1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599952 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 05/06

Sv: Silly Season 05/06
mok: Jag tycker det ser helt okej ut! Timrå har föryngrat sin trupp.

jokklas: Tanken med laguppställningen är att alla femmor ska få ungefär lika mycket speltid. Med andra ord spelar det inte så stor roll vilken femma man hamnar i.
Jag hittar ingen bra plats för "Crippe" än så länge så han ligger i min "funderarpåse" tills vidare.

Laken: Jo föryngra kansker är bra i vissa fall så man inte bara har stofiler vilket jag visserligen inte tycker ni hade ändå. OKej kanske det ser ut men kanske inget man slåss med i toppen så det såg ut nu iaf. Mycke kommer ju hända.

mok: Glöm inte bort att vi har Sveriges bäste sportchef!
Hur många hade hört talas om Kapanen, Krykov, Hagos, Nordgren, Lindström o.s.v. när de värvades...?

Dessutom ett av Sveriges bästa tränarpar.

Är det något annat lag som har kontrakterat några nya spelare som skrämmer oss.
På papperet har vi minst lika bra lag som de andra, minus lockout-spelarna, Frölunda undantaget.

Laken: Tror nog att de flesta visste vem Hagos var.

Laken: Jag fattar inte att Magnus Nilsson hamnar i fjärdefemman. Visst, det gick väl inte så himla bra för honom i år. Men man ska inte glömma bort att han nästa fick spela VM förra året så kapacitet finns det. Själv skulle jag kunna tänka mig att anfallsuppställningen i 2:a femma såg ut:
Nilsson - Nielsen - Nordgren

RTS: Möjligt. Men från ett AIK i fritt fall till landslaget är en bra utveckling = "Nubben-värvning".

Pätr: Som jag också skriver nedan:
"Tanken med laguppställningen är att alla femmor ska få ungefär lika mycket speltid. Med andra ord spelar det inte så stor roll vilken femma man hamnar i.
Jag hittar ingen bra plats för "Crippe" än så länge så han ligger i min "funderarpåse" tills vidare." 

Laken:

*Kapanen: Denna målvakt kände t.om. jag till när han nämdes som aktuell för TIK (jag mindes att han stått i Finska landslaget)

*Krykov: Jag hade inte hört talas om denna spelare själv men han var välkänd i finland som mannen som inte missat en match på 11år eller vad det nu var, han var iaf inte okänd.

*Nordgren: Jag hade sett (på swehockey.se) att han gjorde bra av sig i Sundsvall och att han kom från MoDo så denna spelare visste man också vem han var (mer eller mindre)

*Hagos: Jag personligen hade aldrig hört talas om honom men i Hockey-sverige var han redan känd som en stor talang.

*Lindström: okej denna lirare var nog okänd för dom flesta (vill minnas att han kom på prov (provkontrakt eller nått sånt) och lyckades spela till sig ett kontrakt).

Men jag håller med om att Nubben är bra på att hitta oputsade diamanter.

Nästa års lag kan bli riktigt bra om spelare som Nielsen och Regin lyckas samtidigt som andra gamla tikare utvecklas ytterligare, alla väntar vi nog på Hallins stora genombrott som bör komma snart om han någonsin ska bli mer än en medelmåttig ES spelare (iof inte helt fyskam det heller men jag tror att han skulle kunna utvecklas till en landslagspelare)

Laken: Jo, jag vet att du skrev det. Det enda jag gjorde var att spekulera lite själv om hur jag ville att kedjorna skulle se ut. Men jag kanske hade någon undermedveten tanke om att fjärdekejan inte skulle få lika mycket speltid som första och andra femman. Till sist min fullständiga spekulation:

Lindström - Aalto
Laakkonen - ? - Hedström

Styf - ?
Nilsson - Nielsen - Nordgren

Svedberg - Koskinen
Hallin - Gahn - Carlsson

Strålman - Hansson
Wennerberg - Warg - Regin

Inte så himla mycket som skiljer egentligen. Skulle kunna bytt plats på Wennerberg och Hallin, men känner mig lite osäker. Kan inte heller hitta en bra plats för Crippe...

Och Micke Lind kritade på för 2 år till i Brynäs. Även om det stått rätt klart att han inte är aktuell för TIK så är det nu definitivt.

Frella: Värmer ett fruset Brynäshjärta....Oerhört viktig spelare i vårt lagbygge! Gör massvis med poäng trots att han spelar i ett bottengäng.

dr-nix: Nubben är TIK's svar på Indinana Jones - de oslipade diamanternas konung...

Pätr: Intressant lag även om Strålman och Hansson känns som ett lite väl orutinerat backpar.

Apropå Nubbar och andra saker så kan man konstatera att Fredrik Svensson får sparken av Leksand. Fredrik vem? Säger de som inte minns den tuffe Luleåback på gränsen till landslaget som Timrå uppvaktade sillysäsongen för två år sedan när vi precis mosat LHF i kvarten. Svensson valde istället Leksand och har försvunnit in i glömskan. Förvisso med ett fett lönekonto (tills nu i alla fall). Allsvenskan nästa Fredrik? Kanske en man för Malmö, han har väl ett förlutet där om jag inte drömt det.

Budskapet till hockeysverige är: Kom till Timrå, annars...

Laken: Håller med. Kanske Styf-Hansson och
?=Ny finsk klassback-Strålman.

Laken: Jo, Strålman och Hansson känns osäkert. Dock hade jag tanken att man kanske bara använder tre backpar och lånar ut Hansson. Men om man ska satsa på både Hansson och Strålman så är det inte bästa lösningen att låta dem spela ihop.

Pätr: Det är dags att låta Hansson börja spela in sig i laget, man kan inte låna ut honom jämt och ständigt, han kommer att försvinna då, och jag tror att han kan utvecklas mycket om man ger honom mer speltid, och att tappa en så lovande talang......nä, låt han spela mer och gärna kanske med en mer erfaren spelare.....

Rox: Jag håller med om att Hansson borde få chansen. Men man vet inte hur man resonerar i Timrå.

Pätr: Jag tror att man satsar på yngre förmågor/föryngrar laget åtminstone om man tittar på värvningarna som är gjorda.

Sidney Crosby vore en läcker värvning, skulle åtminstone skapa Timrå-hysteri i Kanada. Skulle defenitivt stärka oss medialt.

Hans kvalitéer på isen är extrema, sägs vara största talangen sedan Lemieux dök upp på 80-talet. Kanada har hypat talanger förr som misslyckas men den här killen är verkligen något extra.

Han skulle ha varit given 1:a draften i sommar som dock blivit uppskjuten.

Nu pratar han tydligen med klubbar i Sverige...

JimmyH: Killen hade hyfsad statistik föregående säsong :-), på 62 matcher så gjorde han oroliga 168 poäng, fördelade på 66 mål och 102 ass 84 utv min. Vilken lirare!!!!

Pätr:

Hansson har väll gång efter gång visat att han är för dålig för elitserien. Jag tycker att det är dags att skicka han till Sundsvall.

penori: Vet inte om jag helt håller med. Tyckte att han var bra i slutspelet säsongen 03/04. I samma veva fick han t.o.m spela i tre kronor. I och för sig var det bara en träningsmatch, men hade han varit usel hade han aldrig kommit dit. Tycker personligen inte att han fick någon riktig chans under den här säsongen. Sen får man inte glömma bort att han är ung och att en back ofta är lite senare i utvecklingen än en forward. Dock så behöver han speltid för att utvecklas och det bästa vore om han fick den speltiden i elitserien. Men det är klart, det är bättre att få speltid i allsvenskan än att nöta bänk i elitserien. Så finns det inte plats för honom i Timrå så låna ut honom, att låta honom sitta på bänken är bara slöseri med talang.

Christian Sjögren får inte nytt kontrakt med Brynäs! Bara att slå till med andra ord...

El Maco: Ja, för katten. Bra killar ska man hålla hårt i. Speciellt såna som värnar om fansen.

Har just sett ett beklämmande "Uppdrag granskning" om hur Kommunal svek sina medlemmar under storstrejken 2003.
Jag blir så otroligt förbannad!

Nu till hockeyanknytningen:
I trailern för nästa "Uppdrag granskning" som ska handla om våldet inom ishockeyn, sex på hotell och diverse andra dumheter, var det gott om bilder på HV-are, Färjestadingar och annat, men inte en enda bild på en Timråspelare...
Jag tar det som den glada nyheten ikväll!
Verkar som det är läge att kolla Janne Josefsson även nästa vecka!

Timrå IK anno 2005/2006 - så här borde det se ut (med tallarna på bröstet):
-------------------------------------------------------------------------------
MÅLVAKTER:
Mika Oksa
Johan Asplund
FÖRSTA FEMMAN:
Sanny Lindström - Teemu Aalto
Janne Laakkonen - XXXXX - Jonathan Hedström alt. Kent Manderville
ANDRA FEMMAN:
Kalle Koskinen - Johan Svedberg
Niklas Nordgren - Fredrik Warg - Mattias Wennerberg
TREDJE FEMMAN:
Pär Styf - Mats Hansson
Per Hallin - Kristian Gahn - Robert Carlsson
FJÄRDE FEMMAN:
XXXXX - Anton Strålman
Magnus Nilsson - Frans Nielsen - Peter Regin
Christian Söderström

Laken: Känns som Nordgren behöver en mer spelskicklig center eller forward för att komma till sin rätt. Tror med andra ord Nordgren - Warg - Wennerberg inte är en helt funkis kedja = )

Laken: Både Regin och Nielsen är centrar.

El Maco: Nu är det så att vi snart har en full trupp. De kan ju inte ta in hur många spelare som helst!

TIKA: De spelar i samma kedja i VM så jag tror att Regin passar både som center- och ytterforward.

Fet-Ecke:
Enligt AB så är Gahn,Regin,Warg och Nielsen våra centrar, saknas en back och två forwards i truppen.

TIKbiff: OK! Då förstår jag sitsen. Kanske Manderville vore lösningen som ytter på Regin´s plats på Laken´s lista och Regin som center i första femman.

TIKbiff: Vi kommer antagligen ha 5 centrar i truppen.

Frella:
Då hoppas jag att det blir en riktig klasscenter, för det där känns rätt osäkert, MEN kan ju bli en succé.
Å andra sidan så är det inget annat lags center uppsättning som skrämmer ihjäl mig direkt heller, annu så länge

TIKbiff: Hagos eller någon annan blir det ju, antagligen någon annan. Spelar ingen roll om han är okänd för den stora massan, besitter han playmaker egenskaper som Lind/Krykov får han vara vem fan som helst.

Fet-Ecke: Visar det sig att Regin och Nielsen + MrX funkar bra ihop under VM så vore det kanske smart utnyttja detta maximalt och sätta en spelartyp som liknar MrX med dessa = )

jokklas: Mycket bra idé!

Nu kanske jag blir betraktad som en idiot men jag kastade om i femmorna eftersom femmorna har sett likadana ut under hela silly season. Kanske inte klockrent men kanske lite intressant:

Nordgren - ? - Laakkonen

Hedström - Nielsen - Nilsson

Wennerberg - Warg - Carlsson

Hallin - Gahn - Söderström

Så hamnar Regin som funderare eftersom han kan spela både center och ytterforward. Skulle vara roligt att få ihop Nordgren och Carlsson på något snyggt sätt, har ännu inte kommit på något...

En liten rättning: Under senare delen av silly season

jokklas: Det är möjligt (vi får se om jag ändrar i laget framöver...)?

TIKA: Jo, jag vet men Regin kan också användas som ytter (som i det danska landslaget), just därför satte jag honom ihop med Nielsen.

Får vi inte en ny förstecenter så ser centersidan direkt svag ut.

Pätr: Det är bara roligt att fler ger sina förslag på femmor/kedjor.

Laken: Tålamod, det är ändå bara den 29 April. Tycker läget ser rätt ok ut. Ge Nubben några arbetsveckor till så vips har vi 30 min. backen och stjärncentern på plats. (Håller tummarna)

El Maco: "Sjöken" överlämnas med varm hand. Men om han inte platsar i BIF är frågan om han platsar i TIK???

JanT: Tja, vad tror du själv?

JanT: ingen spelare jag vill ha tillbaka om vi ska satsa på att bli ett bättre lag iaf..
30min backan och supercentern kommer senare på artistskatt..

TiK: Jag saknar "Sjöken", en spelare som inte kan vara rolig att ha i hasorna för motståndarna och dessutom den ende som sysslade med lite publikfrieri

« · 541378 · »