1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606993 inlägg · 6213 ämnen
« · 732319 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Ranking
Ambroo: Är Gurra brorsa till Ernie... Sorry kunde inte låta bli :-))

-Gurra-: "Det är ju fan att man inte ska få bidra med sina synpunkter någon enda gång utan att någon jävla torrboll ska kasta skit på en."

Vädrar man sina synpunkter så får man fan tåla att folk inte alltid gillar det man skriver. Enkelt, eller hur?

-Gurra-: Det som är meningslöst tjafs är just såna svar som du ger westerlind... Skriver man att ett lag har tur i 50 omg så får man stå till svars när folk är undrande över det logiska tänkandet.

Sv: Conferera
250kg kärlek: Det är nog faktiskt så att TIMRÅ IK skall ha tilläggsändelserna AB. dvs Timrå Ik AB, vilket vara en rimmlig lösning.
Dom är arbetsgivare och drivs i vinstsyfte. Så med sannorlikt
är dom ett aktiebolag, där 100% av aktierna ägs av förenningen och går ej att köpa.
Alltså blir Conferera ett dotterbolag till Moderbolaget Timrå IK AB
Sen att dom inte skriver ut AB i namnet är ju bara en smaksak.

VF, FBK osv är aktiebolag, så varför inte Timrå

-Gurra-:
Nä, jag har inte påstått att du mår dåligt - gör du det?

Stackars Gurra, det verkar som att alla missförstår dig. Om du inte skrev så förvirrade inlägg så kanske en del förstod vad du menade. Om du skriver att Mora hade tur när de spelade bra och Timrå otur när de spelade dåligt så fick jag för mig att du menade det. Nu förstår jag att borde ha förstått att du inte alls tyckte så, så då kanske du förstår att jag inte förstod att det var det som du egentligen menade.

Det är roligt att du gläds åt nykomlingars framgångar, men du har ett litet annorlunda sätt än många av oss andra att uttrycka det.

westerlind: Tänk att jag visste att det återigen skulle bli en massa meninslöst tjaffs efter min inblandning.. Även runt detta ämne. Det är ju fan att man inte ska få bidra med sina synpunkter någon enda gång utan att någon jävla torrboll ska kasta skit på en.
Om du tror att jag mår dåligt av att Mora fick en bättre säsong än oss så är du ute och metar på väldigt djupt vatten, herr westerlind.

Tvärtom så gläds jag alltid åt nykomlingars framgångar.
Förstår du nu ??

eloff: Tack för förklaringen.

Personligen ser jag Timrå IK med en omsättning på 60-75 miljoner som ett företag som drivs proffessionellt med styrelse och allt annat. Därför kan det vara svårt för en betraktare att se kopplingen varför inte Timrå IK kan äga saker i ett dotterbolag.

250kg kärlek: Läs nedan, utdrag ur aktiebolagslagen 11§. För övrigt är den rätta beteckningen som du ser nedan, dotterföretag och ej dotterbolag.

Eftersom Timrå IK inte är ett aktiebolag blir det inte fråga om ett dotterföretag när de äger ett aktiebolag. En förening kan äga ett aktiebolag helt eller delvis som i detta fall. Sedan så äger inte Timrå IK föreningen utan det är medlemmar som har bildat en förening för att bedriva viss verksamhet.

Begreppen moderbolag, dotterföretag och koncern

11 § Ett aktiebolag är moderbolag och en annan juridisk person är dotterföretag, om aktiebolaget
1. innehar mer än hälften av rösterna för samtliga aktier eller andelar i den juridiska personen,
2. äger aktier eller andelar i den juridiska personen och på grund av avtal med andra delägare i denna förfogar över mer än hälften av rösterna för samtliga aktier eller andelar,
3. äger aktier eller andelar i den juridiska personen och har rätt att utse eller avsätta mer än hälften av ledamöterna i dess styrelse eller motsvarande ledningsorgan, eller
4. äger aktier eller andelar i den juridiska personen och har rätt att ensamt utöva ett bestämmande inflytande över denna på grund av avtal med den juridiska personen eller på grund av föreskrift i dess bolagsordning, bolagsavtal eller därmed jämförbara stadgar.
Vidare är en juridisk person dotterföretag till moderbolaget, om ett annat dotterföretag till moderbolaget eller moderbolaget tillsammans med ett eller flera andra dotterföretag eller flera andra dotterföretag tillsammans
1. innehar mer än hälften av rösterna för samtliga aktier eller andelar i den juridiska personen,
2. äger aktier eller andelar i den juridiska personen och på grund av avtal med andra delägare i denna förfogar över mer än hälften av rösterna för samtliga aktier eller andelar, eller
3. äger aktier eller andelar i den juridiska personen och har rätt att utse eller avsätta mer än hälften av ledamöterna i dess styrelse eller motsvarande ledningsorgan.
Om ett dotterföretag äger aktier eller andelar i en juridisk person och på grund av avtal med den juridiska personen eller på grund av föreskrift i dess bolagsordning, bolagsavtal eller därmed jämförbara stadgar har rätt att ensamt utöva ett bestämmande inflytande över den juridiska personen, är även denna dotterföretag till moderbolaget.
Moderbolag och dotterföretag utgör tillsammans en koncern.
Med koncernföretag avses i denna lag företag i samma

eloff: Varför kan inte en förening äga ett dotterbolag? Eller om vi uttrycker det som så: Varför kan inte Timrå IK äga annat än just föreningen?

65selander: Behöver inte vara rätt bara för att det står på hemsidan. Den som skrivit den behöver tydligen inte vara kompetent!

eloff: Taget från deras Timrås hemsida.

Conferera AB
Conferera AB är föreningens helägda dotterbolag. Bolaget svarar för drift och skötsel av E.ON Arena och bedriver även restaurangverksamheten i densamma.

friskan: En förening, i detta fall Timrå IK, kan inte ha dotterbolag. Däremot kan den, föreningen, vara ÄGARE till ett aktiebolag.

Alisandali:
Conferera AB är ett dotterbolag till Timrå IK och har ingen egen hemsida.

Alisandali: Inte rikrigt...snarare "www.upplevmittsverige.nu/" med lite info om en konferesnanläggning som finns i regionen.

epa: Vet du om att dom är delägare i en radiokanal också ?
Förmodligen tjänade dom en hacka när dom sålde till Mix Megapol
107.4 om dom inte är delägare där också

-Gurra-:
Mora hade tur och Timrå otur? Hahaha, tror du ärligt på det där själv?
RQT uttryckte den enkla sanningen när han tidigare skrev: "Men inte har man tur eller otur i en serie på 50 omgångar, någon enstaka match möjligtvis."

Jag fascineras alltid av att de som det gått dåligt för skyller på att de andra haft sån tur. Golfaren Gary Player fick gång på gång höra detta, till slut kommenterade tramset han med denna underbara kommentar:
"Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag."

Conferera
Har inte Conferera en egen hemsida?

-Gurra-:

Moras första säsong var ju under förväntan, med tanke på att halva Slovakiska landslaget spelade där. Så säsongen var en besvikelse även fast Harald Luckner inte höll med. Citat: "alla tippade oss sist"
Detta innan lockouten hade trätt i kraft...

Janken: När jag tänker tillbaka (jag kommer inte ihåg vilket årtal), på matcherna som utspelade sig mellan Mora och Timrå i "ladan" och hur läget är nu känner jag en enorm stolthet framförallt för Timrå IK men för all del för Mora också. Att som lagen gjort, med små medel klättrat upp i det allra finaste, på det sätt de gjort det. Det bevisar att "money talks" inte stämmer alla gånger.

Jag hade privilegiet att få följa Mora på nära håll under åren de gick upp och senare etablerade sig och jag kan säga att många, väldigt många, slet hårt för att nå målet. Tillsammans med en jävligt duktig ordförande/styrelse såg man till att nå målet man hade satt. På ett sätt som imponerar (detsamma gäller Timrås sätt att komma tillbaka).

Dock är jag övertygad om att en stomme behövs för att nå målet. Spelare som inte bara är proffsig utan också har ett hjärta för klubben. Då, när vi gick upp, hade vi mixen av rutinerade och bra spelare, samtidigt som det fanns spelare som satte all sin existens för laget och föreningen.

Det som nu händer, med tevepengar och den hysteri att betala spelare överlöner ( att kvittera ut 150 000 - 250 000 i månaden i ES är för mig en överlön) känns aningen oroväckande. Vad hade Timrå för lönebudget innan de gick upp? Nu är det väl 30-35 miljoner? Ungefär samma summa som teverättigheterna ger föreningen. För mig spelar man i Timrå IK för hedern. För det stora att få dra på sig den röda tröjan och spela för en fanatisk publik. Antagligen lever jag i dåtid. Men att spla för den rödvita hedern är för mig tjusningen och det som är oslagbart i sammanhanget.

Janken: Det kan jag absolut hålla med om, även om det inte BARA handlar om tur och otur, en hel del av både skicklighet och slarv förekommer ju ofta i lagbyggen. Leksand är ett exempel på slarv. Mora måste ju ändå vara ett exempel på skicklighet (mr. Simons & co har ju inte gjort bort på sig på den biten änsålänge) Håller däremot med dig om att ni hade otur med NHL-lirarna som drog över så sent.

Men inte har man tur eller otur i en serie på 50 omgångar, någon enstaka match möjligtvis.

RQT:
Man kan kanske uttrycka sig som så angående turen...
Det är lite grann tur att en första säsong lyckas komponera ett lag som håller så hög standard som ni gjorde första säsongen.. Med de resurser man har som nytt lag, ny organisation mm.. Jag menar... Bröderna Hossa, Lilja m fl är inte spelare man snyter ur sig som nykomling utan att ha turen... att möjligheten, rätt gubbe, dyker upp vid rätt tillfälle och tidpunkt...
Förra säsongen kan man knappast klaga på Moras kvaliteter.. Spelade bra och smart utifrån de resurser man hade.
På samma sätt kan man kanske säga att TIK hade otur... Inte i matcherna och spelet, men väl med komponerandet av laget...
Oksa... Felsatsning som kunde gått hem..
Hedström/Gunno.. Sena avhopp från truppen..
Och när förstärkningarna väl kom så dök Sloan upp.. En grovjobbare som vi inte var i behov av.. Pärssinen låstes av transferfönstertjafs och kontraktstrassel.. När Jantunen/Rosa/svoboda kom så var det redan för seeeeeent... Fel tillfällen.. Fel gubbar...
Men det är ju just det som är tjusningen med lagsporter... Chansmomenten...

RQT: Hövve på speken!

Jag gläds med Moras framgångar. Precis som du säger påminner det om Timrås dito.

-Gurra-: Hehe,skratt ja. För det första var det inte våran första säsong. Sedan har man inte "tur" i 50 matcher. Möjligtvis hade vi tur att gå till slutspelet,men knappast att klara oss kvar, däremot hade vi väldigt mycket otur i kvarten, eller om HV hade tur. Föresten, påminner inte Moras första säsonger ganska mycket om Timrås första år i eliten? Nertippade men överraskar gång på gång.

Detsamma! Hare gött!

RQT: *Skratt* ja du är rolig du. Du måste väl ändå hålla med om att ni hade turen med er denna vinter. Att komma in som färskingar i högsta serien och göra en så pass bra första säsong som ni faktiskt gjorde är en ganska stor bedrift, tycker du inte ??. Jag måste också ta tillfället i akt och erkänna att jag unnade er denna säsong, ni gjorde mig ruskigt imponerad och även det är en stor bedrift. Sen att ni vann alla fyra mötena oss emellan under den gångna vintern tänker jag inte disskutera. Jag ser istället fram emot den kommande vinterns drabbningar oss emellan.

Ha en fortsatt skön sommar.
KRAMAR // GuRRa

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Frella: Han är ung, en j..l på att åka skridskor.
Vad är det som säger att han inte skulle bli ännu bättre som forward.
Han har ju visat tendenser att vilja göra några "Strimma rusher".
Tänk i power play .
Då får man ju 3 skottvilliga "backar" på plan.

Helg Ernest: Att omskola en av Sveriges mest lovande backar till forward känns som en aning slöseri med resurser.

Frella: Spela roll da! ( c :
Skulle man inte kunna omskola Anton Strålman till forward då ?

Sv: Förslag till Supporterklubben och Timrå IK
Dream Team: Den där sidan är ju ca 10 ggr snyggare designmässigt än nuvarande layout också. Ett behagligt menysystem och inga feta knappar överallt. Dessutom inget överflöd i bebisblått. Det enkla är oftast det bästa.

Helg Ernest: Skulle väl inte tacka nej till Tärnström, men tror aldrig att han kommer spela någon längre bit utanför Sthlm. Dessutom så är han back och inte forward.

10 Augusti är inte långt borta.
Timrå - MoDo i Pulvercity

Skarin: Om inte Jonte får fingrarna ur, kanske denna vore minst lika intresant ?

250kg kärlek:

2: Kan ju säga som så här att den största orsaken till att Jonte flyttade tillbaka till Sverige var av en annan orsak än det där med speltid. Men visst, det var ju en av orsakerna. Men undra vad det berodde på.

Sedan tycker jag inte vi ska diskutera spelarnas privatliv här inne, även om jag själv kom in lite lätt på det i och med detta.

-Gurra-: Förlåt, men jag måste :) Stor må vi inte vara, men när du börjar prata om tur? Och otur från er sida. Menar du på allvar att ni hade en sån fruktansvärd otur att ni råka få spö av oss i 4 matcher av 4? Och inte nog med det. Ni fick inte in mer än 2 mål på 4 matcher.

Jag vet inte, men vill du kan du gärna få berätta vilket rankingsystem som skulle kunna sätta TIK före MIK, med sånna resultat? Oavsett hur det gått för er tidigare säsonger. Ranking uppdateras ju, man kan inte leva på gammla meriter. Det har jag själv fått erfara efter att ha rasat fruktansvärt i ett rankingsystem på bara ett år :P

250kg kärlek: Allt är objektivt och ligger i betraktarens öga och erfarenhet.
skrev jag tidigare idag.
Så är det nog också, det finns lika många idéer som användare på HS.

Tofflar är vi väll alla lite tillmans ? Eller skall vi säga att det håller på att bli jämnstäldhet ?

Som jag också skrev tidigare Hemmafruarna dog ut på 70 talet.

Ingen förutom Jonte vet igentligen vad hans fru tycker.
För henne kanske det kommer ett liv efter Hockeyn också.
Kvinnerna har ju den fördelen att långtidsplanera

Helg Ernest: Jag kan inte låta bli att svara. Trots att frågan är riktad till Knyllot:

1: Hela familjen Hedström flyttade hem, eller?

2: Hedström ville fullfölja kontraktet med ankorna. När hans speltid uteblev ansåg han att han lika gärna kunde vara där hans familj befann sig - i sverige.

3: Antagligen kompromissar de. Fru Hedström är säkert fullt medveten om den tid en ishockeyspelare i Hedströms kaliber lägger på sitt "jobb". De är säkert helt överens om tagen. 

4: Karriär eller familj? Säkert betyder familjen minst lika mycket som karriären, för Hedström. Men kan man kombinera detta skulle jag tro att det är lösningen. Med Hedströms talang och den ersättning han kan få för det tror jag att Hedström fortsättningsvis får spela hockey på heltid...för frugan.

5: Svår fråga. För mig finns bara en toffel och det är Lilla Fridolf. Å andra sidan var frågan riktad till Knylan så jag överlåter svaret till honom.

Jonte drar säkert sitt strå till stacken, men att tro att han ska bli en hemmapappa, ta hand om barnen låter föga sannolikt. Herr Hedström lär fortsätta dra in pengar till familjen så länge han besitter kunskapen.

Det är vad jag tror.

Knylan: Fantastisk presentation! Så fick jag även förklaringen till Knylan.

fan, tre år från nu har vi casual Lingan medan Knylan är en av fyllegubbarna i matchtröja som somnar strax söder om Hudik.

Kom igen nu Knylan............

Knylan: Läs vad jag skriver eller förstå vad jag inte redan berättat för dig.

1 Vem flyttade hem från USA
2 Vem flyttade efter trotts kontrakt och mitt i slutspelet
3 vem tror du bestämmer i Fam. Hedström
4 Vem är mer mån om familjen än en NHL karriär
5 Vem skulle matcho killar som du kalla Toffel

Så, varför skulle han inte kunna vara hemma med barnen?

Försök förstå du också för en gångs skull.

Röj inte mer för flickorna dom ser ju att Din erfaren het av kvinnor = Noll

Knylan: Du var väl inte äldre då än vad Lingan är nu heller.. muhaha

Timrås hemsida får väl leva sitt eget lilla liv tills någon kommer på något bättre. Så känns det, tyvärr. för mycket där borde kunna förändras till det bättre. Tikare.se känns helt ok, även om jag som jag påtalade saknade ett litet bildarkiv. Jag tror nog att fler än jag suktar efter lite gammalt att kika tillbaka på då och då. Sommaren har väl gjort att det är lite "julhelg"-känning på uppdateringarna där. Men det är inget att säga om det. Säsongen är lång nog som den är för er som jobbar med att göra sidan så bra som den kan bli. Det ska bli kul att se vad som händer där innan säsongsstart.

Dream Team: Men herregud, modern nostalgi. Vilken fantastisk presentation man hade på den tiden, Lingan-klass.

Gällande tikare.se så är det lite saker på gång.

lungan: Inte alls omöjligt och av vad jag har hört så ligger MIF nära till hands. Frölunda får väl ses som ett långskott då deras trupp i det stora hela är spikad, men det är klart, dyker det upp en sån spelare på marknaden så vore det inget annat än tjänstefel av en utav Sveriges största klubbar att inte anmäla sitt intresse...

lungan: Absolut inte en omöjlighet. Engelskspråjiga skolor finns i såväl Göteborg som Köpenhamn och Kent med familj trivdes i Sverige och Elitserien. Jag hade själv detta som ett scenario när kontraktet med Kloten bröts.

Va e detta för skämt Kent Maderville kan väll inte gå till Frölunda eller Malmö?????

Se länk

Jag har kollat lite i arkiven. Ja, de arkiv som går att hitta på webben, vill säga, och som har att göra med Timrå IK.
[url=web.archive.org/web/20010206031923/www.timraik.nu/index.phtml]Såhär[/url] såg vår hemsida ut säsongen 2000/01 och där går det att hitta en hel del smått och gott. Bl.a ursprunget till dagens Hockeysnack.

Vad jag tänkte på var att trots att sidan såklart är gammal i sitt utförande så var den enligt mitt sätt och se det bättre än den hemsida som finns idag (nu pratar jag om klubbens hemsida, inte SKs), speciellt ur en supporters synvinkel. Bl.a så kunde vi supportrar via Gallerit bidra med bilder (men det kanske vi kan idag med, jag vet bara inte var). Det fanns även ett bildarkiv att tillgå, bl.a på matchprogrammen under knappa 25 år. Det bildarkiv som fanns på tikare.se har av någon anledning försvunnit. Det tycker jag att man borde återinföra. Kanske inte just på matchprogrammen, det var bara vad en nostalgikers som mig fastnade för. Men man borde kunna bli än mer inriktade på oss supportar. Det skulle kunna gå att få hemsidan betydlig mer aktiv bara den kändes lite mer användarvänlig, eller vad jag ska säga. Det mesta är såklart ok, missförstå mig inte, men vi supportrar borde kunna bli mer delaktiga i bilder och annat som kommer upp där.

Sedan förstår jag inte varför inte klubbens hemsida länkar till Hockeysnack. Ja, klubben har (kräver?) ju (via moderationen) insyn vad som händer här och agerar ju titt som tätt om man tycker att så behövs. Om nu klubben på något sätt inte vill förknippas med HS, varför behöver man då kunna det? Detta borde väl vara ett skäl till att en gästbok (i form av HS, givetvis) skulle finnas även på huvudföreningens hemsida, och inte bara via supporterklubben.

bearkiller79: Tja. inte lär det vara för att ha lagfest direkt...

Knylan:

Du kan nog öka på Hedströms lön med minst x2.5

Pärssinen - Hahl - Hedström

Janken: Syftade i huvudsak på de inlägg som skrevs innan ditt.

Ernest: Jag vet inte, men om man ser saken i sitt sammanhang. Jonathan Hedström är en NHL-meriterad ishockeyspelare som bara i elitserien harvar ihop en bit över 100 000 i månaden, att överhuvudtaget tro att hans familjesituation ser exakt likadan ut som svennebanans är för bra för att vara sant.

Läs vad jag skriver och försök förstå, gör ett tappert försök.

Janken: Din fru måste gilla dig. Men det finns nog inte så många i "nya generationen" som gillar en schovenistisk mansgris.
Jag tror att "Jontes" käring är inte över 30 år, så hon är nog för jämlikhet och dela på batt ta hand om de små. Hon kanske är ultramodern, så hon har börjat jobba redan, så Jonte får köra pappaledigheten.
Allt är objektivt och ligger i betraktarens öga och erfarenhet.

Hemma frurna dog ut på 70 talet.

« · 732319 · »