1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 602121 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Icing-Ove: Dom lastar nog in mer på en månad än vad jag gör på ett år, tveklöst. Men jag tycker ändock att det är skillnad på spelare och spelare.

Hahl blev ju till exempel framröstad som årets spelare och har genomgående visat en oerhörd klass. Tenkrat är också en klasspelare. Men tyckte du allvarligt att Jonsson var så pass bra så att han förtjänar 270k i månaden sista han var här? Eller när han lirade i HV? Jag är ytterst tveksam.

Peja: Ja Tenkrat kommer ju i oktober så ja han har artistkontrakt.

Snoop: Artistkontrakt, no?

Icing-Ove: Tenkie har ca 400 000 kr i månaden.

Kerstin_k:
Vad har TIK betalat Hahl och Tenkrat i månaden då?

Tycho: Exakt! Horribelt är vad det är. Karln tog ju inte ens en plats i NHL...

Ambroo: Men 270 papp i månaden för Jonsson känns lite väl i överkant faktiskt...

Pätr: Hur är det med den ironiska ådran, kompis? Mitt andra svar var mer än rakt på sak. Challe och TJ var alltså på medlemsmötet väldigt noga med att poängtera att Marttinen inte räknades som en förlust till kommande säsong och att han därmed inte skulle ersättas. Man kan väl ställa sig frågande till det, men det är som det är och det får man svälja.

Jag nöjer mig med Skogs+klassback+lovande. Skulle det bli verklighet så tycker jag definitivt att vi har ett backbestånd som gott och väl kan mäta sig med den gångna säsongens och kan dessutom Moe/Erixon höja sig ytterligare ett par snäpp så ser det betydligt bättre ut. Hur som helst så tror jag nog att ingen härinne sitter nöjd med hur det ser ut för tillfället...

Kostar det så smakar det och vill man leva upp till sin uttalade, och supportrarnas, målsättning så får man finna sig i att hosta upp kring/drygt 200.000 för ett namn.

Pätr: Mitt resonemang handlade inte om att få backar till kompispris. Utan snarare om att befintliga backar inte är värd pengarna. Dom kostar för mycket kontra kvalitén som de bidrar med. Vad jag vet är det väl ungefär noll lag som verkligen lyckats göra en bra backvärvning än så länge. Det torde ju säga något om statusen på marknaden.

Men dyker det upp någon back på marknaden som besitter de kvalitéer som Timrå söker efter skall man givetvis inte vara sen att ge sig in i kampen om honom, oavsett om han kostar en slant.

Jag är bara lite rädd för att marknaden erbjuder potentiella floppvärvningar som kostar alldeles för mycket att få. Därav resonemanget att Moe och Erixsson kanske bedöms göra likvärdiga insatser till en billigare penning.

Med lite kyla i magen kanske den där stabila backvärvningen kan komma under säsongen?

Det var inte heller min mening att dra iväg er högst personliga debatt till något som ni egentligen inte ville diskutera. Jag gav bara en lite reflektion utifrån ett av era svar, inte hela debatten. Typ.

Tycho: Leksand?? Finns väl ingen där som platsar i ES :) Nädå. Jag slötittade efter lediga centrar men hade för mig att Pirnes skulle till Finland igen. Med enligt eliteprospect var han ledig.

Ambroo: Nej, svaret var allmänt korkat.

Sedan motsäger jag inte K_K:s resonemang. Men stundom låter det nästan på nämnda som om Timrå ska nöja sig med den befintliga backuppsättningen, eftersom det inte finns någon högklassig back som kommer till Timrå och spelar hockey till kompispris.

Visst är backarna på marknaden dyra, det råder det inget som helst tvivel om. Men vill man vara med i toppen av elitserien får man nog kallt räkna med att spendera sina slantar.

Tikinmyheart: Du blandade inte ihop det med Juha Lind i Leksand då?

Har jag drömt att Pirnes ska tillbaka till Soumi?

Pätr: "Men vem ersätter Marttinen?" är det enda jag svarat på och jag gav dig även ett tydligt sådant. K_K:s övertagande tog det sedan vidare på ett sätt som jag förmodligen också skulle ha gjort, nästan...

Ambroo: Belys de definitiva ståndpunkterna då.

Själv skulle jag vilja se det på följande sätt.

Fråga - Befängt svar - två stycken som (om man ser det i detalj) talar om skiljda saker.

Vad Jonsson tjänar, juniorer m.m är i kontexten helt irrelevant emedan det från början handlade huruvida det fanns något "sparkapital".

Pätr: Det kan man väl absolut kalla det för.

Ambroo: Kallar du det som försiggått får debatt?

NIssEn: Väldigt tunn is.

Pätr: K_K har fört min talan rätt bra i debatten, vare sig det var meningen eller ej, så jag har inte nåt mer att tillföra mer än att Marttinen inte räknas som ett tapp om man ska gå på vad Challe och TJ sa på medlemsmötet tidigare i vinter. Således så är det Sanny, Kokko och Kalle som ska ersättas.

Cory Larose som ersättare till Regin, eller är det ett nerbyte? Eller är jag ute på tunn is nu? Han har väl inte fått nytt kontrakt med Luleå? Eller har jag missat något?

Theo: Efter VM iaf... Skulle gissa i slutet av maj.

Tellus: knappast.. vad ska frölunda med sanny ... dom vill nog ha en bra back i så fall

Förlåt om jag är lite glömsk, men till vilket datum var det som Riku skulle ha bestämt sig hur han vill göra. Det är väl nu i dagarna eller?

Helg Ernest: Old news...

Vet inte om detta har luftats tidigare?

Kent Norberg värvar från Timrå IK.
Inom kort hoppas ”Nubben” göra klart med 34-årige Dan Jablonic.
Som tredjelänk i Frölundas ledarstab.
– Jag vill ha honom som videocoach och individuell tränare, säger Norberg.

mattias - 74: Han tillträder först officiellt imorgon. Vi vääääntar på pressreleaser.

Tellus:

Bor han inte kvar i S- Vall då?

Blizzard: Att se Nubben smyga omkring i stan undrar varför? sågs igår...ge mig faan på att sanny spelar halva säsongen i sitt nya lag sedan i frölunda...

FairPlay:
Jassådu FairPlay... Du tycker att det varit bättre om Timrå inte förstärkt laget med Jantunen & Rosa?
Det handlade om att överleva, då får det kosta.

FairPlay: Håller med dig till viss del men så här med facit i efterhand är det lätt att säga vad som är rätt och fel. Det hade ju lika gärna kunnat gå åt det andra hållet också. För övrigt tyckte jag det var riktigt roligt att se både Rosa och Jantunen. Det är namnstarka spelare och ska man betala dyra biljetter så ska det ju vara underhållning också. Köttaspelare som bara förstör och spelar grishockey trots att laget vinner och vinner är inget jag tycker är roligt att titta på. Tror säkert många håller med mig. Vissa kanske tänker att huvudsaken är att laget vinner. Timrå har ju som bekant spelat rolig ishockey och bjuder upp till dans. Jag hoppas inte det blir defensiva backar som värvas utan en blandning av offensiv och defensiv. Nu vill ja ha in mer offensiv på backsidan. Det måste gå att hitta någonstans. Måste säga att det varit otroligt dött sista tiden på ryktesfronten. Roligt däremot att Skogs blev klar så man har värvat något iallafall. Många spelare väntar efter VM är färdigspelat det är jag väl medveten om, men då hoppas jag även att dom har fullt fokus på spelare där också. Jag väntar fortfarande på den där tjecken...

Efter att ha läst dagens inlägg tycker jag inte att diskussionen har kommit framåt. Det är samma rundgång om samma backar som kan vara aktuella. Finns det inga fakta?
En sak till som jag saknar är en "kort långsiktighet".
Jag är övertygad om att det finns ett stort antal spelar till salu som inte kommer att bli bättre nästa säsong om de byter klubb. Jmf. "hoppjerkorna" som byter jobb i ett för att få högre lön. Jag är helt övertygad om att det tar minst två år för en bra spelare att komma till sin fulla rätt i ett lag. Jämför med viket svårt jobb som helst. Hittills har Tik varit suveräna på att hitta spelare på uppåtgående som börjat tämligen anonyma och efter 2 år tagit landslagsplats.
Så länge Tik ligger säkert på slutspelsplats bör man satsa på sådana nyförvärv. SM-tecknet kommer när det kommer. Alla storlagen med alla dess åldrade "stjärnor" har blivit utan SM, utom ett varje år.
Sedan hoppas jag att man "rättar mun efter matsäcken" (obs! metafor). NHL hade en kris för ett par år sedan när spelarlönerna spräckte all ekonomi. Man kan ej i längden gå över intäkterna på matchena. Mer publik ger bättre spelare!!!!
Ett av de sämsta spelarköpen som jag känner till var värvningarna av Jantonen och Rosa för att nå slutspelet. Ryktet sa att de fick en miljon var för resten av säsongen. Jag som är långt ifrån Tik:s värvningar sa att de borde ha gett dem 100 000 kr för varje mål istället. De hade lönat sig för Tik. Jag tror att de gjorde 4 mål eller något sånt!!!
Tyvärr känner jag inte till spelarmarknaden som många av er andra, men jag läser gärna.
Mvh

Kerstin_k: Jag håller fullkomligt med dig, men jag tror att vi båda inser att det behövs åtminstone en riktigt högklassig back till truppen om man ska kunna återupprepa fjolårets prestation.

Pätr: Visst tycker man att det rent ekonomiskt borde finnas medel. Men en kombination av orsaker kan ju göra att vi ligger där vi gör.

Exempelvis som du själv är inne på; Hahl. Man vill nog mer än gärna lägga lite extra cash för att behålla honom.

Backarna ute på markande är inte blyga att begära överpris. Var det inte Jonsson som skulle få en helvetes massa pengar för att spela för Brynäs?

Moe och Erixsson kanske anses vara mogen att axla ansvaret som medföljer en elitseriespelare. Man kanske anser att dom är nog bra för att ges möjligheten att visa upp det också.

Backarna på markande kostar kanske mer än vad de producerar i jämförelse med nämnda Moe och Erixsson som är relativt billiga. Alltså anser inte ledningen att det är värt att spendera en stor summa pengar på någon som i slutändan kanske inte gör bättre ifrån sig än nämnda juniorer.

Kerstin_k: Jag tänker egentligen mer på kvalitét än kvanitet. Om jag inte räknat fel (se förgående inlägg), borde man ha budgeterat tre backar inför nästa säsong, fastän man i dagsläget ska värva två. Då borde man sannolikt få i alla fall en skaplig kille, kan tyckas.

Detta förutsatt att inte konstnaden att behålla Hahl äter upp det eventuella överskottet.

Pätr: Det kan ju också ha att göra med den befintliga marknaden. Det kan ju tänkas vara som så att ledningen inte har någon anledning att värva någon utifrån då Moe eller Erixsson anses göra ett lika gott jobb som någon utifrån. Eller hur? Man kanske har lite is i magen och låter grabbarna växa under förtroende. Vågspel förvisso. Men utan att veta vad som finns på marknaden är det svårt att sia huruvida det är rätt tänkt eller inte. Det låter ju inte helt osannolikt att det är vad som gäller, eller hur?

Det ska ju inte värvas bara för sakens skull. Det ska ju värvas bra spelare och vad man ser i nyhetsflödet kräver dom bra backarna skyhöga löner. Vilket i längden inte är rimligt för Timrå IK. Man måste ju ha en rättighet att revidera ett uttalande om verkligheten ligger långt bortanför visionen som föranledde uttalandet.

Givetvis hoppas man ju att det kommer in ersättare till de förlorade spelarna. Men samtidigt får det inte komma till vilket pris som helst. Som det känns nu kommer nära nog samtliga klubbar vara villiga att betala överpris för en helt okej back.

Ambroo: Öhm...

Om man satsar högre nästa säsong borde man rimligtvis ställa upp med en starkare trupp vid säsongsstarten, och då förefaller frågan synnerligen mer relevant än att tala om Jocke Nilsson.

Jag tror inte att det finns någon som är synsk inom Timrås organisation, möjligen cynisk men det är en annan femma. Således borde man ha räknat med att betala Marttinens lön i två säsonger (för han hade ett två-årskontrakt om jag inte missminner mig).

Ändå talas det enbart här inne om att ersätta Sanny, Kokko, och Koskinen...

Börjar det klarna?

Blizzard: tar=väljer anna=annan

Kerstin_k: mhm precis man börjar ju fundera vad som är pågång där, ok att alla säger att han inte tar någon anna ES-klubb. Men visst är man lite orolig.

Känns ju lite oroväckande lurt när Frölunda börjar skicka iväg dyra centrar från laget. Vad har de i kikarn månne? Har hört något snack om Karlsson aka pastorn. Men ska han hem i år? Hoppas att man gör plats för honom och inte vår kära 32:a.

Anonymous: näe de förstås ganska svårt att komma ner på den nivån :)

Blizzard: Ja fast de kanske inte är lika mesiga som Timrå?

Paddan: Nubben hade också kontrakt nästa säsong......

lungan: Han har kontrakt med Caps i ytterligare en säsong.

El_loco:

Sami Lepistö som anländer till Finska VM-laget borde vi kunna ta hit tycker jag 85:a och hade plus 29 i plus minus ligan i AHL gjort typ 44 poäng.

El_loco:
Bra förslag El loco, vi börjar med videojuggar(/statistikkanadicker) i Timrå...

El_loco: Om jag såg rätt när jag snabbgooglade topp-5 så är det bara Salcido av dessa 5 som inte spelat i NHL denna säsong. Sedan skulle man ju kunna fråga sig hur dessa också skulle funka att spela på en större rink.

Kan inte någon av dom som vann poängligan för backar i AHL vara något för timrå. (Länken nedan visar poängligan) För bra för AHL men inte tillräckligt bra för NHL. Ett artistkontrakt och saken är biff. Hittade tyvärr inte +/- statistiken dock.

Pätr: Vem som ersätter Marttinen känns väl ungefär lika relevant som vem som ersätter Jocke Nilsson... Tycker du inte?

Dragan 2k: Känner man Frölunda rätt så lär både Micke och Jonas ersättas med två spelare av toppklass?

Kevin O Shea: Och så säkert Jonas Johnson den andra då. No more Frölundasnack I promise.

« · 1035915 · »