1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577964 inlägg · 6216 ämnen

Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14

1348866 · » Till forumet


Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Olle: kul lista . många stora namn
1. W. Gretzky 1,92 p/match
2. M.Lemiuex 1,88
3. M.Bossy 1,49
4. B. Orr 1,39 ( back)
5.M. Dionne 1,313
6.P.Stastny 1,2687
7. J. Jagr 1,256
8. P.Forsberg 1,253 ( hade ett snitt på 1,303 om vi bara tar med Colorado-tiden)
9.K.Nilsson 1,24 (vem trodde detta?)
P.Esposito 1,24
11.G. Lafleur 1,201
11.J.Sakic 1,19
12. D. Hawechuk1,186
13.P.Lafontaine 1,171
14.S.Yzerman 1,159
15.E.Lindros 1,
16.B.Federko 1,13
17. Dennis Savard 1,118
18. J.Kurri 1,117
19. B.Trottier 1,114
20.G.Perreault 1,113
21. P.Bure 1,1009
22.Bobby.Hull 1,10
23. Brett Hull 1.096
24.P.Coffey 1,086
25.J.Beliveau 1,083
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Olle: Förstår ingenting ja, man kan ju tycka att folk borde hunnit förbereda sig mentalt på att foppa skulle sluta, sen låter det som han sluta som NHL's bästa poängplockare iår. Liksom NHL har rullat på utan foppa i många år, och när han nu slutar så blir alla helt ställda och typ "nej, nu blir inte hockeyn densamma igen".

M 8år sedan fine, då hade han slutat som toppspelare i NHL, det ahde blivit ett avbräck.


Själv tänker jag sörja till det grövsta när Thörnberg slutar, hoppas ni visar mig respekt då för mina känslor och respekt till Thörnberg! Och ni som klagar förstår absolut ingenting om hockey och är födda 98:a! Buhu.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
JimmyH: Jag tänker definitivt inte klaga på några hyllningar, inte heller påstå att hyllningarna placerar någon i skuggan. Jag ser däremot inget fel i att prata kring omständigheterna runt hans pensionering då Peter Forsberg inte är helig för mig. Som Bragd-Birger nosar på så tycker jag att foppa var i världsklass för 8 år sedan. Hade han lagt av då så hade jag förmodligen uttryckt mig i mildare termer.

Sen tycker jag inte att jag är respektlös men samtidigt är det inte som att Foppa har dött heller, hans pensionering har varit på gång i vadå? 4-5 år?
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Bragd-Birger: Foppa påminner mig om en Wagner-opera. Oavsett hjältens tapperhet och heroiska bedrifter i akt 1 blir man lite trött när hans frånfälle i akt 3 innebär en timslång aria. Efter en kvart så skruvar man på sig och är efter en halvtimme beredd att själv hoppa ner på scenen och använda svärdet... Ligg still nu, och sluta sjung..!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14

Olle: Är det inte lite väl mycket jantelag över dig nu.

Det går att hylla människor som gjort något stort utan att det ska förta vad andra gjort stort eller att det i sig skulle föreslå att allt runt den människa som hyllas var helt perfekt och felfritt.

Peter Forsberg förtjänar alla hyllningar han får idag, tycker jag!

Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Bragd-Birger: Klockrent, du har förmedlat även mina tankar.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Olle: Jag är också mest förvånad, så här efteråt. Vad var det som hände egentligen? Foppa testar foten, bestämmer sig för att det känns tillräckligt bra för att göra ett försök i NHL, spelar två matcher som går helt ok...varpå han kastar in handduken.

Om det nu var foten som inte höll, vad var det som hände på dom här två, tre dagarna som han inte upptäckt tidigare under säsongen? Han kan väl knappast ha missat att maxbelasta foten under träning, för att verkligen se dess status? Den har krånglat i åtta fucking år. Nog borde han känna den rätt väl vid det här laget?

Förklaring nr 2 - att han upptäckte att han inte kunde spela som han ville därute är också lite märklig. Det gick ju som sagt helt ok, och ingen förväntade sig att se samma Foppa som för tio år sedan. Eller vad tänkte han själv? Blev han verkligen tagen på sängen över faktumet att spelet går fort nuförtiden, och att han knappast skulle kunna skrinna runt folk som i fornstora dar? Trodde han att han skulle återuppta sitt gamla poängsnitt och bara tugga på igen?

Jag har största respekt för Foppas hockeymässiga bedrifter. Han är en av våra största, och sett till Star Quality ligger han i den yttersta hockeytoppen i min bok. Fram till för åtta år sen, vill säga. Därefter har det mesta kring Foppa handlat om huruvida han kan spela, hur många procent av sin förmåga han kan spela på, hur bra han kan bli igen...osv.
Det sägs att man ska se hans ständiga comebackförsök som ytterligare ett tecken på hans storhet. Den logiken har jag svårt att förstå. Visst, snubben älskar hockey. På dom stora arenorna. I NHL, i landslaget osv. Han vill vara där på scenen, vinna och få sin hunger mättad. Förståeligt, och en egenskap han delar med många prestige- och karriärdrivna människor i andra branscher. Men lika lite som Percy Barnevik är sugen på att hoppa ner och driva 'Hasses Rör och Montage' av kärlek till entrepenörskap är Foppa sugen på att lira i dom icke strålkastarupplysta sammanhangen.

Var det själva avslutet han var ute efter? Ögonblicket då han får sitta på ett nordamerikanskt podium och summera sin karriär inför världspressens ögon?
Också helt förståeligt i s f. Bekräftelse och värdiga avslut är något som är honom väl unnt. Däremot blev ju tajmingen lite fel. Han är borta från NHL i tre år, och den stora majoriteten får väl förmodas betrakta hans NHL-karriär som avslutad. Så kommer han tillbaka, spelar två matcher...och håller presskonferens om att han lägger skridskorna på hyllan.

Summa summarum. Foppa hade som hockeyspelare allt, förutom två saker. 1) en kropp som pallade hans spelstil och 2) förmågan att sluta på topp (Foppa slutade betydligt närmare botten än toppen). Det sistnämnda betyder inte att jag föraktar honom som person eller tycker att han är patetisk, däremot väger jag in det när jag summerar hans karriär. Och jo, lite svärtar det allt hans storhet.
I min bok alltså, och den förmodar jag är av obetydligt intresse för vare sig Peter eller någon annan. Men folks eftermäle bestäms i andra ögon. Två av dessa är mina, och så här tänker jag.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Olle: Kan inte annat än att hålla med.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Bravo: När jag såg presskonferensen så tänkte jag faktiskt på om dom hade skrivit ut det där gigantiska färgfotot, av honom och hans första stanley cup, i pr-avdelningens färgskrivare eller om dom haft lite mer tid på sig.

Jag stämmer in i det du säger och Forsberg var en av dom största, däremot så visste ju alla att slutet ändå var relativt nära förestående. Men jag reagerar definitivt över tajmingen och situationen kring det hela, när det väl hände.

När det kommer till Wennerholm och hans sätt att bevaka Forsberg så hoppas jag att den förre förstår att han har gjort mer ont än gott och att han bidragit till att skapa ett löjes skimmer över Forsbergs "pojken och vargen"-comebacker. Att inte ha fått prova isen utan att få förstasiderubriker med fet stil som lyder "COMEBACK", har förmodligen inte hjälpt Foppa.

Ursäkta liknelsen men det kadaver som gamen Wennerholm har smaskat så länge på har nu tynat bort och nu tänker iaf jag börja minnas Forsberg för allt han gjort för svensk hockey, för hockey i allmänhet och för mig i synnerhet. Nu kan man börja minnas honom som den han var, inte som den han på senare år försökte efterlikna.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Olle: Du har en el. fler poänger i det du säger.
Välregisserat kanske? I USA kan dom det där.

Fast jag har väl inte funderat mer kring just det.
Jag är mer inne på vilken stor spelare han var o nu är det slut. Bara så där.

Media har ju (läs Wennerholm) stalkat karln i flera år i hysteri.
Knappast Foppas egen tanke men men det är över nu.

Fast Modo har ju en Gyllene sits nu när Näslund o Foppa kan ingå i Organisationen.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Olle: Men samtidigt så känns det som att ifall det är någon som ska veta ifall hans kropp inte klarar mer är han själv. Dock kan jag hålla med om att hon verkar vara lite av en:

"She take my money, well I'm in need. Yeah she's a triflin' friend indeed. Oh she's a gold digger way over time. That digs on meeeee"
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Timrå Icon: Vad jag finner lite udda i hela historien kring hans pensionering är ju den där golddiggern han har till tjej. Vad gör HON på podiet när han meddelar detta? Varför slutar han med hockey för gott den här gången bara för att HON har samtalat med honom? Det lät på tongången i presskonferensen att hon hade mer än ett finger i spelet. Vadå inte kunna skydda sig själv? Hur bra gjorde han det tidigare i så fall? Karln har ju genomgått 25 operationer i sin karriär.

Visst en av dom största har lagt av men jag kan delvis förstå dom som reagerar med att kalla honom "drama queen" just nu. Han kommer tillbaka, han visar (enligt lagkamraterna) god form och sen beslutar han sig helt plötsligt att sluta, plockar upp sin nya flickvän på podiet och säger att han lovat henne att inte riskera hälsan mer. Jag hade haft större förståelse för ett sånt beslut om han hade haft fru och barn.

Jag tycker att det här beslutet verkar ha tagits lite väl lättvindigt om man betänker hur hans inställning varit tidigare, då han bara haft en fot. Han gav aldrig upp då och han stängde inga dörrar då. Jag tror att många är besvikna eftersom man inte förväntade sig något när han kom tillbaka och spelade halvskadad men nu när han dök upp i världens bästa liga och dessutom höll en hyfsad nivå, då slutar han.

Jag är varken förvånad eller besviken, bara förbluffad. Ytterst märkligt hela grejen...lite som efter Vitryssland.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Bravo: Ja visst är det så. En med sånt brinnande hockeyhjärta som Peter Forsberg bara måste man älska! Annars har man inte förstått sporten.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Timrå Icon: Jag menar varje ord oxå. Tror att det väldigt många rödvita hjärtan som känner en viss sorg idag. Alla som älskar hockey.

Såg att Uno skrev ett fint inlägg i Modoboken oxå i natt.

Vi är inte så enögda o dogmatiska vi Timråiter. Vi kan se det vackra i andra stora spelare.

En som kan bli så stor är faktiskt Anton Lander.
Jag har en stark känsla at han kan bli nästa stora världstjärna i svensk hockey. Riktigt Riktigt stor.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
mikenomad: Glöm inte Johnny Bravos kärleksförklaring till Foppa gårdagen till ära hehe. Fast jag håller med honom faktiskt....
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Tycker grabbarna visade hjärta igår, dagen till ära...
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Nu har man läst Jimmys kloka ord så nu kan man sommna gott
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
T T:

Stämmer bra med extrabilagorna imorgon, det har bl.a. körts en hel del extralass med papper från SCA sundsvall till tryckeriet i Akalla/Sthlm under dagen.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
bj21: Nu får vi hoppas att några andra matcher också går Timrå's väg.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
T T: Klart att det är klart! Inte missar Timrå det här. Ni fixade slutspel i år igen fastän ni, enligt egen utsago här på hs, varit såååå dåliga i år. Vilken tur då för er att det finns ytterligare ett antal lag som varit ännu sämre. Grattis! Hoppas på några derbyn nästa år också men f-n trot.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
orion: Plus att man kommer att skriva spaltkilometer om Peter Forsberg.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Bravo: Nu ryktas det om extra bilagor i morgon. Det tycker jag är att ta i, ingenting är klart än.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Blizzard: Ja så är det ju. Det med all rätt. Den största i svensk hockey i mina ögon har ju lagt av! Vemodigt. Men det tar inte bort min glädje över Timrås seger!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Hur ser tabellen ut sett efter de senaste 10 matcherna?, känns som vi bör ligga i topp.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Men murrimurr så härligt det här var då!
Nio raka jävla poäng! Man kan säga mycket om Timrå, men det här med att lägga sig och dö verkar inte riktigt vara melodin. Fan så imponerande!
Helt plötsligt känns den där bannern här ovanför inte lika provocerande längre. Eller, jo på sätt och vis. V i ger upp betydligt lättare än laget...

Ja, det här trodde man ju inte när man satt och skräck-scoutade Växjö för ett par veckor sen. Och nej, ingenting är det minsta jävla trollfitteklart än. Men nog fan ser det lovande ut. Vi ställer en fråga, för att slänga sig med travspråk. Vad replikerar VF, Modo, AIK och SSK?

Och, det är fan sjukt när man jämför med förra säsongen. Man har hela tiden haft känslan av att det är betydligt brunare i år än då. Men, när man kollar tebaks noterar man att vi då, efter 48 spelade matcher, låg på 60 pinns. Hela 5 färre än i år. Sjukt!

Klart är i a f att laget förtjänar fet respekt för det man presterat den senaste tiden, med kniven så hårt pressad mot strupen att blodpärlorna sipprat fram. Enormt imponerande. Det kan fan gå, det här!

Nu är det perfekt tajming med FBK-matchen. En tumme med fru Fortuna där, eftersom laget skrinnar in för fulla läktare med tre boostande segrar i ryggen. Det finns således alla förutsättningar för en riktig holmgång.

Puh, jag är helt matt. Vågade i sista sekunden aldrig ta hem matchen. Fick plötsliga ryck i mitt högerknä, och tog det som ett tecken på att en ytterst förnedrande förlust var under uppsegling. I helvete det var! Även knän kan ha fel, tydligen.

Som sagt, hörrni. Visst fan är hockey en underbar sport! Nu kör vi!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Bravo: Exakt, inte varför Timrå vann, utan varför förlorade LHC, repris från Frölundamatchen!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Bravo: Vafan hände, ijenklingen? Och jag som redan bokat upp jobb mm för kvalserien, helvette också. Men än kan det gå käpprätt åt pipan, var bara lugn för det. Tänk att man aldrig ska få vara glad.

Gonatt mä er!11!!11!!11!1!!1!!!!!1!!!1!11!!1!!!1!1!1!11!1
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Bravo: Jag tror att dom som "lider" av lite fot fetisch kommer uppleva ett jävla fot mecka imorgon.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
T T: Skämtar du? Det kommer att handla om LHC:s genomklappning
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Bravo:
Skriva skit om Timrå, det får väl bli hans signum nu då Foppa slutar, tror jag.

Wennerholm håller väl samma IQ som termometern just nu, -28
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
I morgon kommer vi att dominera på sportsidorna!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
liston:

Hi, jo det lär bli bra för honom ;-/
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Jockz: Jag tycker ändå lite synd om WennerHolm. Hans karriär är ju slut. Vad ska han göra nu?
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Reflektion: Inför säsingen värvades Kim Hirschovits som härförare. I laget fanns redan Anton Lander...

Avdelningen gå över ån för att hämta vatten. (Eller i det här fallet Östersjön)
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
KORITFW:
Bra beskrivning tycker jag.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
liston: där kan den jäveln stanna med envägskontrakt och få blåmärken
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
mikenomad: Ek är en trollfitta!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Bravo: hehe
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
mikenomad:

Livet är underbart, när underlivet är bart!!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Abron:
Ja, om Frk. Thörnberg försvinner till Canucks.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
liston: Och Ek-jävelns snippatips sprack på en gång. Wunderbaum!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
KORITFW: 21 friska!! Var ligger vi då...?
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
liston: Jag var tvungen att gnugga ögonen. Han kanske kan ändå? Det kanske är hans operation ändå som ställt till det? Drömma kan man väl få göra?
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Alla Hjärtans Dag, kan det bli bättre?
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Resterande matcher spelas i ordning mot:

Färjestad
Luleå
Brynäs
AIK
HV71
Södertälje
Djurgården
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Rocker:
Pihl är väl ändå en av de snabbast spelarna i ES!!!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Jockz:

Vi tar en wirre va?
Den satt gott, hoppas nu att det lossnat lite.
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Ikväll mår man bra. Krigande Timrå på slutet, härligt!!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
Johnny Bravo: Var det Pihl han mötte lr? HiHi!
Kommentera

Sv: Linköpings HC - Timrå IK 2011-02-14
liston: Foppa slutar och Timrå ligger på slutspelsplats, imorgon kommer vi läsa om Wennerholms plötsliga självmord.
Kommentera

1348866 · »