mattias - 74: Fick man inte utrymme rent lönemässigt då Hannula valde att lämna truppen? Nu hade han säkert inte samma svindlande lön, men klubben ser väl en chans att värva till sig de bästa förutsättningarna för att kunna kriga om de ädlare medaljerna framåt vårkanten.
Hahl Bundy: pengar finns nog men inte i närheten av HV, FBK, Indianerna, LHC. Hade det funnits det så hade en likvärdig ersättare till Pärssinen värvats och inte nån budgetvariant som Machulda & Laine även om Laine i mina ögon är klart mer positiv än väntat och machulda han drog ju hem... Beror det inte på pengar så gamblar man väldigt riskabelt anser jag.
Ett bevis på att Timrå har en bit kvar till de riktig stora topplagen vad gäller ekonomiska resurser/muskler är det ju trots allt.
Vänder TIK inte den negativa trenden snart och inte får tillbaka sina skadade spelare i tid så kan det komma visa sig ödestigert framöver vårkanten. Risk att man åker ur slutspelet efter första rundan om man inte hamnar topp 4 och får de något sämre lagen i början av ett slutspel. Jag vet att jag målar f-n på väggen men som det har sett ut nu på slutet så blir i alla fall jag en smula orolig, Hoppas jag har åt h-vete fel!!!
Teamreux: Sant, men jag känner ingen större oro. Skadorna är snart över o då kommer vi att tuffa på igen. I slutspelet kan vad som helst hända o jag tror vi går långt!
Ambroo: Jag håller nog med dig. Lillis? Vete katten om han skulle funka i Timrå. Tror nog det mer berodde på andre tränaren i VF som gjorde att det funkade i VF, han som tränar LHC nu. Karlsson?
Hahl Bundy: Precis. Johansson är lugn och harmonisk, Lundh är elak och vrång. Näe, varför inte gör ett skiftbyte när man väl är på gång? Mårts och Flygis till TIK och Kenta och Micke till HV...?
mok: Som coach, menar du? Det känns väl dock som att ett lag i medgång kanske inte har ett så väldigt stort behov av en coach. Ja, rullar det på så gör det väl gärna det oavsett vem som står i båset. Visst, detaljer måste självklart pratas igenom innan matcherna, men coachens främsta roll är väl att läsa laget och att försöka förstå vad laget behöver när det inte fungerar riktigt som man önskat.
Teamreux: Ja det känns lite olustigt att HV köper på sig stora chanser till SM-bucklan..medans vi på slutet har haft lika dålig statistik som ifjol.. dock hade vi ju en enormt bra början som tur är men om dessa oerhört viktiga spelare som Pärssinen, o Robban inte kommer igång förrän mitten av Januari (om nu inte ljumskop.operation behövs för Pärssinen) o Robban han känns egentligen nästan lika viktig för tik.
Han rankas utåt naturligtvis inte i klass med Pärs..men hans laginställning o otroligt gedigna hockeyarbete tex. hans enormt aktiva forchecking är otroligt saknad.
Tror han bäddat för många segrar genom att ge motståndarna mindre tid att bygga anfallen. Han skulle verkligen behövas nu!
Dream Team: I medgång behövs inga coacher som du direkt påpekar Anders utan motivatörer. Man skulle alltså kunna modifiera titeln ppå visitkortet under dessa perioder. Vad menar jag nu då med detta mån tro?
Jo i medgång behövs det inte funderas så mkt kring detaljer eller själva linjerna i spelet utan det handlar mer om att kunna motivera gubbarna på bänken som får stå åt sidan motiverade att vara lika hungriga på träningarna och vara beredda att kliva in i strid oavsett veckodag eller tidpunkt. Det är det som är det fina i kråksången så att säga.
I motgång däremot behövs det nöta detaljer och man måste peka med hela handen i en mer frekvent omfattning. Vara tydlig i sitt ledarskap vem som bestämmer och fördela rollerna inom laget och inte vara rädd för att obekväma beslut som på kort sikt kan även stämningen inom gruppen men som långsiktigt kan visa sig bli gud värt. Laborera med laget helt enkelt och våga peta stjärnorna.
Det är en sak att vara kompis med spelarna om söndagarna och dricka kaffe, men när det är matchdags skall man hata varandra och utföra sitt uppdrag. Då är vänskapen nedstoppad i frysboxen.
htikare: Javisst och Nylander får inte glömmas bort, hans laglojala spel kombinerat med fina händer saknas också, Sen kan ju tilläggas om Robban till det du sagt att han är enormt viktig i boxplay samt framför motståndarnas mål.
Ambroo: Tycker det är tråkigast med VF som verkar sno den där tjeckiske toppbacken du tipsade om härinne häromdagen. Eftersom det är just backar vi lider brist på. TIK är i stort behov av en spelförande back a´la Åkerman...
mikenomad: Ja jag kan bara hålla med. På forwardssidan känns det lugnt, men visst skulle det behövas nåt därbak och det verkar ju inte direkt vara nån brist på intressanta och lediga backar... AGERA NUBBEN!
Ambroo: Strålman, Lotvonen, Sanny, Kokko, Svedberg + 1 nyförvärv. Styf som 7:e, Moe till Allsvenskan - kallas hem vid skada, Koskinen ut.
Så skulle jag vilja ha det.
Helst oxå en riktigt bra forward men jag tror att vi har tillräckligt med forwards så den skippar vi...om nu inte Pärssinen blir borta ännu längre...
Nu ser vi ju hur lagen med de riktigt feta plånböckerna börjar fylla på med BRA spelare trots att deras skadeläge är nästan obefintligt. Dom rustar väl sig för slutspelet...
Kan bli svårt att tillhöra topp 4 om vi inte får tillbaka våra skadade spelare snart.....
Teamreux: Jag inbillar mig att även vi kan vara med och slåss om de flesta på marknaden. Säg att en back av hög kvalitet kostar 200-250.000 i månaden. Låt säga att han snittar 25-30 minuter i speltid per match istället för att en sån som Styf ska göra det. En sån förstärkning kan vara skillnaden mellan kvartsfinal och final och då har du igen pengarna han kostar och det med råge... Investera!
Ambroo: Någon som sett nån A-träning o vet om tex. Wennerberg är i full gång med träningen så han kan debutera på tisdag?? eller nån av de andra..någon som bevistat nått tr-pass i veckan??...