corso alltså.

Redigerad kommentar

Sputnik: Förutom dessa, är det bara sopan de Rouville som varit kanadicker på 2000-talet? Minns inga flera..

söder över: när man minns tillbaka på lyckade transatlantförvärv, Sonnenberg och Manderville vilka lirare!! Corey hirsch var ju inte direkt kass han heller när han var hos oss.

Nubben ge oss en kanadick!!!!

hubbenorlen: jag uppfattar inte alla saker på samma vis alltid med det sagt skulle jag inte tordas gå i döden för mina "sanningar"

Jimmys engagemang och brinnande intresse för alla delar av hockeyn skulle jag aldrig ifrågasätta dock...

Jag skulle inte vara motståndare till en sådan roll åt Jimmy iaf!

Sedan finns det ju endel "profiler" att bolla idéer och spelare ihop med som Ulf Dahlén tex ganska nära inpå våran förening. Det skadar nog inte att försöka alla vägar för att hitta framtidens Timrå IK spelare...

Kongo: när du blandar in mig måste du utveckla dig mer lite som om du vill förklara något för en småtrög 18åring...
Var mer ingående... :D

Kongo: Inte bara så klart. Men med bra scouting minimerar man ju risken att värva floppar. Jag vet enligt säker källa att scoutingen av spelare har minskat rejält sedan Eliteprospect dök upp. Många sportchefer baserar helt enkelt sina värvningar på stats. Det kan ju förklara att vi på senare år haft en hel del spelare som ser bra ut på papper men har tveksam attityd och funkar mindre bra i grupp.

Vargher85: säg inte sonnenberg... Jag får myslimpa i en månad bara jag läser det namnet....

Vilket jävla proffs!

En dröm på isen och en dröm för supporters och en dröm för media.

En drömvärvning för föreningen en gång i tiden...

Han fick också en knätackling av en hvspelare...

Han hade dock mer än rätt inställning han hade jävligt fin blick för spelet asså! Dropp pass till back som slaggar på medans han glider mot mål och skymmer tyder på redig offervilja och tilltro till sina lag kamrater... Sonnie var nog ihop med pyrret det mest kompletta element vi haft här... Under modern tid.

Visst hade Martin en riktigt vass förmåga framför målet men det handlade inte om ren brunkar mentalitet utan härlig känsla för var och när!

Jag brukar än idag gå in o kika på den här:

Godis

hubbenorlen, söder över: Det handlar om scoutning x resurs x lagbygge. Tror inte Micke Lind då och utebliven Micke Lind nu enbart handlar om förmågan att scouta.

söder över: Låter som om du beskriver Jimmy Hamrin!

hubbenorlen: om du håller med mig så håller jag med dig. I sann miljöpartistisk anda!

Inget direkt ont mot nubben men samma för yngring som laget/föreningen genomgår vill jag se här med. Inte så att en 24 åring behöver ta över men 30-35 vore en yngre kille. Sedan i våran bantade organisation är det kanske inte så att vi behöver ha en ren sportchef utan snarare något åt scout hållet där nollan eller en "styrelse" utav tränare nollan scout och ordförande är den beslutande delen. Man kan juh ta möten över telefonen med... Man behöver inte längre mötas fysiskt för att nå överenskommelser

söder över: Angående målskytt så saknar jag en Robban Carlsson-typ. Han gjorde en hel del mål, men knappast som en följd av några sniperegenskaper, utan för att han gav sig in i gröten och typ ramlade in en puck från en halvmeter.

Tittar man på framgångsrika målskyttar i Timrå genom tiderna såvill jag gärna framhäva Martin Sonnenberg. Inte heller han var någon Brett Hull, men han visste var han skulle stå för att peta in puckarna.

söder över: Jag håller med. En playmaker står högst på önskelistan. Drömmen vore att göra samma typ av klipp som med Micke Lind, nån som inte riktigt fixar tempot i SHL. Men sånt kräver bra scouting och jag är inte säker på att Nubben är rätt man längre. Tycker vi borde skaffa oss en ny sportchef, någon ung med stenkoll och ett brinnande intresse.

Sundsvall Fans-forumet måste vara den absolut segaste sajten på hela internet. Ingen annanstans uppträder detta så fabulöst långsamt. Man borde föreslå att SF startar upp en slow food-restaurang eller nåt. "Okej, nu kan du vända på hamburgarna och steka dem i fem år på den andra sidan också!"

Allvarligt talat, nu har det varit makalöst mycket jävel här ett tag... Faaan! 

jå1: mm det är sant... Det är en stor anledning till att det nu är färdigspelat...

Om vi lyckats sätta ynka 5 chanser fler i "rätt" matcher så hade vi tryggt inväntat slutseriespelet när man på plats i Oskarshamn hade högt blodtryck och migrän så jävlig att den knappt hunnit släppa efter ännu!

Men jag tänker lite så här:

En målspruta är 9ggr av 10 dyrare än en tydlig playmaker så länge vi inte pratar om någon över etablerad superkändis...

Sedan menar jag att en "riktig" framspelare faktiskt lyfter en hel femma och på alldeles egen han kan få ett pp att leverera godkända stats...

Jag pratar alltså om en kille sätter passen på bladet och inte i regionen runt en medspelare.

En skicklig playmaker får hockey att se bra ut med.

Chansningen är ju huruvida vi kan hitta/behålla spelare som kan träffa mål.

Jag skulle uppskatta ett försök till att hitta en framspelare iaf.
Det vore skoj om det lyckas och en egen produkt kan snabbt utveckla ett vasst målskytte.
Tänk bara på att även Molinder gör mål på bra framspelningar.

Mm det tål att betänkas iaf!
Det är inget fel på att ha en målspruta i truppen heller jag är bara lite orolig över dipparna som kommer även hos dem. I år har vi förvisso sett att ganska många spelare klarar av att göra mål.

Jag har inte glömt linkans flippmackor... Hehe

Rip Kirby:

Det låter bekant. Jag har nog också läst lite om det där. I alla fall skummat igenom någon artikel. Det är naturligtvis därför som många lovande Stockholmare tvingas dra till andra delar av landet för att kunna utöva sin sport på elitnivå. Vi har ju haft ett gäng i Timrå t ex. Även om de ofta tycks trivas rätt bra på landsorten fattar man ju att de kanske helst skulle vilja spela för sitt favoritlag i huvudstaden. Ränderna brukar ju sällan gå ur. Om jag själv hade satsat på hockeyn, så hade det ju varit kungligt att göra entré till introt i Timrå. Hmmm... Fast det var ju bra många år sedan det hade varit aktuellt i så fall och då fanns det väl inte ens några riktiga intron. ; )

Nu blev det en rätt blygsam fotbollskarriär i först IFK och sedan GIF i stället och den avrundade jag innan det blev dags för någon slags A-lagsnivå. Hmmm... Jaji, man blev väl någon annan slags A-lagare i stället skulle man kanske kunna säga. ; (

Men... En gång i tiden var jag ytteranfallaren som skolades om till högerback i första hand. Glidtacklingarna blev mitt signum, som en medspelare så vackert uttryckte saken. Det omnämnandet bar jag med mig karriären ut.

DJ Hemp: Det stora problemet i Stockholmsområdet är väl att antalet utövare är så mycket större än vad möjligheterna att träna faktiskt är. Läste nån artikel (i AB vill jag minnas) om detta för inte länge sen där den här problematiken togs upp.

söder över:

AIK harvade på i lägre divisioner från början av 00-talet och några år framåt. Märkligt att de har så svårt att få ordning på sin hockeysektion. 08-hockeyn överlag har ju haft tydliga problem en längre tid nu. Tänker förstås även på DIF och SSK, men också på mindre klubbar som t ex Huddinge, Arlanda och Väsby. Och Hammarby, som röner mer eller mindre stora framgångar i sporter som fotboll, bandy och handboll har en rätt svag hockeysektion sedan en tid tillbaka. 

Pantern vill jag definitivt ha upp i HA och särskilt då om Malmö överraskar och tar sig upp i SHL "den långa vägen".

Västervik? Inte direkt nästgårds för min del. Klassiska Troja/Ljungby, som varit snubblande nära Elitserien flera gånger, ligger närmare till hands. Om man hade haft en bil vill säga. Jag kan inte se att staden ens har en järnväg.

Redigerad kommentar

SMÅLAND:

Det låter som en rimlig fördelning av lag till respektive division. Fast där finns ett litet undantag. Varför Västerås? Jag tänker mig att vi kan ha en del att vinna på om MoDo spelar vidare i SHL. Vad gäller att låna spelare då alltså. Förvisso får vi ett länsderby om de åker ur och det var kanske det du hade i åtanke? 

söder över: Det bränns ju en hel del lägen så en sniper som sätter majoriteten av sina lägen känns inte fel.

Backar

Robin Persson: Jag är väldigt tacksam att Robin valde att stanna hos oss även i allsvenskan han är en härligt intensiv närkamps kämpe! Har burit hela backbesättningen med sin skridskoåkning och trygghet i agerandet vissa perioder av de senaste två säsongerna. Offensiven är svart dock. Här är Robins kanske enda svaghet. Jag vill se att en back från de 2 första paren har lite mer offensiv i sig att kliva ner på borte stolpen när tillfälle ges och ett slagskott som sitter på mål med hög hastighet. Jag ser gärna Robin i nästa års trupp med. Dock inte för någon jättestor del av spelarbudgeten. Har han en hög prislapp så säger jag NEJ TACK!

Didrik Strömberg: I mina ögon är detta våran bästa back i år. Inte särskilt graciös kanske men ack så viktigt. Stenhård att möta oftast på gränsen till det tillåtna. Stor men relativt rörlig! Gör bra med poäng för att vara back i ett lag som ställer frw's på isen under pp. Didrik sitter på egenskaper som även spelare som Pär Hallin Oscar Johansson och Anton Wedin har. Han kan på egen hand påverka en matchbild. Åtminstonde inleda en förändring. Hans fysiska spel tvingar fram aggrisivitet och irritation hos motståndare och ur det föds känslor och ett spel på isen som tvingar upp tempo även hos sin lagkamrater. Didrik måste finnas kvar nästa år! Så är det! Här finns en jättebra grund. Killen är ung och fortsätter han att ta sådana här kliv i sitt spel så ska vi vara glada om vi får se honom i allsvenska så länge till.

Jens Vestin: har varit nyttig utan att sticka ut särskilt mycket. Har petat in lite poäng och går sällan bort sig i försvarsarbetet men absolut inte oersättlig. Jag tycker tempot är lite för lågt ibland och han känns inte sådär het och passionerad på isen men ja... Nej jag vet inte riktigt... Har inget särskilt att gnälla på... Jag vill se en starkare trupp till nästa år och grundat på det så säger jag nog nej till förlängning här. Jag vill se något åt didrik hållet isst tung fysisk back som kan slå ett bra första pass ur egna zonen...

Tommy (Tommytommytommy) Stenqvist: har vi en kropp som inte är till hockey här eller? I tre år nu har jag sett och hört att det här blir lagets stora utropstecken inför kommande säsong och alla de tre åren har han slitit med enorma skadebekymmer så hur gör djur? Ja det är klart att grabben ska ha en chans till om han känner att det mentala orkar med en ny satsning. Det kan inte bli tal om någon särskilt tilltagen lön här dock då man är högst osäker på vart Tommy står hockey mässigt. Det finns dock gott om latebloomers särskilt på baksidan inom hockey och enbart därför ser jag gärna att han får chansen. Jag vet att detta inte är en stor och tung back utan här ser jag offensiven och pucktransporter som argument till förlängning.

Mattias Nilsson: lite samma som med Vestin här då... Jag tycker inte att fysiken är tillräcklig här det blir ofta lite för mjukt helt enkelt. Samma argument som med Jens alltså. Jag vill se en starkare backuppställning nästa år och därför nej till 51an.

Andreas Borgman: etablerade sig iår och ska enligt mig vara kvar och utvecklas vidare. Andreas är likt Didrik en talang som tar stora och snabba kliv framåt i utvecklingen och i en förening som satsar på ung killar helst feån de egna leden är Andreas given i framtiden. Ja till honom!

Lånet Albin Carlsson har man fått se en längre period i Timrå IK nu och jag tycker att det är bra att han inte tillhör oss! Det är ganska mjukt trögt och ofokuserat här om ni frågar mig. Det drälls rätt mycket med pucken och tar lång tid i anfalls spelet här... Tackar Modo för Albin men han behöver upp ett par knäpp för att var en bättre allsvensk back.

Det var målis o backarna...
Forward sidan sjuter jag på lite. Nu måste jag sova lite imorgon är verkligheten ikapp...
Jag avsluta med att påminna om att jag vet att mina åsikter är mina och absolut ingen sanning utan bara min känsla runt spelarna. Ni som läser har era egna reflektioner som inte är mindre riktiga än vad mina är.

Inför frw tankarna lämnar jag över en sak att fundera lite på:
Vi vill ofta se att man köper in någon riktig sniper till truppen! Nu senast har det väl varit Andre' Hult. Men tänk om vi redan har en massa slipers som behöver rätt lekkamrat bara? Vem tillför Timrå IK's trupp mest kommande säsong en målskytt eller en notorisk assist kung?

Nu helt utan ordentlig betänketid (tankeverksamhet är för proffs jag är amatör) tänker jag köra min syn på behåll/kasta bort...

Norja: starten var bedrövlig han var en enorm besvikelse! Spelade på en nivå som bara känns pinsam tillochmed i HA!
Oförlåtligt för min del! En målvakt måste alla kunna känna förtroende för annars faller så många delar av spelet. Modo's utlånande av Reidar var avgörande för att inte Timrå IK skulle tappa all tro på sig själva vissa delar av säsongen! Han spelar upp sig rejält efter jul och då kommer övriga delar på plats i spelet med. Sista 3matcherna han står känns han inte säker men då är laget starka åt honom isst frånsett Haparanda-affären då... Slutsats blir att jag inte vill se Norja i kassen hos Timrå IK nästa år.

Ohre: har jag sett för lite av för att såga längs fotknölarna. Han hade väl något inhopp som han klarade fint men han kommer att vara kvar inom Timrå IK ändå antar jag.

Iilahti: Har spelat för lite för att sågas med. Han reagerar ruskigt snabbt men kastar mycket returer omkring sig med det funkar inget vidare med en lätt vägande backbesättning som får problem att städa bort motståndare i slottet. Spontant nej tack...

Jag summerar målvakteriet med att öppna för en ny uttalad 1a keeper och att man jobbar in ohre som 2a keeper då han får bra betyg från sina j matcher. Hur ska vi kunna säga att vi satsar på och har förtroende för våra egna produkter utan att visa det i verkligheten?

Den här gångna säsongen har varit häfftig såklart. Den slutade lite tomt men jag ska försöka ta fram några mysiga minnen...

Vilket lag var det som tillslut lyckades göra mål på vårat boxplay!? Helt sjukt tajta i den spelformen istortsett hela jävla säsongen i enda! Det var ett tag sedan vi fick vara stolta över den delen. Minns gärna slut delen av våran elitserieepok... Varenda tagen 2a kändes som ett mål i arslet...

Vidare har det slagit mig att vi gör väldigt många skitsnygga mål! Riktiga highlight specialare! Några hederliga krigarmål blev det men ett par riktiga uppsnurrningar med högt passningstempo och snygga avslut som heller inte riktigt varit något signum de senaste åren. På många sett känns säsongen som ett steg i rätt riktning även om våran tabellposition till slut känns dålig.

SMÅLAND: jag tycker att enbart det faktum att Ante Karlsson bär ansvaret för ssk är grund nog för ett återtåg till HA.

Utöver det så har jag typ 13 enkla motorvägsmil till axa så Nääe inte droppa ssk!

AIK är synonymt med dynga och kan gott lägga sig i ettan och harva ett tag... Sorry Hemp! Svarta katten få bli kvar i ettan. Ssk är ett bättre ämne i HA! ;)

Västervik är vore guld att ha i HA dock! Dem får vi hoppas lite på!

DJ Hemp:

Du har ju både Pantrar och Miffon och se på nere oss dej!
Jag behöver ju något se på i närheten med.

Ja Malmö vill jag gärna se i SHL och Västerås!

Leksand och Modo i HA!

Och Sundsvall, Västervik, Troja och Pantrar i HA!

AIK och Södertälje till Div 1!

157620:

Ja, exakt! Gärna för mig. Det är inga lag som jag skulle sakna i HA. Alltför långt bort att resa till samt att de gott kan ha lite jävelskap framöver. Dock vet jag knappast om det är särskilt realistiskt att vi blir av med båda två.

DJ Hemp: Med andra ord, åt helvete med gnaget och SSK

SMÅLAND:

För din skull hoppas jag på en Smålandsorgie i HA. För min skull hoppas jag på Pantern. För medelpadingarnas skull hoppas jag på Sundsvall.

Sedan vill jag gärna att Malmö överraskar och tar en plats i SHL.

SMÅLAND:

Ja, inte ska väl de där frikyrkofascisterna stå och kasta skit på er, ni Universums Härskare. Blir rätt sned när jag tänker på det.

Hon skrev här en del förr om åren. En rätt lågmäld och mysig kvinna. Det var jättefint att träffa henne i bassängen i somras. Antar att hon har blivit mamma nu.

Själv är jag pappa. Fast det känns inte alltid så numera. Jag träffar ju ingen av dem längre. Det är inte mitt val. Tyckte själv att jag var en kanonfarsa, men vad fan...

DJ Hemp:

Västervik
Huddinge
Troja
Tingsryd

Jag hoppas på minst 2 småländska lag i playoffet!

Då blir det fest här med!

Och tänk två småländska lag till i HA!

DÅ blir det rena julafton när Timrå kommer på besök ofta :-)

Vargher85: Jag tänkte mest på rutinen och det kanske behövs någon med den personligheten som river runt lite i laget?

SMÅLAND: Jag är av uppfattningen att Corso är en grym spelare. Det är väl personligheten man kan sätta ett frågetecken för.

DJ Hemp:

Ogilla :-(

Den kvinnan har jag aldrig hört talas om, men hon verkar ju varit en riktigt snäcka ;-)

Vargher85:

Här kommer er tung gammal powerforward som pöjken Perra sparka!
Lirar nu i Vitryssland, men behöver nog lite ombyte innan drickat och kvinnorna tar över :-)

Östersund är utslaget och klassiska Huddinge vidare i play off.

EArk: Eftersom vi troligen kommer förlora en del meriterade spelare så skulle jag kunna tänka mig en värvning av Ryan McDonough, för närvarande i danska Odense. Jag får lite Chris Abbott/Jacob Lagace-känsla i det fallet. Han kanske väger lite lätt, men det går att ordna med ordentlig sommarträning. 

Heleniz kallade hon sig, kom jag nu precis på.

SMÅLAND:

Underbart att så många rödvita slöt upp i lilla Oskarshamn!

Förjävligt att de är så äckligt sviniga i Jönköping.

Jag såg matchen i fråga hemma i TV-soffan tillsammans med hon som tidigare var mycket inne på HS. Nu fick jag hjärnsläpp vad gäller namnet, men hon är typ 19 år yngre än jag och vi hade en kanonkväll och tillika natt. Senast träffades vi på Himlabadet i somras. Dessförinnan sågs vi ofta på sjukhuset, där hon jobbade på en avdelning och jag körde ut grejer med dragtruck (kanonjobb om än jävligt tidiga morgonar).

Vi borde naturligtvis ha spelat semifinal 2009. Det var bland det jävligaste man varit med om i hockeysammanhang... Fan!

Nu har jag tänkt se en massa hockey härnere i veckorna - såväl Malmö som Pantern.

DJ Hemp:

Ja visst är dejligt i Danmark :-)

Jo vi var så många i mörka Småland och jag var så glad hela matcher efter att ha upplevt detta :-)

Jo det stämmer!
Min dåvarande sambo var vansinnig när jag hade det skägget.
Har aldrig haft ett sådant stort.
Minns matchen du beskriver. Mika Pyrölää tystade hela
Kinnarps Arena med sitt 2-1 mål i sudden.
Vi stod längst ner på bortastå och det haglade grejer ner på oss där vi stod!
Vi var 15-20 st mot 7000 HVfans..inget kul att lämna Arenan och höra glåpord hela vägen ut till bilen!
3-1 i matcher och som sagt vi spelade propaganda hockey i hemmarinken och hade HV i brygga och bud på både 3 o 4 noll i första, men så kom det j-a pissmålet som videogranskades o var inne i inneribban!
Så j-a nära vi var och tappa 3-1 till 3-4..vi hade allt i egna händer och kom Bambi och föll som en fura..Godnatt!

söder över:

Haha vilka fina ryggtavlor!
Bland de snyggaste jag sett :-)

« · 1667500 · »