1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604349 inlägg · 6212 ämnen

Semifinal 2008

Sv: Semifinal 2008
jonmannen: Jag reagerade inte så starkt på målet faktiskt, och de va ABSOLUT inte domarens fel att vi torskade idag.
Tycker bara det är pinsamt när de far och slänger sig. Vill man se svanhopp så kollar man på Anna Lindberg.

Rent generellt så förtjänade vi inte att vara med i matchen efter 2 perioder, men det va vi ändå så det va juh bara att tacka å ta emot. Tyvärr lyckades vi inte förvalta den chansen.

Poffa: Det står ingenting om bredsida med sparkrörelse. Alltså så borde målet blivit bortdömt. Tråkigt.

Skarin: Jag tycker du har fel angående Koskinen. Han såg verkligen gammal och trött ut idag och framförallt då vid deras 2-0, men även då Johan Lindström gled förbi honom till ett friläge i andra. När motståndarna sätter press på honom och när han kliver för högt upp i banan utan täckning och tvingas till kappåkning så är han ingen rolig syn, Andreas.

Peltomaa: Så är regeln, så han gör helt rätt...

Tycho: Förut var det så.. men är du HELT säker på att det är så nu? Domaren är mej veteligen numera en "död punkt"..

Peltomaa: De ska blåsa av om det ger en tydlig fördel/målchans åt något av lagen...

JonasD: då ska du veta kära Jonas, att Rönnmarks insats idag var rätt bra i förhållande vad man kan få bevittna i dagens hockey i Sverige.

Enda gången man skall döma bort ett "sparkmål" är när man
lyfter på skridskorn vid en sparkarörelse.Alltså är Hv 1-0 mål
regelrätt då Falk styr in pucken utan att lyfta på skridskon.

Skarin: Tycker som du att RJ, i slutspelet, är precis det man hoppats på hela säsongen. Man kan som sagt däremot inte förvänta sig att han ska dunka in puckar, han skjuter inte hårt och han skjuter inte bra. Styf i PP är jag jävligt tveksam till. Han tar skott ur dåliga positioner mest hela tiden och är, anser jag, en bidragande faktor till att PP-spelet inte alls funkar i den här matchen och försätter resten av formationen i krampartade sargkamper som mest bara resulterar i rensningar. Kokko och Koskinen ska ha puck i PP. Koskinen placerar bra låga puckar och Kokko mest för att han har börjat skjuta som en häst sparkar.

Vi ska inte vara nöjda med matchen. Vi förlorade. Det vi ska ta med oss är att vi trots uselt spel i 2 perioder faktiskt var nära förlängning. Lite mer skärpa och en gnutta tur så hade vi kviterat.

HV's mål var mer tillfälligheter än skicklighet. Det studsade deras väg ikväll. Jag är fullt övertygad om att nästa match där nere inte kommer att se likadan ut. Likaså kommer HV inte att ligga under med 3-0 efter första här på fredag.

Jag är dock övertygad, efter kvällens "nästan-upphämtning" att vi kommer att vinna minst en match där nere. Lite mer fokus, lite mer kämpa och en gnutta tur så har vi en match där.

HV var dock förtjänt av segern idag. Man spelade bättre än oss i 2 perioder. Men Timrå ska inte skämmas. Man klev upp och gjorde faktiskt match av detta. Det ska man ta med sig till på, först och främst, fredag. Därefter tar man med sig det nästa gång man åker ner dit.

För att ge lite kritik (som brukligt är efter en förlust :P) så tycker jag att Lotvonen var den klart sämsta försvararen idag. Han såg märkbart skärrad ut och tog ofta felbeslut. Rese i deffeinsiven säger experterna, varför använder inte han sin kropp på ett bättre sätt undrar jag? Han borde kunna trycka till ordentligt. Men allt som oftast så låter han motståndarna ta puck först och sedan agerar han.

Summa sumarum känner jag ändock att det är svårt att vara allt för besviken ikväll. Vi var nära. Trots 2 riktigt dåliga perioder och en gnutta otur.

Ny match på fredag!

Ambroo: Att han är seg känner ju alla till. Men visst, han går ju bort sig vid 2-0. Därför tar jag bort honom, så du blir nöjd.
I övrigt gör han ju det han ska. Därför är det ju synd att andra inte gjorde detsamma. Göra det dom är bra på. Spela med fart, etc etc. Det är ju landslagsspelare vi pratar om här.

Ängsligt värre, Mikal.

Kerstin_k: Håller med om Lotvonen, han borde ju vara en rätt bra kopia på Pihl i fysiska sammanhang med tanke på sin storlek.

andyo: ..vilket säger ganska mycket om domarstandarden i Sverige.

Laban: Fel, om man medvetet får pucken att gå imål med annan utrustning än klubban ska det inte vara mål enl reglerna på Swehockey

Peltomaa: exakt.

Skarin: Han var som en påse bilar idag. När han är dålig så är han bedrövlig - När han är bra så är han...bra. Synd bara att det inte finns nån gråzon, men nog om detta. Du har helt rätt när du syftar på att för många åker och gömmer sig. Reginkedjan har inte alls kommit upp i Modokaliber under de här två matcherna och när Pärra och Pyrret spelar stillastående hockey så försvinner Hahl totalt i det offensiva.

Men ängsligt? Näe!

Vad kan man säga... Timrå spelade avvaktande och därigenom för passivt. Man åker inte dom sista 2-3 skären och då är man aldrig för in på pucken heller. Min tolkning från början var att första målet HV får är spark men efter att Peter Andersson sagt sitt så är det väl ok då, inte mycket mer att säga. HV's andra mål handlar som att inte åka hela vägen och det är i detta fall Koskinen som slutar skrinna på sin gubbe och glider som en svan 2 meter bakom och målet (hur tursamt det än var) är ett faktum.

Glädjande idag är att Backlund gör ett jävla jobb och håller ordning på torpet. Men kan nån förklara för mig som verkligen inte fattar det här med hemma och borta spel. Varför spelar man mer defensivt borta än hemma. Om TIK's sätt att spela med tryck i åkning och vara spelförande och puckinnehavare är deras hemmaspel, varför spelar dom inte så precis hela tiden för.

Rönnmark gör en jävligt märklig instats åt alla möjliga håll och jag formligen hatar fegheten i att ta dubbelutvisning för diving OCH hakning... antingen så är det väl det ena eller det andra. Sen tar han konstiga utvisningar åt båda hållen och hävdar att han inte är matchavgörande utan bara dålig.

Återigen så det som störde mig mest ikväll var avsaknaden av klippet i steget och avsaknaden av viljan att ta initativet

RocknRolf2:

Tja, lite seg och flummig utstrålning har han väl allt, så klicheerna blir väl alltför idisslade. Men och andra sidan var Mårts minst lika benägen att lägga fokus på ödmjukhet. Snäppet värre var nog Sune Bergman för at inte tala om Tommy Sandlin.

Nu är vi uppe i en diger samling guldmedaljer och kan också konstatera att motpolen, Nicke Lilltroll, inte har en enda.

Skarin: Ingen offensiv back säger du, men jag tycker han har fått tämligen generöst med speltid i powerplay under säsongen, även när han var som allra sämst under hösten. Det måste ju finnas en anledning, jamenar det är ju trist att en spelare med värdelöst skott ändå ska stå på skottposition relativt ofta.

Jag tycker fortfarande det första avslutet är bra, Liv har tur som räddar. Det andra är väl mindre bra, men det köper jag, Pyrret är ändå Timrås effektivaste målskytt så.

RocknRolf2: Nån som vet vilken match kanalnio visar på fredag?

Laban: Var i regelboken står det att man måste lyfta på skridskon för att det ska uppfattas som spark?

jonmannen: Jag tycker att HV stundtals spelade skjortan av Timrå i första perioden, mycket i kraft av den utdelning man fick tidigt i matchen . Luft under hvingarna direkt och sedan pumpade man på. HV var väl värda ledningen, den kunde ha varit större , men man gjorde inte mål på sitt spelövertag eller på de chanser man skapade. Timrå kom liksom aldrig i gång, förmodligen hade man behövt klara av de första 5-10 minuterna på ett betydligt bättre sätt för att komma in i matchen.

Ska man överhuvudtaget kommentera domarinsatsen så räcker det med att konstatera att han i princip förstörde matchen. Ryckigt och eländigt var det framförallt i 2:a per.

Visst safeade HåVE i sista, men trots reduceringen var det inte sådär riktigt farligt nära kvittering mer än några gånger. HV var minst lika nära 3-1 som Timrå 2-2. Men, Timrå var nära målmässigt och Backlund var suverän. Lite annan karaktär på matchöppningen på fredag så tar vi tillbaka initiativet. Och Sanny får gärna vara tillbaka då....

tikpower: FBK-Linkping

Helg Ernest: ok tack

U137: Att Timrå inte kom igång kan man ha många åsikter om. Jag tror, eller är övertygad om, att HV var det bättre laget i afton.

Ambroo: Han har varit betydligt, sämre än ikväll. Påse bilar blir även backar som Åkerman, Petrasek, Puistola OM dom får press på sig. Men Lovonen var väl bra :) 10-årskontrakt har jag hört bakom kulisserna.

Regin har varit väldigt anonym i två matcher i rad nu. Hynning likaså. Felpass och slarv och för långsam, för vek. Tenkrat, nja. Dock rejäla pass och är väl den som vill mest där i nuläget.

Pärra och Pyrret måste få tillbaka orken till på fredag. Det ser segt ut. Och spelet i 5 mot 3 var skrattretande långsamt. IGEN.

Men, vinner vi på fredag så tror jag starkt på det här.

250kg kärlek: Utan tvekan...

250kg kärlek: Timrå vill ju inte enligt tv komentatorerna vinna ikväll så det var nog en rättvis seger för HV ikväll då. Men ni vinner som sagt på fredag igen ni är starka hemma som tur är.

RocknRolf2: Mest istid i pp har väl finnbackarna haft, samt Styf. Det är ju liksom så backbesättningen ser ut, offensivt sett. Men det har vi ju vetat om länge nu. Inget nytt, varken för dig eller för mig.

Robin har spelat upp sig rejält under en längre tid nu. Vilket är kul. Inte minst viktigt.

Laban: ´han står i målgården .

ajon: vi brukar vara starka borta också, gick förvånansvärt segt idag men vi är ändå såpass nära att kvittera matchen, menmen. nya tag

Skarin: Det har han, det har han, men ändå... Jo, ja och det såg vi ju inte minst prov på senast de var här och med tanke på det så känns det aningens jävligt att vi lätt dem såsa omkring utan nån som helst press på sig.

Lotvonens insats vill jag inte ens kommentera och det med risk för att bli raderad.

5 mot 3 ja... Varför envisas med att positionera ut sig och sen stå fastgjutna i cement? Sen undrar man ju även över varför, varför, varför man inte sätter in nån tjockis på kassen istället för att köra med fem "lirare"?

Lotvonen är lurig alltså. Det syns väldigt tydligt när karln är dålig, som ikväll, däremot är det svårare att se när han spelar bra - för det gör han helt uppenbart ganska ofta, i alla fall tillräckligt ofta för att få näst mest speltid (efter Kokko) och ligga högt i plus/minus. Men jag är ändå inte särskilt road över att Lotvonen har kontrakt nästa säsong, fine, han går att använda 20+ min varje match, men jag tycker Timrå behöver tempostarka backar framöver. Där ligger svagheten i dagens lag

ajon: Jag skiter i vilket. Timrå har tre hemmamatcher, HV fyra. För mig har inte hemmaplan varit avgörande tidigare men efter att ha sett HV idag tror jag att det kan fälla avgörandet. Så bra som HV var, i de två första perioderna, ja då har jag svårt att se hur vi ska vända på steken.

Trots hemmamatch är det klart underläge. HV ser äckligt starka ut. Nu gäller det att samla kraft och bevisa att det blir fler än 5 matcher. Med det lag vi har tror jag på sju matcher.

Skarin: Ja bättre sent än aldrig. Se vad förtroende kan göra för en spelare (själv hade jag skeppat iväg RJ i okt/nov typ).

Men jag är ändå mer fascinerad av Kokkos förvandling. Eller, Kokko har varit bra hela säsongen, men nu i slutspelet är han sjukt bra. Spelmotor på backsidan

250kg kärlek: De våra såg rädda ut. Tordes inte gå klinch, utan valde alltid att komma 2a på pucken. Men en dålig dag på jobbet har väl alla?
Fast som han "Putte" Karlsson sa - Nu har Hv fått 60/40 av dommaren.
Favör alltså och nog kunde man shönja detta. För helt klart så såg dom rädda ut på "jobbet". Men vem mins inte Björklöven som gav grishockeyn ett ansikte. Ny match på Fredag och den tar vi. Sedan gäller det bara att spela hockey och låta dom fulspela.

250kg kärlek: Hv är svåra att tas med i Kinnarps, men absolut inte omöjliga. Det ser vi juh trots all idag med dåligt spel så förlorar vi bara med 1-2. Efter en del flax dock...

Ambroo: Det är väl som "experterna" säger. Det finns väl intränade varianter. Men grejen i första hand är inte att spelare står still utan att passningstempot är lika långsamt som om du och jag skulle lirat. Det måste gå fort, rejäla pass, mycket skott.
Fem lirare? Jo visst saknar vi någon som står framför mål. Men det måste skjutas också. Det finns faktiskt två killar, Hahl och framförallt Tenkrat, som har ett mycket bra skott. Förutsättningen då är ju att passningstempot höjs.

250kg kärlek: ja jag tror också att det kommer att gå till sju matcher det gäller bara vinna på fredag först som jag tror att ni gör också.

250kg kärlek: hv var skitbra i första perioden helt klart, men samtidigt tycker jag vi blir lite väl passiva, andra perioden tycker jag var dålig från båda lagen

RocknRolf2: Jo, bättre sent än aldrig. Sedan gäller det ju att trivas också. Det gjorde han inte i början. Varken med bu eller bä...........

Kokko var inte bra i början av säsongen. Men efter ett tag har han gått från klarhet till klarhet. Nu vill man ju t.o.m. behålla honom.

Lotvonen är stor, men använder inte riktigt storleken på rätt sätt. Men självklart kan han bättre än det han visade ikväll :)

Tycho: HV kan knappast vara nöjd med 2-1 (trots bud på fler mål). Timrå visar att man har flytet men också skärpan i backspelet och det defensiva. Timrå förlorar kvällens match med 2-1 efter att ha varit totalt utspelad i två perioder. I tredje samlar laget kraft och visar var skåpet skall stå. Laget har bud på flera mål men de uteblir. Timrå spelade dåligt i första två men har absolut inget att skämmas för.

Imorgon är en annan dag.

Skarin: Har du sett nån? Även om passningarna går fortare och är hårdare så hjälper inte det nämnvärt när Pyrret står på halvdistans i slottet eller när Tenkrat står som en pelare nere vid förlängda. För att få ett snabbare speltempo så krävs rörelse. Nu får ju motståndarna möjlighet att skära av alla tänkbara passningar och stå tryggt utan att vrida boxen.

Ambroo: Nej, det har ej.

Jo, det hjälper väldigt mycket om allt går mycket snabbare. Det är en förutsättning för bra rörlighet. Snabbt, rejält med en bra beslutsamhet. Det ska styras och ställas från blå. Men som sagt. Folk måste skymma och stå där framför mål också.

En reflektion.

Vi HV fans tycker att Åkerman är långsam på
rören men i jämförelse ned Lotvonen så är
Åkerman rena raketen...

Skarin: Vi kan väl enas om att det är en komb då?;-) Näe nu måste jag sova... Pyss!

Ambroo: Haha. Jo, på sitt sätt ;) Pussen!

Ojojoj, va trevligt ni verka ha det här inne

Skarin: Ja nu får man helt enkelt finna sej i att invänta fredagens match... Vare tålamod som va ledordet, enligt Challe?? I så fall måste ja nog träna mera! suck :)

janssonovich: ja det har varit så underbar läsning har hela kvällen så vi kunde inte ha haft det bättre.

« · 1017047 · »