El Aka Ali: såg få matcher live i Timrå. Desto fler på tv. Ja, jag såg när Timrå använde Wennerberg i pp och gillade inte vad jag såg... tung att möta? nu pratar du möjligtvis slutspel. Annars hävdar jag bestämt att han varit kass och en besvikelse sen han kom hit. Stör mig oerhört på att Wennerberg börjar få något av ett erkännande trots hans fiaskoartade Timråinsats. I hans fall är det verkligen motiverat att satsa på nån annan.
Ingen läktarcoach nej. Men samtidigt fick väl Kenta gå? coachningen i matchsituationer, brist på toppning mm var väl vad Kenta faktiskt har kritiserats för. Jag personligen hade dock gärna sett Kenta kvar.
RocknRolf2: Har en känsla av att Wennerberg kommer vara kvar. Just p.g.a det jag nämnde i ett tidigare inlägg. Själv har jag sett samliga seriematcher och en hel del vänskapsmatcher och ett otal träningar. I år. Likadant i fjol och året före. Han har gått framåt oerhört Wennerberg.
El Aka Ali: Tråkigt för Timrå i så fall. Och väldigt omotiverat. Man hade höga förhoppningar på Wennerberg när han värvades: "Mattias är en spelare som vi tittat på - och velat haft till vårt lag en längre tid" - vilket antyder att man försökt få honom tidigare och misslyckats. Det och det faktum att han hade en bra säsong i Modo och landslagsspel någon säsong tidigare lär ha drivit upp priset oskäligt högt. Kenta menade också att "Han har också visat att han har målsinne". Vad har vi sett? 6 mål på 81 Timråmatcher.
Visst kan Wennerberg spela ishockey men att han ska stanna kvar i Timrå finns inte för mig, det skulle tyda på för dålig ambition hos Nubben. Stå framför mål i PP är det inte bara Wennerberg som klarar av, lirare som Hynning , Hedström och Sundh (och varför inte Carlsson) bör klara av det finfint bara dom får chansen.
dr-nix: Just Carlsson har ju gjort massvis med knepiga mål i kamp framför kassen. Robban är visserligen inte samma målskytt nu som förut, men han är fortfarande grym kämpe som knappt gör några misstag alls (han hade också bäst +/- i laget den här säsongen). Dessutom en av ligans bästa i boxplay. Fram för Robban, nytt 3-årskontrakt tack!
General_Moisio: jag menade givetvis att inte Carlsson själv lär vilja skriva på ett sånt långt kontrakt när han själv sagt till pressen att han "nog håller på en säsong till" ... det låter med andra ord inte som han vet om han lirar hockey om tre år.
RocknRolf2: Ska Peter Nylander vara kvar så är det i rollen som en grovjobbare och inte som målskytt. Han gjorde 10 mål, en karriärpik för honom vid 31 års ålder. Det kallar inte jag direkt en erkänd målskytt.
Målproblematiken hänger ju knappast på om det är Peter Nylander eller Anton Axelsson som spelar i vår fjärdekedja. Där gäller det att få ihop ett bra powerplay och spets, där hör ingen av dem två hemma i ett topplag i elitserien.
Kalle Koskinen måste förmodligen klara en läkarundersökning om han ska vara kvar antar jag. Det är ännu inte sagt att Nubben vill ha kvar honom utan mer bara att han det inte är uteslutet.
Jag håller med dig i mångt och mycket om Mattias Wennerberg men nog tycker jag ändå att det bör hållas fram att han faktiskt spelade sin bästa hockey under de två säsongerna då det gällde som mest, han var bra i poängnödsmatcherna i slutet av 05/06 och nu i slutspelet så var en av lagets 3 bästa forwards. Det är en egenskap som inte skall underskattas och det känns som du bara slänger bort det bara för att du inte vill ha honom kvar.
Men räcker detta fakta till att få vara kvar för honom? Nej, jag tror och tycker nog inte det. Jag vet i och för sig inte vad han har i lön men han blir inte kvar.
JimmyH: Javisst, men målskytte och grovjobb står väl inte i något slags motsatsförhållande till varandra? Nylander var - både - en grovjobbare och skaplig målskytt sernaste säsongen, detta i 3:e och 4:e kedjan. Det är väl kanon om en sån kille kan leverera lite... Och vi måste väl gå efter vad han uträttat här, eller hur? Vad han gjort innan känns inte så jätteintressant.
En viktig aspekt i målproblematiken som jag ser det är just bredd, när de namnkunniga spelarna inte levererar i match efter match måste det finnas andra som kan hitta nätet. Jag gillar Nyllets skills och arbetsmoral. Axelsson är en större chansning.
Visst är det bra att vara bra när det gäller, men jag har den "naiva" uppfattningen att övriga tävlingsmatcher är tämligen viktiga de också. Hade fler spelat som Wennerberg i en majoritet av matcherna hade vi aldrig varit i slutspel i år.
I Nubbens nyliga uttalande om Koskinen lät det som ambitionen var att få honom kvar. Frågan är vad Koskinen själv vill, jag tror faktiskt han vill avrunda i finska ligan. En ny rutinerad back vore kanon
RocknRolf2: Självklart så står inte grovjobb och målskytt i motsats till varandra men jag känner inte att med Nylanders underskrift så kan vi räkna med 10 mål utan jag känner att även han vore lite av en chansning då han av någon anledning aldrig lyckats vara kvar efter ett andraår i ett lag sedan han lämnade Huddinge i ung ålder.
Sedan så är unga spelare mer spännande chansningar, speciellt om de som Anton Axelsson bevisligen går åt rätt håll i utvecklingen och dessutom är av bra karaktär och visar på bra inställning.
Dessutom så är de i regel billigare och det ger ett större pengautrymme åt spetskompetens.
– Jag vill tacka alla supportrar och alla som jobbar i och kring Timrå IK. Timrå kommer alltid att vara speciellt för mig och jag önskar klubben all lycka till. Det har varit sju kanonår.
T T: Hoppas Pelle lyckas i SSK... Fast inte när röd/vit stå på andra sidan förstås. Får hoppas att han tappar lite kilo så att han inte kan trampa varv på varv runt motståndarburen och skydda pucken. Lite av hans adelsmärke den här säsongen. Nu måste jag gå och lägga en kringla.
Laken: Absolut. Pelles egenskaper passar bra in på det man förknippat med Timrå dessa år vad gäller skridskoåkning, energi och moral. Önskar honom verkligen all lycka.
En annan som är en stor del av Timråsjälen är förstås Robban. Jösses vad man skulle känna sig tom om han inte finns med till kommande säsong. Får verkligen hoppas på det bästa i hans fall. Som någon sa så är hans +/- bra som vanligt samt att han är en ypperlig Boxplayspelare (viktigt med nuvarande domarbedömningar!).
”Vill tacka alla” – Man känner sig lite stolt, absolut. Jag har fått vara med från början när det inte var så många som ville spela i Timrå fram till i dag då laget är ett av de mest populära. Man har varit med och etablerat laget i Elitserien.
Nu har Mika Pyörälä spelat till sig finska mästerskapstiteln med Kärpät så nu kan han komma hit till oss och upprepa bravaden o ta en SM-titel också nästa säsong...en assist idag..
snart får vi hoppas vi på ytterliggare uppdatering av nyförvärven!
General_Moisio: Tja, allting är ju relativt, Timrå spelade 7 matcher och där kom bäste poängplockare upp i 5 poäng, någon som orkar kanske kan kolla vad vår finne kom upp i på 7 matcher?
TIKbiff: Sitter och blir mer och mer orolig för varje dag nyheten om Robert Carlssons förlängande av kontrakt dröjer. Inte rycker väl Lill-Kenta i en av sina favoritspelare? Hemska tanke.
Det är på många sätt kul att 75 % av laget får visa leg om de ska handla på systemet. Samtidigt måste det vara en mix också. Koskinens aktier stärks bara för att han är över trettio i min bok.
Nubbens bygge verkar å ena sidan bestå av spetsspelare som är bra nu som Pärssinen, Marttinen och Hahl. Å andra sidan är det väldigt många som kommer att vara bättre säsongen 2008/09 än kommande säsong. Är du förblindad av Strålman Nubben? Alla i hans åldersgrupp kommer inte att vara VM-mässiga efter en säsong i TIK.
El Maco: Känner lite som dig faktiskt. Lite mer rutinerade spelare skulle inte skada. Ungdomlig entusiasm kan man komma långt på, men hur långt? Resterande namn som signar vill jag se rutinerat o väletablerat.
Hur ser du på elitserieklubbarnas spelarinköp? -Färjestad börjar få bra koll. Och Kent Norberg i Timrå är en av få som är ute och tittar på spelare och jobbar för att det ska bli bra. Men de flesta klubbar ser scouting bara som en kostnad och inte som den investering det är i att bygga ett bra lag som varar mer än en säsong. Då är det viktigt att själv studera spelare.
El Maco: Det som känns bra är att backsidan bakom forwardsungtupparna är mer rutinerad o äldre som Sanny Styf Lotvonen,kokko o ev. kalle framåt är det en fin mix med en rutinerad förstafemma plus nya med målkänsla..känns som en mycket bra trupp om man jämför o kollar de andra lagens trupper som börjar bli fulltaliga..
Ingen läktarcoach nej. Men samtidigt fick väl Kenta gå? coachningen i matchsituationer, brist på toppning mm var väl vad Kenta faktiskt har kritiserats för. Jag personligen hade dock gärna sett Kenta kvar.