RocknRolf2: Sportchefer inom hockey har väl i princip alltid varit internrekryterade? Peo Larsson och Nubben undantaget...
Visst är det viktigt med att ha erfarenhet, men jag vet inte riktigt vad vi ska leta efter? Fredrik Stillman, Mike Helber och PEO Larsson(som vi haft) är väl de enda som har erfarenhet som sportchef med ganska bra resultat.
Alla andra är lika stora chansningar som Linkan enligt mig...
Jag tycker det känns bra med lokala namn. Killar som inte försvinner från bygden då det börjar grina illa utan dagligen måste möta folk på stan eller i affären och snacka Timrå IK.
Det vi glömt att nämna är hur detta kommer att påverka samarbetet mellan Timrå och Sundsvall Hockey. Visserligen finns det ett samarbete idag men jag tror att det skulle kunna utvecklas mycket mer. Ännu lever fusionskänslorna inom klubbarna. Är det inte dags för Sundsvall hockey att inta sin historiskt rättmätiga position som farmarlag till Timrå.
Det bästa för disktriktet är väl ändå att ha klubbar som Njurunda och Kovland i ettan (eller vad det nu kallas). Ovanför dessa i allsvenskan finns Sundsvall Hockey där de bästa talangerna kan blomstra. Sedan Timrå i toppen av pyramiden spelandes i Elitserien med så många produkter som möjligt från Sundsvallsregionen. Kan vi få in en spelare från regionen varje säsong så vore det ju en förbättring mot tidigare.
Nu låter vi Linkan och Robban jobba på inför nästa säsong. Rock on!
Jag har försökt komma in på Sundsvall hockeys hemsida för att läsa "fansens" kommentarer om att vi tagit deras klubbchef men hemsidan har varit nere ett bra tag. Någon som vet när den kan tänkas komma igång igen? :=)
Det är ett knepigt yrke att förutspå talang i. Det är också ett ganska nytt yrke så att värva någon rutinerad är inte helt lätt. Dessutom bör ju människan som tar ett sådant här jobb brinna för det och även för föreningen i fråga helst.
Ambroo: Du har inget mer en magkänsla som säger att detta blir dåligt, vad magkänslan bygger sina känslor är nåt att fundera på. Samtidigt så går det heller inte att hitta några klara bevis som kan förutspå för att det här kommer att bli jättebra. Så hade det också varit med alla aktuella namn.
Tycho: ok, ingenting som knäcker hypotesen att det går bra med i princip vem som helst så länge denne har stått på isen eller i ett bås... Sportchef är ändå en av de absolut mest ansvarsfyllda tjänsterna i klubben. Allsvensk kille med noll meriter? ptja...
Hollywood Hogan: Holmström hade onekligen gjort ett intryck ja... :)
Bragd-Birger: Du är erkännt duktig med pennan men jag ska ändå ta fighten....;-) Du vänder på det hela och sett från ditt perspektiv som du ställer upp med något självgående hokus pokus så håller jag med dig. MEN visst måste det väl ändå vara högre krav vad det gäller kompetens/rutin/kontakter på en sportchef i en elitklubb med en omsättning på närmare 100 milj än en klubb i allsvenskan med ca 10 milj i omsättning. I näringslivet har man högre krav på en chef/VD i ett företag med kanske 1000 anställda än ett företag med ca 50-100 anställda?? Sedan huruvida jobbet är lätt att genomföra beror mycket på vilka personer han/hon har runt omkring sig som denne måste sammarbeta med. Så det kanske är dumt att jämföra Nubbens antåg som sportchef 2001 kontra Linkan/Robbans uppdrag 2008.
Nubben har hursomhelst gjort ett ruggigt jobb som tagit TIK där de är idag och det har han gjort med hjälp av alla duktiga medarbetare och kontakter han har skaffat sig. Huruvida dessa kontakter kan utnyttjas till TIKs fördel framöver eller om det är något som följer Nubben till västkusten det vet vi inte i dagsläget.
RocknRolf2: Vi får väl anta att de har en tanke med detta och att rekryteringen har varit noggrann.
Jag tror inte att man bara har ryckt på axlarna och sagt, tja, han har ju stått i ett bås och spelat på isen. Så som vår förening har varit skött så finns det inget som tyder på att de bara har chansat hejvilt här.
Personligen verkar det vara så att alla som är negativ till Linkan och Robban, har hybris, att det skall komma fram att deras helgon Nubben igentligen inte var så märkvärdig. Hautoma, fixade spelarna på P-Os tid. Sedan kom Lill Kenta och fixade resten. Sedan har den finska agenten som matat oss med Finska spelare, försett oss med de matrial vi har idag.
Var någonstans ligger det i att inte Linkan och Robban skall klara det? Vad som behövs är en förhandlare, som skriver kontrakt. För så mycket Scoutning har väl förmodligen inte funnits tidigare? Då har man åkt och tittat på en spelare man fått tips om.
Dom största sportcheferna är ju spelarna, som värvar över sina duktiga polare. För i slutändan är det ju ett team work mellan Sportchef, Tränare och klubbledning (Plånboken)
Maken till utanförkroppenupplevelse ( långt ord )var det länge sedan jag erfarit sedan jag läst den samlade intelligentians synpunkter på den nya sportchefsduon. Många ord har sagts och mycket har tyckts och spekulerats men sanningen är att ingen härinne har nada kunskap om detta är rätt eller fel. Faktum är att det skulle kunna var rätt men ändå bli fel eller tvärt om.... Slumpen inträffar högfrekvent i sportens liksom den verkliga världen utanför ishallsportarna.
Jag känner ingen av alla de inblandade.Jag har heller ingen erfarenhet som sportchef. Jag tycker det är kul med hockey i allmänhet och TImrå IK i synnerhet och låter mig nöjas med det.
Blizzard: Och Backlund ska väl vara tillbaka efter sin Danmarksutflykt i dag. Klart i helgen förhoppningsvis. Med Skogs vill man nog vara lite finkänsliga och vänta någon vecka.
Men hörrni, seriöst. Om vi exkluderar the Nubbs till Frölunda - ge minst tre sköna, tunga namn som rekryterats till sportchefsrollen i Elitserien den senaste tioårsperioden. Då menar jag alltså namn som inte är 'enbart' gamla spelare.
Tycker att den här diskussionen är imponerande. Jag finner det svårt att scouta spelare, ni scoutar sportchefsämnen. Man bugar sig.
Jag tror absolut på Linkan. Jag menar vem trodde på Nubben när han tillträdde. en avdankad spelare utan större erfarenhet som sportchef det går väl inte?
Blizzard: Dom lär ju säkert chilla med att gå ut med de om SKogs till veckan, han har lixom nyss åkt ur ES med sin moderklubb så låt han va besviken ett tag.
epa: Det går lite elaka rykten bland supportrarna på nätet som gör gällande att Backlund ska spela med FBK nästa säsong. Nu är det förvisso bara supportrar som sprider rykten. Men ingen rök utan eld... Jag blir lite orolig i alla fall.
Ögna igenom kommentarerna på artikeln jag länkar till så förstår ni vad jag menar.
Kerstin_k: Ja vill Backe dra dit till en klubb med sämre målvaktstränare än vad vi erbjuder så varsegod, jag ser gärna att Backe stannar men sticker han så får vi värva en bättre bara.
Kerstin_k: det skulle inte vara hela världen om Backe stack herregud hur många gånger har man inte klagat på hans ENORMA tavlor, ockej kille är bra och kan bli bättre!! men han är inge katastof
JimmyH: Det är ju det jag skriver. Det hade även under alla omständigheter varit tryggare för just magkänslan så här på förhand med en etablerad/namnkunnig gubbe.
RocknRolf2: Var bara intresserad av vilka exempel de som önskade 'ett tyngre namn' hade, eftersom en gammal spelare med klubbchefserfarenhet vägde för lätt. Om nu alla gör på precis samma sätt - och har så gjort i alla tider - så undrar man ju lite stillsamt varför Timrå borde ha gjort något annorlunda.
Men shoot. Du kan ju på ett pedagogiskt sätt gärna berätta vilka egenskaper Linkan besitter respektive saknar, och hur detta får dig att dra slutsatsen att han är ett dåligt val till sportchefsrollen.
Bragd-Birger: Jag vet väl inte att Linkan är ett dåligt val. Och jag kan inte heller säga att jag själv skulle göra ett grymmare val än just Linkan som sportchef. Eller jo, jag hade valt Jocke Nilsson. Eller Thomas Nänzén. Eller Chriser Jensen... eller kanske Peter Thoresson. Det finns ju en del gamla spelare att välja mellan dårå (iofs har dem väl kanske inte klubbchefserfarenhet från Sundsvall hockey, det kanske var en avgörande faktor?).
Allt det här snacket om Linkan är givetvis bara rena spekulationer och magkänslor. Men - hur ska jag säga detta pedagogiskt? - jag hade varit mer lugn om det hade handlat om någon som har varit med om miljonkontraktssituationer förut, samt även vistats liiite mer utanför det lokala distriktet i sin hockeykarriär. Timrå är på gränsen till att vara en topp 10 klubb ekonomiskt i hela idrotts-Sverige. Det är ett stort jobb att vara sportansvarig i en sådan klubb men det är fullt möjligt att Linkan har allt som krävs. Vad vet jag...
Wayne Gresky: Jo, vem vet vem som passar som sportchefsämne. Men mitt minne av henne är att hon inte har den sociala kompetensen...
FH - avdammad: Vi får nog upprätta ett sportchefskatastrofkomissionskanslistsammanträde (ännu längre ord).
Skämt å sido. Jag tycker den nya sportchefsduon känns spännande, och jag tror helhjärtat på att Linkan och Robban kommer att sköta jobbet utmärkt. Herregud, människor, var lite positiva. Timrå är ett lag i medvind, och ifall en olycka sällan kommer ensam måste det innebära att lycka sprider sig. :)
johnny99: Visst är jag förvånad. Inte överdrivet kanske, men Lindqvist var inget namn som fanns på tapeten i mina ögon. Däremot är jag inte ett dugg besviken faktiskt. Jag ser framtiden an med en försiktig optimism och tror faktiskt på fullt allvar att "Linkan" och Robert kan göra ett bra jobb.
Han är noggrann, ärlig, sympatisk, minutiös. Han var en backklippa i början på 90-talet och en av inventarierna på Optiker Blomqvist. Han slipade mina brillor med en kirurgisk precistion.
Och egentligen är övergången ganska logisk när man tänker efter, men jag trodde nog ändå att han skulle i några år till som klubbchef i Sundsvall Hockey nu när han nyss hade hoppat på tåget. Men samtidigt förstår jag hur han resonerar kring det hela. Klart som korvspad att det smäller högre att få titulera sig sportchef i Timrå IK.
Och sedan är Robban den kloke och samlade typen. Som flikar in mellan varven med kloka råd och rön och liksom knyter till säcken som är full utav godsaker. För det skall i sanningens namn sägas, Robban säger inte så mycket. Men när han väl talar fryser vatten till is och man kan höra ett gem falla till marken över den total fokusen och tystnaden som infinner sig och råder just där och då. För när Robban signalerat för ett tal då är det värt att höra upp och lyssna noga på.
SÅ HJÄRTLIGT VARMT VÄLKOMMEN TILLBAKA STEFAN OCH LYCKA TILL ROBBAN!
Jag har en bra feeling gällande herrarna Lindqvist och Carlsson. Smart drag att ha två som kan dela på jobbet, diskutera med varandra och utnyttja tiden maximalt.