1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606191 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
jonmannen: Möjligt att Mäkihao är relativt billig.
Nu när NHL lagen putsar trupperna måste det ju finnas spelar, det är ju sportchefernas (Läs TJ) j-la uppgift att hålla koll.

Man blir ledsen i ögat angående Timo, fan att ryggjäveln inte håller. Han måste tänka på sin framtid så att inte ryggen kommer att göra honom till invalid med smärtor odyl, kunna ha ett vettigt liv efter hockeyn, det är viktigare än att få spela hockey några månader till.

MB: Mäkihao lär väl inte ha en sån dyr prislapp. Frågan är om det inte börjar bli dags att säga farväl till Timo också, nog måste Timrå kunna lösa honom från sitt kontrakt då han inte är i spelbart skick? Fast så länge inget finns på marknaden så tjänar det ju inget till att frigöra utrymme för nya spelare heller iofs

Skarin: Precis! HV agerar direkt, även VF som sparkade Holmqvist och talade om för truppen vad som kan hända.

Angående resurser så måste ju Timrå ha sparat pengar denna säsong, med Sanny, Hahl, Kosken och Kooko borta, vem har hög lön förutom Mäkiaho, Lehtonen, resten måste ju ha en genomsnittlig lön med tanke på att laget är det yngsta också.

Det är som sagt dags att agera, speciellt nu när Pärsa ser ut att vara borta länge.

AndersN: I en storklubb som HV 71 ageras det på en gång eftersom dom har resurser till det. Man skulle ju kunna tro att Kris Beech är en ersättare till Jan Hrdina som har varit skadad ett tag nu, men Hrdina ska tydligen vara tillbaka snart. Skaplig centeruppsättning måste jag få häva ur mig...

Det är viktigt med bra centrar.

Skarin:
Hade gärna sett hv´s senaste nyförvärv i timrå men han kanske inte är skadedrabbad och då är det ju inget för oss hehe

Jahapp. Timo Pärssinen har drabbats av diskbråck, igen! Fjärde på raken. Fantastiskt. Fruktansvärt tråkigt för Pärssinen men också för oss alla.

Utåt sett låter det ändå ganska så positivt att han ska kunna spela igen. Men jag är väldigt skeptisk till det.

Det blir nog till att Linkan får tillstånd att leta förstärkning. En center står nog högt i kurs skulle jag tro. Så som det har sett ut behöver vi ju även en back.

Det blir en högintressant och dramatisk säsong det här.

Ikväll vinner vi.

Kan man inte vända blickarna några mil norrut och försöka få loss den ständigt Modo-misshandlade Fredrik Warg? Dom kan ju få någon skadad i utbyte eller Anton Axelsson.

Tellus: Ytterligare ett tillskott till Super-8:orna med andra ord; Niclas Sjögren, Jörgen Eriksson, Mikael Simons, Dennis Persson...

Jensen_12: Vem som helst kan ju skriva där. Det är klart att de flesta av ryktensa som skrivs bara är tagit från luften. Men om Timo måste lägga av måste TIK agera. Det är en självklarhet i min bok.

Jensen_12: "Hur många av dessa rykten har varit sanna" ska det stå.

Frella: Säg inte så där. Jag vill fortfarande se Timo i Timrå.

Det förhindrar ju inte Pesonen att komma hit för det :)

Skarin:
"Janne Pesonen skulle vara en trevlig ersättare om Timo måste lägga av eller om han blir borta under en lång tid."

Detta var ännu ett löst rykte från kommentarerna på hockeysverige.se va? Klart det hade varit jättetrevligt med Pesonen i laget, men hur många av dessa rykten har varit samma hittills? ;)

Frella: Bra intervju där jag främst gillar dessa rader från Challe:
Vi har inte riktigt förmågan att bryta motståndarnas press med att dra iväg en icing eller vad som helst. Vi blir lite naiva och alldeles för snälla i spelet då".

Det här har jag tjatat på länge. TIK verkar fortfarande skämmas över att slå icing.

Men som sagt, skador är den största boven över detta "ras". Men det är bara tre poäng upp.

Janne Pesonen skulle vara en trevlig ersättare om Timo måste lägga av eller om han blir borta under en lång tid.

Hahl Bundy: Absolut, men när nu Pärssinen imorgon lägger av så måste det ju handlas även om Tenkrat nu snart ansluter =)

Frella: Ja tack. Men det är ju som vanligt bara ett löjligt rykte.

I intervjun med Challe på hockeysverige.se så dyker ännu ett fantastiskt rykte upp i kommetarsfältet nämligen Janne Pesonen.

Fast ifall Pärssinen lägger rören på hyllan imorgon så är det nog bara ut och handla.

Mycket dill nu, de enda man behöver veta är att Timrå kommer knäcka fett i år.

qwertas: Balanserad och riktig kritik från en utomstående. Själv vill jag påstå att centersidan är bättre än vad många vill göra gällande. Det är bara tappet av Riku Hahl som inte fullt ut är ersatt. Tilläggas kan att den spelaren ersätter man inte i en handvändning.
Verkar som om många fullständigt glömt bort att vi har "Bagarn". Han är överlägset bäst center i Sverige på defensivjobbet men en del tycks ha glömt att han även är duktig framåt. Hans yngre brorsa gjorde en kalasbra säsong i fjol och har utvecklats yttertligare. Han kommer i år att göra "Bagarns" fjolår. Den nye killen Vandell ser oförskämt bra ut , det lilla jag sett av han. Okey, för att han har fått en omgivning som håller toppklass i ES och då kan det ju vara svårt att misslyckads.
Sedan finns ju några junisar som förmodligen kommer att få sitt genombrott den här säsongen. Det var framåt.
Backbesättningen har en liten, men märkbar kvalitetsförsämring i och med tappet av "Sanny". Men å andra sidan behöver inte centrarna ta samma tunga ansvar bakåt vilket under fjolåret blev alltför märkbart på jobbet framåt.
Nu finns mer uttalade backar som klarar det offensiva bättre.
På mv-sidan kan man också ana en bättring mot för i fjol. Tränaren har betytt mer än vad man tror. Det syns på båda målvakternas agerande.
Inte för att jag är en obotlig optimist, men jag tror på ett mycket bra år för Timrå.

Hoppas Linkan är framme snabbt nu i höst och signar om de kontrakt som går ut i vår, så att det inte blir som med Kokko. Gör han inte det så kan det bli svettigt framöver...

Skarin:

Med mina ögon utifrån så tycker jag inte att det ser helt svart ut då det gäller era nyförvärv. Dock en del frågetecken som mycket väl kan rätas ut under säsongen.

Hahl har EJ ersatts.

Regin har ersatts med Tom Wandell.
I alla fall om man nu skall gå efter vad han uträttat på försäsongen. Dock bör man ju ha med i åtanke att skillnaden mellan försäsong och serie förmodligen är större än mellan serie och slutspel.

Wandell kan mycket väl ersätta Regin men det kan ni nog inte sia om förrän ett tiotal omgångar in i serien.

Kokko har med råge ersatts av Lehtonen.
Kan mycket väl bli elitseriens bäste offensive back om han bara får det att klicka direkt och inte blir en ny Marttinen.

Sanny har EJ ersatts

Skogs får ni nog se som ett nytillskott på backen och inte en ersättare till Sanny för dom har så olika spelsätt. Enligt mig går det inte att ersätta den spelare som Sanny var för er, det är något som måste växa fram hos en spelare. Visst kan Styf bli en liknande spelare som Sanny men lika bra på det han gjorde, blir han nog aldrig.

Dock tror jag inte som många belackare att er säsong blir jobbig på något sätt. Slutspel blir det nog ganska enkelt.

En liten reflektion från en utomstående.

Per HApps:

Lall on broder lall on!

Steffe: Alla behöver inte alltid ersättas. Man kan skapa nya mögligheter. En annan spelstil. Tror inte att varje lag så fort dom förlorar någon bättre spelar fixar in en som är minst lika bra på samma position säsongen efter.

Denna säsong blir förmodligen en mellansäsong. Tar vi en slutspelsplats till våren är jag nöjd.

Till Linkans försvar skall nämnas att den lugna övergången till sportchefsposten gick om intet när vi tappade tongivande namn.

Det känns som om det är till nästa säsong som Linkan och #12 skall börja leverera.

Skarin: Mäkiaho har väl lite av Jontes egenskaper, ja, innan den senare gick och blev "lirare" och började spela snällt på isen. En som kan vara som en nagel i ögat på motståndarna och som dessutom kan sätta ett par puckar och bidra offensivt.

Steffe: Hahl har ej ersatts.
Regin har ersatts av Wandell. Det tror jag kommer slå väl ut.
Sanny har inte ersatts av en likadan spelartyp i form av en ledare, en spelare med ett stort hjärta för klubben och tacklingsskicklig. Men vi har ju redan en kille vid namn Styf som nu mera får stå för hjärtat och är den nya ledaren i laget. Det tror jag kommer bli riktigt bra. Dessutom kan Lehtonen tackla, Jonsson kan tackla och givetvis också Styf.
Kokko och Sanny är alltså ersatt av en mix mellan Lehtonen och Skogs. Det här är ett uppköp enligt mig. Det ser bättre ut nu.

Det "enda" orosmomentet är att vi saknar en utpräglad förstacenter. Men det har vi ju vetat om ett tag nu och vi får ju se vad det kommer att betyda längre fram.

Ett stort plus är Mäkiaho. Vi har saknat en tuffing under många år. Nu har vi äntligen fått en tuff jävel.

Steffe: Undra om det finns någon sportchef som fortfarande bara tittar på förlutser och bara tittar efter att ersätta de spelarna rakt av eller om de numer tänker lite utanför lådan också?

Om man nu ska försöka sig på en nykter och opartisk analys av läget i laget, hur skulle det då se ut?
Jo, jag tror att herrar Robban och Linkan har gjort ett såpass dåligt jobb att en av dom (möjligen båda) kommer att vara sparkade innan nästa säsong startar.
Hahl har EJ ersatts.
Regin har EJ ersatts
Sanny har EJ ersatts
Kokko har nog förmodligen ersatts av Lehtonen

Jag anser att det är väldigt vekt värvat inför denna säsongen, såpass vekt att Timrå kan riskera att behöva ge sig ut på "panikvärvarmarknaden" vilket jag skulle tro blir väldigt mycket dyrare än om man skulle ha gjort klart med ett eller flera klassnyförvärv redan nu.
Blir det så att vi måste värva dyrt men det ändå inte räcker för att hålla TIK kvar i elitserien så har dom därmed grävt graven för TIK.

Ja, jag vet att jag är negativ och framstår som en domedagsprofet men det finns alltid en risk att jag får rätt... vilket jag verkligen inte hoppas.

Summa summarum så måste herrar sportchefer agera så att vi får in nyförvärv ganska snart, detta laget håller inte i längden.

F..n! Då sprack det också.
Joe Sakic signade på den 27/8 för ytterligare ett år med Colorado.

dr-nix: Slutet av augusti var det senaste jag hörde. Och det var från den som borde veta...

har hört att man håller på med en ny hemsida, någon som vet när bytet som TT pratar om kommer att ske?!

lungan: ST:s och Dagbladets bilagor dröjer ett par veckor och timraik.nu uppdaterar bara det nödvändigaste inför bytet. Vi får hoppas på Jonny.

lungan: ge det några dagar så får du mer kött på benen:

"Hockeysverige.se inleder idag på allvar förhandstitten inför årets elitserie och fokuserar på ett lag i taget - rakt uppifrån ned. Inte tabellmässigt, men väl geografiskt. Först ut är därmed Luleå "

TikRikard: Waldemar Krykov. ;)

TikRikard: jimmys blogg ska de vara

lungan: läs jonnys blogg.. där finns en del uppdateringar fårn träningar

actionleif: Vem som helst SK, Timrå IK, ST, Dagbaldet. Någon bara det blir gjort.

Man har ju knappt fått reda på någonting, de senaste man har hört om hur laget går på träning är ju ispremiären, vad tränas det på just nu, vilka spelare är hetast på träning, osv osv. Vilka är det små skavanker på och vilka tränar inte allas, Är Skogs Samuelsson och Hynning tillbaka i träning, det enda man vet är att Axelsson tränar men inte ska spela på Onsdag emot Modo. Man vill veta mer, eller är laget i en sådan period där allt man gör klassas som yrkeshemligheter och man kan inte delge vad som sker och vilka som tränar och inte.

lungan: Vem vill du ska göra detta? SK eller Timrå IK?

Är det inte dags att börja ta tempen, från vissa spelare i truppen och göra lite intervjuer med en del spelare från laget, t.ex. Hedström, Skogs, Backlund, Lethonen, Hynning? Spelare vi supportrar har förväntningar på och som vi inte riktigt vet vart dem står, skulle vara kul att se hur de tänker och laddar inför premiären om 2 veckor....

Eller är det bara jag som är intresserad och veta hur våra spelare ser på den kommande säsongen.

En intervju med Challe skulle inte sitta helt fel heller, man skulle ju vilja vet som några andra här inne också frågat efter vad som är Timrås målsättning för i år, är det att vinna till varje pris, topp fyra eller klara en slutspelspalts!

Och så har Stu Barnes beslutat sig för att lägga klubban på hyllan. Han kommer att ingå i ledarstaben för Dallas.

Kerstin_k: jo det har jag saknat länge.

Blizzard & Uno Gordon: Tänk vad en redigeringsknapp hade underlättat för alla oss hockeysnackare...

Uno Gordon Korrigering (nr2): Jag (ska vara ja) går man bara runt och ser hindren och problemen framför lösningar och möjligheter då går ju allting åt h-e till slut

Uno Gordon: Korrigering: Vad jag vill minnas hade HV71 oxå en skadefylld säsong för några år sedan!

Blizzard: Jag går man bara runt och ser hindren och problemen framför lösningar och möjligheter då går ju allting åt h-e till slut. Det är precis likadant som när du sätter dig i en bil och tänker att detta kan bli din sista färd. Eller inbillar dig att planet som du sitter och som just har lyft skall störta. Då skall du se på fan att tråkigheter utspelar sig. Du tror på fullt allvar att Timrå skadehelvete skall upprepa sig igen. Vad jag vill minnas så hade HV71 oxå en jävligt skadefylld säsong. Men tuggade de sönder sina läppar och tjurade ihop? Icke! Det bara malde vidare och nu är de svenska mästare!

Man måste gå på bakslag för att bli en vinnare! Och aldrig nej aldrig att jag tror på en skadefylls säsong igen för Timrå IK de närmaste 15-20 åren. Nu har vi fyllt våran kvot.

Nu spottar vi i nävarna och hostar bort de kraxande spillkråkorna och ger järnet!

NEVER GONNA GIVE IT UP - TIMRÅ IK!

Blizzard: I gårdagens Nordic Trophy saknade DIF 7 seniorer och VF 12 seniorer när de möttes...

Uno Gordon: Anledningarna till att Timrå IK saknar så många spelare är småskavanker

så där lät det fan förra året också "bara små saker" som sedan går över till 2-3 veckor vila som sen helt plötsligt var mer allvarligt än väntat och slutar på 3mån rehab -.-

lungan: Försäsongsskavanker är inget att hetsa upp sig över. Det händer alla lag att någon eller några spelare år kännigar i fötter och ljumskar. Och vad beträffar Robin Jonsson så kan väl inte hans fingersskada vara alltför allvarlig med tanke på att han har blivit uttagen i Tre Kronor. Huvudsaken att inte Hynning eller Pärssínen har ont. Det är mera oroväckande i sådana fall.

Anton, Jesper, Robin och Thomas är ju unga grabbar med gott läkkött får man hoppas...

Men peppar peppar ta i trä!

Att vi måste börja panikvärva, är nog dags snart, redan fem skador.

Robin Jonsson - Finger
Anton Axelsson- Axel
Jesper Samuelsson - Fot
Thomas Skogs - Ljumskar
Erik Andersson - en bra bit kvar på sin reab.

lungan: Det är nog bara att konstatera att vi har den trupp vi har - varken mer eller mindre!
Det kommer inte att komma in någon "förstecenter", den rollen får nog Wandell eller Jonte axla :-(

Självklart skall vi inte äventyra ekonomin - men samtidigt gör ju pengarna ingen nytta på banken heller.

Blir det skador, så kommer vi naturligtvis att bli tvugna att "panikvärva" . Men då kanske det är för sent.

Vi får hoppas att samarbetet med Kattkräken, leder till att vi kan låna någon spelare vid behov (även när serien börjat) för att fylla ut truppen.

« · 1073172 · »