1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600184 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 07/08

Sv: Silly Season 07/08
JimmyH: Han var bra på att mota puck.
Tyvärr räcker inte det när laget spelar dåligt.
För vi var inte bra på att få bort puckarna framför mål ifjol.

Thuresson är riktigt lovande men Johan Björk har vi ingen användning av. Alls.

Jag undrar vem som ska stå för det fysiska/tuffa spelet i Timrå?
Behövs det inte spelare som Kåberg, Jämtin, Morrison, Torkki, Blomdahl osv. i ett lag eller är jag ensam om att tycka det?

Visst har vi många bra tacklare i laget men vi har ingen Manderville, Ed Ward, Peltoma eller Robert Schnabel... det är den typen av spelare som jag skulle vilja se vid nästa pressmeddelande...

Baker: kanske inte men man har ju iaf spelare som Hynning och Hedström som jag misstänker bör vara hyffsade fysiskt.

dr-nix: Visst, men inte räcker väl det... eller?
Kommer säkert att gå bra så länge spelet är "öppet" men när det kommer till viktiga matcher och det blir tuffa tag framför båda målen, det är väl då man behöver lite "tyngre" killar...

RocknRolf2: Håller inte med Björk är inte så dum..fysiskt stark o ingen ålderman heller

htikare: Men är han tillräckligt bra för att fylla sista backplatsen? Vill se nåt tyngre, etablerat där

RocknRolf2: Visst gärna nåt mer rutinerat namn men nog är han en god 7 back..

jaha så var den frågan besvarad, Nubben vill behålla KK. Visst ingen katastrof alls (för visst bör han hålla en säsong till om han får förbli skadefri).

dr-nix: Slut, frågor? är väl vad som återstår vad gäller backbeståndet kommande säsong. Min uppfattning är nog att vi saknar någon till riktigt etablerad och offensiv back. Men man får ju sällan allt man vill ha.

Vidare bland forwards, förutom Mika Pyörälä och Anton Axelsson som sägs vara klara, ser vi ut att kunna få se Alexander Larsson trots allt. Plus Robert Carlsson, vilket givetvis är väldigt skönt. Men ingen Hallin och heller ingen Wennerberg vad det verkar.

Det skulle göra, om detta nu stämmer, att vi i nuläget kan räkna in en målvakt, åtta backar samt tretton forwards. Hur många forwards hade vi från säsongsstart ifjol? Det hela blev ju snudd på barockt när alla skador kom in i bilden. Ska det in någon forward ytterligare, eller nöjer man sig såhär?

Här är ännu ett bevis på att inget är klart förrän det är klart...

T T: ja såg de tidigare idag, går rykten om att Hietanen blivit arg på Peo för att han gått ut med att allt varit klart när det inte varit de.

Snoop: Jag älskar silly season, inget är klart förrän det är klart..... Det vet vi TIKare mer än väl.

Hassan: Ja o vi Frölundaiter har lärt oss det med :)

Hassan: ja de är de som är lite av charmen med silly season :P

Jaha....Där försvann Pelle Hallin tebax till moderklubben:o(

matte1: Här är länken.....

matte1:

Ja, lite tveksam där att släppa iväg Pelle.

matte1: Tycker tik gör rätt o även pelle som kan få en mer betydande kedjeroll i SSK än han skulle fått i Tik.

Taurus: Förutsatt att Pelle ville vara kvar ja...

Tycho:

Ja i och för sig. Det är ju vad man tror.

Det är bara att gratulera Pelle till hans treårskontrakt.

Dream Team:

Nån som vet nånting om detta. Kom över artikeln av en slump.

Se länk!

T T: Eh va !?

Bara att hoppas det här var vad Hallin själv ville, annars är det skandal om han får gå för nån Anton Axelsson. Ibland värvas det bara för värvandets skull.

Alexander Larsson är inte tillräckligt bra. Fimpa han

mattias - 74: Det stämmer ju att Timrå har visat intresse för Wiikman. Det stod att läsa i Dagbladet igår. Det som stod skrivet där finns även med som citat i den text du länkar till. Jag vet väldigt lite om honom måste jag säga. Mer än att det är en hyfsad talang vet jag inte.

RocknRolf2: Jag tror inte Anton Axelsson kommer till Timrå. Då skulle det vara klart nu. Sen blir jag mer och mer tveksam på att Robban blir kvar för varje dag som går.

Wennerberg och Nylander(tyvärr) försvinner garanterat tillsammans med (förhoppningsvis iaf) Koskinen.

Som 13:e forward skulle Larsson kunna fungera, då har vi en extra center om det blir som iår med skador... Frågan om han vill det.

PS: Vet att du inte tycker om Wennerberg så du behöver inte svara att du inte gör det. :)
DS

Dream Team:

Enligt min kompis som är kunnig inom Finsk hockey så är han riktigt bra. Kanske nånting för Leksand och sno framför ögonen på er =)

RocknRolf2: Per Hallin har inte utvecklats märkvärdigt de senaste åren. Om Timrå satsar på att bli ett lag som ska kunna hålla till bland top 4 har Hallin högst kapacitet att spela i en 3:e femma, om alla är friska och krya. Visst kan han även gå in i mer framträdande roller när det är skador och han är också rätt bra att hålla i pucken i pp när han väl fått chansen i det momentet. Dock är jag övertygad om att i övriga topplag i elitserien skulle Hallin aldrig platsa i något annat än 3:e-4:e kedjan. Vill man kriga med dessa lag måste man ha matchande spelare för det. Under 7 säsonger med Timrå i elitserien har Hallin en gång gjort mer än 20 poäng. I snitt har han ca 15p/säsong.

Jag tycker det är bättre att satsa på en yngre spelare som i nuläget håller nästan samma klass, men som ledningen bedömer har högre potential än Hallin. Förmodligen är det också en billigare lösning. Jag gillar Hallins inställning och hans förmåga att reta motståndarna, men anser nog ända att det här är det bästa för Timrå om man vill komma vidare i utvecklingen.

Att nämna ordet skandal i sammanhanget känns väldigt överdrivet.

Tycho: ja fast nu är det inte som du säger att de är garanterat att Koskinen försvinner, läs tidning st.nu så ser du.

Tycho: Nubben vill ha kvar Koskinen trots att karln varit skadad i snitt minst 20 matcher/säsong tre år i rad nu. Hans rutin och ledarförmåga har antagligen stor betydelse.

Axelsson borde vara klar om han kommer - åt andra sidan har han inte gjort klart med nån annan klubb. Robban BÖR bli kvar, blir väldigt förvånad - och deprimerad - om Robban lämnar. Fan då har vi ju rena juniorlaget på forwardssidan. Kanske inte fullt så bra mix det heller...

Nyllet borde vara av ganska hög prioritet. Åldersnoja hos värvningsansvarige eller? Annars behöver vi nån till rutinerad spelare framåt

Snoop: Nu skrev jag juh inte så... om du verkligen läser det jag skrivit. Wenner och Nylander garanterat och förhoppningsvis kosken. Jag har läst dagens ST, men jag tycker inte om det...

mattias - 74: Expressen, å dom har väl aldrig rätt???, spekar lite målvakter till TIK i länken...

Eskas: Hallin håller bra i en 3:e-4:e kedja. Fan vet om en sån som Axelsson gör det. han är betydligt mer oprövad på alla sätt och vis än Hallin. Så varför byta i så fall? Vi har dröser med yngre spelare på forwardssidan, flera av dem har fortfarande en del kvar för att rankas bättre än just 3:e-4:e kedja... Ligger Timrå bakom detta är det onödigt att skapa extra turbulens.

Axelsson istället Hallin "det bästa för Timrå" ? fan heller!

RocknRolf2: Nylander hade juh (enligt ett tidigare inlägg här) satt upp sig på Sicos transferlista. Det tyder inte på att Nubben vill ha honom kvar iaf alt att Nyllet vill bort.

Robban hoppas jag att jag har fel på, det kan juh vara semester ivägen för påskrift av kontrakt. Men inte känns det bra när det drar ut på tiden.

Kosken känns som han blir dyr med tanke på vad han görpå isen iaf. Det går inte att spela bra 5-6 matcher per år...

Friman SR:

Både Andersson och Wiikman är ju riktigt bra verkar det som. vore ju bra om ni hade 2 riktigt bra målvkater. Asplund var väl inte nåt vidare ?

Tycho: Synd om Nyllet drar, han är underskattad. Sålänge vi får in en rutinerad ersättare så är det väl ok.

"Det går inte att spela bra 5-6 matcher per år..." - säger bara Wennerberg, fast var det väl snarast 2-3 bra matcher per år.

Angående Koskinen känns det väl mer safe att faktiskt satsa på nån annan. Kapanen (som ex) visade vissa skadetendenser och fick gå direkt, trots stort målvaktsspel. Koskinen har varit rena sjukstugan i jämförelse men är ändå aktuell för fortsättning. Känns fel

mattias - 74: Nej Asplund har spelat sin sista elitseriematch. Han hade överhuvudtaget inte förtjänat den andra chans han fick i Timrå.

RocknRolf2:

Finns många bra målisar som kan gå till Es. Tyvärr spelar ju mitt kära Leksand i allsvenskan så vi kanske kan ta nån från ungern eller Uzbekistan :-)

mattias - 74: Leksand borde väl ändå vara kapabla att hitta en vettig målvakt, man har väl fortfarande både hyfsat anseende och skapligt med pengar.

Vad har vi kvar för platser att fylla:
En andremålis. - Wiikman? Andersson i Rögle? Föredrar sistnämnda
En back. Koskinen eller namn utifrån? Föredrar sistnämnda
3 forwardsplatser. Pyörälä är klar och tar en. Robban förhoppningsvis den andra... men den tredje? Wennerberg? Hemska tanke. Nyllet? hoppas, men tveksamt. Axelsson? med dagens trupp är jag väldigt skeptisk. Som det känns kan det dyka upp nåt helt otippat namn här.

RocknRolf2:

Jo visst finns det väl pengar i Leksands IF men pengarna skall ju räcka till att hitta andra spelare också men som du säger så är det ju en bra målis som är prio 1 nu. Mitt ips är att Leksand blandar sig i budgivningen på Andreas Andersson och det ryktas ju om Björn Bjurling också men jag är lite frågande till det men men

Robban måste vara kvar!
Han, Sanny, Styf, Jonte är Timrå IK:s rotsystem!
Sånt behövs när det stormar!
Föryngring behöver skydd av "det äldre virket"!

RocknRolf2: Jag vill gärna se en etablerad forward till + Robban. Nu har vi tagit hit talanger nu måste vi ha nån ny färdig spelare.

RocknRolf2: Koskinen är enl Nubben en viktig länk mellan de finska och svenska spelarna. Borde kanske bli lagledare eller nå't???!!!!

Teamreux: Robban skriver säkert på snart. Han gör sig inte nubben av med i första taget var så säker.Men hur står det till med koskinens skadebekymmer då? ska nubben chansa med både lotvonen och koskinen som har dragits med stora skadebekymmer dom senaste två åren.? tveksamt enligt mig.
Kul för Hallin som återvänder till SSK.. bara att önska han lycka till.

Per Hallin applåderar jag gärna då han kommer hit med Södertälje. En kortväxt spelare som alltid gick in i skiten och spelade efter lagets modell och var alltid tillräckligt svettig efter matcherna. Han har varit en del i den etablering vi gjort i elitserien. Men han känns som att han inte utvecklas mer här och hans lön ligger nog över det han presterat.

RocknRolf2: Vad är det Peter Nylander som du så gärna vill ha kvar mer än att han höjer medelåldern?

Han är för mig inte särskilt unik eller viktig. Visst, han gjorde ett bra jobb och gav verkligen allt och levde upp till förväntningarna mer än väl men jag ser inte att han skulle kunna vara något att satsa vidare på, han har gjort en 7-8 klubbar nu och alltid hamnat i 3:e/4:e kedjan. Jag vet inte om han därav kan räknas som rutinerad?

Annars då?
Alexander Larsson kommer nog inte få ett kontrakt med oss den här säsongen. Han är endast aktuell på grund av att han seplat i Sundsvall Hockey. Hade han spelat i Nybro så är jag tveksam till han varit intressant.

Andreas Andersson sög i kvalserien och kan därmed säkert göra det i elitserien också. 28 år gammal dessutom och en avig stil som inte inger säkerhet. Men hellre han än Åkerlund på något sätt, han har jag aldrig riktigt fattat tycke för trots att han har ansetts som en stor målvaktstalang i tonåren. Helst självklart Miika Wiikman. Hoppas vi har råd.

Anton Axelsson gjorde väl 12 poäng i Frölunda, Hallin 18 och Nylander 11 i Timrå. Sett till priset så känns han som en bra investering och är också en hårt jobbande spelartyp som har styrkan i defensiven.

Kalle Koskinen måste förmodligen kunna bevisa att han kan hålla sig fri från skador han dragits med om han ska få vara kvar.

JimmyH: klockren analys...

JimmyH: Tja, du motiverar Nyllets närvaro ganska bra själv: "han gjorde ett bra jobb och gav verkligen allt och levde upp till förväntningarna mer än väl..." Så varför är han inget att satsa vidare på då? Vi kan inte förvänta oss att nästan alla spelare i laget ska ha potential att blomma ut och bli nya landslagsspelare eller dylikt. Nyllets nivå duger alldeles utmärkt som den är just nu. Eller är en spelare inte värd att satsa på för att han inte har den potentiella "utblommningen" i sig? Nyllet är en något mer rutinerad spelare, som dessutom har bra puckkontroll och kan göra mål (näst bäst i laget) vilket tveklöst är kvalifikation nog i dagens läge. Axelsson må vara hårt jobbande, defensiv och framförallt ung (som ju verkar vara viktigast av allt numera) sure, men vad var det vi saknade ifjol? hårt jobb eller mål?
Fram för Nyllet - en av lagets bästa målskyttar! ja jiiv!

...Och hur ska Koskinen kunna "bevisa" sig skadefri? Stannar Koskinen är det en ren chansning från Nubben, där oddsen tyvärr talar negativt (kolla 3 senaste åren...)

RocknRolf2: Klart Nyllet ska vara kvar. håller helt med dig,skulle vara tråkigt om han försvann. Koskinen ser jag däremot inte nån som helst anledning att behålla.Han är bra när han väl spelar men frågan är hur mycket han kommer att spela om han blir kvar. 20-30 matcher kanske om vi har tur och det håller ju inte. Lotvonen är ju redan det en liten chansning från nubben.För det började ju redan i leksand med hans skadebekymmrer.

RocknRolf2: Hur många matcher såg du live i Timrå Roffe? Är det utifrån det som du gör dina bedömningar. Såg du händelsevis när Timrå toppade i power-play spelet och körde med Wennerberg framför motståndarmålet. I förstaupställningen alltså? Är det utifrån det du drar dina slutsatser nere i Halmstad? Han var bland de absolut tyngsta att möta för motståndarlaget. Då är Mange, Sanny o Styfen medräknade. Det var ingen läktarcoach som gjorde de bedömningarna. Det var några av landets erkänt bästa coacher som placerade honom där. Ungefär samma roll som "Homer". Där är Wennerberg suveränt bra. Till o med "Fläsket" hade problem när han skulle va polis.

« · 869489 · »