jonmannen: Jag tycker att HV stundtals spelade skjortan av Timrå i första perioden, mycket i kraft av den utdelning man fick tidigt i matchen . Luft under hvingarna direkt och sedan pumpade man på. HV var väl värda ledningen, den kunde ha varit större , men man gjorde inte mål på sitt spelövertag eller på de chanser man skapade. Timrå kom liksom aldrig i gång, förmodligen hade man behövt klara av de första 5-10 minuterna på ett betydligt bättre sätt för att komma in i matchen.
Ska man överhuvudtaget kommentera domarinsatsen så räcker det med att konstatera att han i princip förstörde matchen. Ryckigt och eländigt var det framförallt i 2:a per.
Visst safeade HåVE i sista, men trots reduceringen var det inte sådär riktigt farligt nära kvittering mer än några gånger. HV var minst lika nära 3-1 som Timrå 2-2. Men, Timrå var nära målmässigt och Backlund var suverän. Lite annan karaktär på matchöppningen på fredag så tar vi tillbaka initiativet. Och Sanny får gärna vara tillbaka då....
Ambroo: Han har varit betydligt, sämre än ikväll. Påse bilar blir även backar som Åkerman, Petrasek, Puistola OM dom får press på sig. Men Lovonen var väl bra :) 10-årskontrakt har jag hört bakom kulisserna.
Regin har varit väldigt anonym i två matcher i rad nu. Hynning likaså. Felpass och slarv och för långsam, för vek. Tenkrat, nja. Dock rejäla pass och är väl den som vill mest där i nuläget.
Pärra och Pyrret måste få tillbaka orken till på fredag. Det ser segt ut. Och spelet i 5 mot 3 var skrattretande långsamt. IGEN.
Men, vinner vi på fredag så tror jag starkt på det här.
250kg kärlek: Timrå vill ju inte enligt tv komentatorerna vinna ikväll så det var nog en rättvis seger för HV ikväll då. Men ni vinner som sagt på fredag igen ni är starka hemma som tur är.
RocknRolf2: Mest istid i pp har väl finnbackarna haft, samt Styf. Det är ju liksom så backbesättningen ser ut, offensivt sett. Men det har vi ju vetat om länge nu. Inget nytt, varken för dig eller för mig.
Robin har spelat upp sig rejält under en längre tid nu. Vilket är kul. Inte minst viktigt.
Skarin: Det har han, det har han, men ändå... Jo, ja och det såg vi ju inte minst prov på senast de var här och med tanke på det så känns det aningens jävligt att vi lätt dem såsa omkring utan nån som helst press på sig.
Lotvonens insats vill jag inte ens kommentera och det med risk för att bli raderad.
5 mot 3 ja... Varför envisas med att positionera ut sig och sen stå fastgjutna i cement? Sen undrar man ju även över varför, varför, varför man inte sätter in nån tjockis på kassen istället för att köra med fem "lirare"?
Lotvonen är lurig alltså. Det syns väldigt tydligt när karln är dålig, som ikväll, däremot är det svårare att se när han spelar bra - för det gör han helt uppenbart ganska ofta, i alla fall tillräckligt ofta för att få näst mest speltid (efter Kokko) och ligga högt i plus/minus. Men jag är ändå inte särskilt road över att Lotvonen har kontrakt nästa säsong, fine, han går att använda 20+ min varje match, men jag tycker Timrå behöver tempostarka backar framöver. Där ligger svagheten i dagens lag
ajon: Jag skiter i vilket. Timrå har tre hemmamatcher, HV fyra. För mig har inte hemmaplan varit avgörande tidigare men efter att ha sett HV idag tror jag att det kan fälla avgörandet. Så bra som HV var, i de två första perioderna, ja då har jag svårt att se hur vi ska vända på steken.
Trots hemmamatch är det klart underläge. HV ser äckligt starka ut. Nu gäller det att samla kraft och bevisa att det blir fler än 5 matcher. Med det lag vi har tror jag på sju matcher.
Skarin: Ja bättre sent än aldrig. Se vad förtroende kan göra för en spelare (själv hade jag skeppat iväg RJ i okt/nov typ).
Men jag är ändå mer fascinerad av Kokkos förvandling. Eller, Kokko har varit bra hela säsongen, men nu i slutspelet är han sjukt bra. Spelmotor på backsidan
250kg kärlek: De våra såg rädda ut. Tordes inte gå klinch, utan valde alltid att komma 2a på pucken. Men en dålig dag på jobbet har väl alla? Fast som han "Putte" Karlsson sa - Nu har Hv fått 60/40 av dommaren. Favör alltså och nog kunde man shönja detta. För helt klart så såg dom rädda ut på "jobbet". Men vem mins inte Björklöven som gav grishockeyn ett ansikte. Ny match på Fredag och den tar vi. Sedan gäller det bara att spela hockey och låta dom fulspela.
250kg kärlek: Hv är svåra att tas med i Kinnarps, men absolut inte omöjliga. Det ser vi juh trots all idag med dåligt spel så förlorar vi bara med 1-2. Efter en del flax dock...
Ambroo: Det är väl som "experterna" säger. Det finns väl intränade varianter. Men grejen i första hand är inte att spelare står still utan att passningstempot är lika långsamt som om du och jag skulle lirat. Det måste gå fort, rejäla pass, mycket skott. Fem lirare? Jo visst saknar vi någon som står framför mål. Men det måste skjutas också. Det finns faktiskt två killar, Hahl och framförallt Tenkrat, som har ett mycket bra skott. Förutsättningen då är ju att passningstempot höjs.
250kg kärlek: hv var skitbra i första perioden helt klart, men samtidigt tycker jag vi blir lite väl passiva, andra perioden tycker jag var dålig från båda lagen
Tycho: HV kan knappast vara nöjd med 2-1 (trots bud på fler mål). Timrå visar att man har flytet men också skärpan i backspelet och det defensiva. Timrå förlorar kvällens match med 2-1 efter att ha varit totalt utspelad i två perioder. I tredje samlar laget kraft och visar var skåpet skall stå. Laget har bud på flera mål men de uteblir. Timrå spelade dåligt i första två men har absolut inget att skämmas för.
Skarin: Har du sett nån? Även om passningarna går fortare och är hårdare så hjälper inte det nämnvärt när Pyrret står på halvdistans i slottet eller när Tenkrat står som en pelare nere vid förlängda. För att få ett snabbare speltempo så krävs rörelse. Nu får ju motståndarna möjlighet att skära av alla tänkbara passningar och stå tryggt utan att vrida boxen.
Jo, det hjälper väldigt mycket om allt går mycket snabbare. Det är en förutsättning för bra rörlighet. Snabbt, rejält med en bra beslutsamhet. Det ska styras och ställas från blå. Men som sagt. Folk måste skymma och stå där framför mål också.
Skarin: Ja nu får man helt enkelt finna sej i att invänta fredagens match... Vare tålamod som va ledordet, enligt Challe?? I så fall måste ja nog träna mera! suck :)
471 – UNDERKÄNNANDE AV MÅL – Disallowing a goal a)Inget mål skall godkännas: 1 - om en anfallande spelare avsiktligt sparkar, kastar, spelar pucken med sin hand eller på annat sätt, utom med sin klubba, spelar pucken i mål, även om pucken reflekterats av någon försvarande spelare, målvakt eller funktionär
4 - om en anfallande spelare står i eller har sin klubba i målområdet när pucken går i mål, utom om han blivit fysiskt hindrad av en försvarande spelares agerande som orsakat honom att vara i målområdet
Ice Tea: Jag kan enas att det var tillräckligt många tveksamheter runt målet att det skulle ha videogranskats men Rönnmark var snabb med pipan redan här och fortsatte ju i samma stil även större delen av matchen
janssonovich: ja vinner dom den så har dom ju chans i fortsättningen också ser väldigt mörkt ut om dom skulle förlora måste dom ju vinna två på bortaplan också. Det undrar jag om Timrå klarar av att göra men skulle dom vinna ser det ju väldigt ljust ut igen då behöver dom ju bara vinna en match på Bortaplan sen för att gå till final så hoppet lever ju i allra högsta grad ännu.
Messiah: Spela väll ingen roll längre, Kalle K fick också ett ungefär likadant i Modo matchen, tycker dock att detta målet var en klockren spark och att han hade båda skriskorna inne i målgården, menmen dommaren dömmer .. Men endå, Timrå spelade inte bra idag de två första perioderna var ju bedrövliga :/
ajon: klart dom kan vinna på bortaplan! det krävs dock ett bättre timrå än vad det var idag, idag funkade inte mycket.. Men siffror som 5-3 och 2-1 säger för mig också en hel del!
kryptonit: japp inget annat än ett sm-guld räknas för er i år även om det bli svårt att ta guldet men ni kan ju göra ett försök och då se vi ju hur långt det räcker. Tror själev att inte räcker till guld för er men det skulle vara roligt om två norrlands lag tog två sm-guld på raken.
ajon: Ja, klart att dom vinner! Dom får ta den här matchen och använda som tändvätska, och ett Timrå i toppform, förlora hemma i ett fullsatt e-on arena? Inte en chans! :)
Jag förstod det. Denna gången var vi favoriter till vinst, då sket det sig. Det tragiska är att fallet blir så mycket värre med det i bakgrunden, riktigt surt känns det. Är det meningen att Timrå ska sluta lika som Skellefteå nu...
Första perioden HV dominans, andra mer av transportsträcka, tredje börjar timrå visa upp sig. Ett timrå med lite grundserievibrationer idag.
Kändes inte som om Tenkrat inte fick rätta hjälpen. Backlund som jag ibland känner tveksamhet inför var ju kanon ikväll. Grymma skott av Kokko, synd att de inte gick in också.
Challe... först säger han att han är nöjd med matchen sen avslutar han samma intervjuv med att säga att timrå spelade dåligt?
Nä nu känns det lite neråt, tur att det inte blev några skador och att nästa är hemma i alla fall.
Messiah: Näe inget att hålla på o va ledsen över nu, och ja HV vann rättvist men tills på fredag så kommer challe och grabbarna förhoppningsvis att gå ut med en helt ny inställning, och de att kämpa ända in i kaklet;)
Anonymous: Jag tror dock inte killarna spelar på att dom är favoriter .. och nej, oavsett om vi vinner 2 raka matcher nu och får 3-1 i matcher, kommer vi fortfarande aldrig bli favorittippade, se bara hur det blev mot MoDo, efter deras vinst trodde alla att dom då skulle vända alltihop och vinna. Så nej, någon favorit mot HV kommer vi aldrig bli .. iallafall inte på riktigt
Pucken: Nej vi ska inte byta namn till Sundsvall IK men vakna upp och se verkligheten. Vår ”satsning” att etablera oss på övre halvan i SHL har redan strandat. Idén att locka till sig unga talanger är fin men i förlängningen så kommer ... | Läs mer
Ska man överhuvudtaget kommentera domarinsatsen så räcker det med att konstatera att han i princip förstörde matchen. Ryckigt och eländigt var det framförallt i 2:a per.
Visst safeade HåVE i sista, men trots reduceringen var det inte sådär riktigt farligt nära kvittering mer än några gånger. HV var minst lika nära 3-1 som Timrå 2-2. Men, Timrå var nära målmässigt och Backlund var suverän. Lite annan karaktär på matchöppningen på fredag så tar vi tillbaka initiativet. Och Sanny får gärna vara tillbaka då....