1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581411 inlägg · 6216 ämnen

Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10

« · 1627156 Till forumet


Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Vad tror vi på för publiksiffra?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Kongo: Det var 3572 mot Västerås IK förra året. Ska vi våga hoppas på 3000 i år?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Herminator: Över tre tusen är okej, bättre än ifjol är riktigt bra. Cirka tusen säsongskort kommer ju vara på plats. Jag säger 3500 jämt.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Herminator: Varför tror du på mindre än ifjol?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Kongo: För att folk har mindre förväntningar än inför förra säsongen..
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Herminator: Du och din omgivning? Varför har man det?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Kongo:

Jag ligger lågt och tippar ca 2 500. Allra högst 3 000. Matchen sänds trots allt i Viasat, så det lär bli mitt val. Jag finner ingen anledning att göra sig omaket att åka buss m m när man kan se hela härligheten på sin "hemmaplan". Dessutom är det väl inte alldeles omöjligt att vi torskar. Lagom roligt att sätta sig i bussen hem då...

... sa pessimisten.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
DJ Hemp: Jag tror som Hassan på cirka 3 500. Jag säger 3 501 så vinner jag över honom om det blir allt över 3,5 K.

Hur ser du på TIK relaterat till din flytt? Vill du inte passa på att gå innan lasset går söderut?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Kongo:

Jo, för fan, det vill jag nog. Men då väljer jag bland alla de matcher som inte visas i Viasat. Hoppas att man väljer "rätt" matcher bara!
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Kongo: För att de förväntade topplagen värvat rejält i och med att flera lag går upp till SHL i år. Vi ligger däremot kvar med en ganska oförändrad trupp.
Jag hoppas naturligtvis att det kommer mycket flera än 3000. 
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Herminator: Är tyvärr inne på din linje jag också, blir det 3000 får vi vara "nöjda". Jag kommer vara där iaf.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Berglund: Jag kommer också att vara där så mycket jag bara kan. Men känslan hos mig är att denna säsong känns än mer avslagen än det gjort senaste åren. Det känns iskallt.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
DJ Hemp: Det går inga hockeybussar den här säsongen.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Herminator: Jag får en känsla av att det finns en namn- och nyförvärvsfixering. Med denna unga, utvecklingsbara grupp, avdraget förlusterna av Nils Bergström och Jonathan Ilahti, tycker jag att det på förhand ser något bättre ut. Det enda lag som kom efter i tabellen och gör en stor satsning är väl SSK?

I och med att dessutom åtta första får spela vidare, så är det i min värld ett något hetare läge i år jämfört med ifjol.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Själv hoppas jag på att föreningen kommer att bjuda in hockeyungdommar o skolklasser från hela området för att fylla ut hallen, kanske kan man hitta nya supportrar för framtiden.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Pär: Hur har du tänkt dig det? Åldersgrupper osv?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Kongo: Tänker väl främst på undommar, 10-15 år, skolklasser o ungdomslag i olika föreningar, pro u-nameit! Alla till ladan.....
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Pär: Det var på så vis jag blev supporter, vårt knattelag fick gå på en Tik-match mot Löven om jag inte missminner mig.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
jå1: Vilken klubb? Hur gammal var du och när var det?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Pär: Om man bjuder en skolklass från exempelvis Bredsand, hur löser man transportfrågan?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10

Kongo:

Kanske även samtidigt erbjuda föräldrar som skjutsar skolklassen inträde

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
lillen71: Vilken åldersgrupp/klass är lämpligast?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Kongo: Skulle tro att året var -97 och jag var 10 år. Matfors hockey spelade jag i.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10

Kongo:

Kanske runt 10-13 år

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
lillen71: Ur synvinkeln publik- och supporterrekrytering?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
jå1: Vad exakt gjorde dig till timråit?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10

Kongo:

Bra ålder att bli intresserad av ishockeyn, dels för att det är spännande och för många den ålder när dom börjar få lite friare tyglar.

Vilket resulterar i att när dom rör sig friare så mer köp i kiosker, rör sig mera i hallen och och går det bra för laget så är det ju häftigt o se och lätt att locka med sig mera jämnåriga kompisar

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
larsn:

Är det verkligen så pass illa att det inte ens går några hockeybussar? Hur fan tänker man här? Det är ju knappast alla som har promenadavstånd till den där arenan. Jaji, då får man väl köra olovandes då, för jag har torskat körkortet. Egentligen...
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Jag vet att jag redan har skrivit det här, men apropå detta med åldern så tror jag att jag gick på min första match i Timrå Isstadion när jag var tio år gammal. Har för mig att ishallen var av plåt och att färgerna var i gult och grått, mest den sistnämnda färgen. Jag befann mig mestadels bakom ena målet, kanske på kortsidan som vetter mot den stora parkeringen. Ståplatsen bestod av träplankor. Minns också att jag såg Arne Hegerfors. På den tiden hade han både mustasch och något slags skägg och en delvis överkammad flint. "Men där är ju han ju!", sa jag till mina kompisar. Han var ganska liten, tyckte jag. I periodpausen var det lite roligt att liksom gå under långsidesläktarna och typ samla läskburkar eller något. Ja, det kändes som en liten värld för sig. Den största stjärnan på den tiden var väl den lille Mats Näslund, om jag inte missminner mig. I denna min premiärmatch så har jag för mig att han målade mot sina blivande klubbkamrater i Brynäs, som han försvann till efter säsongen. Varför jag åkte på matchen? Jaji, jag bodde i ett radhusområde i norra Sundsvall och min närmaste granne och klasskompis kom från Gävle och var en riktig ärke-Brynäsare. En annan kompis bodde bara lite längre bort, han kom från Saltsjöbaden men hade blivit en inbiten TIK-are sedan familjen flyttat hit. Sedan tror jag även att bröderna som var grannar på andra sidan vår del radhuslängan var med. Två rödhåriga grabbar från Tornedalen som antagligen höll på Timrå. Vi var ett jävla skönt gäng faktiskt. Jag var väl egentligen fotbollskillen, men nu blev jag även seriöst intresserad av ishockey. Dock har jag aldrig själv spelat i någon hockeyförening, utan bara med kompisar. Tror jag. Däremot fotboll i både IFK och GIF. Hur som helst tror jag att det första intrycket är mycket viktigt. En gång Timrå - alltid Timrå. Även om jag gjorde några goda försök att hålla på ett och annat elitserielag under vår 18 år långa Golgata-vandring från 1982 till 2000. Fast nu är man så gammal att det nog inte är möjligt att ens försöka hitta något annat favoritlag. Supporterskapet till Timrå IK lär jag ta med mig in i graven. Medlemskapet likaså. Jaji...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Tack ni alla som såg till att mitt inlägg fick en grön bakgrundsfärg. Sedan skulle jag inte ha något emot om fler berättade om varför de blev timråiter. Det vore la fint att få läsa om sånt så här strax före seriepremiären. : )
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
DJ Hemp: Det står ju på min presentation, men jag kan ju ta det här också: Såg min första match i ishallen säsongen 81/82. Minns bara en sak från den matchen. Jag stod nere vid sargen när pappa pekade och sa: Där är Bo "Bulla" Berggren. Sekunden efter tacklade Bulla in Färjestadsspelaren i plexit.
Sen kom dom svåra åren och den hemska sammanslagningen. Jag gick väl på enstaka matcher och minns hur hemskt det var med bara några hundra på läktarna.
Jag som många andra tappade intresset. Fram till återkomsten av Timrå IK. Då blev jag å andra sidan fullkomligt fanatisk. Och det har hållit i sig. Jag bor ju i Stockholm nu och är sällan hemma, så det blir inte så många matcher på plats, men känslan som infinner sig på matchdag är oförändrad och fortfarande den mest uppslukande.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
hubbenorlen:

Tack för den historien! Var det möjligen 2-1-segern mot Färjestad i oktober 1981 som du bevistade? Jag var där också. Har för mig att vi vände ett underläge den gången. Länge såg det ut som att vi skulle göra en riktigt hyfsad säsong, men till slut blev det jävel och allting gick åt helvete... Faaan!
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
DJ Hemp: Hörru du jag har ingen aning hur matchen slutade. Minns bara den sekvensen, och att spelarna såg ut som jättar. Lite otäckt var det också med tacklingen.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
hubbenorlen:

Jag gissar att vi var på plats båda två. Mitt minne säger mig att Timrå vände 0-1 till 2-1 och att vi då ännu hade chansen till en riktigt bra säsong. Men sedan blev det jävel lagom till jul och vi gled allt längre ifrån en anständig placering. Det kändes bra jävla förjävligt och till slut åkte vi ur med dunder och brak. För en lång jävla tid... : (
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10

Jag blev Timråsupporter den säsong då kanske minst personer blivit det; 1994/95. Pappa tog med mig och en klasskompis på ST Hockey-Björklöven, hösten -94. Matchen tror jag slutade 0-1. Jag fick berättat och läste sedan en del om Timrå IK:s historia, och ganska snart var jag fast. Säsongen efter, då Timrå IK var tillbaka, var det en fantastisk upplevelse att se nära 3 000 åskådare på plats i premiären mot Boden. 

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10

Såg Timrå någon sporadisk gång under 70-talet. Hade väl en 4 mil till lada. Minns mest att det var svettigt och vattnig korv. Men det var något som bet sig fast. Minns att Lill Strimma dog och att det berörde mig då alla pratade om det. Därefter vidtog en längre TIK-dvala. ST-Hockey missade jag helt då jag flyttade söderut runt 84... Allt brakade igång när Timrå återtog namnet Timrå IK.

TIK-Bergslagen grundades runt 96-97 av mig och "Kungsörs-Daniel" som växt upp ett slagskott från tallarnas rikets sal. Vi var fanatiker och drog runt på märkliga resor tillsammans med diverse rödvita TIK-supportrar i förskingringen. Tranås, hockeybildsmannen under läktarna i Nyköping, Arboga med hönsnät i stället för plexi... Listan kan göras lång. Jag har bott på ett stengolv i hallen (på söder) hemma hos självaste DJ Hemp. Givetvis med en rödvit matchtröja som underlag... Minns inte om vi åt eller drack frukost?

Slog en gång vad om att cykla från där nationalsången skrev till Curres Grill i Sundsvall om Timrå gick upp i Elitserien. Jobbigt men kul att ta sig ca 45 mil iklädd TIK-tröja. Vi blev omskrivna lite här och där. Detta har fostrat ett supporterskap som aldrig kommer att gå ur.

Nu är jag en gammal trött gubbe som givetvis fått mina båda långtbortistanfödda söner att bli TIK-are! När den som nu kallas 25-åringen fyllde 10 fick han en VIK-tröja av sin morbror. Den brände vi under sektliknande former på bakgården;)

Och snart börjar en ny säsong. Vi står startklara! FORZA TIMRÅ!!!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Smokey: Själv blev jag timfåfrälst säsongen 01-02 var då typ 12 bast. Det var tack vare min farfar som jag fattade tycke för detta lag. Han missade aldrig en match och stod troget i hemmastå. Har nämnt honom här förut. Runo taxischauffören :) Jag Hade aldrig sett laget live eller så. Utan den enda skymt utav laget i mitt hjärta, fick bli
Via hockeykväll som gick på torsdagarna då. Satt som fastklistrad kan man säga. :) inför säsongen 02-03 så hade man hunnit bli smått fantast och lärt sig alla nyförvärv. Kommer ihåg att jag spelade landhockey på gatan utanför och skulle alltid vara nordgren eller Krykov. Den sistnämde hade coolast namn så han var val man väl mest :p
som den yngling man är så har man väl inte varit med om så mycket motgångar med laget. Förut nedflyttning :( Att skaffa sig ett nytt lag att heja på i SHL går liksom inte. En gång frälst alltid frälst ;)
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Sputnik: skall tilläggas att jag bor ca 63 mil söder om sundsvall därför hade jag inte riktigt möjligheten att se dom så mycket live. Första hemmamatchen kommer jag inte ihåg om det var under säsongen 01-02 eller 02-03. Kommer ihåg att det var gamla ladan i allafall innan det byggdes om. Sedan dess har man sett ett tiotal matcher live i hemmaborgen under åren. Som utböling så finns det inte mycket som slår hockey i hemmaborgen:) Mest har man åkt till Linköping och sett dom live dock.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10

Hyfsat svettig inledning av serien för oss iallafall - lika bra att få bekänna färg direkt.

på de 7 första matcherna möter vi bara ett (1) av lagen Hamrin tippar under oss i tabellen...och det är AIK!!1, resten tippas högre...

Jaja....det gäller att inte tappa sugen om det blir typ 5-6 förluster i rad här i början.

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
erathoo: Ja precis.
Lite märkligt att det inte skrivs ett ord om att vi segrade i genrepet igår?
Bara en massa historieforskning om när man blev TIK-frälst.
Det blir man vid födseln.
Allt annat klassas som fosterskador
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10

Timrå Icon: Att ständigt ha en puck uppstoppad i stjärten är den typen av fosterskador jag är glad att slippa. Men grattis ändå mr hardcore.

Och innan vi andra ger oss in att fira, ska vi först försöka smälta att vi bara fick oavgjort innan straffarna.

Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Timrå Icon: Har bara sett att det blev vinst efter straffar. Såg du matchen?
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Blev TIK:are i själ och hjärta på Peckas tid. Gick då på högstadiet i Stöde, och därifrån gick det buss till varje hemmamatch vilket naturligtvis utnyttjades ihop med ett antal polare. Matchen tillbringades tryckt mot plexit bakom målet nedanför nuvarande hemmastå. Minns speciellt matcherna mot Bajen och vårt hatobjekt nr 1 - Christian Due-Boje. För att inte glömma när Bulla fick pucken och svepte över isen, eller Smedberg med sina magiska kroppisar. Favoriterna var naturligtvis Pecka och så Henrik Sandström.  
Kommentera


Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Smokey:

Många underbara inlägg om hur man blev TIK-frälst, inte minst ditt. Jag minns också den där gången hemma på Södermalm i Stockholm. Bodde i en ganska så sunkig lägenhet som jag betalade inte mindre än 5 000 kr i hyra för. Jag antar att vi frukostade med Hönökaka och Explorer. Det var min huvudsakliga föda på den tiden. En jävligt fin tid för övrigt. Då var min dotter inte mer än ca fyra år. Nu är hon 18 bast och bor i Saratoga, Kalifornien. Undrar just vad den välbärgade staden har för riktnummer? Jag har misslyckats med mycket här i livet, men jag är ganska säker på att alla våra bilresor till e.on arena fick henne att bli en inbiten TIK-are till slut. Det gillar jag.

Juste med en bortaseger mot Björklöven efter straffar förresten...
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
DJ Hemp: sådärja, årskort köpt :)
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
SuperMupster: Mkt bra!

Vilka får med sig en debutant på onsdag?

Om det faller på plats för mig (40 mil enkel resa), ska jag försöka locka med mig en extra åskådare och en debutant utöver min pappa.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Kongo: Jag får tyvärr inte med mig en debutant.. Men en kollega som förra året blev TIK-are ska med och
imorgon tänkte jag försöka tvinga med mig några till 😊

Fan det vore så roligt att fylla ståplats och skapa den där magiska stämningen som jag vet att vi kan göra!
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Kongo: jag har 3-nya med mig på dyr sittplats.....
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Pär: Jag har en engelsman med mig.
Kommentera

Sv: Premiär! Timrå IK - Mora IK 2014-09-10
Jag ska försöka få med mig några extra.
Kommentera

« · 1627156