ionloo: om man går in och tacklar någon med sin egen klubba i huvudhöjd, då är det så vårdslöst det kan bli. Det ska väl inte spela någon roll om det är klubba, Axel eller armbåge som träffar PW i ansiktet? Det är en vårdslös tackling och han blir skadad. Det är ingen slump att det är samma luffare som spearade honom i pungen i match 2, Jones är en smutsig spelare och nu har han fått två frikort av åsnorna i randigt. Det kanske inte var BIK’s vårdslöshet vi skulle fasa inför utan Västerviks?
Hiss: OJ, tycker att grabben tar för sig och spelar moget. Ser gärna honom i fler matcher, varför inte i ett PP?
Diss: Effektiviteten och värderingar vid avslut. Ibland ska man skjuta själv, men ibland bör man passa (ex. vår 3-1 där Dahlén gick på eget avslut när Lundin hade öppet mål, jag gillar dock att Dahlén börjat ta mer avslut själv igen).
Nu vill man bara att nästa match ska börja direkt för att få revansch, hoppas och tror att grabbarna känner likadant.
Nisse1: Väg in den där jävla målsignaltutan i händelsen. Då blir allt som hände med PW mer att sammanfatta som tortyr. Brott mot Genèvekonventionen. Solklar jättelång avstängning!
Nisse1: Jag tycker nog inte det, den är ju inte avsiktlig och han får sitt straff på isen. Det är ju olyckligt att PW verkar ha blivit skadad men de ska ju inte döma på detta utan själva händelsen. Då tycker jag att spearingen (slashingen) som han åkte på i tidigare match är mer en solklar avstängning för där måste intentionen varit att skada även om spelaren nu inte blev skadad.
Lub: Även den bäste gör nog gott i att ta en god natts sömn innan han analyserar matchen :) nä men han beskrev rätt exakt som man kände igår kväll och visst har man lite samma bild idag över just ineffektiviteten men att de spelar som ett brunkargäng vette tusan om jag skriver under på. De möter ju också ett lag som gjort det till sitt signum att stänga ned offensivt skickligare lag
Smokey: Haha, ja Jimmy brukar ju vara den balanserade personen i podden som ser ljusglimtar när övriga ser mörker. Men efter gårdagens match så drog han igång stora motorsågen 😂😬
Jag är inte orolig, minns att vi hade en liknande match i serien mot AIK. Det finns inga enkla matcher i detta slutspel, i semifinal så är det fyra starka lag kvar. Men nu laddar grabbarna om och kommer ut mer aggressiva mot kassen...
Hoppas de kan behålla sitt tålamod och undvika utvisningar, vill inte klaga på domarinsatserna men det är lite för svajig nivå...
Jimmy Hamrin mejslar ur hockeyns själ lika knivskarpt som kungen av konstnärer (Picasso) mejslar ur själen ur konst.
För att ni ska begripa ungefär bifogar jag två bilder på samma motiv som Picasso faktiskt målat... Två brutala storheter. Den ene inom hockey, den andre inom konst:)
Analys klar. Då vet Timrå IK. Ändra om i paletten och måla seger på fredag.
Nu när de värsta av "efter-förlust-match-känslorna" har lagt sig så känns det ändå inte lika illa som igår. Det som gnager lite är att det tycks finnas så få spelare som vill kliva fram, det är som någon tidigare varit inne på lite för mycket pass för att leta öppna nätmaskor emellanåt. Men det är ju orimligt att det ska förloras 3 matcher till OM matchbilden är densamma som igår. För lägen finns ju även om det finns minst lika många som slarvas bort. Även om det så står 2-2 i matcher efter fredagens batalj så tror jag på detta. I förväg hade man väl tänkt 4-1 eller 4-2 i matcher så än så länge känner jag inte paniken.
stoff: Vi har spelare som skymmer men det är alldeles för sällan eller för dåligt. En bra skymning var när Liljevall stod framför målvakten vid Blomqvist mål häromdagen. Annars tycker jag vi har otroligt svårt att hinna in framför mål de få gånger vi försöker, speciellt i fem mot fem.
Vet att många tycker att PW tar dåliga skott eftersom vi sällan har folk framför mål när han skjuter, men tror snarare att det är så att han tar bra skott bara att han är ovan vid att ingen hinner in och skymma. Vi är för långsamma i drivet mot mål både med och utan puck.
Tänkte på i powerplay igår en sekvens när Lundin (som för övrigt gör mycket bra) har oceaner av yta att bryta in på mål från sidan men väljer att söka en pass istället. Det är för bekvämt i spelet runt mål. Håller ej i ett slutspel, då spelar det ingen roll om vi är fysiska i sarghörnen, det är inte tillräckligt.
Det är inte en slump att det känns farligt nästan varje gång Västervik skjuter från blå, och tvärtom när vi gör det.
thorwald: De är just de och vi åker runt och "styr" matchen utanför den farliga zonen, måste vi in där och visa vi ska till SHL oavsett hur, får gärna lira som vi tycker om hos timrå med men vi sjunger kämpa Timrå vi ger aldrig upp. Rädslan måste bort detta avgörs till 100a på de mentala! Vi tar nästa sen avgjort! Timrå hjärnan 🟥⬜🟥tycker att vi Timrå inte har haft backar men helst ta enkla mål både förhindra som att göra dom, slutspel är grisigt mycket puckar och kämpa annars är d, många skriver samma efter denna match men om vi supportrar har sjungit kämpa och vi ger aldrig upp
Näe det där var ju ingen höjdare. Ytterligare en match vi skulle lagt i trunken efter två perioder och gått vidare, men vi skapar vår egen olycka på nytt. Det som gör mig trygg är ändå just det, att en "normal" dag så vinner vi 10 av 10 för Västervik är beroende av att vi klantar till det för att de ska ha en chans. Samtidigt som 4-0 i matcher kändes orimligt och 2-1 sett till de här tre känns rättvist.
Det som däremot gör mig orolig är Björklöven i en final. De har haft vårt nummer i två år nu och har en trupp som är klippt och skuren för detta. Samtidigt har vi redan nu, sju matcher in i slutspelet visat upp ett spel som skriker rädsla.
{9255}: åsnorna har inte anmält det till disciplinnämnden heller kan man tro? Vårdslös tackling och klubban i ansiktet men det är ju bara en herrans otur när man spelar mot Västervik, eller hur?
Söderöver: Du ha rätt! Ja blev mä förbannad ikväll. Vi gö ÄNTLIGEN 1-0.... Hinn int vänna ryggen till å vips 1-1 minnre än en minut! Å senn.. Ett PP fast Dä bränn vi å så få VVik ett... Å vips 2-1... Redan där känn ja torsken... Nä nya tag på freda! Bäst till 7.. Jag ä int orolig alls... Vi fix detta... Nu bli Dä att håll alla tummar å tår fö BIK imorgon 🙏
Har svårt att blir sådär väldigt oroad då Timrå ändå styr spelet och kommer till rätt bra chanser. Ibland går målskyttet i lås även för bra lag, och Västervik hade typ max utdelning.
Och för Patrick Wiercioch är det oklart hur länge han blir borta, då han ska röntgas under torsdagen.
– Han fick en klubba i ansiktet och har fått en smäll över kindbenet. Han ska undersökas under morgondagen med röntgen så får vi se, säger Kicki Höglund i medicinska teamet.
{9108}: Jag är rädd att vårt Lodin tapp kan bli mycket kostsamt. Nu har vi inte 2 heta kedjor. Junioren i all ära, men han saknar rutin. Bara 17 år och får spela så här viktiga matcher. Osäker om han spelar nästa match trots en ok match idag. Hoppas jag har fel och att spelarna steppar upp och vinner på fredag.
Söderöver: Du beskriver det bra,kanske därför det behövs någon som hjälper dem upp på spåret kanske(tränaren)Vi är ju faktiskt inte såå dåliga egentligen,så lite hjälp på vägen maybe skulle varit bra.
Ryck upp e föfan rabbuslingar! Vi led mä 2-1! Vi förlort mot ätt effektiv Vvik ikväll!! Dä kann gå käpprätt iblann.. Nu ladd vi tusen till freda! Forza Timrå IK mot SHL! 🙏❤️🎉
thorwald: jag tyckte senast att Lööke hade vaknat lite i sitt spel och utmanade i fart mer...
Men så...
Ja så tog han sig själv ur det lika fort igen.
Att Boyce väljer att gå utsida vareviga spelvändning han bär upp pucken i känns givet. Har sett det i 600 matcher ca men, som du säger, våga bryta det förbannade mönstret när det ser ut som det gör ikväll. Sarggröt med fasthållningar som inte syns eftersom våra spelare nöjer sig med att stå och gröta istället för att låta benen gå.
Dahlén viker in över blå och lägger ut ett två meters pass till en stillastående kedje kamrat, Hardegård är ovän med pucken och besluten (när skjuta när passa). Pp är en ren tragik!
Det visade man redan förra matchen när man hade etablerat tryck i anfallszonen och vvik blir fulltaliga och direkt ser man Timrå spelarna vrida upp tempot och röra på sig för att behålla trycket...
Hur tror man att numerära överläget blir påtagligt? Inte fan är det genom det man visade idag!!!
Hardegård eller Lööke hämtar puck i egen zon och glider upp genom mittzonen till en köttmur...
Man gör det uppenbart lojt och oinspirerat med... Man fullständigt lyser loosermentalitet!
Det vore klart önskvärt att man visar upp ett annat kroppsspråk i nästa match och ger vvik något att verkligen bita i.
In i banan och knäpp avslut högt mot stötsidan på marmeladen.
Jag kan leva med att en del skott går i plexit, hellre det än enkla avslut som ger marmeladen självförtroende och skapar hjärnspöken hos Timrå spelarna.
Jag tycker att Timrå dominerar matchen ikväll men ineffektiviteten är samtidigt Timråspelarnas ansvar för man kan bättre än såhär.
Hassan: Jag saknar så in i norden en matchcoach,som kan väcka de trötta lirarna på nåt sätt,Powerplay,ja vad skall man säga,mål där å matchen hade varit slut tror jag,det måste vara fler än jag som ser att det går på nålar med nästan allt,F..n Västervik som vi möter är ju inte det bästa laget vi kommer att möta OM vi nu tar oss vidare,men vi kanske vilar upp oss tills vi möter löven.
Villervalla: Nä precis. Kollar man på SHL nu i slutspelet är det ofta totalt kaos och tv-puckshögar som skapar målen inte klapp-klapp spel. Spelar motståndaren tight i slottet vill man gärna se kamikazeräder in i banan.
TikShank: Så nästa år lägger vi alla miljoner på en tränare från NHL och sedan värvar vi spelare från Kovland, Kubbe-Norrflärke och Gällsta Hay-Goats. Då jävlar kommer vi vinna allt.
Jag hade velat se mer driv på kassen denna match, ja. Jag hävdar dock inte att vi förlorar ikväll pga att Freddan står i båset. Det var annat som fallerade ikväll. Men du menar alltså att det är 100% Freddans fel att vi torskar ikväll eller? Då är åtminstone jag väldigt nyfiken på hur han skulle coachat annorlunda. Jag är ärligt intresserad så berätta gärna!
Förutom att han då skulle sagt åt spelarna att åka skridskor vilket du sagt att han inte gjort.
Fick den känslan att VVIK ville mer än vad timrå ville idag, dom verkligen krigade framför båda målen medans vissa " skön " lirare i timrå åkte därifrån, vill dom inte gå in dom närkamperna så kan detta bli tufft
sen tycker jag madsen linan var klart bäst ikväll. det säger rätt lite men det känns som västervik var det bättre laget rakt igenom, när timrå gjorde 1-0 tog västervik över helt och hållet..
Andra kedjan gjorde en hel första period och halva andra sen vart dom osynliga.. Lööke var helt osynlig hela matchen, Lundin gjorde nått bra men mycket dåliga pass både ifrån lundin samt lööke.
Ska Timrå återgå till hur dom vill styra matcherna gå tillbaka till match 2 där ni var helt överlägsna , där man kunde se hur hela laget drog åt samma håll nu ikväll kändes det verkligen inte som att dom gjorde det.
Håller med om att det finns en ovilja att gå på mål. Spelarna spelar på utsidan i väntan på att hitta den perfekta passningen istället för att göra det oväntade och bryta in eller själv ta skott för en möjlig retur. Just nu åker vi cirklar på utsidan. Skulle vilja se mer av Lodins spelstil att lita på egna förmågan och bryta in i banan. Nog för att Lodin är riktigt skicklig på det, men tror vi skulle skapa så mycket mer om vi försökte.
Hassan: Ja,med det sagt så behövs ju ingen tränare då,vem är ansvarig att se till att det är påkopplade??Tänk å begrunda,vi har haft flyt många matcher att första linen avgjort,nu är det på sin höjd 2 i denna som medverkar,å vart har Albin C tagit vägen sen Ohårde va tebax,nä inte mycket som ser bra ut faktiskt.
Sputnik: Håller med Jimmy Hamrin i podden idag. Inte nådig i sin kritik om hur vi kastar bort våra spelvändningar idag, PP och det offensiva spelet överlag.
Olofsson när han slänger bort en pass snett innåt mot Jacob Blomqvist som knappt har läge istället för att gå själv. Sen Dahléns val att skjuta i stress istället för att dra pass mot sopren spelare på andra sidan. Den fick mig att skrika högst av frustration ikväll. Allt kändes så stressat i den sista avgörande delen idag. Nej nu vill jag se skärpa och desperation på fredag. Orkar inte psykiskt att nollställa mig om det står 2-2 i matcher inför helgen..
KulltorpsOlli: Saknas den förmågan så gör man ingen bra match tycker jag, nu är det "do or die". Det går inte att enbartbart försöka spela Barcelona-hockey, skitmål är lika mycket värda som den snyggare variant som man konstant försöker hitta.
I slutändan handlar det inte om tur, inte om man pratar om en matchserie mellan Timrå och Västervik, jobbar båda lagen lika hårt och har samma uppoffrande spel så vinner TIK, punkt.
TikShank: Jag är känd för att vara en obotlig optimist, men nu känns det som att det blir tufft framöver. Nästa match på fredag i Västervik tror jag blir den tuffaste hittills. Nu har vi ingen Lodin som kan rädda oss när vi spelar dåligt heller. Bara Johansson om han spikar igen. De har lite att tänka på nu i Timrå. Även om Oliver J gör en mycket bra match är jag osäker på om man ska fortsätta med honom i andrakedjan. Han saknar rutin från viktiga matcher av denna dignitet. Plocka upp någon annan och låta Reinhardt spela är alternativet. Om PW kan spela betyder det mycket. Hardegård lär få fortsätta i pp
{297}: Håller helt med. Spelskickligt men bekvämt, eller åtminstone ovilliga att grisa in mot mål. Vilket i princip är motsatsen till Västervik. Mitt svar var ju egentligen ett svar till att jag inte tyckte att Timrå var felcoachade denna match utan att vi inte var villiga att kliva in på kassen, skapa trafik och störa. Vi lät oss puttas bort från farligt område. Så har det inte varit i alla matcher. Det vill jag mena inte är Freddans fel i en enskild match.