Det handlar väl främst om vad klubben har för ekonomiska musklar. Många lag som ger många "chansen" har inget alternativ. De har inte råd att köpa spelare. Och bara för att du är duktig junior betyder det inte att du bara kan vandra rätt in ordinarie i ett elitserielag. Klivet är alldeles för stort.
Men jag förstår vad du/ni menar och att diskussionen kanske främst handlar om lag som tar in medelmåttiga utlänningar istället för att ge egna talanger chansen.
Danne_l: jo jag vet om dessa herrar,men det skulle kunna vara betydligt fler med tanke på framgångarna,det finns ju lag som plockar upp lika många eller fler,utan samma framgångar.
Lars Eller, Erik Karlsson, Joakim Andersson, Philip Larsen. Där har du fyra namn som Frölunda plockat upp de två senaste åren och som kommer få chansen i a-laget.
Modoante: Oki då är vi överens.Synd bara att sportcheferna runtom i sverige håller med oss.
Ett väldigt bra exempel är frölunda hockey med sina braiga junisar som år efter år är med o slåss i toppen, ifjol vann deras j-20 guld varför man då inte satsar mer på sina junisar är för mig en gåta, när man bara köper in svindyra spelare utan hjärta,men det går som det går.
fighter: Men egna produkter menar jag spelare som gått hockeygymnasiet och via Juniorlagen tagit steget upp i a-laget.
Håll med dig ang utläningarna så länget det är spelare som höjer standarden på elitserien så är det bra.är dock inte ok när det är utlänningar som endast blir utfyllnadspelare.
Modoante: Nja egna leden ja det är ju relativt.jag menar hur djupt ska man söka,är man född i området,hur många år har man spelat i klubben etc.
jag tycker nog att det viktiga är att man håller nere antalet utlänningar. ska man ta in utländska spelare så tycker jag att det ska vara hög klass på dom så dom höjjer kvaliten.
mikenomad: Att vi har lite fler utlänningar beror nog på att vi har Rindell som tränare och Modo har plockat in en del finnska spelare på han rekomendation.
Modoante: Ja, visst är det så. Samt att dessa spelare från de egna leden ges chansen trots att laget har många utlänningar. Något t.ex Modo genom åren överlag varit rätt bra på....
Bara två lag har färre antal utlänningar i laget än oss i dagsläget. Modo har t.ex två fler...inget snack om "finska landslaget" i vinter då kanske när Timrå spelar.
Kevin O Shea: Håller med fullständigt ang. Hahl. Han agerar som en råtta, fullständigt utan ryggrad. Hans betydelse för Timrå var försumbar så här i efterhand och de avtryck han gjort är knappt urskiljbara, än mindre positiva...åtminstone inte de som kommer bli ihågkomna.
Men alltså, vad ska vi ha Wandell till? Har inte den blekaste vem han är, sen enligt statistiken är han ju ingen poäng-görare heller , alltså.. vad ska timrå ha han till ? varför inte värva 2 vettiga centrar med merit istället för 1-2års kontrakt med 20 åringar.
Johan J: Ja, det är väl märkvärdigt vad karln velar. Endera bestämmer han sej för att lägga av, eller också ser han till att göra klart med vart han skall spela - ska det vara så jävla märkvärdigt?
Lagen på andra sidan Atlanten (precis som Timrå) vill väl också göra klart med sina trupper så fort som möjligt. Där är det ju dessutom ännu mer komplicerat, med lönetak och allt.
Roligt att Pärssinen och Lill-bagarn verkar vara på gång när de gäller rehab.
Positiva nyheter. Lill-bagarn ska tydligen gå på is någon vecka efter laget gjort de. och Timos rygg känns bra sa han efter några gympass så verkar den hålla.
Kevin O Shea: Håller med fullständigt. han visste redan under slutspelet att han skulle lämna - Frölunda tog väl kontakten redan i mars om inte ännu tidigare. Hahl såg väl sin chans att nå NHL via ett bra VM. Jag tror inte Hahl pallade trycket att bära ett lag som Timrå. han var ju väldigt noga med att Jonte och Pärssinen var klara för Timrå innan han skrev på.
Hahl Bundy: Hade Riku Hahl haft lite ryggrad, och i tidigt skede talat om att han inte skulle spela vidare i Timrå (Frölundaspåret var nog inget som dök upp 5 i 12 precis), så hade vi inte varit i den här situationen nu. Då hade vi i lugn och ro kunnat leta efter en ny produktiv center, och förmodligen haft denne klar redan i maj någon gång.
Alla centrar som förmodligen hade varit ett alternativ då, blev med största sannolikhet redan uppknutna och kontrakterade av andra klubbar kort därefter...
Personligen tycker jag att Riku är en större bov i detta drama, än vad Nubben är. Varför skulle han annars gå till en sportsligt sämre eller likvärdig klubb för mindre pengar? Och vad var det som skar sej med Timrå? ...och när? Var han inte klar över att han inte skulle fortsätta, då säsongen tog slut? Fick han ingen NHL-klausul av Timrå, och därför tjurade ihop?
Många frågor ...som vi nog aldrig kommer att få något svar på!
Jan Hlavac är klar för Elitserien! Kan det vara Timrås nyförvärv? Ingen center iofs men han kanske kan spela på den positionen. Nyheten kom ut nu på www.hockeysverige.com
Jag känner på mig att det är Mats Sundins underskrift man väntar på, han kommer göra en "Jonte" och välja Timrå före Djurgården! Självklart när polaren Challe finns här. Vad tror ni? ;)
dr-nix: Risken finns att det till syvene och sist blir en chansvärvning för att det inte finns något annat än just chansvärvningar. Man får gå på statistik och vitsord och hoppas att det fungerar. Det är jag rädd för.
brynästigern: Timrå tittar väl på centrar från alla möjliga ligor. I alla fall vad vi vet. Kan tänkas att Linkan och Co redan har en klar. Om han kommer från AHL, NHL, NLA, Finland, Ryssland, Jordanien eller Mexico vet nog bara våra sportchefer. Det som är intressant på marknaden är nog intressant för Timrå också.
Ambroo: Det återstår att se om Brynäs har gjort ett bra förvärv eller inte. Kollar man på statistiken så verkar ju Dixon vara ok. Sedan hur han lyckas i ES är en annan femma.
Wandell tror jag kan bli mycket bra kommande säsong. Kikar ni efter center ifrån AHL också ?
Seriöst så litar jag på Linkan, han kan betydligt mer om hockey än mig och jag litar på att den spelare han värvar är bra nog för rollen som förstacenter.
Däremot så anser jag inte att man ska chansvärva någon, okej det är svårt att värva någon där man absolut vet vad man får men man bör ha bra koll på liraren man vill ha. Annars är det bättre att man kör med nuvarande truppen, bättre det än att chansa på någon nordamerikan som man har hört från agenter osv. att "den där killen är så och så bra"...
Jag vill givetvis se en ny förstacenter presenteras lika illa som alla andra men för den sakens skull vill jag inte att man ska ta hit vem som helst.
Ambroo: Exakt. Nyckelordet är ju "grisen i säcken". Det kan bli vad som helst. Med lite flax får vi hit en AHL-transatlant som slår dom där läckra flipparna och trycker dit dom i krysset med rungande handler titt som tätt. Eller så får vi en ny Sloan. Som åker försöker men inte syns ett dugg. Som inte levererar.
Precis som du säger tror jag att vi står där när kontraktet är påskrivet och funderar; "köpte vi precis grisen i säcken eller inte?"
Hahl Bundy: Ja nån Bishai får det ju inte att rycka i en direkt. Men med tanke på Brynäs "grisen i säcken" så lär man väl få nöja sig med nåt liknande i slutändan.
Hahl Bundy: Njae, jag ska kika i dokumenten:-) Näe, men allvarligt... Tänk dig själv en center som startar i varje pp och som kan avgöra en match på egen hand med ett distinkt handledsskott eller ett väl avvägt flipp, en spelare som bryter mönstret helt enkelt. En utopi eller ren och skär verklighet? Visst är marknaden begränsad, men jag vill gärna tro att det ska gå att få hit nån kille av den kalibern.
Det handlar väl främst om vad klubben har för ekonomiska musklar. Många lag som ger många "chansen" har inget alternativ. De har inte råd att köpa spelare.
Och bara för att du är duktig junior betyder det inte att du bara kan vandra rätt in ordinarie i ett elitserielag. Klivet är alldeles för stort.
Men jag förstår vad du/ni menar och att diskussionen kanske främst handlar om lag som tar in medelmåttiga utlänningar istället för att ge egna talanger chansen.