Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Ingen som noterat? "Premiärmatch för Cmores hockeyallsvenska sändningar blir Leksand-Timrå den 11 september."
Den visas alltså i tv-utbudet och inte på playtjänsten...
Sputnik: Skulle nöja mig med att Timrå IK fick arenan såld och framtiden säkrad i första hand. Skulle det bli sportslig succeé ovanpå det så tar jag det som en bonus.
Eller nja, jag förväntar mig att man ska vara omkring de sista slutspelsplatserna placeringsmässigt men blir det bättre än så tar jag det som en stor framgång för att vara ärlig.
Lite tråkigt kanske men det kan inte vara lätt att jobba i Timrå IK just nu när man inte vet till hundra procent hur det kommer att gå med Arenan. Jag som vanlig supporter räknar kallt med att det löser sig trots att jag samtidigt räknar med fortsatt bråk innan det går vägen. Men så kan inte de ledande personerna i klubben tänka, de måste planera för alla möjligheter och det kan inte vara kul i dagsläget.
The great one: Har själv sett honom vid något tillfälle men har inte fokuserat specifikt på honom vid de tillfällena så jag har inte stenhård koll på honom ännu. Men det jag tror mig veta är att det är en dålig ide att släppa fram Elias för tidigt. Är han redo så absolut, ge honom speltid i A-laget. Men mer troligt är att han skulle må rätt bra av att spela en viktig roll i J20 den kommande säsongen i första hand och matcha in honom i A-laget mer tålamodigt.
Men som sagt jag har inte stenhård koll på grabben så kanske är han redo redan nu, så ta allt i detta inlägg med en stor nypa salt. Men min tanke är bara att det kanske är mer utvecklande för honom att få mycket speltid i J20 tills han är redo att på allvar spela i A-laget.
Jag kan förstå att någon utan koll på Timrå kan vara mycket tveksam vad gäller den här säsongens trupp som den ser ut just nu. Tänk även på att våra träningsmatcher inte följs av riksmedia direkt. De har inte sett hur någon av nyförvärven sett ut på de försäsongsmatcher som lirats och hur laget ser ut att formas i år.
Nubbens fingerspetskänsla för värvningar kommer sättas på prov den här säsongen. Har han lyckats kan det bli succeé (relativt sett till förutsättningarna). Nu ser Marklund och Lindgren se ut att kunna bli bra värvningar (låt oss hoppas iaf) men på förhand är de inte märkvärdiga värvningar direkt. De har inte jättemärkvärdiga poängskördar som pekar på att de ska kunna vara bra nog att vara drivande i ett Allsvenskt lag (underskatta inte serien).
Men med detta sagt tycker jag att folk som får betalt för att skriva och tycka om sport borde vara bättre på att undersöka och ta reda på information om Timrå IK än vad folk i riskmedia gör. Men detta är knappast nyheter. Det är samma sak på fotbollssidan och Gif Sundsvall, de har så dålig koll på lagen i dessa trakter av någon anledning.
hubbenorlen: Eller, vad fan vet jag. Det är svårt att veta med spelare i den där åldern. Han har spelat en match på seniornivå, mot dåligt motstånd. Det går ej att dra växlar från det.
Men det är inte gårdagen jag baserar det omdömet på utan helt enkelt den där dimensionen jag nämnde tidigare. I PP skulle han definitivt göra nytta, framförallt tillsammans med Dahlén.
hubbenorlen: Jag tror att man kommer göra precis som med Zäta och senare Lander/Pääjärvi, att man matchar in honom successivt. Ska man göra en ren jämförelse så är är det just i år, året de fyllt 17 som Zäta och Lander/Pääjärvi fick kliva upp i A-laget också. Kommer spelas hyfsat sparsamt, mestadels på hemmaplan på grund av långa resor som skapar strul med skola osv. Med andra ord så tror jag definitivt att han skulle kunna ta en ordinarie tröja redan i år, men att man aktivt håller honom i J20. Han verkar fortfarande vara i en fas där kroppen växer.
Men ska man svara rakt på frågan: ja.
såhär bedömer sportbladets Emil K Lagnelius lagbygget
In:
Nicolai Bryhnisveen, b, Asplöven
Sam Marklund, f, Asplöven
Alexander Lindgren, f, Brynäs
Marcus Bohman, b, Asplöven
Oskar Brändström, b, J20
Johan Mattsson, mv, Djurgården
Johan Johnsson, f, HV71
Simon Fernholm, b, Troja-Ljungby
Filip Lander, b, J20
Jonathan Dahlén, f, J20
Ut:
Ludvig Nilsson, f, Modo
Johan Persson, f, Färjestad
Emil Pettersson, f, Modo
Andreas Borgman, b, Västerås
Tommy Stenqvist, b, Sundsvall
André Hult, f, Schwenninger
Carl Åsell, f, AIK
Erik Nyström, f, Pantern
Mika Norja, mv, Jukurit
Truppen:
Adam Ohre, 20 – 15/16
Johan Mattsson, 23 – 15/16
Mattsson har fastnat i rollen som andremålvakt. Måste bevisa att han håller som förstekeeper nu. Ohre är en lovande back up.
Nicolai Bryhnisveen, 23 – 15/16
Mattias Nilsson, 21 – 16/17
Didrik Strömberg, 21 – 15/16
Marcus Bohman, 21 – 15/16
Oskar Brändström, 20 – 15/16
Jens Westin, 25 – 16/17
Simon Fernholm, 21 – 15/16
Filip Lander, 20 – 16/17
Ungt och oprövat. Här finns potential, men det skulle behövas nån äldre för att vägleda. Vi kommer få se många juniormisstag i vinter.
Jeremy Boyce, 21 – 15/16
Per Hallin, 34 – 15/16
Anton Wedin, 22 – 15/16
Johan Westin, 22 – 15/16
Sam Marklund, 22 – 15/16
Daniel Öhrn, 22 – 15/16
Emil Berglund, 21 – 15/16
Alexander Lindgren, 22 – 15/16
Johan Johnsson, 22 – 15/16
Oscar Johansson, 27 – 15/16
Jonathan Dahlén, 17 – 15/16+1
Här vimlar det av talang, bland annat Ulf Dahléns 17-årige son Jonathan. Viktigt att laget har kvar rutinerade kaptenen Per Hallin.
Roger Forsberg
Jens Öhman
Forsberg och Öhman gjorde ett fint jobb förra säsongen. Forsberg, som under flera år var tv-puckstränare, får nu forma unga talanger.
totalt: 6
Förra säsongen var Timrå darrande nära konkurs. Nu har man tappat en del spelare till SHL och fyllt på med egna juniorer. 34-årige lagkaptenen Per Hallin får dra ett tungt lass när laget består av en drös spelare som är 21-22 år. Nog skulle det behövas minst en till äldre herre med SHL-rutin.
Totalt antal :+
12: Björklöven
11: Leksand, Vita Hästen
10: BIK Karlskoga
9: VIK Västerås, AIK
8: Asplöven
7: Oskarshamn, Pantern, Mora, Tingsryd,
6: Almtuna, Sundsvall, Timrå
Emil K Lagnelius tips:
1. Björklöven
2. Leksand
3. VIK Västerås
4. BIK Karlskoga
5. Vita Hästen
6. AIK
7. Asplöven
8. Pantern
9. Timrå
10. Tingsryd
11. Oskarshamn
12. Mora
13. Sundsvall
14. Almtuna
ARTIKELN ÄR PLUSLÅST
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Seg match igår förresten, Frisk Asker oerhört dåliga. De ställde till problem för oss i sitt sätt att inte ens veta hur ishockey spelas, åt något håll. Medelmåttig division ett-klass, på sin höjd. Får se hur Sundsvall klarar av dom imorgon, hoppas för Sundsvalls skull att de får igång produktionen annars bör de nog ta sig en funderare.
Elias Pettersson är den smartaste hockeyspelare man sett i den här klubben på många, många år. Såg ut att ha växt till sig fysiskt också. Som Alexander Lindgren säger: "- Det är en framtida storspelare", det säger man inte om random lovande junis. Pettersson är fan helt fenomenal i att se de små ytorna och att hela tiden se vart pucken KOMMER att hamna, inte vart den är. Han spelar i en egen dimension. Det ser verkligen ut som att han ser isen 1-3 sekunder i förväg hela tiden, som att det vi vanliga dödliga ser är en fördröjning.
Baserat på det man sett nu i matcherna mot AIK och Frisk Asker så vet jag inte vad man ska hitta för lån som ska vara bättre än att släppa upp spelare i som Hardegård, Pettersson, Sirén och Wiberg i a-laget. Det skulle vara spelare som bara fyller funktion högre upp i laghierarkierna i SHL-lag men som inte räcker till, typ som Johan Persson. Att lyfta ner spelare för fjärdelinorna i SHL till det här laget kommer nog inte ge så mycket.
Lindgren och Marklund är klassförvärv på den här nivån. Onsdagsmatchen mot Löven blir enormt intressant att se. Försäsongens "viktigaste" match, jag hoppas att vi kan spela med bästa lag. Där ska Elias Pettersson vara med.
2 Veckor till derbyt. Sundsvall verkar vilja mörka att dom släppt biljetterna, men boka dina redan idag på Sundsvallhockey.ebiljett.nu
Tillsammans skapar vi ett röd vitt hav :)
söder över:
hmm, Tony säger att timrå inte kommer gå runt.
varför vill han då själv sköta driften ?
eller blir det så att kommunen får pröjsa honom om Tik skulle konka?
ananrs känns det som att han sitter och blåljuger i radio eller inte riktigt klarar av att räkna.
Redigerad kommentar
tänk er att få in Erik Thorell! Karlskrona har släppt honom och han siktar åt allsvenskan! 30 poäng förra säsongen! Dock så lär Karlskoga ligga nära hjärtat då han är värmlänning...
Annars så har Karlskrona sagt att man vill låna ut Victor Löfstedt! Också det en spelare som öst in poäng, Löfstedt 13 mål och tot 40 poäng för 2 säsonger sedan.