1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600339 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 07/08

Sv: Silly Season 07/08
Nu skulle jag vilja se ett eller ett par riktigt etablerade namn dyka upp i Timrå. Vi behöver en riktig målskytt alá Rosa, vi kan inte bli ett lag som ska försöka utveckla talanger hela tiden bara för att dom billiga och hoppas dom blommar ut, annars blir det kvarten och ut max semi. Om vi ska ta ett steg till i ES måste det kosta, hade vi haft en riktig vass målskytt hade vi nog spelat final i år.

MB: Pyörälä är nog tänkt som målskytten. Annars håller jag med, det ser väldigt ungt ut på forwardssidan nu. Axelsson känns faktiskt onödig, hade hellre sett en rutinerad typ Nyllet eller Hallin där istället.
Hur lovande nu Andersson, Jonsson och Axelsson än är så rör det sig faktiskt om spelare andra elitserieklubbar har ratat. Stora klubbar som lätt hade kunnat behålla dessa spelare om man velat.
Går lite inflation i det här med "ung och lovande" - såhär ung medelålder har vi väl aldrig haft på forwardssidan?

MB: Pyörälä och Pärssinen är "riktiga målskyttar". Vad gäller det där med att "bara utveckla talanger hela tiden" så är du ute och cyklar i det här fallet sorry.

Den här säsongens lag är byggt helt annorlunda än tidigare års lag, man satsade medvetet på en riktig spetskedja plus en andrakedja som också kunde producera uppbackade av två yngre kedjor som har utvecklingspotential och "ungdomliga kämpartakter". Inför nästa säsong utvecklar man det tankesättet vidare ett snäpp och satsar på två spetskedjor (hedström-hahl-pärssinen samt hynning-regin-pyörälä) uppbackade av två yngre kedjor.

Nästa säsongs lag kommer vara ännu starkare än den här säsongens lag, och trots mina egna önskemål om en till vass back så kommer backsidan vara starkare nästa säsong (trots att man mister Strålman). Glöm inte bort att spelare som Lotvonen, Styf och Kokko också är hyffsade offensivt när dom är skadefri och i form..

Glöm heller inte bort att spelare som Sundh och Svensson lär bli ännu bättre och jag skulle inte bli förvånad om någon av våra ungdomar får chansen i landslaget nästa säsong.

RocknRolf2: har absolut inte all fakta angående Andersson, Jonsson & Axelsson men jag tror trots det att du är lite ute och cyklar vad gäller deras status. Jag är helt säker på att andra klubbar var intresserade och även om deras föregående klubbar kanske inte ville ha kvar dem så betyder det inte att dom är dåliga nyförvärv.

RR2: Du har mycket att jobba på när det gäller kollen på de grabbar som du tar upp. Visst, jag hade gärna sett att Nylander stannat kvar, men resten är knappast förluster medans de nya känns som förstärkningar. Det som oroar mig är att vi bara har leftare bland forwards, rekord? Det har säkert sktivits om det tidigare, men jag orkar inte söka...

Sen tycker jag snarare att det är backsidan som ser svag ut i jämförelse...

73Sjöbba: Det var endast du och så Sune då...

T T: Jag tar ingen av dem. Min läggning gör att jag helst vill kunna kupa handen över något större grejer än vad dessa två har att erbjuda...

Ambroo: Jag blir lite stolt när du nämner mig och Sune i samma mening (8^(/)

Ambroo: Sökfunktionen är snabb och smidig.

Timrå IK Sv: Apropå ingenting......

....så ser jag att samtliga forwards som vi förfogar över är leftare, ingen right skytt alls hittills.
Hahl Bundy @ sina bästa år 2007-04-11 12:11

--------------------------------------------------------------------------------
Timrå IK Sv: Silly Season 2007/08

Om Pyörälä, Axelsson och Robban skriver på så har vi elva forwards klara. Samtliga är leftare. Kan det vara en aspekt som Nubben väger in när han ska fylla de sista platserna?
T T @ Tony Tikare 2007-04-03 14:23

"Jag valde mellan Timrå och SSK men jag har varit i Timrå i sju säsonger så det kändes kul att komma hem."

Jag gissar att det var kontraktslängden som avgjorde.

T T: Glöm inte att även MoDo fanns med på ett hörn. Det är de alltid numer, för alla spelare överallt i hela världen, oavsett hur säkra de källor som påtalar motsatsen är.

RR2: "Hur lovande nu Andersson, Jonsson och Axelsson än är så rör det sig faktiskt om spelare andra elitserieklubbar har ratat. Stora klubbar som lätt hade kunnat behålla dessa spelare om man velat.".

HV ville behålla Andersson. FBK ville behålla Jonsson. Frölunda ville behålla Axelsson. Men Nubben vann kampen. Starkt eftersom dessa grabbar värvats från storklubbar.

Ambroo: De jag vill ha kvar: Nyllet, Hallin. Båda känns som förluster i mina ögon och jag vägrar få t ex Axelsson till en bättre hockeyspelare tills han bevisat motsatsen. Wait and see...

Skarin: Jasså? I vilken prioritet då? Jag inbillar mig att de klubbarna skulle kunna ha kvar dessa spelare om man bara ville. Men visst, Robin Jonsson fick förlag från diverse andra klubbar också. Andersson känns okej som siste center... men Axelsson? nej, känns ljummen

RocknRolf2: Andersson ratades knappast av HV, ville Erik stanna så hade han fått det. Med andra ord så var det han som ratade HV inte omvänt. Robin är ju knappast en sopa, jag kan inte påstå att jag vet allt om killen eller nått sånt men jag vet att han är en bra och mycket lovande back som likt Crippe fastnat lite i utvecklingen i FBK. Vad gäller Axelsson vet jag bara att han är rejält lovande, finns säkert annat folk med mer pejl men detta är ingen sopa talangmässigt. Jag är helt säker på att Anton Axelsson är en kille Detroit tror på och duger han för dom så duger han tamefan för oss också.

Vad händer med Ryno egentligen? Han blir väl inte kvar i Timrå i alla fall. Blir det tillbaka till frölunda för honom eller kanske till och med oskarshamn?

El_loco: err han tillför frölunda och kommer lira där nästa säsong om inte Detroit av någon outgrundlig anledning beslutar sig för att plocka över honom.

El_loco: Svårt att säga egentligen. Med Johan Anderssons intåg i Frölunda frågar man sig vart vi skall ha honom någonstans i laget. Konkurrenssituationen kommer vara mördande nästa säsong med förhoppningsvis flera ungtuppar som knackar på dörren och vill in.

Frågan är om han inte plockas över av Detroit eller vilka det nu är som har hans rättigheter och skolas in i någon av farmarlagen därborta.

dr-nix: Erik Andersson lär duga gott som 4:e center. I centerfrågan tycker jag dock man borde ha värvat nån ny på ett litet längre kontrakt. Nästa säsong går ju samtliga centerkontrakt (utom nämnda Anderssons) ut. Om nån av dessa yngre spelare i laget slår någorlunda lär vi dessutom tappa dem tämligen omgående.... Men det är Nubbens huvudbry att få så lite cirkulation som möjlig och fixa en stark, stabil stomme i laget.

Axelsson ska ju tydligen vara bättre än Hallin enligt vissa här. Hallin som efter 7 gedigna säsonger och stabil runt 15-20 poäng tydligen "knappast är en förlust" som Ambroo uttryckte det. Ja, eftersom Axelsson tydligen är bättre kan vi förvänta oss minst 15-20 poäng plus bättre jobb från Axelsson då. Känns ju som en trygg förstärkning.
"Duger för Detroit?" har du verkligen koll på hur det här med draft funkar?

RocknRolf2: frågan är om du har någon koll över huvud taget om vad du pratar om.

dr-nix: Antagligen inte. Ska bli kul att se förstärkningen Axelsson överglänsa "knappast förlust"-Hallin

dr-nix: dr-nix:
Har jag missat nåt? Är det till Detroit Axelsson värvats? Vad menar du med att han duger åt Detroit?

Hollywood Hogan: nej inte vad jag vet, jag har dock läst ett rykte. Det RR och du tydligen missat är att jag givetvis inte menade att han dög nu idag.. Jo killen petar ju Zäta lätt... vakna upp. Jag menade givetvis att han är en av spelarna dom tror på.

dr-nix:
Klart som fan att de tror på de spelare de draftar, man kastar ju inte medvetet ett draftval i sjön... Men hade förtroendet varit så enormt hade man knappast draftat honom först i sjätterundan. Du fick det att låta som att det här är Detroits största prospect. Knappast Sveriges största supertalang vilket man lätt kunde tolka det som när du formulerade det som att han "duger i Detroit", för så är det ju verkligen inte...

Vi får väl se hur det slutar men ännu är det ett oskrivet kort!

Hollywood Hogan: hahaha hur du kunde läsa så mycket från mina ord :)

Du är rolig du.

dr-nix:
"Anton Axelsson är en kille Detroit tror på och duger han för dom så duger han tamefan för oss också."

Din retorik är rolig... haha... Är han draftad av Detroit så duger han "tamefan" åt oss!

Hollywood Hogan: nej jag sade inget om draften och nej jag tror inte att han är ett superlöfte, det jag menade var att han har potentialen att bli en NHL-lirare.

Föresten Zäta draftades i 7:e rundan så stirra inte dig blind på sånt.

dr-nix:
Jag håller med: Håkan Anderssons ord är lag! Gonatt!

RocknRolf2: Vad tror du att Per Hallin hade kostat i lön jämfört med Anton Axelsson?

Tycker det ser bra ut men jag hoppas man gör en förfrågan på Federovs yngre bror Fjodor det var bland det värsta jag set stor stark snabb gjorde vad han ville med alla lag när han spela i Malmö och han säger att han gärna spelar kvar i Sverige om möjlighet finns. Hoppas Nubben försöker sponsorer finns säkert som fixar det om Timrå vill o kan han kommer ju att fylla EON i varje match.

JimmyH: Ingen aning. Men antar att du menar att Hallin skulle ge sämre valuta för pengarna än Axelsson? Vem vet. Hallin är i alla fall fortfarande en bättre hockeyspelare tills Axelsson bevisar motsatsen...

Modano: jag skulle inte tacka nej till honom men jag tror att Nubben redan gjort klart med alla forwards, det finns som bekant två platser kvar att fylla på forwardssidan (om jag inte räknat fel) och dom platserna bör vara vigda åt Robert Carlsson och Mika Pyörölä

RocknRolf2: Jag menar väl lite på att Nubben jobbar efter en budget och jag kan tänka mig att han väljer att lägga en viss procent av pengarna på varje kedja i laget.

Så ersättaren till den rätt högavlönade Per Hallin är förmodligen Mika Pyörälä och ersättaren till den rätt högavlönade Magnus Nilsson är nog Fredrik Hynning. Där ligger vi väl på plus i så fall?

Anton Axelsson är nog mer av en ersättare till Wennerberg/Nylander kanske.

T T: På tal om leftare / rightare ser jag i de andra trupperna att de flesta har 2 rightare några 3 st och Brynäs 5..

Vi o saik är de enda som inte har några forwards alls som är R. och andra sidan är ju saiks trupp bara drygt halvfull ännu.

Återstår att se vad det betyder..och om det ev. ramlar in nån Tik R-forward innan truppen är klar!

dr-nix: Brukar truppen spikas på 12 el. 13 forwards? har för mig attvi hade 13 forwards från början av förra säsongen men är ej säker..

JimmyH: Nu blev det rörigt. Trodde du jämförde Hallins pröjs med Axelssons?
Hallin och Nilsson har väl i princip aldrig varit i första eller andrakedjan de senaste säsongerna? Pyörälä/Hynning är garanterat ämnade dit... alltså bör de väl ses som ersättare till spelare som Warg.
Hellre Axelsson än Wennerberg, men han är knappast bättre än Nylander. Det vill jag gärna se... 10 mål tack!

jag brukar alltid tänka 4*3 (=12).. nu samlade TIK på sig rejält med spelare den här säsongen men det hade ju med skador att göra.

JimmyH: Förresten är väl inte kedjorna klara när man sitter och värvar?

"tjena Challe, det är Kent här... hur var det nu? tänkte du köra Hynning med Regin eller? måste veta det så att jag vet hur många procent jag har kvar till Pyörälä"

dr-nix: SSK och Brynäs har redan 13 var o det känns som det behövs också då någon nästan alltid är skadad o sistaminutenvärvningar inte brukar bli så bra...Kanske blir Wennerberg 13 :e ..

htikare: Wennerberg tror jag inte stannar kvar, då är det bättre att man ger Oscar Johansson ett kontrakt.

Trots att Andreas Thuresson Malmö också är ung (tror ändå inte det blir nåt dagisTik)...skulle jag gärna se honom som sista forward in (om han har elitserieklausul förstås) om han är intresserad.. otroligt stark 20 åring bra i det mesta inkl. det fysiska spelet rightare..

dr-nix: ja Oscar är en möjlighet så klart..tänkte mig bara W. om de skulle välja att ha en "fysisk" spelare till i laget men det finns ju andra också..

htikare: jo, men inte på bekostnad av Robban. Som 13:e forward i så fall.

htikare: mm jo, Thuresson är troligtvis mer aktuell än Johansson. Tycker det skulle va roligt om några TIK-produkter lyckades slå sig in i A-laget på något sätt bara.

Säga vad man vill om nyförvärven, men ungt så det förslår är det i alla fall. På gott och ont. Det vill till att de redan unga spelarna tar nya steg nästa år. Annars känns det ungt och spännande, med rutin och klass i de två första femmorna. Backsidan känns som ett frågetecken. Vem ska ersätta Strålman? Hua.

Såg också att Timrå "jagar" Åkerlund från HV. Nån som har en uppfattning om honom?

dr-nix: Ja naturligtvis Robban före wennerberg..Robban är ju en klenod i tik och jag räknar med honom i tolv forwards .det enda som skulle hindra det är nog om han själv vill lägga av..men han har ju uttalat att han vill fortsätta.

Nu har jag vart borta ett tag från omvärlden och allt vad internet heter. Surfade in på "Lagbygget 2007-2008" här på hockeysnack och ögnade igenom nyförvärv, förluster och spekulationer. Långt ner på den sidan listades rykten om försvarare och där fann jag till min förvåning Tommy Sjödin. Vart kommer det ryktet ifrån!?

Kerstin_k: Svårt att ha en uppfattning om Åkerlund om man inte sett Skövde i år... Han är väl ung och lovande men kanske lite väl ung. Har inte fått chansen i HV och jag skulle föredra någon mer etablerad backup. Åkerlund till Allsvenskan för tillväxt.

dr-nix:

Timrå kommer att starta årets säsong med 13 forwards...

El Maco: Det var väl ungefär lite så jag kände också. Tänkte om någon hade sett honom (det finns ju ett gäng här inne som tittar på mycket hockey) i juniorhockeyn eller kanske rentav i Skövde. Återstår att se vad det blir av det hela.

« · 871598 · »