Vi leker med tanken att Timrå vinner över AIK, då måste man ju välja den som vinner mellan SSK och V-vik. Sedan får Bofors ta emot Löven och det blir nog en holmgång som heter duga.
{297}: Vore intressant att se vad som händer vid ett sånt scenario. Tänk Timrå, Modo, Löven, SSK, Hv och Brynäs i Ha medans Oskars, Bik och Västervik slåss om guldet med Örebro i SHL 😁
Tänk om det blir V-vik som går upp till SHL, då blir Drugge SHL-spelare igen. Undrar om hans tröja kommer hänga lika länge i shopen som den gjorde här?
För övrigt börjar sändningen imorgon fem minuter innan nedsläpp igen. Vi har spelat tre kvartsfinalmatcher i rad som har en jävla skitsändning nu. Vad betalar man för egentligen?... Tycker Jimmy gjorde hela rätt som dissade Cmore av just den anledningen i podden igår.
{9028}: Kanske en bitter gubbe i Bjästa som har en misslyckad hockeykarriär bakom sig.
Nu sitter han och hatar allt mellan Dahlen och Greta. Jobbigt med Modo med ett dåligt förvaltat SM-Guld och Greta som säger åt han att inte köra omkring i sin Jönssonligan Impala.
Spock: Jag är för dåligt bevandrad inom fotbollen för att helt fatta Gareth Bale-referensen, men jag tänker nog inte i grunden att det är något som helst fel på PWs person. Sen kan säkert mina fördomar spela in också, det ligger helt enkelt långt bort för mig att tänka mig annat än att han är en mjukis i omklädningsrummet. Går det ens att tänka något annat om en 30-årig gift kanadensisk flerbarnsfarsa med "Follower of Christ" som sin twitterbio? Inte för mig i alla fall, haha.
Nä, jag tänker mest bara att det är just omställningen det skaver kring, och att det inte behöver vara så konstigt i sig. Det är inte första gången det händer heller, Modo har ju gått i den här fällan väldigt många gånger. När möjligheten finns att värva en etablerad spelare så är det lätt att tänka att man bara vill maxa och plocka det absolut "bästa" sett till hur långt pengarna räcker. Ju högre nivå spelaren varit på, desto bättre. Ju högre "overall"-nivå (för att dra en referens till TV-spel) man kan komma över, desto bättre.
Har man då ett lag där majoriteten har 70 i overallnivå, och lyfter in en spelare med 90 så borde det ju vara given succé? Lirar man NHL21 så är ju den spelaren då givetvis bättre på precis allt och kan göra ett lag helt ensam, men här i den krassa verkligheten så KAN det bli något helt annat. Det måste inte bli så, men det är ändå påfallande ofta man rynkar pannan och inte fattar hur en spelare kan ha befunnit sig på en betydligt högre nivå när han samtidigt "knappt hänger med" i HA. Som många gjort i Modo t.ex.
Nu måste inte detta stämma in exakt på PW nödvändigtvis, men jag vill nog i alla fall tänka att det är i närheten. Han är "bara" 30 år (en sån där värvning kan ju lika gärna vara 37 år och i absoluta slutfasen av sin karriär), men har befunnit sig på absolut högsta nivå relativt nyss. Hans kurva kommer inte börja slutta brant nedåt förrän om flera år förhoppningsvis. Han vet varför han är värvad och vill därför bidra på bästa sätt, men det synkar dåligt såhär långt. Det beror varken enbart på honom eller enbart på lagets övriga overallnivå, men allt har potential att växa bara vi lyckas hitta en mer rimlig anspänning. Vilket vi förhoppningsvis får se bara vi tar oss igenom den här kvartsfinalen först och främst.
Den sammanlagda känslan är dock att jag gärna ser honom som en lite längre investering. I ett scenario där vi går upp så vore det väldigt intressant att ha honom som en av flera nyckelspelare nästa år att bygga ett lag runt redan från start. Nivån finns där, men just nu är han kanske lite för "avancerad" i sitt spel. Det är sannerligen en extremt välvillig beskrivning av en spelare jag nästintill önskade livet ur så sent som igår, men låt gå.
Ja näe det där var ju inte någon höjdare. Men i slutspelet är det endast segrar som räknas och den fick vi ju med oss.
Såg krampaktigt ut på väldigt många händer och fötter, även Om Sundsvalls Tidning gav betyg som tydde på en kalasmatch...
Positivt dock att vi stänger som bra i tredje. Inte ett skott i slottet och vi städade undan andrapuckarna bra när det väl blev sådana efter alla 1800 skott från blå linjen och långsargen.
Kedjebytena fick väl inte supereffekt, även om Lodin gör målet.
Förhoppningsvis kan der släppa mentalt nu när vi sitter i förarsätet igen. Och förhoppningsvis kan vi få powerplay tidigare än med 4 sekunder kvar av perioden....
Kan mycket väl vara så. Spelsinnet har han samt ett bra första pass, när han får tid på sig. Dock går det alldeles för långsamt när han ska ladda skott i PP, är bara en tidsfråga innan skottet tar i blocket och det blir en spelvändning med mål som resultat. Kanske han inte ska skjuta slagga varje gång? Sedan tror jag han är en typiskt Mattias Öhlund typ, bra på liten rink där han inte behöver täcka stora ytor. Öhlund var bra på liten rink men alldeles för seg på skridskorna på stor rink.
Knylan: sant, jag tycker nog inte PW är sämre än någon annan bak just nu, annat än när det kommer till att få skott på mål och inte i täcket eller utanför
Knylan: Bra analys där, det ligger säkert mkt i det du skriver. Uppskattar er som kan nörda ner i detalj sådär, själv går jag närmast uteslutande på känsla. Hatten av!
"Lite på samma sätt som Zlatan haft problem genom åren i landslaget, att han helt enkelt är så överkvalificerad jämfört med alla andra att det i slutändan blir hans eget fel att allt låser sig."
Blir inte bättre av att Zlatan är en diva som under lång tid inte jobbade klart situationer och dessutom är omvittnad locker room cancer.
Jämför Gareth Bale i Wales.
Får mer Bale-vibbar över Wiercioch. Corso var vår senaste motsvarighet till Zlatans nicker, kanske Svedberg.
Sune: Kan som sagt rekommendera alla att se matchen igen i efterhand. Den går väl säkert i repris men för oss som kollar via Cmore-appen så kan man trycka på tablå och kolla gårdagen.
Det var framförallt en situation jag reagerade på i mitten av första där PW hamnade så sinnessjukt fel och som drog upp blodtrycket till minst sagt kritisk nivå. AIK får en två mot etta och han är fortfarande kvar i offensiv zon, den yta han egentligen ska täcka blir helt ren. Där och då var allt helt och hållet hans fel, men när man ser det i efterhand så förstår man situationen bättre. Offensiv tek, Hardegård har någon sekund kvar av sin utvisning. PW pinchar ner när han hör via speakern att vi är fulltaliga, vilket förmodligen är bestämt redan innan att han ska göra och han tänker nog att Hardegård ska hålla koll bakom.
Hardegård gasar dock rakt över hela mittzonen för att byta in Dahlén (Lodin och Liljewall är redan inne), vilket också förmodligen är tanken. Men allt synkar helt fel, även Dahlén bågar fel när han kommer in och vi hamnar på mellanhand. Kvar står PW med hundhuvudet, men som tur är blir det inget mål. AIK gör en solid insats men de är vansinnigt trubbiga i de avgörande lägena, vilket även vi forcerar fram hos dem.
Slutsats: PW är spets på väldigt många sätt, men han har problem med att ställa om sin nivå till HA-nivå och framförallt till hans omgivning på HA-nivå. Lite på samma sätt som Zlatan haft problem genom åren i landslaget, att han helt enkelt är så överkvalificerad jämfört med alla andra att det i slutändan blir hans eget fel att allt låser sig.
PW har liksom tävlat med de bästa och mest välutbildade spelarna i världen. Man ser att han hela tiden snackar med medspelarna, men att få ex. en 21-årig Lodin som framförallt spelar mest på känsla (därav hans irrationella stil, tänker jag) att förstå varför PW gör vissa saker är en helt annan grej här jämfört med när han spelade i Colorado så sent som för fyra år sen. Det blir ofta fel, men det är ändå mer tacksamt att ha en spelare som måste ”dra ner” sin nivå än det motsatta. Tror någonstans att Ante gör rätt i att matcha honom hårt, även om mitt topplock är påväg att flyga stundtals. Det har trots allt löst sig, de gånger det händer.
KulltorpsOlli: Kan det vara så att Dahlén var skadad och inte vilades i slutet av säsongen? Jag har inte sett era matcher men att han har 1 assist på 3 matcher borde betyda att något är fel med honom..
Sune: Spelare som lyft sig i slutspelet enligt mig: JJ, Lodin, P Svensson, Westerlund, Boyce, Lundin, Walli, Liljewall. Resten måste se sig i spegeln och rannsaka sig själva.
Spelar 28:an nästa match så är det ju ren skandal. Seg på rören, slänger i väg pucken på chans i tid och otid, tar hundra år på sig att få iväg ett skott som till 98 % tar i block etc. gör att det känns livsfarligt varenda gång han har pucken. Det är det sista Timrå behöver nu.
SuperMupster: Borde varit "too many players" samtidigt borde Timrå haft ett flertal mer Powerplay och Solna fick utvisningar med sig som bokstavligen hittades/fabricerades.
Solna hamnade trots allt högt i Fairplaytabellen tack vare domarna.
Sputnik: kollade precis situationen i p3 06:32 är ju nästan 10sek som timrå spelar med 6 man på banan, ganska förvånande att ingen domare ser det... .:)
jokklas: 2ggr hade Timrå 6 man vad jag sett folk lagt upp. Jag missade det själv, men ett ytterliggare bevis på att dessa domare inte håller måttet för att få döma en så viktig slutspelserie som det är för både Timrå och AIK.
Jåkkinen: Ja som jag sa så tar jag det hela med en nypa salt. Det är en ung tränare utan större erfarenhet i AIK. Att gå ut och säga att Timrå skiter på sig efter en torsk och att själv ha kniven på strupen visar rätt stor desperation. Han har ju inte fel i sak att Timråspelarna verkar vara otroligt rädda för att förlora. Som Nubben också sa, Blomqvist har aldrig varit med om ett slutspel förr...
{297}: Jag tror det är bra för Timrå att AIK tränaren fokuserar på Timrås mentala inställning, ju mer utspel ju mer sluter gruppen samman hoppas jag.
Jag missade ärligt de där 6 spelare på banan, men det ligger i linje med domarnas övrigt mediokra insats.... När blev det tillåtet att attackera motståndare efter avblåsning, t ex crosscheckingen på Dahlén långt efter att Lodin gjort mål. Jag tycker sådana tilltag ska rendera avstängning för det handlar inte om kamp om pucken...
{297}: ja i den intervjun framstod han som rätt osympatisk och dålig förlorare. Tycker han har varit rätt bra i intervjusammanhang tidigare matcher. Men de känner väl såklart pressen nu
Jåkkinen: Blomqvist tyckte Timrå var ur balans och såg nervösa ut och fokuserade på fel saker. Vi må ha gjort en halvdassig match men jag hävdar nog ändå att det är den som står i intervju och misskrediterar motståndaren som är mest ur balans.
Angående den så kallade ”domaren” så hjälper dom AIK från början till slut. Tacklingen i ryggen på Dahlén är inte snygg. Matchen hade kunnat se annorlunda ut om vi fått de PP vi skulle haft i dom två första perioderna. Sen florerar det bilder på när vi har sex man på banan vid ca 4 min kvar och 2 min kvar av matchen. Ser helt absurt ut, jag uppfattade aldrig det under match?