1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 613788 inlägg · 6214 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Snoop: Lämpligt med tanke på att Sjödin har spelat klart för säsongen.

Dr AXA: Hade faktiskt samma känsla. Är det verkligen ingen annan som vill jobba för oss?

actionleif: Sjödin kommer jobba som scout i brynäs

Uno Gordon:apropå Thörnberg "Hade jag varit med i HV71 hade jag skämts som en hund över att ha en spelare i laget som håller på som han gör. Och jag är säker att det finns massor av folk i HV71 som inte tycker att det är okay att filma. Frågan är bara, om någon tänker visa kurage och göra något åt problemet?"Jag är verkligen inget stort fan av Wikegård MEN ibland kan jag inte låta bli att älska honom

ralus: i Brynäs har Sjödin haft sin karriär och där bör han också avsluta den som något inom deras organisation , som scout är det sagt -alltid redo Sjödin

Dr AXA: Det är ett faktum.

Vet inte om jag tycker att Linkan är den rätta. Känns lite så där dårå.
Men nu är det som det är och jag hoppas de lyckas. Kul att Robban får vara med på ett hörn. Det är han som gör att man inte känner det hopplöst i alla fall.

Linkan...? som sportchef i en tung elitserieklubb? ehh... Rent spontant har jag svårt att förstå varför det absolut MÅSTE vara nån ex-spelare/tränare som ska bli sportchef. Visst, de har varit med i kontraktsituationer osv, men det har väl ett antal agenter/juridiska personer också? Det verkar som man är livrädd att plocka nån utifrån vilket känns aningen fånigt. Varför skulle just Stefan - jag har aldrig varit i närheten av elitserien - Lindqvist vara särskilt kvalificerad för detta yrke? känns måttligt imponerande ärligt talat. Däremot är jag mkt positiv till att Robban får en tjänst inom klubben.

Rättelse: Linkan spelade 22 elitseriematcher med Löven 88/89. Annars har killen noll elitserierutin. Jag har svårt att se att karln har nån vidare erfarenhet av värvningssituationer på högre nivå över huvudtaget. Men det verkar ju som sagt att det viktigaste på CV:t är att man är ex-spelare/ledare, sedan verkar det sak samma...

TJ har gjort det igen, helt fantastiskt dåligt.

på ena sidan skriks det efter hjärta ,hjärta och åter hjärta och på den andra vill man ha kompetens utifrån,klurigt det där

hoppas dom börjar med att bärga hem Hahl eller något annat saftigt så blir det nog tyst på belackarna,stå på er grabbar!

Lulle: Men hallå !! Lugn i bussen ! Hur kan ni sitta och döma ut Linkan. Vem vet vilka kvalitér han har. Är han sämre än Stillman och dom andra. Ge han chansen.

RocknRolf2: Hur mycket elitserierutin som spelare hade nubben när han blev sportchef?

bäver: Håller med detta kan bli ett bra team..kan bli lika bra el. bättre än nån utifrån...Robbans kvaliteer känner vi ju redan så...

skurknnn: När Nubben blev sportchef var vi inte det lag vi är idag. För första gången håller jag med RR. Linkan som sportchef?? Jag fattar ingenting vad har han för kvaliteer, kontakter, mm som gör att han är rätt man för detta TUNGA uppdrag. Jag hoppas dock jag är fel ute han får GÄRNA överbevisa mig.

Att Robban får en "hitte-på" tjänst känns väl helt OK.

Linkan och Robban...hm. Intressant. Omöjligt att säga om det var ett bra val eller inte. Det kommer det närmaste halvåret att utvisa.
Själv hade jag inga alternativa namn på min lista. Huvudskälet till det är givetvis att det är hyfsat svårt att sitta och amatörscouta sportchefsämnen. Antingen är man etablerad med gott rykte (såsom Nubben), eller så är man det inte.

Hursom, skönt att det är klart. Nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja tokjobba. You go, boys!

Har absolut ingen aning om vem Linkan är överhuvutaget. Men att såga folk i förväg för att om ett år kunna säga: Vad var det jag sa, är bara löjligt.
För att ta ett för mig näraliggande exempel så anställde Öster ifjol Håkan Arvidsson i en liknande roll. En omvittnat kunnig fotbollsmänniska med en meritlista längre än Mississippi-floden som spelare.
Optimismen spirade bland fansen, sejouren i superettan skulle bara bli ettårig. Och visst blev den ettårig, men det blev inte riktigt som fans och en samlad expertis hade trott. I år spelar Öster i division 1 tack vare ett praktfiasko, till stor del beroende på den ena fiaskovärvningen efter den andra signerad Arvidsson.
Hur blev det så? Arvidsson är som sagt kunnig men också en tjurig, rätt sluten person som inte samlar vänner i onödigt stora högar. Kort sagt en människa som inte är speciellt omtyckt i fotbollskretsar och inte heller så gärna tar emot input från andra. Han körde sitt eget race och det gick som sagt inget vidare.
Min förhoppning är att "Linkan" är en socialt begåvad människa som har lätt för att knyta kontakter, öppen för åsikter från folk runt omkring sig. Hockeykunnandet tvivlar jag inte på.

Sist, men inte minst måste man ha lite tur också. Bra spelare (Marttinen, Aalto tex) kan faktiskt misslyckas i nya klubbar av tusen olika anledningar som är omöjliga att förutse.

Så lycka till Linkan och Robban, må Fru Fortuna stå er bi så vi kan ta ytterligare ett kliv nästa säsong.

Timrå rockar alltid hårdast!

bäver:
Jag tror att om några år sitter hela Sveriges ES lag och drömmer om att få ha dessa herrar som sportchefer i sina lag.
Vem var Kent Norbeg innan han blev sport chef i Timrå ?
Jag är övertygad om att alla kandidater har passat in i en ram som lednigen är överens om . Gällande personlighet, kunnande, och erfarenhet.
Jag tror detta blir bra.
Det är naivt att tro att det är slumpen och ren tur att LillKenta och Nubben
är två stora namn idag.
Ännu en gång så tar vi in oprövade kort. Det är stort av klubben. Och mycket mera än vad vissa så kallade storklubbar fixar.

Och det bevisar hur stor Timrå ik är inom svensk hockey idag.
Inom utbildning och fortbildning av spelare och ledare.

*säkerhetsinlägg*
(Det finns andra klubbar i västernorrland som oxå är duktiga på detta)

Bragd-Birger: Nubben var inte speciellt känd när han började heller... Tror det kan bli bra, av den enkla anledningen att större delen av truppen är klar till nästa säsong. De får en hyfsat lugn start där det ska in med 2-3 spelare. Dock av spetskvalité. Där kan ev ett problem uppstå...

Men Timrå har ett bra renomé och Tomas J tillsammans med Challe kommer garanterat att ha ett finger med i spelet nu under första säsongen.

Starkt gjort att komma att tänka på Linkan, jag är imponerad. Efter snedspåret med Fredrik Andersson hade iaf jag gett upp hoppet på någon intressant sportchef. På den lilla kontakt jag har har haft med Linkan så har han gjort bra intryck. På Sundsvallhockeys sponsormatcher har han folklig och social som han är själv agerat domare. Och att Robban nu får en tjänst i föreningen är underbart, en personlig favorit under många år.

sibbesabbe:

Stefan Lindqvist sportchef och Robert Carlsson assisterande sportchef, blir säkert skitbra.

Lycka till grabbar!

Tycho: Som vi alla vet var det ju en Finsk agent som matade oss med spelare under Nubbens tid. Nu När Gunnar Svensson har sina 2 söner i laget kommer förmodligen han att mpata oss med spelare och den finska agenten ölär inte heller sluta barta för att nubben gått till Frölunda..

Tanken är nog att Robban skulle ha blivet heltidare, men han har ju sitt jobb att tänka på. (Framförhållning kallas det visst) Så faktum är att jag tror det blir bra, med Linkan och Robban.
Alla i ES känner Robban och alla i Allsvenskan vet vem Linkan är.
Sedan matar Gunnar oss med utlänningar.

Blir nog skitbra skall ni se. Tom. aktivare scouting än på Nubbens tid.

Rent spontant, lite besviken över valet av Sportchef.
Men jag tänker inte döma ut honom utan istället säga Välkommen o Lycka till!

Roligt att Robban ingår i organisationen, mycket roligt.

Det är väl tveksamt om Robban hade varit aktuell för den här tjänsten om någon av förstahandsvalen tackat ja. Jag tycker att osäkerheten lyser igenom hos TJ och styrelsen här. Nu är det som det är och det är bara att önska alla lycka till.

- - - - - - - --

Tomas Skogs sista insats för Mora blev att på ett ganska svagt sätt förlora en närkamp mot Salmonsson före det avgörande målet.

Nej Nubben var inte särskilt känd heller när han började. Men som redan konstaterats var Timrå vid det laget en mycket mindre klubb också... Och jämför man med Nubben skulle väl vilken ex-allsvensk spelare som helst passa som sportchef.

Linkan? Jag tvivlar... och det har inte att göra med nån "vad var det jag sa"-gardering, utan helt sonika den enkla anledningen att karln har noll erfarenhet av hockey på högre nivå än allsvenskan. Tycker mer det luktar "nu måste vi verkligen ha en sportchef" än en särdeles optimal lösning.

Vidare: Huruvida en sportchef gör ett bra jobb eller inte får man självklart bedöma utifrån hur slagkraftigt laget blir efter förutsättningarna. Om ett nyförvärv lyckas = bra jobb av sportchefen, om ett nyförvärv misslyckas = mindre bra jobb av sportchefen. I Nubbens fall tyckte jag det fanns tendenser att flopparna betraktades som "otur" och "inget man kan rå för", medan succeförvärven var bevis på en ypperlig fingertoppskänsla.

Mappe: Åh nej, jag trodde Timrå IK var ett starkt varumärke och en attraktiv förening att tillhöra för såväl spelare som ledare men efter rekrytering av Linkan känns det så ............
Det positiva är att föreningen tar hand om en spelare som har gett hela sitt hjärta för Timrå och på så sätt ta hand om nya spelare och föra den andan vidare. Forza Robban du behövs mer än någonsin efter detta bottennapp.

Men självklart hälsas Linkan välkommen! Det är ett prestigeuppdrag med mycket stort ansvar. Nu vill jag se att Linkan visar sig kvalificerad för detta ärefyllda uppdrag.

TT: Hylla Salmonsson istället för att klaga på Skogs. Johannes var outstanding de två sista matcherna i KS.
Helt makalös vändning och kämpainsats i värsta Z-klass!

T T: Din summering av läget ser jag som den mest sannolika. Hoppas hur som helst att det kommer bli en bra konstelation.

T T: Hur kan du veta att inte Stefan Lindqvist har varit förstahandsvalet hela tiden ?
Det kan ju vara så att han tackade ja först när tredje och sjunde alternativet sa nej. Vissa alternativ har kommit ut i media vissa inte.
Så är det alltid.

RocknRolf2: Ni ska komma ihåg att Nubben en gång i tiden var helt grön han med... han hade stor hjälp av finnarna, och kent johansson... får linkan och robban hjälp, så tror jag även att de kommer att lyckas...

En optimist har lika ofta fel som en pessimist, men fan har fan så mycket roligare!!!!

Tycho: Det var mycket starkt av Salmonsson. Han ville och vågade mer än Skogs i det läget. Det kan inte Skogs vara nöjd med.

Tvåtallar: Jag vet ingenting.

RocknRolf2: ...och äntligen kommer det in en f.d back i organisationen vilket förhoppningsvis kan leda till att backsidan än mer skärps upp...

Jaha, så det blev Linkan/Robban ändå...

När man hörde om det ryktet så var det iaf inget som jag tog på allvar. Nu ska jag inte såga alltför mycket, men spontant så känns det som en nödlösning och kanske inte riktigt den rekrytering som jag hoppades på när man i TIK gick ut i pressen härom veckan och sa att man har som mål att bli ledande inom svensk hockey. Linkans kontaktnät sträcker väl sig ungefär till Njurundabommen i söder och Härnta i norr. Vad Robbans roll som assisterande innebär är naturligtvis svårt att spekulera i, men pennvässning låter ju som hans bord. Att ersätta Sveriges bästa sportchef med dessa två är som att ersätta Hahl med Ove Öström i mina ögon...

Upp till bevis!

T T: Det är han säkert inte eftersom det mål, men ändå ar jag otroligt imponerad av Salmonsson...

Ambroo: Ersätta Hahl med Ove Öström? :)
Du kanske får rätt i det fallet också, typ ungefär.

Ambroo: Det låter kanske lite illa, med två gröna killar.... Men jag tror ändå det finns en tanke bakom att de är två stycken.... Hoppas att man tar hjälp, när man behöver....

willysson: Två killar med social kompetens, hockeybakgrund och stort Timråhjärta. Förutsättningarna finns för att det ska kunna fungera på ett bra vis. Dock inte garanterat!

Jag tror det är lugnt, Linkan, Robban och Challe vet vad dom vill ha. Sedan handlar det ofta om slanten till slut.

Tycho: Linkan stort Timråhjärta? Ptjaa... kanske det.

Vi får se hur det här går. Klart är i alla fall att Linkan tar ett otroligt stort karriärskliv som hans CV knappast motiverar på långa vägar.
Visserligen var jag helt ute och cyklade när jag tvivlade på Challe just med samma argument - bristande meriter - men samtidigt hade ju Challe i alla fall varit med i elithockeyn i sisådär en 20 bast...

Nu hoppas jag starkt på att Linkan fixar en tung signing inom kort för att ge en tydlig signal att han är mogen för detta toppjobb.

RocknRolf2: jo... Men Även om inte linkan har spelat i eliten, så har robban gjort det.... Det viktigaste som finns är att de brinner för uppgiften, sedan har varken du eller jag en aning om vad linkan har för kontakter....

Jag har samma inställning till detta som jag hade med challe....

willysson: Bara hoppas att Nubbens adressbok finns sparad som nån word-fil eller så på kansliet nånstans

RocknRolf2: eller så använder timrå samma kanaler som han gjorde hautamaa... hammarström medflera... Sedan har ju linkan tillgång till gunnar svenssons adressbok om man frågar snällt... Det finns de med kontakter, det är inte bara sportchefen som ska ha kontakter , han ansvarar för att de gemensamma kontakterna i klubben blir väl använda....

RocknRolf2: Jag tycker att det känns som svaga kort,men...samtidigt vill jag se vad de kan prestera innan jag dömer någon. Jag tror att det kan bli bra.

willysson: Jo, flera faktorer spelar in så klart. Nu har jag sagt mitt i den här frågan känner jag. Hoppas det blir bra. It better...

willysson: Njae, jag vet inte om jag kan hålla med dig där. Många säger: "Nubben var ju grön och kolla vad bra det gick!" Jo det är klart, men då ska man ju komma ihåg att Timrå IK nu och då är två väldigt skilda saker. Nu har man ambitionen att tillhöra absoluta toppen, då var man bara glad om man överlevde.

willysson: Jag hoppas att klubbledningen har haft en dialog med våra 4-5 största sponsorer så att dom är med och tror på denna konstelation och fortsätter att satsa vidare med Timrå. Utan dom så står vi oss rätt tomma. Percy har i varjefall stängt sin plånbok till Malmö.

willysson: Sen känns det väl som att bara att göra sig ett namn kommer att kosta alldeles för mycket tid. Det är ju inte direkt så att nån i hockeysverige hajar till i dagsläget och tänker: "Å fan, han hamnade där...fräsigt!". Det får helt enkelt inte vara en nödlösning/budgetvariant på den posten om man vill hänga med.

« · 1028954 · »