Kerstin_k: Själv önskar jag faktiskt en riktigt utpräglad offensiv kraft på centersidan. TIK har väl inte haft nån sån kille i modern tid? Jag kan iaf inte minnas att nån stått för 50 poäng eller mer (om man nu bortser från Zäta under lockouten och Micke Lind i Allsvenskan...). Tvåvägare och defensiva killar har vi i överflöd och jag anser inte att man som förstecenter ska behöva spela en minut i bp om det nu inte är ytterst nödvändigt. Det tar för mycket kraft och i slutändan så blir produktionen hämmad och i ett lag som är utformat som vårat så finns det ändå andra som gör det i världsklass.
Hahl Bundy: Nu finns det ju ingen garanti att vi får tag i en center som motsvarar fansens skyhöga förväntningar och således gör oss till ett mycket bättre lag. Jag hoppas, men om man ser på vad Brynäs fick tag i och betänker att han förmodligen är avsedd att leda första linen så får man kanske en hint om vad som finns där ute.
Men å andra sidan funderade jag på det där. Hur svårt ska det vara att spela center om man har Pyörälä och Pärssinen på varsin sida om sig? Eller Tenkrat och Hedström för den delen. Herrgud, till och med jag skulle säkert lyckas med tio ass på en sässe med nån av dom paren bredvid mig ;)
"Här Tenkrat, ta pucken och kör utav bara helvete!" 1 - 0 Tenkrat (Kerstin_K & Backlund)
Så länge centern klarar av att arbeta åt båda hållen och håller en helt okej klass tror jag att han kommer att göra bra ifrån sig. Kan ju till och med tänkas att vi får tag i en mer offensivt präglad center än Hahl. Visserligen kan det bli på bekostnad på spelet över hela banan. Men nån duglig historia måste det ju finnas. Jag är övertygad om att dom hittar nån som passar och nån som producerar helt okej med poäng. Det ser våra yttrar till :)
Nä, nu vill jag se den här centern nån gång, just nu känns vi som ett mittenlag i ES.
Liite orolig är jag faktiskt inför den här säsongen med tanke på Hahl o Regins flytt. Hoppas att Wandell kan fylla den ena luckan på ett bra sätt bara.
Nu får dom bestämma sig, Challe säger att dom går på is på mondag den 11:e och på hemmsidan står det den 12:e. Man vill ju inte komma dit och se att det inte är en käft där eller.
Blizzard: En annnan sak man kunde konstatera, en ytterst relevant sådan, är att E. Andersson har ett par månader kvar när det gäller rehab av knäet och det känns ju sådär med tanke på centerbeståndet.
Pätr: Rent ekonomiskt lär väl kanske Timrå aldrig kunna tillhöra toppskiktet. Det måste till knivskarpa beslut så som en flytt av arenan om det ska kunna hända. En utbyggnad av nuvarande arena känns lite onödigt eftersom det aldrig kommer vara fullsatt ändå. Men sportsligt sätt kan vi väl konstatera att Timrå har etablerat sig som ett lag som håller till i den övre delen av tabellen. Det går alltså att lyckas bra med mindre resurser. Men det är ju guld som räknas. Eller åtminstone någon final. Så är det ju.
Därför är det inte konstigt att vissa supportrar drömmer om en toppcenter och vågar tro på det. Det tycker jag känns som en realistisk dröm.
Och får vi hit en sådan kan vi gå långt, mycket långt.
actionleif: Är Wandell helt klar nu, i och med att han är med på teamutbildningen?? Hoppas det, som det låter ur artikeln verkar han vara klar, känns som om Timrå inte offentliggör detta för att de kanske har en ytterliggare center på G. Hoppas det, och hoppas detta visar sig snart.
Paddan: Ja fast det eventuella center-nyförvärvet kan åtminstone vara 33 år gammalt utan att vi tappar förstaplatsen i kategorin: Elitseriens yngsta lag.
Vad nu det kan vara att sträva efter, i och för sig.
Kerstin_k: Jimmy kanske har nån liten koll. Killen har ju JVM guld o silver på meritlistan. Killen ska bära BIF den här säsongen, så vi får väl an si hur det går.
Själv hoppas jag på en mer meriterad kille till oss men det är väl en utopi det också.
Hahl Bundy: Där ser man. Det går fort i hockey. Totalt okänd för mig. Men jag har å andra sidan inte speciellt mycket koll på AHL och alla spelare där. Speciellt inte kanadensiska spelare. Det dräller ju av dom där som bekant.
Flipp eller flopp? Tja, det vet bara hockeygudarna. Men jag tror dock att vi kommer att stå med samma frågeställning när vår förstecenter är värvad. Flipp eller flopp?
Kerstin_k: Glöm inte hjärtat i Rögle: KJ. Världens bästa back kommer att pusha på, även det andra hjärtat Mattias T. Nä Rögle kommer att stanna kvar i ES.
Uddan: Jo, det kan jag nog ge dig. Fast å andra sidan är det väl många av Rögles värvningar som är halvchansningar, går dom in så funkar det. Gör dom det inte så är det åt helvete för dom. Brynäs har jag egentligen ingen större koll på. Jag vet att dom saknar en center och att dom har lyckats fått in Lasse Jonsson. Men annars har det varit ganska tunnsått där också va?
Luleås problem är ju att dom är helt utan pengar, mer eller mindre. Deras värvningar har inte rosat marknaden. Men å andra sidan är det Luleå, så vet i faan om dom inte lyckas i år också.
Tycho: Det var det jag misstänkte. Ska han träna med oss, sticka över och försöka ta en plats och återvända om han då misslyckas? Funkar ju bra om han misslyckas där borta, men om han lyckas har ju träningen med Timrå varit i onödan. Fast i det långa loppet är det ju helt klart värt att chansa :)
Ja, Rögle lär säkert inte lägga sig ner och självdö. Tror precis som du skriver att dom kommer att vinna några matcher inledningsvis på enbart vilja och inställning. Men allt eftersom serien lider tror jag att verkligheten kommer ikapp dom. Mycket handlar ju om, precis som övriga lag, hur deras nyförvärv står sig. Skillnaden är väl att dom inte har kapitalet att handla likadant som en toppklubb. Vilket gör att värvningarna blir lite mer chansartade. Det ska bli spännade att se hur det går iaf.
Hahl Bundy: Eftersom jag förmodar att den nya centern kommer att driva upp medelåldern på er trupp så lyder då frågan: Kan Rögle överraska i år? Tja, inledningsvis gör de nog det. Men jag tror inte de orkar hela vägen.
Berglund: Ja det var det nog i de flestas ögon... Men som sagt, man vet ju inte vad man får för valuta för pengarna förrän man testat spelaren i fråga...
Pätr: Jag skulle tro att det är kombination utav båda delarna faktiskt. Fast jag väljer nog att säga att vi är 60% bortskämda och 40% etablerade. Vi behöver nå semifinal även denna säsong och förmodligen även nästa för att kunna spika fast att vi är ett etablerat topplag på anslagstavlan!
Nu är det upp till bevis för Timrå IK. Nu har navelsträngen klippts kring "myten" och sagan om Nubben. Nu har vi tillverkat tre stolsben och svarvar på det fjärde. Tiden är mogen att visa upp en prototyp utan Nubben. För enligt de flesta medier och "förståsigpåare" så skall ju myten Timrå IK vara all och förbi. Nu kommer raset! Nu finns det liksom ingen återvändo. Fritt fall nästa!
Naturligtvis blir det kortsiktigt kärvare tider när en stor profil väljer att kliva åt sidan. Men vi som har lite inblick och insikt i saker och ting vet ju att det absolut inte nödvändigtvis behöver bli så. Men det är självfallet väldigt tacksamt för kvällspressen att vinkla nyheterna. Utan Nubben och Hahl är Timrå IK ingenting.
Samtidigt kan jag tycka det är skönt att all press vilar på Frölunda, Linköping och HV71. Ännu en gång får vi slå ur underläge. Fantastiskt!
Skarin: Det är ganska roligt hur saker utvecklat sig inom Timrå och bland fansen. Man behöver inte vrida tillbaka klockan långt förrän man når tiden då en spelare som Bishai skulle ses som den store frälsaren, en klassvärvning, blivande poängkung och allt vad en exalterad hockeysupporter eller en journalist som Henke "Blöjan" Sjöberg kan komma på.
Nuförtiden rynkar man som supporter på ögonen åt en spelare som uppenbarligen presterat bra i Finland, det skulle man inte gjort för några säsonger sedan.
Betyder det att man som supporter har blivit bortskämd, att vi haft sådan fruktansvärd tur med värvningarna tidigare år att vi helt enkelt tappat förankringen med verkligheten? Eller beror det på att Timrå faktiskt har etablerat sig som ett topplag, och att man därför törs hoppas på riktiga klassvärvningar till de viktigaste positionerna?
Jag förstår ganska bra varför många röstade fram Bagarn som förstacenter. Så som det ser ut i nuläget är han etta även för mig. Jag tycker nämligen att han går före Wandell och Lill-Erik. Och även Jesper Samuelsson och Anton Lander, hör och häpna.
För mig är inte Jonte en center för förstakedjan eftersom han inte ens är en center. I en allsvensk klubb hade det känts betydligt mer vettigt för mig. Detsamma gäller Pyörälä, även om han har lirat center lite lätt.
Eftersom nu alla vet att TIK har letat en center i stort sett hela tiden som ska ingå i en förstakedja så tycker jag väl ovanstående talar sitt tydliga språk.
Nu återstår det ju bara att vänta och se vilken center det blir. Det verkar alltså vara Mike Bishai som får äran att ta på sig det ansvaret och det känns kanske lite överraskande. Så även för mig. Men det behöver ju inte vara han. Och han behöver ju inte vara en dålig värvning heller. Han måste iaf ha gjort en fin säsong ifjol om inte annat.
Jag räknar iskallt med en center till förstakedjan. Annars blir det lite knepigt.
Berglund: Nä men det är ju en helt annan serie så lite mer tycker man väl karln ska kunna prestera i våran liga. De som är otroligt bra i Elitserien blir ju inga målsprutor där borta heller så de va verkligen en flopp tycker jag iallfall.
Kerstin_k: Tror nog att vi får skruva ner förväntningarna på den "store" 1:e centern. Tittar man på elite prospects så dammsuger de ryska lagen AHL osv. Jag förstår att Jimmy kan säga att han ska hjula till Ö-vik om det blir nån i klass med Hahl, inte spec. vågat mao :)
Det har varit mycket negativt snack på slutet (med all rätt). Men nu har vi 5 av 6 matcher på hemmais med start ikväll med klassikermötet mot Brynäs. Nu måste vi supportar sluta upp och ge allt dessa hemmatcher. Tar vi 4 segrar av ... | Läs mer