Det finns väl inget negativt för spelarna iom sådana här rykten/diskussioner.
Det ökar ju bara deras marknadsvärde, vilket de själva är de enda vinnarna av. Nästa säsong kommer de få högre löner än någonsin...oavsett vilket lag de spelar i.
Jag vet att jag skrev ett inlägg om detta för länge sedan också men vad kommer alla HV71's pengar ifrån? De måste ju (förutom fina publiksiffror på drygt 7000 pers.) ha ett gigantiskt stöd ifrån sponsorer! Inför denna säsong tog man Per Ledin ifrån Färjestad, Mikko Luoma ifrån Linköping och då ska man veta att spelare som Jan Hrdina, Johan Davidsson, Stefan Liv, Jukka Voutilainen o.s.v. knappast är gratis... HV71 är det i särklass mest aggressiva laget vad gäller spelarvärvningar.
De tre viktigaste spelarna för Timrå att behålla borde väl vara: Riku Hahl Johan Backlund Sanny Lindström
En försiktig ekonomi ger i längden utrymme när det gäller spetskompetens. HV har aldrig handlat för pengar man inte har. Dessutom har halva laget (9 i år) nästan alltid bestått av egna produkter/egna ungdomsleden, vilket inte är direkt lönedrivande.
Ulf Dahlén var på sin tid sponsorfinansierad, liksom NHL-importerna, 04/05.
På tal om att ha finanserna i ordning långsiktigt, så kan man ju undra lite kring just säsongen, 04/05. HV redovisade då ett underskott på 5 miljoner, medans samtliga övriga lag redovisade plus. Det tycker jag är mycket mer intressant än varför HV har råd att betala Per Ledin och Mikko Luoma än lön, som jag hittills tycker de gjort sig förtjänta av.
lungan: Etersom jag har lite att göra så kommer här några korta(?) tankar/svar på en del av det du skriver och det var sannerligen inte lite funderingar som du har heller...
Hahl och Pärssinen är våra viktigaste kuggar framåt och de två är nästan oersättliga i mina ögon. Skulle bägge dessa försvinna så skulle det vara mycket tungt även om det finns ett par namn jag skulle kunna tänka mig.
Regin ser ut att må bäst av att stanna "hemma" ytterligare en säsong. Frågan är väl hur Ottawa ställer sig till det, då man tappar rättigheterna? En utlåning till oss skulle nog båda parter tjäna på.
Hynning lär inte finna sig i att spela i en gnuggarkedja. Personligen så förstår jag inte varför han värvades överhuvudtaget. I din tredjeline så ser jag exempelvis hellre Sundh, J. Andersson och Axelsson.
Lander gör sig bäst som center och förhoppningsvis så får han gå som det även i A-laget. En lina med honom, Pääjärvi och Johansson skulle smaka i framtiden och det betydligt mer än en Andersson-trio.
Pyörälä, Jonte och Tenkrat kostar, och med tanke på Nubbens kommentar i ST så kanske det inte finns plats för samtliga. Även om de har kontrakt så finns det alltid en chans att nån försvinner.
Fick jag välja så skulle jag vilja se Månsson, Nordgren och Kontiola/Viuhkola som ersättare vid ev. tunga tapp som Pärssinen, Pyörälä/Tenkrat och Hahl. Men du, glöm Von Arx!
Ambroo: Instämmer till fullo i ditt resonemang. Sanny är viktig, men inte oersättlig. Även om man inte skall måla fan på väggen än, så har jag mer eller mindre räknat bort Sanny inför nästa års lagbygge. Skulle det ändå bli så att han stannar kvar i rödvitt så är det bara en bonus.
Jag tror inte heller Petr Tenkrat återfinns i Timrå nästa säsong, dessvärre. För där kommer NHL-klubbarna stå som spön i backen och jaga honom.
Sedan måste Oscar Sundh höja sig ytterligare en nivå. Tycker inte alls han har fått ut sin fulla kapacitet på isen denna säsong och visar han inte mer framöver så kan han lika gärna få gå inför nästa säsong.
Samma sak med Fredrik Hynning. Då värvningen var i hamn var man nöjd och glad, men med facit i hand så var det bara ett energislöseri att värva karln ifrån Luleå. Det enda tänkbara möjligheten som kan rädda kvar Hynning nästa säsong är att han står under kontrakt. Annars ser jag inte någon vits med att behålla honom.
Summa summarum: Johan Backlund, Riku Hahl, Timo Pärssinen och Björn Svensson måste det vara högsta prioritet på att förlänga med.
Bland nytillskotten vill jag se Niklas Nordgren på kontrakt. Månsson kan vi klara oss utan.
Kontiola/Viuhkola vore också mumma. Vi kanske inte kan få båda men väl någon av dessa.
Uno Gordon: Ja, Sundh har gått lite tillbaka denna säsong. Han åker och åker men sedan händer det inte så mycket mer... Förra säsongen var han mycket mer delaktig, någon som har ett vettig förklaring till varför han tappat?
Uno Gordon: Håller inte riktigt med dig när det gäller Sundh, det finns potential i den killen, det vet vi sen i fjol. Problemet är ju att det är hans 2:a säsong o enl. vissa uppgifter brukar det på nåt konstigt sätt var ett ganska tufft år, vilket kanske visas nu med Sundh.
Men jag tror han kommer att rycka upp sig. Vore synd att göra sig av med honom när man vet vilken potential han har o kanske har det här tuffa 2:a året just nu men för att sen blomma ut nåt fruktansvärt nästa år i nåt annat lag? Nej tack.
Laken: En gammal klysha, andra säsongen i elitserien är alltid värst.
Det kan man se på både Sundh och Svensson, båda dessa måste upp några snäpp för att komma till samma status som förra året.''
Sundh kom igång sent förra året hoppas på samma utveckling där.
Svensson var bra i början av förra säsongen sedan gick det tyngre, men visst ska han vara en målskytt tycker han börjar bli vår nye Söderström, frästen varför inte ta tillbaka honom nästkommande år?
lungan: Ja det är som du skriver likadant med Svensson, om inte än mer tydligt där.
Söderström ja. Där får vi en bra elitseriespelare som dessutom är hemvävd och det skulle väl passa perfekt i Nubbens tänk. Många kommer säkert att gnälla, men Crippe är en helt annan person/spelare än den han var när han for.
Silly season 08/09 nu???? Statisiskt så kommer det visa sig att 97,2 % av allt som dryftas är osanning... Dock så stödjer jag allt som handlar om ÄLSKADE TIMRÅ IK i ur och skur....
T T: Att ersätta Sandström med Lindström känns inte helt fel. I mina ögon känns Sandström som en mer allround spelare även om man skulle sakna lindströms fysik och hjärta för klubben. Om jag ska vara helt ärlig så känns Backlund alldeles för ojämn i sitt spel för att övertyga mig. Han kan göra fantastiska räddningar och sen nerdegradera sig och släppa in dem mest slumpartade målen. Varje gång man ser honom bakom målet känns det som att hjärtat stannar. Det tar ju evigheter tills han kommer tillbaka! Är jag den enda som tänker på det? Däremot att förlora Hahl och Pärssinen skulle kännas otroligt tungt. Skulle tro att de kommer vara svåra att ersätta..
timraw: Jag tänker också lite så. Men Backe har varit väldigt trygg och stabil sedan han blev återställd från sin "fotskada". Han är, hur än vi vrider och vänder på det, en mycket duktig målvakt. Om han fortsätter så här vill säga.
Backe, Hahl och Pärssinen känns grymt viktiga att behålla. Även Regin, Bagarn och Styf kommer inte långt efter. Jag nämner inte Sanny eftersom jag tror att han försvinner. Där är ju Janne Sandström en utmärkt ersättare.
T T: Vilken jävla rubrik Expressen väljer att anävnda. Det är väl självklart att spelare vars kontrakt går ut är intressanta för andra lag och allra helst med tanke på vilken kvalitet som de håller, men hot om massflykt känns liiite överdrivet...
Ambroo: Ångest är trots allt ändå en livsnjutning......eller nåt.
Huvudsaken vi får se, det vi ändå ser.
Jag hörde att Riku Hahl kommer signa ett gigantiskt femårskontrakt med Timrå IK med kommentaren att "det finns inget bättre än att vara här som hockeyspelare, vi ska ta över hockey-sverige".
nixXz: Enl, egen utsago så trivs Hahl kanon i klubben samt att den blivande frugan fått jobb på en bank inne i stan. Han nämnde det till en kompis till mig som bor granne med han inne i stan.
cloon: Florida Panthers tar sin andra raka Stanley Cup, i deras tredje raka final. Och till nästa säsong förstärks laget av Anton Lundmark från Timrå IK :)