1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599492 inlägg · 6212 ämnen

Nyförvärv?

Sv: Nyförvärv?
Ann: Synd att Wahlberg skulle sluta, skulle ha varit ett bra nyförvärv.

Om ni inte ens tänker försöka med att pröva era egna lovande juniorer, så blir det nog svårt att hitta några toppspelare som kan tänkas hoppa in i laget i detta läget.

Laken: Har mailat några föslag till Nubben..så att inte ANDRA mindre behövande klubbar nyper dom! Vi får verkligen hoppas ernie eagle har
rätt att det KOMMER att hända saker snart..

htikare: Nej men 3 st är iaf en början och jag håller med när det gäller målvakterna låt det bli som Bosse och Fredde hade det ett tag i Timrå stod i varannan match ingen av dessa ´2 håller som första målvakt helklart. Fortsätter det så här ska vi va lyckliga om vi slipp kvala.

Barbarossa: Exakt mindre än 3 räcker inte!! man får motvilligt inse att nivån på minst 3-4 spelare räcker inte.. även om man hittils tänkt när det till slut kommer en matchseger att..
"kanske ändå".. men nu måste man inse att utan förvärv är det ett underverk om vi skulle behålla vår slutspelsplats säsongen ut.

Vårt burlejon Mika Ojämn o Johan A. borde varva matcher mer eftersom det
inte verkar fungera med samma målvakt två matcher i rad.

Nyförvärv were are you. behövs minst 3 nya spelare tycker jag det finns inget kamp anda kvar i gubbarnas ögon allt verka hopplöst och det hjälper inte att stödet från vår härliga klack har bleknat kom igen nu TIK lets win the gold.

Ann:
Tack Wahlberg.....visserligen hade han "bara" 80 000 i månaden.
Han tog sin "pensionsförsäkring" från BIF och visar vilket hjärta han hade för den klubben.
Vild gissning att han inte kommer att få något glassigt jobb inom organisationen nu när karriären tar slut.

Wahlberg kan vi nog glömma iallafall....

Niklas Nordgren, Carolina
Pasi Saarela, Lukko Rauma
Mikael Wahlberg, Brynäs
Kimmo Kapanen, Kalpa
Andrée Persson, Växjö
Svensson Jens, Nybro
Mark Murphy, IFK Helsingfors
Björn Bjurling, f.d. Salzburg

Några fler realistiska förslag?

quija: Visst förstår hur du tänker o det KAN gå! om han får tillbaka motivationen- Ligger mycket i orden kotivation slår klass!!

Men!! Han är 34 tjänar bra med pengar nu utan att träna/spela trivs där
han bor med familjen..men skulle han få revanschlust så kanske.

När det gäller Gahn blev det som du sa en klar förbättring för honom
säkerligen också förknippad med bättre trivsel!
Nu tycker jag dock att åldern på honom börjar ta ut sin rätt. Han är hyffsad
men väldigt ofysisk. verkar göra allt för att slippa bli tacklad o skridskoåkningen är inte så vass. Tycker Timrå skulle behöva en annan
centertyp lite större till växte mer fysisk bättre räckvidd nu blir Gahns kedja
ofta fysiskt vek..
Skulle vilja se en Carl Söderberg-typ av spelare en center som själv kan bryta in på mål!!

Men

htikare: Vi måste se vilka resurser tik har i dagsläget. Första och främst måste de ha en första center som är riktigt bra i pp och det finns inte så många att välja på, marknaden är begränsad för tillfället. Jag Kom ihåg när Kristian Gahn kom till Timrå. Då hade han harvat i fjärde femman i ssk i längre tid. Mikael Wahlberg har inte riktigt fått chansen i bif enligt min mening. Han har skrapade ihop i alla fall 4+3 på de matcher han spelade och de kan medföra att i en ny miljö så kan Timrå få lite mera ut av han spel en vad brynäs fick och då kommer han att tillföra en stor del i timrås framgång.

Bragd-Birger: Nej, Den andre jänkaren känns inte intressant inte mycket bättre målkänsla än Sloan o precis samma kroppstyp en liten "stubbe"!!'
Nej det känns inte kul..

quija: Blake är bland det blekaste jag sett..visst han slänger iväg pcken
de få gånger han får tag på den, men spelet i övrigt !!skulle övertrumfas av minst 20 spelare från allsvenskan..
Tror som du inte heller på Mark Murphy som inte verkar riktigt platsa i finland.
Ett amerikanskt el. kanadensiskt namn är ofta lätt att ha övertro på.

quija:
Och du tycker inte att vi med all rätt kan kräva mer av en kille som gjort ett antal NHL matcher och säkert tjänar väldigt mycket mer pengar än Ström och Wennerberg?
Micke Wahlberg tycker jag är ointressant, om han inte hade "hjärta" att slita för sitt BIF så hur skall han kunna plocka fram det här`? nej han kommer att sitta i gävle med sina 120 000 i månaden istället.

quija: Men håll med om att kraven på en transatlant som spelat x antal säsonger i NHL måste vara större. Att han dessutom blockerar Timrås chanser att ta en ny transatlant gör saken ännu sämre. Och vad står egentligen Blake Sloan för? Han är usel på att göra mål och har ännu knappt checkat fast en spelare.

quija: Micke Wahlberg känns ju supermotiverad. Förmodligen kommer han sitta hemma och vara jättedeppig ungefär 1,5 år till, dvs så länge han får lön från Brynäs.

Den andra jänkaren känns väl inte heller så himskans intressant. Allt beror på vad det finns att tillgå på marknaden. Vad Sloan kan vet vi - och tyvärr tillför han inte laget mer än att ett chansbyte knappast kan ses som en riskabel gambling.

Krykovs ersättare däremot - lycka till. Wahlberg tror jag som sagt inte på, även om jag hoppas att jag har fel. En jävligt prekär situation. Lyckades man inte hitta en rejäl förstecenter på hela försäsongen lär chansen vara minimal nu.

Kerstin_k: Jag tycker du underskattar Sloan. Blake har inte varit speciellt sämre än ström och wennerberg. Under de matcherna som jag har varit på så har Blake träffat målramen tre gånger. Det är bättre att skicka iväg wennerberg till sundsvall och kontraktera micke wahlberg, en att chansa med Mark Murphy.

RödVit: Tja, han lär väl förmodligen ersätta Sloan. Och honom blir det ju inte vidare svårt att överträffa, tyvärr.

Nån som hört nått om denne spelare? Känns lite som en chansvärvning av stora mått.

orion: Det kanske blir Mark Murphy.?

Laken: Det blir ju Timrå, juh!
Och journalisten som skriver "Han är proffisionell"
har väl blykoll..?

Frella: Jämför man statistiken i ES mellan Kapanen och Bjurling så vinner faktist Bjurling .. han har aldrig snittat över 3.. det har Kimmo ..

Talangscouten: Nu menade jag givetvis alpligorna vs. SM-Liiga. Därav den något haltande jämförelsen mellan Bjurling - Kapanen. Men positivt med båda dessa är väl att de suger åt sig puckarna istället för att lämna returer.

Frella: Finska ligan är inte bättre än elitserien. Dom bästa finnarna spelar ju här.

Ikväll blir det tyvärr 2-3 igen.

redline: Tycker du har rätt ang. Kimmo. Sedan så ser jag gärna 2 nyförvärv till och det är Pasi Saarela och Micke Wahlberg. Att sedan låta junisarna känna på hetluften i mellanåt är inte heller fel för att bredda truppen.

Frella: tycker det kunde vara idé att prova Kimmo. Han har ju alltid spelat bra i Tik.

ernie eagle: Kan ju vara samma situation för backarna som Bjurling haft

Just nu skulle det sitta jäkla fint om Per å Pär combackade. Är helt säker på att vi skulle haft minst 3-6 poäng till på de sista 12 matcherna om de närvarat.

Frella: Men vad håller backjävlarna för standard då i Kalpa? Det är ju sämre än Kovland tamefan. Lätt att vara målvakt då. Jo tjena!

Paddan: Iofs så har Kapanen släppt in mest mål i Finska ligan, och han ses av många som en frälsare, nu är väl Finska ligan snäppet vassare, men någon form av liknelse iaf.

Frella: Tänkte kolla statistiken på Bjurling, men Salzburg har redan raderat hans namn ur laguppställningen. Bör väl ha ganska dålig räddningsprocent, då jag har för mig att han ska ha släppt in nästan mest mål i den ligan.

Idag så sparkades Bjurling av Hardy Nilsson, kanske är han ett namn för TIK? Knappast en vinnarmålvakt har det visat sig, men bra i seriespelet åtminstone.

Icetea: Får hoppas att vår finska koloni avgör för Saarela så att han väljer att spela för oss.

Laken: Synd det där med Miettinen - det sägs ha varit mellan Timrå och Lagnau det stod emellan till slut.

Laken: någon som vet hur länge transferfönstret är öppet 4 dar 1 vecka?

Herminator: Jag ser Wahlberg som en potensiell Krykov ersättare.

Laken: Saarela vore drömmen, tror inte Gunno ger upp så lätt i NHL tyvärr.

Kimmo, nja det känns som om vi behöver stärka offensiven och eventuellt på någon backplats istället.

Cassel tycker jag har sett "mätt" ut i Brunass.

Wahlberg skulle kanske kunna bli en Gahn-parallell, behöver ny miljö.
Samtidigt verkar han vara ordentligt rotad därnere.

Noll koll på allsvenskan men Mif lär ha fått fram en målspruta i år.
Fast honom lär de väl vilja behålla.

Laken: Den som har möjlighet åk till gärdehallen fredag o kolla hur
Växjös Andree Persson spelar..mot katterna han har verkligen varit kanon i år 10 mål..
född jan-83 LITE äldre än F.Nielsen .. så det är ju ingen junior heller.

Herminator: Några av mina förslag:

Mikael Wahlberg, Brynäs
Daniel Casselståhl, Brynäs
Kimmo Kapanen, Kalpa
Andrée Persson, Växjö
Svensson Jens, Nybro

P.S. Det finns fler allsvenska spelare som skulle kunna vara aktuella. D.S.

Kerstin_k: Jag tar hellre allsvenska spelare och/eller juniorer än Ström och Wennerberg. Klubben måste börja statuera exempel nu!

mattis69: Absolut, Sanny är klart godkänd!

Laken: En intressantare fråga är vilka som ska bytas in. Med beaktande av vad Nubben uttalade i sin intervju så är det ju inte lika lätt som att plocka bananer på Konsum exempelvis.

Laken: Att Blake Sloan blir utbytt känns inte som en omöjlighet. Men att de övriga släpps iväg tror jag inte på. Finns inte vidare många spelare ute på marknaden och de som finns är svindyra. Frågan är då om Timrå IK väljer att släppa Ström och Wennerberg, som förmodligen är relativt billiga, till förmån för ytterligare dyra chansningar. Det som skulle kunna ske är att ytterligare några juniorer får chansen. Men det återstår att se, den som lever får ju som bekant se...

Laken: Med tanke på att du dömmer ut dessa herrar måste jag fråga om du tycker Sanny har gjort sig förkänt av att stanna kvar i truppen? eller räcker det med att bänka karln i 10 omgångar.?!

För att vara tydlig. Vid nästa fönster bör följande spelare bytas ut.

Blake Sloan
Mattias Wennerberg
Peter Ström

Samtliga ovan har också spelarbetyg 1 under mitt alias.

Länk.

Laken: Johan Ryno Oskarshamn 195 cm 96 kg målskytt svårfångad playmaker.
Niclas Danielsson Almtuna f.d Brynäs 84:a som blir allt bättre en teknisk
rihgtare 185/82kg Almtunas poängkung.. Plus de du nämner..Nån måste vi väl iallafall kunna få!!

Mikael Wahlberg, Brynäs
Daniel Casselståhl, Brynäs
Kimmo Kapanen, Kalpa
Andrée Persson, Växjö
Svensson Jens, Nybro

RocknRolf2: Skulle vilja ha din kommentar på detta.

Här kommer det tre "TYNGSTA" nyförvärven (enligt undertecknad) varje säsong sedan Timrå gick upp i elitserien. Så kan ni själva jämföra satsningarna.
Det handlar alltså i n t e om vilka spelare som utvecklats bäst efteråt, med facit i hand så att säga.

2000/01:
Tomi Källarsson
Timo Peltomaa
Pasi Petriläinen

2001/02:
Juha Hautamaa
Robert Jindrich
Kimmo Kapanen

2002/03:
Toni Koivunen
Kalle Koskinen
Valeri Krykov