1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599953 inlägg · 6212 ämnen

Modo - Timrå IK 2010-11-25

Sv: Modo - Timrå IK 2010-11-25
Hahl Bundy: Ja Viinanen skapar is yta åt både Pikkarainen och Hirschovits. Vilket Pikken utnyttjade bäst idag. Men det är väl en såndan spelare dom två herrarna behöver brevid sig för att producera. Dom hade ju förmodligen ingen Timo Pärssinen som tredje länk i HIFK.

Hahl Bundy: Det är lite förvånande ändå att MoDo lyckas sabba målvakter på löpande band...? Fredrik Andersson får nog sluta komma med råd ;-)

Bragd-Birger: framför allt så gillar jag att corso är uppsatt som center . känns som de finns mer att hämta av honom i en center roll . även om han inte på något sätt gjort bort sej som ytter

I den allmäna villervallan måste man väl också konstatera att vi ligger en pinne från fjärdeplatsen. Om man vill slå ann sin allra mest optimistiska ton så är det ju faktiskt att vi gjort kanske fem bra matcher i år och ligger i princip fyra...

* Vad var oddset på att Röymark lägger den i samma stolpe-Tarkki-in som senast?

* Det är ganska viktigt att ha en rightare i pp.

* Guuud så underbart!

T T: hehe ja i modoboken ville man byta målbur

lincoln: Fan om vi bara hade vunnit hälften av hemmamatcherna .............

T T: Åkteru med bussen?

T T: Tänkte på samma sak. Hur osannolikt som helst.

Min yngste son är idag tio dagar gammal. Under tiden har Timrå tagit 10 av 12 pinnar. Han vet inte vad motgångar är, grabben. Bortklemad redan.

El Maco: Jag vek ner mig när återbuden kom. Men det var bra stämning på Daltons också.    :)

Suck, knäskada för Jokela. Jag hoppas verkligen att den är lindrig.

Jag tycker att alla verkar missa Styf, han gör en bra match och oroar med sitt skott.

Jag satt och tänkte "kan inte Ilkka stänka dit en nu så man får se ett hattrick" det är ju inte så stora odds på att få se en DiCasmirro liksom. Min PPV la av, fick igång den igen, och vips så vare fullbordat!

El Maco: Jag vill inte vara sån, men det är en uppenbar risk för att det blir klent virke i den pojken. När decembersvackan kommer är det bara att förbereda dig på koliken.

Själv håller jag fortfarande på och jobbar bort de värsta divalaterna från min son som föddes -02. Samma sak här, det var en jävel och kinka så fort Timrå råkade åka på en mina. Skrik och snörvel. Blöjbyte här, miniform-droppar där. Fjolligt.

Dottern däremot härdades från början genom att födas ut -05. Hon blev hård som granit. Förlusterna rinner av henne med ett bittert leende. 'Dom brukar ju förlora, pappa' är en ofta upprepad sanning ur denne telnings mun.

Men man får gratulera å det grövsta! Barn is the shit. Och hockey, dagar som dessa.

Steffe: det är många som gör en bra match, Styf vet iaf jag att det är en bra back. Att han är bra i PP osv. är inte överraskande för mig. Därför väljer man att berömma sådanna som Dahlroth istället som debuterade.

Redigerad kommentar

Steffe: Du har rätt i att vi inte ska glömma Styf. Om man spelar honom företrädes vis i PP får vi ytterligare en dimension. Skjuta kan han. Däremot är han inte den back jag skulle välja ut när det handlar om vem man vill ha mellan målvakt och motståndare i en kontring.

dr-nix: Ärligt talat är jag inte nöjd med Jokela i varken defensiven eller offensiven, hänger verkligen inte med i tempot och kommer sällan till skott dock en fin marginal passning till Pikkarainen idag. Jag tror iallfall att den unge Dahlroth täcker upp bra för honom på lördag!

Jockz: nu tycker jag du är lite väl hård mot Jokela.

Trots utvisningarna i sig så är det ju ingen skam att inte släppa in något mål i BP på en period och två minuter :) + att göra mål i BP! typ femte målet i BP nu?

El Maco: Klarar du att curla honom ända till ett SM-guld?

Åkerblom i 6e: 6:e målet enligt hockeyligan och FBK jagar med sina 3 :)

El Maco: Här har man väntat på Sonnenberg! Det är ju Mini-Maco som fixar det.

Olle: Ok, jag var hyfsat nere i gruvan där, men andra perioderna är bäcksvarta även om man inte går vilse i mörkret. Vi måste såklart rätta till dem. Man får hoppas att det handlar om trötthet pga nötande på få spelare i kombination med en lång väg till båset. Det underlättar heller inte att vi har en tendens att dra på oss alldeles för många utvisningar i just den tredjedelen. Sen har det givetvis satt sig i huvudet.

Jag är helt och hållet inne på din linje gällande Åkerlund. Han kan komma in och spika emellanåt men är inte gjord för att vara förstekeeper. Pitkämäki är nummer ett nu, inget snack.

Pikkarainen... Äntligen fick vi en rightare i päpä! Jag tror det är första gången han söker sig till en naturlig position i den spelformen.

dr-nix: fast med handen på hjärtat . var de egentligen så där jätte många som var bra . vi var ju utspelade stora delar av matchen . de är mest resultatet jag är nöjd med . och powerplay och att få se svartvadet så där gråtfärdig

Fortsätter han så här så får vi nog kalla honom White Death, om ni kan er krigshistoria ;)

superfalle: Vi höll ändå Modo på utsidan i stora delar av matchen och var riktigt bra i boxen. Sen kan man naturligtvis klaga på inledningen och andra perioden, men jag tycker vi skapar mer heta chanser än dem. Har även synpunkter på det här med avvägningarna när vi ska vårda kontra spela sarg ut. Jag vet inte hur många gånger man drog i väg pucken på chans och det fastnade lite väl mycket gummi vid egen blå.

Åkerblom i 6e: Jo fast eftersom tidningarna när det går bra gillar att referera till Timrå som The big red machine så blir det ju lite knepigt. ;o)

superfalle: Ja starten var nästan identisk med HV borta, kraftigt nedtryckta och mål i bp från ingenstans.

En knepig fundering; Vad händer om en modoit slår bort pucken från båset innan Axie når dit? Bara en tvåa för too many players, straff eller vad?

Ambroo: Det här med rensningar är ett ständigt återkommande problem och det är inte bara ett par backar, det är ALLA backar som har problem med detta. Att Jokela drar en puck out var naturligtvis en olyckshändelse men det är ganska talande varför man drar höga puckar i kortsargen och varför man åker ut på en sån till synes löjlig utvisning. Det är i princip omöjligt för back att stoppa dom och dessutom får pucken en bana som gör att den sällan går till icing och man kan således byta hela femman.

Det är inte bara i egen zon som vi ser dom här huvudlösa rensningarna, ofta i anfall så ser man helt galna vickningar och det tyder lite på att kylan och avvägningarna åker ut genom fönstret så fort man blir satt under press. I egen zon är det livsviktigt att våra backar kommunicerar bättre med varandra.

Ikväll har vi tur att det var modo och inte HV71 som spelade halva matchen PP, annars hade det stått 10-3 efter andra.

T T: från deras avbytarbås? Förmodligen 2+10 missconduct. Eller kanske bara 10 minuter personligt? Intressant...

En annan fundering jag har är varför vissa målramars kryss får ha runda och andra räta vinklar! tänk alla mål som skett/inte skett och blivit så matchavgörande. Typ Tedenbys i "Skenan matchen". Eller Sonnenbergs skott i klykan i matchen därpå.

T T: Inte än då verkar det som! Så här står det i zebraboken:

"En spelare antingen i spelar- eller utvisningsbåset som, med någon del av sin klubba
eller kropp, hindrar puckens rörelse eller en motståndare på isen under pågående spel
skall ådömas: - Mindre straffet (2)"

2 minuter alltså...

Edit: Pikkarainen hade förmodligen gjort mål i efterföljande PP hur som helst...

Redigerad kommentar

Olle: Var finner du zebraboken? finns den på interna nätverket?

Olle: Borde väl kunna lägga till någon forma av osportsligt uppträdande? :)

Åkerblom i 6e: Den ska finnas att ladda hem på swehockey tror jag.

KniveN: Det kan ju mycket väl vara så att man lägger till en tia. Men egentligen är ju inte Axelsson att betrakta som puckförare och således kan han väl inte vara fri?

fan vad jag är glad för pikken...

en gång till nu på lördag tack!

Olle: Vi hade bara fått 30 sekunder pp.  Om reglerna inte har något extra för en sådan situation är det märkligt tycker jag.

Jag har en fråga: Är det här det som kallas en riktig femetta?

Hahl Bundy: Helt okej enligt Wiki.

T T: Vad bra att du klargjorde det hela :)

Olle: å andra sidan så kan dom ju lägga ner dom där fjantiga personliga straffen . lagstraff ska de va .

Svagt att Wikegård att inte äns nämna att Timrå vinne borta med 5-1 och att Pikkarainen gör ett hattrick. Jag tror inte äns han sa ordet Timrå.

Kom ihåg att M0D0 är ett bottenlag.  ;)

Berglund: det ända han gjorde var att berömma hedmans fysiska spel....

diffe: Ja, han som inte var med och spelade.... Jag brukar gilla Wikegård men det där va pajas.

diffe: Såg hockeykväll nu. Inte ett endaste ord nämner han om våran insats eller om Timrå IK öht. Är det för att han är brynäsare eller nåt? Sjukt...

Ek på Expressen, som är en riktig älskare av Pikkarainen har bara det här att säga efter hattricket:

"Ilkka Pikkarainen kan spela ishockey. Det var nog viktigt för honom att visa det. Tre mål i power play mot Modo var han skyldig Timrå efter två avstängningar och 40 000 spänn i böter."

www.expressen.se/sport/kronikorer/1.2228494/thornbergs-tackling-knackte-linkoping

Olle: Ja han nämde inte ens Timrå! Men så är det jämt när det går bra.
När det går dåligt då kan dom prata hur mkt som helst om Timrå i media.

« · 1311763 · »