diffe: Håller med dig fullkomligt diffe! Uno visar upp lite bezzerwisser fasoner, vilket jag har himla svårt för.
Varför inte bara acceptera att man inte alltid har lika åsikter om tankarna på back/ar som ska värvas?
Jag håller med några av föregående inlägg att Tomas skoogs inte alls behöver vara ett dåligt nyförvärv, han har iår visat hög klass, och blev välförtjänt uttagen i landslaget.
Personligen har jag på önskelistan en meriterad spelande back som har bra blick för spelet!
Sen hoppas jag att vi försöker undvika att hitta någon back med Viktor Wallin klass, men det blir nog svårt att råka ut för nån som mäter sig med hans usla klass!
Uno Gordon: vem vill inte ha hit en klass-back?? Och det vill väl Jimmy också, fattar inte varför du hugger och slår villt omkring dig för att han tycker skoogs är en bra värvning???
Eller vet du något som han / jag plus massa andra har missat ang skoogs??
är det något vi behöver just nu med tanke på att sanny försvinner och troligen koskinen också. så är det ju någon med några år på nacken som behövs värvas. så denna herre tror jag kan passa bra
Uno Gordon: Såg precis när jag gick in på www.eliteprospects.com att denne man blir arbetslös till nästa säsong. Börjar bli lite gammal, men han håller nog hög klass 1 eller 2 säsonger till.
Bigthelin: Det är alltid en fråga om pengar. Men vill man ha kvalité så får man betala därefter precis som med allting annat här i vår värld. Men nog fasen finns det budget för en sådan värvning. Herregud Sanny Lindström försvinner ju till nästa säsong. Det går inte att snåla sig till framgång. De tiderna är förbi.
Bigthelin: Helt klart ett väldigt intressant namn som måste finnas med i Timrås tankegångar. Nu har du slagit huvudet på spiken vad det är jag efterlyser.
jag tycker denna verkar lite intressant. back från finska ligan, 29 år. tydligen ligger det ett rykte om att han är på väg till sverige. ingen aning om nå mera än så. men 30 poäng på 45 matcher är inte illa pinkat för en back. 29 år. så erfarenhet bör han då ha. ni får väl kolla själv på länken.
Blizzard: Titta på Linköping, HV71, Frölunda och Färjestad vad de värvar för någonting. Visst de har en större plånbok och lönebudget att röra sig med. Men skall Timrå någonsin utvecklas och ta ytterligare ett kliv närmare toppen så måste det finnas ett mervärde och skapas attraktionskraft kring laget med bra spelare på samtliga positioner och som i ett led av denna utveckling vill jag ha hit landslagsspelare som har rutin i bagaget och har erfarenhet utav att leda ett lag och som inte underpresterar när de blir utsatta för press utan klarar utav att hantera den biten och leva upp till förväntningarna och leverera. Någon sådan back har vi inte idag med undantag för Sanny Lindström.
Uno Gordon: Det vill jag också. Jag vill ha hit Skogs, då jag inte tror att han blir sämre än nuvarande backar. Gärna 1 back till som du säger ska kunna spela mycket och producera poäng.
Jensen_12: Det har du såklart en poäng i. Men nu tycker jag inte Timrå har råd att chansa på backsidan inför nästa säsong. Vi måste kruta på rejält och värva klassbackar som går rakt in i laget. Vi har inte tid att vänta på "coming men" i Timrå. Vi har redan Sebastian Erixon och Eric Moe på kontrakt. Jag vill ha hit 1-2 etblerade back/ar med en sjuhelvetes bössa och som kan snitta 30-35/min per match och leda laget.
Uno Gordon: men du måste ju ha någon emot skogs, för "man kan inte värva på statistik" näe men de e vell för f*n en hjälpande hand! och vadå han kanske inte funkar lika bra i tik, visste du innan att koskinen,Kokko,Hahl etc skulle funka bra i Tik? man måste vell VÅGA, sen är de ju klart alla funkar ju inte, menn jag tror (vet) att timrå har bättre koll på honom änn vad du har!
Uno Gordon: På sätt och vis förstår jag att du tvivlar, det gör väl alla lite grand. Men jag tror han kommer göra det riktigt bra här i Timrå. Att ha gjort 16 poäng i ett bottenlag som Mora är inte helt fyskam. Inte heller att ha +13 i plus/minus. Jag tror han kommer utvecklas mer om han kommer till ett bättre lag.
Kevin O Shea: Nåja nu tog du väl ändå i så att du nästan sprack. Det är bara 12-14 till antalet inom föreningen, resten är hemvävt. Sedan bor det säkert ett gäng afrikaner och albaner även i Mora som invandrat på annat sätt precis som i Timrå.
JimmyH: Det finns en för stor tilltro till "doldisar" inom föreningen. Bara för att vi lyckats hitta guldkorn som Sanny Lindström och Anton Strålman så kan man inte förvänta sig samma braksuccé gång på gång när man nyrekryterar spelare. Det faller på sin egen orimlighet att vi skall få ett sådant positivt utfall varje gång.
Thomas Skogs har ännu bara gjort en riktigt vass säsong (den pågående) i sin moderklubb. Jag vill se honom prestera lika högoktanigt i 1-2 säsonger till och bevisa för mig att han har jämnheten och kvaliteterna för att verkligen bli någonting stort.
Och som jag skrev, det är en sak att prestera i sin moderklubb, någonting helt annat att göra utsocknes.
Men som jag skrev, jag kan ha fel. Men jag inte blunda för min magkänsla.
Uno Gordon: Att du inte tycker att han räcker till på grund av hans hockeykunskaper kan jag köpa, det är en åsikt god som någon annan, det är det där med att han inte skulle kunna trivas eller vara bra här bara för att han spelar i Mora nu som jag inte köper.
JimmyH: Jag ser i storheten i den karln helt enkelt. Är en landslagsuttagning per automatik ett kvitto på att här har vi en kommande storback? Robin Jonsson har också blivit uttagen i Tre Kronor och ansågs vara talangfull och utvecklingsbar när han värvades i somras. Tycker väl inte riktigt att han kommit till sin fulla rätt eller fått ut det man förväntade sig av honom denna säsong.
JimmyH: Det är mycket möjligt att jag gör det med en viss reservation. Jag tycker man skall beakta det hela noggrant innan man värvar en sådan som Thomas Skogs. Då kan vi ju lika gärna värva hit Ulf Throgen också som tredjemålvakt. Skulle säkert kunna funka. Och varför inte Håkan Bogg när vi ändå håller på eller Martin Jansson. Det har ju bevisligen lyckats väl i MIK.
Uno Gordon: Jag hade nog tyckt samma sak om jag sopat golv på McDonalds eller varit statsminister också.
Det jag åsyftade var nog snarare ditt sätt att påstå att Simons Timråfiasko skulle vara en grund för att Skogs skulle gå samma öde till mötes. Den jämförelsen och tankegången håller inte så som jag ser det.
Du drar Skogs med samma kam som du kammar Simons med... alltså.
JimmyH: Bara för att du pluggat psykologi och beteendevetenskap och råkar arbeta som behandlingsassistent så behöver du inte avfärda det jag säger som rent nonsens. Det tycker jag är väldigt arrogant.
Jag reserverade mig dessutom med att jag kunde ha fel. Det folk ofta har en förmåga att göra är att stirra sig blinda på statistik och använda det som preferens för vilka spelare som skall värvas. Visst kan väl den ge en fingervisning om vad det är för typ av spelare men det är en rad andra aspekter och viktiga faktorer man måste väga in också innan man fattar ett beslut. Det som funkar i Mora är ingen garanti för att det funkar i Timrå och vice versa.
JimmyH: Då har du läst hela mitt inlägg utan bara tagit till dig det du vill läsa och därefter dragit en slutsats. Och visst vi lever i en värld där det är fritt att tolka, tycka och tänka efter egen smak. Men jag skulle råda dig att läsa raderna en gång till.
lungan: Vad är för någonting som säger att Thomas Skogs per automatik kommer att fungera i Timrå då?
Var inte Simons en pålitlig målskytt i Mora han också innan övergången till Timrå och hade han inte den ofina förmågan att avgöra täta matcher mot Timrå för MIK?
Jag kan ha fel. Men det är nåt genuint hemvävt över de där pojkarna. Morsgris-mentaliteten lyser igenom. Får de pappas ryggdunkningar och mammas köttbullar serverade faller hela deras världsbild ihop. De klarar inte av det helt enkelt. De trivs bäst i gemytliga Dalarna där allt är sig likt och polarna bor runt husknuten och alla talar samma dialekt. Tryggheten framförallt.
Thomas Skogs är en mycket bra värvning, om den blir verklig, han spelar i Moras första backpar och har enligt hockeyligan +13 i plus minus ligan vilket ger honom en 12 plats i statestiken totalt.
Jämför detta med Kokkos +4 och Koskinens -2 i plusminus ligan.
Han har denna säsong gjort 8 mål och 8 assist vilket ger en total poäng på 16. I mål väg ligger ingen av våra backar ens i närheten.
Han är snabb på skridskorna dessutom! Det behövs då många av våra backar är långsamma!
Han har 91 utvisningsminuter vilket tyder på att han är en tuff back.
Vi får väll kolla killen imorgon då vi möter Mora!
Uno Gordon: Jovisst, fast när Nubben-härvan var i sin linda och det gick att läsa i lokalblaskan vilka namn som figurerade som ny sportchef så nämdes Lodin, tillsammans med Freddan Åkerblom Peo och Micke Andersson - dessutom hade tydligen Lill-Kenta redan tillfrågats och tackat nej då. Tror nog att Lodin finns med bland klubbens önskenamn. God vän med Nubben, och stort kontaktnät genom jobbet på SICO. ...inte alls så långsökt!
Kevin O Shea: Är det inte det lite väl långsökt? T.J sa väl någonting i stil med att vi inte skulle komma att tappa hakan när väl sportchefen presenterades. Vad har Hans Lodin för anknytning till Medelpad och Timrå IK? Ingen vad jag vet. Han har spelat elithockey i Modo och Leksand. Då ligger Markus Åkerblom närmare till hands som ju faktisky har ett förflutet i klubben.
Uno Gordon: Vad tror du om Hans Lodin då? Visserligen nyanställd (i november) som generaldirektör (eller nåt liknande) hos SICO. Har för mej att det var någon form av projektanställning, så ett sportchefsjobb kanske smäller högre. Jobbar inte för någon klubb i nuläget (som Jimmy refererade till i sin blogg - och har dessutom ett annat jobb just nu, tror jag också att han skrev). och med 3 månaders uppsägningstid så kan han presenteras efter säsongen. Mitt tips till sportchefsposten!
Jensen_12: Läs lite längre ner, det har formodligen att göra med Tarvainens vara eller inte vara. Så länge man inte har fått något konkret besked från honom, avvaktar kanske Backe med att skriva på.
Jensen_12: Det är möjligt att Backlund stannar kvar ändå. Men i första hand ser helst Backlund att Timrå skriver med Tarvainen och ger honom de bästa förutsättningarna för att utvecklas.
Jag undrar om vi inte ibland glömmer bort att vi har ett motståndarlag på andra sidan som inte vill att Timrås stjärnor ska åka 8or runt dom. Kan det vara så som Leksands huvudtränare sa inför matchen, att EP och Dahlén är bra ... | Läs mer