T T: Klart som f-n att vi behöver mer bredd på backsidan! Framåt är det redan högklassigt, där blir en ev Tenkrat som grädde på moset. Men bakåt är det tunnare...Drar sedan Backe så är det "bara" ännu en position som måste förstärkas men där är det ju ingen diskussion typ "ska han ersättas eller inte". Där är det solklart. Målvakt måste vi ju ha....
Bo Bly: Okej. Det var nytt, i alla fall för mig. Det är väl ändock en hyffsad förstärkning? Eller är han inte bättre än en okej elitserieback? Jag måste erkänna att jag inte har blykoll på honom.
T T: men Lotvonen riskerar väl att bli borta lite av början på säsongen och både han och Koskinen är ju skadebenägna, kanske dom vill ha Kronwall för att bredda mer vem vet?!
250kg kärlek: VET du eller tror du dig veta att man har en alternativ backup om Backe sticker? Är det spekulationer från din sida eller sitter du på information? Om du sitter på information... Ge oss någon ledtråd :) Det har gått lite stiljte i Silly Season den senaste veckan.
250kg kärlek: Samtidigt är det ju en chansning. Han kan säkert omförhandla ett kontrakt med TIK efter den säsong han gjort i år om han lovar att stanna. I NHL riskerar han farmarlagshockey och betydligt mindre pengar än vad genomsnittsspelaren i ES får.
Hahl Bundy: Tenkrat kommer om inte han får ett kontraktsförslag från NHL som är avsevärt bättre. Backlund är bra, och har gjort det bra. Om han väljer Timrå IK hoppas jag att en av anledningarna är det omhändertagande han fått och det stöd han har från oss supporters. Drar Backlund VET jag att en minst lika god ersättare finns med i beräkningrna. Det låter kanske revolutioniserande, men det är inget märkvärdigt. Jag hoppas dock att Backe fortsätter.
T T: Och just det där med "smartare att stanna i Timrå" i och med en helt annan trygghet här (förstemålvakt både här och i Tre Kronor) borde få honom att inse att det bästa för honom är nog att stanna kvar en säsong till. Tycker man i alla fall.
Kapten Lindow: Själv får man det aldrig lugnt i själen. Ska bomben brisera? Kommer Tenkrat? Sticker Backlund? Vem ska efterträda? Frågorna är många o inte ett skit vet man hur det går!
O jag som trodde somrarna skulle vara lugna, Jojo!
T T: Handlar allt om pengar förstår jag om Backlund drar. Det finns inte de ekonomiska muskler i elitserien, som NHL kan erbjuda. Men när det gäller just Backlund känns det som att det finns andra, mer viktiga värderingar, som väger in i hans val av klubb.
Där har Timrå IK straffspark. Vi har, till skillnad mot t.ex. Leksand, behandlat honom väl. Vi har trott på honom och han har fått mycket speltid. Jag tror också (utan att för den skull veta) att han trivs bra i Timrå och det liv han lever.
Thomas Ros blogg om Jonte Hedström huruvida han måste ångra sig eller ej (med tanke på ankornas finalspel) tycker jag symboliserar det hela. Ros avslutar kanske inte riktikt så sarkastiskt som jag vill utmåla det hela, med: "Jag trivs bättre här...." Backe har det bra i Timrå, blir väl omhändertagen och har en bra ersättning. Byter Backe kan det mycket väl innebära degradering i lägre serier, osäkerhet och allmänt missnöje.
Jag hoppas att "money talk" inte gäller Mr Backlund. Jag föredrar tjuren Ferdinand.
250kg kärlek: Svårt det här. Samtidigt som man vill att karln ska ha ett bra självförtroende så vill man att han ska tacka nej till NHL. Det går liksom inte ihop.
Norden_AN: Jaha då får vi våndas i 3veckor till då.Eftersom det inte finns nåt nytt avtal mellan hockeyförbundet och NHL,så måste ju det gamla avtalet gälla,om det nu inte är uppsagt.
Dream Team: Sen vet man inte hur mycket man kan lita på Sportbladet. Stog även några rader om att Gahna och Bosson skulle flytta upp till Haparanda och Division I-laget Asplövens HC. Hittar tyvärr ingen länk på dagbladets hemsida för hemsidan suger men tidningen är bra.
Kevin O Shea: Samtidigt är det väl inte så himla säkert att han dra över pölen. Han hade väl sagt in någon intervju att suget efter NHL inte längre är så stort. Man kan ju hoppas på att han stannar alt. får ett riktigt bra kontrakt. Om det blir NHL för honom, blir det cash till klubben isf.?
Wayne Gresky: De verkar vara ett visst sug efter målvakter i NHL just nu vet du om Karol Krizan fått några på uppvaktiningar därifrån. Han borde väl oxå ta chansen om han fick den. sist jag hörde honom utala sig om NHL sa han att de närmaste han kom va play station
dr-nix: För att tjäna pengar, trygga sin framtid ekonomiskt, få spela i världens bästa liga. En målvakt med bra självförtroende tror dessutom att han kan peta vem som helst. Penguins lär dessutom kunna utmana om Stanley Cup-bucklan inom ett par år. Varför skulle inte det locka? Hur många europeiska målvakter har kommit till NHL som givna förstemålvakter?
Hasek fick stå 5 matcher sin första säsong i NHL och då var han i Backlunds ålder ungefär, följande säsonger stod han 20 och 28 matcher i NHL.
Sen kan jag ju säga att jag skulle bli förvånad om Backlund lyckades bli andremålvakt i något NHL-lag redan i vinter. Att han inom de närmsta säsongerna skulle ha chansen att utmana om förstemålvaktsplatsen i något NHL-lag ser jag som helt orealistiskt. Att han någonsin skulle bli förstemålvakt i något NHL-lag ser jag som ytterst otroligt.
Chansen som back up i Pittsburgh är antagligen så högt han kan nå i sin karriär, så jag kan förstå om han skulle vara sugen på att ta chansen om han fick den.
Wayne Gresky: jo men Backlund kommer aldrig bli förstamålvakt i Penguins. Jag förstår inte varför han skulle skriva på för en NHL-klubb bara för att bli andramålvakt.
dr-nix: I Penguins skulle iaf Backlund ha en chans att bli andremålvakt eftersom Thibaults kontrakt går ut. Tror du att han skulle peta Vokuon eller Mason i Nashville så måste du ha intagit någon förbjuden substans nu på morgonkvisten. Säljs Mason kan det dock finnas en öppning på bänken i Preds.
Rox: Okej. Jag läste aldrig artikeln. Såg om den på ett annat forum. Men det känns väl inte helt otippat att HV är osugen på att släppa honom till någon annan elitseriekonkurent.
Han skulle vara dum om han valde Pittsburg dom har ju Fleury som är född 84 och (valdes nr1 i draften 2003). All cred till Backlund men honom petar han inte i första taget. Nashville tror jag på om han skriver kontrakt med någon NHL-klubb.
73Sjöbba: Ersberg lär ju inte ta en plats i NHL och 70.000 dollar för att harva i farmarligan när han kan tjäna det dubbla i elitserien? 70.000, motsvarar väl ca 45.000 SEK i månaden...
Backe lär ju få samma typ av kontrakt, och inte tar han väl en plats i Nashville eller Pittsburgh som det ryktas om?
Kerstin_k: Jo målvakter av Backlunds klass växer inte på träd direkt, hur är det med Kapanen (har inte följt hans karriär alls sedan han lämnade TIK) då?
dr-nix: Tror att det var i dagens expressen som man basunerade ut att Ersberg minnas också förhandlar med en NHL-klubb. Blir kärvt om både Backe och han sticker, vad har vi för alternativ då? Oksa? Chechmanek? Kapanen? Hirsch? Blä, känns ju inte superspännande direkt. Om båda sticker blir det tungt för vår gode Nubben, då får han slita sitt hår för att hitta en målvakt som ligger i linje med tidigare värvningar och målsättning. Och det blir svårt så här sent på säsongen.
Rooster23: skulle Ersberg känna att Timrå är aktuellt så tror jag hellre på att det handlar om att han vill vara förstamålvakt nästa säsong vilket jag starkt tvivlar på med Liv i klubben.
Kerstin_k: Tror inte att Ersberg är speciellt dyr för HV faktiskt. Även om han gjorde en fantastisk säsong förra året så har den nog ännu inte helt slagit igenom i lönekuvertet.
För både TIK och Ersberg vore det dock en fantastisk lösning OM Backlund sticker.
rödovithockeydy: Fast han, och HV, lär väl vara ganska sugen på att hitta en lösning. Kan tänka mig att det är ganska dyrt för HV att ha både Ersbergs och Liv. Och ingen av de två herrarna är förmodligen inte så sugen på att öppna båsdörr. Ersberg till Timrå och han får speltid samtidigt som HV sparar in lite cash. Dom behöver ju inte ha två stycken förstamålisar.