Karlsson74: Ska sägas att jag gillar Leksand egentligen och hoppas ju att de får ordning på det nån gång. Men det ser väl inte så lovande ut dessvärre.
Karlsson74: De flesta SHL och AS-lag är väl beroende av sin respektive kommun på ett eller annat sätt.
Vore kul med lite färsk rapport hur mycket de olika klubbarna får i stöd från sin respektive kommun. Vet att Lakers hade ganska mycket för någon säsong sedan läste jag för ett tag sedan.
Montén Python: ja typ så...det som sticker i ögonen, inte bara hos andra supportrar och så, utan även borde skava lite hos kommuninvånare och politiker. Finns väl ingenting som säger att bara för att man heter Leksand så ska man ha en dyr trupp... Kan inte tänka mig att Timrå IK 2015/16 basunerade ut seriefinal och körde på med kanske HA:s dyraste trupp... Samtidigt som man bad kommunen om hjälp med ekonomin? Fast jag kan ju ha fel där?
bar mofftak: Nej precis, vi kan mycket väl gjort samma misstag med sign off.
Men det jag mest vill poängtera är att Leksand fortsätter i HA som inget hänt och öppet talar om satsning och är med i att ha en av HA:s högsta spelarbudgetar. Samtidigt som man kryper till kommunen som att de inte förstår vart problemen ligger..
Montén Python: Jag tänker att vi nog ska vara väldigt försiktiga här med att kasta sten på Leksand. I ett bolag finns det oftast inte direkt några "undanlagda pengar" mer än t ex pensionsförsäkringar som har ett separat juridiskt skydd. Det går inte att säga att "de där pengarna är till sign off så de kan vi inte betala skatteskulden med".
Rico01: Vill inte ta nåns sida med detta inlägg. Men av det jag läste i artikeln så har Leksand endast lagt undan 12 miljoner av de dryga 40 miljonerna som behövs för sign off-kontrakten.
De säger att de ska satsa hårt i HA men befinner sig ekonomiskt i ruinens brant.
Mjo, njae.. Frågar du mig så stinker det att Leksand i detta läge vänder sig till kommunen för extra stöd. När man har skygglappar och blundar i hur illa det är ställt.
Javisst att vi blev räddade av kommunen, men så gjorde vi aldrig heller några huvudlösa satsningar i Allsvenskan (det hade vi redan gjort i Elitserien, likt Leksand nu, men som inte verkar lära sig.)
Snarare så nedmonterade vi ju sportsligt för varje säsong som gick innan rekonstruktionen.