1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597327 inlägg · 6213 ämnen

Kvartsfinal 2021 Timrå IK - AIK

Sv: Kvartsfinal 2021 Timrå IK - AIK
Charlie2: Gillade starkt det man såg första 2 men nu väljer man ju Lindelöf 10 av 10.

Var super hypad på PW. Men efter dessa matcher tror jag vi klarat oss bättre med Janne J, ja kanske tom Halonen

Jåkkinen: Ja nu är det slutspel och då börjar diverse utspel komma. Men en intressant sak är att skottstatistiken i matchen slutade i stort sätt jämnt mellan lagen, detta trots att AIK hade 6 PP och Timrå 1 PP. Timrå spelade inte på topp igår, men ärligt visst var AIK rätt dåliga de med...

” Sedan är det roliga i allt det här att det är bägge tränarna i AIK som står och gnäller efter första perioden på någon situation, och Freddan frågar då om de tycker att de har fått för lite utvisningar, sedan var det inget mer. Det var det enda.”

Smokey: Har nu lyssnat på eftersnacket i Timråpodden, fått mig en stor kopp kaffe och kikar lite på gårdagens match i repris (går klart mycket bättre att analysera matchen när man kan andas 😬)...

Jag delar din analys att det fanns delar som var bra igår, framförallt segern. Ärligt så tar jag 9 krampaktiga segrar till om det är det som krävs, vet dock inte om mitt hjärta pallar det...

Jag tror att Jimmy Hamrin satte ord på det hela i Timråpodden, det sitter i anspänningen hos spelarna. De förefaller vara livrädda att göra ett misstag. Hoppas att det faktum att vi har 2-1 i matcher kan få grabbarna att slappna av lite, helt övertygad om att de skulle visa ett mycket bra spel om de bara slappnade av och har lite kul. Tror att Lodin och JJ är de som har klarat det hela bäst, och Lundin som jag tycker har steppat upp i slutspelet.

Är lite lur på om Dahlén hämmas av en skada, minns att han tappade luften i en duell innan slutspelet... 🤔

Nu går vi alla ut och njuter av det fina vädret (hrm regn här strax söder om Umeå), får ner stressnivåerna, träna lite och sedan laddar vi om för morgondagens match. Viktigt med återhämtning!

Det här är inte ok. Vi hade absolut bra försvarsspel i går.

Att vi reder ut alla (en del riktigt orättvisa och sjuka) utvisningar tyder på styrka.

Men jag såg också att vi var en rungande stolpträff från 1-1 och ännu mer nervpress...

I går kom vi undan med ett nödrop. Matchen var som en sjuk skräckfilm.

Man pratar om att våga ha kul och spelglädje där ute. Just där är vi inte nu.

Är det för stora krav och press på spelarna?

Ett år utan publik på läktarna lär ställa ÄNNU större krav på resultat, ekonomi och eventuellt uttalad framgång i en svår och märklig tid. Det här har varit säsongen från helvetet. Coronan har skakat om hela världen. Hockey och andra sporter är skakade i sina grundvalar!

Vi supportrar sätter press! Vi ylar och skriker som rastlösa kapplöpningsfullblod i sken. Vi analyserar allt.

Några skriver:

- BÄNKA DAHLÉN OCH LÅT JUNIOREN SPELA.

Klokt under den press som råder just nu? Ett misstag och en hel karriär lär kunna gå åt helvete... Eller förlåter vi supportrar storsint misstag lika lätt som hjälteinsatser hyllas?

Ska den här klubben hitta glädjen, då måste laget slappna av och våga.

Vi supportrar sponsorer mm, måste våga säga att vi skiter i SHL, vi vågar förlora. Vi orkar med individuella misstag. Vi älskar hockey! Släpp sargen och spela hockey! Ha kul där ute. Vi älskar Timrå i med och motgång! Det är det vi vill! Och det är det som räknas. För drygt 20 år sedan förlorade vi någon jävla play off mot Arboga borta. Jag var där...

Och jag älskar och stöttar Timrå IK fortfarande. I med och motgång. Vattnet rinner vidare under broarna i Bergeforsen och det kommer det att göra länge...

Släpp sargen och våga förlora. Jag kan leva med att ni försöker, det räcker för mig så länge jag finns här.

Älska Timrå IK.

Som någon sa är det bara att kavla upp ärmarna och spotta i nävarna. AIK är inte dåliga när de spelar som bäst vilket de bevisat genom att ta sig till kvartsfinal. Spelarna ute på planen ska inte sukta efter att göra hattrick och sånt oväsentligt, utan nu är det att vinna matcher som räknas. Att vi och spelarna tycker de är dåliga för att de inte gör mål håller jag inte med om. Vissa matcher är extra tighta och då räcker det att som idag göra ett mål mer än motståndarna. Det kommer med all sannolikhet bli färre och färre mål framåt framöver så tycker vi kan släppa den biten.

JanneG: Ni AIK:are har både här men framförallt i erat forum grinat över vilka gullegrisar vi skulle vara hos domarkåren när sanningen är att det är ni som är just det. Ni hade aldrig varit i närheten av slutspel om inte domarna konsekvent hållit er bakom ryggen den här säsongen

Defensiven håller bra precis som alla är inne på. Tror man får sätta ihop de få skillade som inte har nervdaller i en kedja och sedan får övriga gnugga mer. Då kanske vi får en fungerande vass kedja som kan spela ut AIK vissa byten och de skillade med nervdaller som pytsats ut får fokusera på hårt jobb. Då kanske det släpper i skallen på dom så det är möjligt att gå tillbaka till "gamla femmor" sedan. Lindholm får gärna ersätta någon om de på riktigt är sega i benen.

Hassan: om jag inte räknar fel har vi faktiskt släppt in 3 mål på 3 matcher, inte 4. Håller vi denna defensiv och får igång offensiven lite så blir det här bra.

Modano: Du har nog den största "Det var bättre förr" auran jag någonsin skådat, på både gott och ont.

lincoln: Det finns speed dial till domarkåren i Solnas smarta telefon. Ingen behöver tveka på den saken. Crosscheckingen i ryggen på Dahlén hade renderat i matchstraff och avstängning om Per Svensson gjort något liknande.

Modano: Tackla ska man dock vara försiktig med verkar det som. Hartmann sist och Lodin idag åker ju på late hit för tacklingar som kommer 0,06 sekunder efter att motspelaren släppt pucken. Hittills har samtliga open ice tacklingar resulterat i utvisning..... märkligt

Knylan: Jag säger bara utan Johanssons målvaktsspel har vi så klart torska plus 2 i ramen för råttorna vi har flyt ikväll. Det är för helvete slutspel man kan vinna 52 matcher grundserien betyder inte ett piss i slutspel. Nu jävlar ska det käkas puck tacklas kosta blod svett tårar annars ska man INTE SPELA HOCKEY PÅ DEN HÅR NIVÅN

RunarUp: jag skrev aldrig att vi blev utspelade. Jag tycker aik var ganska dåliga och det blir vår räddning men som sagt, jag tycker vi är långt ifrån den målbild Freddan satte upp då vi blev klara för slutspel. 2 mål på 2 matcher. Visst, vi gjorde fem mål i första matchen men när det här är vad vi väntat på hela säsongen så hade jag hoppats att laget skulle var mer samspelt vid den här tidpunkten. Det kommer bli myyycket knivigare matcher framöver, det här blir en kamp mot oss själva, inte mot AIK eller domarna.

{297}: Allt är inte apkasst.
Orkade inte kolla matchen live idag, så jag har sett den i efterhand.
Förstår inte hur man kan säga att vi blev utspelade, tycker det var en jämn match. Där faktiskt vi hade fler klara målchanser i 5 mot 5.

Jag hade gärna sett att vi vann matcherna med många mål, men inser att det inte funkar så i slutspel.
Det finns absolut mer att ta av och hoppas på, men det är inte nattsvart.

OlliJanne:

Det är självklart bara trollande skitsnack. Det finns exakt noll substans .

Kerstin_k: klart det handlar om att vinna men allt snack om att man ska vara som bäst när det gäller och att vi gått på halvfart i slutet av grundserien för att ladda för slutspelet har ju bevisligen inte fungerat.

Håller med om att defensiven var bra i tredje men det är något fel när man diskuterar den starka defensiven i tredje mot sämsta möjliga motstånd och inte avsaknaden av offensiv i första och andra. 4 insläppta på 3 matcher är ju jättebra men 2 gjorda på 2 matcher är uselt. Det här är mot ett lag som vi fullkomligt öst in mål på i grundserien. I semin väntar förmodligen Västervik. Vem vet, vi kanske har vaknat ur dvalan tills dess.

Har varit borta hela dagen och läser att vi vann först nu. Sicken grym lättnad. Två matchbollar alltså. Har absolut ingenting emot att vi vann med 1-0. Hellre det än 7-6 eller 8-7. Visar att vi antagligen hade läget hyfsat under kontroll. I alla fall som jag tänker det.

nobbe333: jag måste ju bara ifrågasätta då ditt första inlägg på forumet är ett påhittat ryckte om att Dahlén skulle vara nån diktator som bestämmer hur kedjorna formeras. Möjlighet att jag har fel men lite dålig timing på din entré här på forumet.

{297}: Förra matchen var det ju väldigt lite överlag, AIK fick ju inte iväg fler än 32 avslut över 60 min. 18 på mål då, som sagt. Jag förstår din känsla och jag skriver under på den också, men sen visar det sig ändå att känslan och vad som faktiskt hände inte riktigt samspelar.

Vi 'parkerade bussen' idag helt enkelt, trots det slutar skotten 29-28 och avsluten vinner AIK med 54-51 (senast blev det 70-32 till oss, som sagt). Det går inte ihop sett till hur känslan var, men så är det, sjukt nog. AIK fick till några avslut i slottet i första, sen bedarrade det rejält för att de då i tredje inte ens fick till ett enda avslut ens i skottsektorn. De kan få hålla i pucken hur mycket de vill, men när de ändå inte kommer till skottlägen så blir det svårt att vända matcher.

Vi måste rannsaka oss själva, men vi vet samtidigt att vi har vår defensiv att falla tillbaka på. AIK vill gärna se detta som ett enormt fall framåt, men detta var verkligen en kraftseger från vårt håll. Vi har inte heller någon aning om vad som faktiskt hade hänt om AIK lyckats kvittera, då hade vi behövt växla upp betydligt mer.

{9037}: Lööke , Hartmann och Dahlen är helt lost . Nånting stämmer inte

På söndag vill jag se mer speltid på Walli och mindre på Lööke.

{297}: Skottkartan förra matchen!
Uppladdat:

500x0-e3f6dfc3-36d4-4cf1-af47-c4a78b4d8e6b.png

Knylan: Jag såg 1-0. Sen såg jag inget mer.
Vi vann... ingen ångest. Bara ren glädje.
Sån är jag numer... 👍🙈🙉🙊

{297}: Fast ärligt: att the end of the day handlar det bara om vinster, iaf i slutspelet. Inte hur många snygga uppspel eller passningar som görs. Vinster. Oavsett hur dom kommer till handlar det om det.

Idag var det defensiven som bärgade vinsten till oss. Även om matchen såg ut som den gjorde hade AIK ärligt inte många farliga chanser.

Och hur jävla bäcksvart allt såg ut kan vi aldrig blunda för det faktum att det blev en vinst idag. Och det, det är positivt.

Ny giv på söndag!

{297}: De goda nyheterna är väl defensiven. Förutom några taffliga uppspel så är det väl inte superdåligt direkt? Vi har släppt in fyra mål på tre matcher, ett snitt på 1,33 mål/match i röven. Under den magnifika grundserien släppte vi in 1,94 mål/match. Så nej, allt är inte nattsvart.

1. Hur ska en trupp byggas och säsong läggas upp, när inte en totalt överlägsen serievinst på 22 poäng verkar räcka ?

2. Hur ska femmorna byggas, när den överlägset bästa kedjan en stor del av säsongen, tappar i princip allt samtidigt?

3. Spelare redan klara för andra klubbar? Kanske det. Men samma var det inför avancemanget förra gången. Kommer inte i håg att de hade problem med motivationen då? Vem glömmer D. Strömbergs dykbrytning till avgörande mål? Assist i båset.

4. Nubben nämner att på grund av sen säsong oavsett fortsatt spel i HA eller SHL, måste han troligtvis gå utomlands för förstärkningar. Timrå har väl inte på senare år varit speciellt lyckosamma med de få utländska spelare de plockat in. Senaste förmågan P.W, som startade rätt övertygande, har väl problem nu att ta en plats? Han kostar nog en slant. Hur gå till väga för större träffsäkerhet. MoDo i årets upplaga är ju ett skräckexempel.

5. Under den usla senste SHLsäsongen sas det att det som gällde var kvalet, och att vara bäst då. Den säsongen liknar ganska mycket årets. Man visste att det skulle bli kval vid jul?, och kunde koncentrera sig på kvalet. Sa man. När det kom till kritan var man inte ett dugg förberedda. Ändå var det nära på sista matchen.
Nu har man varit klara för slutspel sen jul? Och kunde koncentrera sig på slutspelet. Sa man. När det kommer till kritan är man inte ett dugg förberedda.

Freddans snack om att spelarna ska ha kul på isen, har tydligen fallit ihop totalt. Nervöst, "vi pratar inte med varandra", oengagerat osv. Är Timrå ett gäng nervknippen?

Trots detta "elände" har man 2-1 i matcher, och AIK i brygga. Skulle man gå vidare hur klara semi? Hoppet är dock det sista som överger en.

Vad göra?

Labban: mm men inte när han är borstläst av motståndaren.,,

När gjorde han mål senast?

När Lööke Dahlén och Lundin funkade fint ihop och hade vettig rörelse så skriver jag under på att han ska vara del av den kedjan. Men det är väl ca, 12 omgångar sedan dom hade den rörelsen och kemin...

Kan Lööke bära ett tydligare offensivt ansvar i en annan kedja för att väckas igång samtidigt som Lodin utmanar och skyfflar poäng så är jag helt med på de noterna med.

Knylan: hur såg skottkartan ut i förra matchen? Känslan är att vi släpper till fler lägen i slottet idag än vi gjorde förra matchen.

RunarUp: berätta dom goda nyheterna för mig, jag verkar ha missat något? Just ja, vi vann en tajt härlig match med 1-0 mot en motståndare som hade problem att ens ta sig in i zon i något av sina fem powerplay och vår förstalina har upphört att existera så vi gör inga mål. Ja men då så.

OlliJanne: De e Ett stort jävla troll!!!

sargad: Jag tror nästan att vi samtliga bör kolla om matchen en gång till, nu när man åtminstone börjar kunna andas igen. Nervpärs, men en helt sagolik defensiv insats. Kolla skottkartan i tredje, tex. AIK ägde puckinnehavet fullständigt i tredje men det är liksom ytterzonssnurr vi snackar, de får iväg otroligt få avslut sett till sitt övertag och de skott de får iväg är från ovankant cirklarna.

Detta var vidrigt att genomleva, men det löste sig med hjälp av ett sanslöst starkt defensivt grundspel och att bara vänta ut. Nya tag på söndag.

Labban:

Kan ju att ha göra med att han inte hade spelat på länge inför han kom till oss. Kanske börjar bli sliten nu. Han var ju riktigt bra inledande matcherna.

Långt ifrån NHL klass nu dock.

EXPLORERSMÅLAND: trodde på förhand att AIK skulle bli svåra allafall på hovet arena domare kan vara mot Tik men ok är vi ett topplag måste vi visa klass och det tror Freddan på
Intressant blir det 2 chanser kvar

Plattmatch deluxe.. känns väl sådär inför framtiden ,är ändå förvånansvärt hur presentationerna kan skilja sig åt. Vi får hoppas på en helt annat mindset och inställning på söndag likt match 1.

Matsg: Håller med dig om det.
Spelet i BP kändes tryggare än 5 mot 5 sista delen av matchen. Då hade vi liksom struktur på försvarsspelet. När AIK fick tryck 5 mot 5 så var det lite mer yra höns.

Det som just slog mig är att dock att första "överlägsna" 5-1 segern inte är mer värd än den här JJ/Lodin 1-0 segern. Typ att en 400 meters driver räknas som ett slag och en putt från 3 cm räknas också som ett slag.

Nu rundar vi av med ett litet glas rött och lugnar nerverna.

Sputnik: Han har visat samma tendenser under säsongen, korta dippar när han inte öst in poäng. Han har en RUSKIGT låg lägstanivå när saker inte stämmer. Riktigt dålig tajming med det, om det nu inte är en skada.

Sputnik: Vi får hoppas på det :) Mot Elitserien nu :)

OlliJanne: Ok på vilket vis då? Jag sitter liksom ni och biter på naglarna varje match och blir skitsur om inte Timrå vinner. Ifrågasätter matchande lite ibland bara.

nobbe333: Dahléns osynlighet sitter i nått helt annat. Måste vara nån känning. Går han ens in i närkamper som han gjorde när han var i sitt esse denna säsong? Han utmanar knappt heller. Så antingen är det mentalt eller skadekänning är känslan.

Sputnik: Klart han gör, jag hoppas och tror att du har rätt men nåt fel är det ju om Dahlen har vunnit allt som finns i grundserien och är totalt osynlig i slutspelet.
Men om Emil har twittrat om det så är ju det som gäller :)

Tänk att man har dömt och gått på samma utbildningar som 5 utav HA slutspels Domare/Linjemän!
Mina lärjungar.....🙏
Men dä inge man prat högt om en sånn hä kväll fö då bli mann väl halshuggen! 🙄😳😂🎉🙈🥃

nobbe333: luktar troll här...

Nisse1: Jag var positivt inställd till PW i början. Tyckte han tog många skott och var skridskostark. Sedan började han schabbla med pucken och alla skott studsade ur offensiv zon. Senaste tiden ser han dessutom trögare ut på skridskorna. Han är dålig rent utsagt. Han har vissa bra kvaliteter men de överväger inte på långa vägar de dåliga och han känns lite som en säkerhetsrisk tyvärr.

lincoln: Tänk om Boyces mål betytt 2-1 istället för 2-0? Varför är bedömningarna så olika? Man måste vara konsekventa, nästa gång är det direkt avgörande.

lincoln: tja om en NHL domare kan leta efter ett fuckin PP så...

Grymt viktig seger hur man än vänder på det.

Puuuuuuh!

{7043}: Skulle ockkså vara oerhört intressant att höra vad de letade på första videon och fann på andra.

Jag är inte så dum så att jag tror att domarna håller på AIK, men det intresserar mig när man så tydligt påverkar åt det ena hållet.

« · 2172843 · »