1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604349 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
mikenomad: Men se där, du kunde ju nästan också vinkla verklighetsbilden efter ditt syfte. Fast lite mer tror jag allt att du behöver träna. Under tiden tror jag att jag tar och lägger patiens med mitt raserade korthus till favoritlag.

JimmyH: Så du tycker det är knepigt att en sportchef värvar en spelare från sin förra klubb? Den spelaren om någon borda han ha enorm bra koll på. Sen kan man som du säger tycka att det är att sparka på en förening samt dess fans som fött en tidigare.

Men så länge han inte påbörjade det hela innan hans kontrakt gått ut så är det väl knappast något fel i sig. I sverige har de väl dessutom egentligen ingen regel mot att man inte får prata med spelare som har kontrakt för då skulle varenda klubb få böta. Det är väl mer en gentlemanna överenskommelse och sådan vet man ju inte efterlevs.

Men man kan ju tycka att det borde finnas en sådan regel, men då Öhlund skrev på för sina sista hockeyår 15 minuter efter att hans förra kontrakt gick ut så kan man ju börja tro att de inte följer det till 100% där borta heller.

Hahl Bundy: Vilken skräll. *OBS Ironi*

Vi kommer inte värva någon forward för förstakedjan. Det är sagt sedan länge.

Vi har det vi har nu.

MorganaLefaey: Hehe. Apropå det där med att vinkla verklighetsbilden efter sitt syfte.

Det finns inget som slår att värva en sportchef och kort därefter förstacentern i svensk elitseriehistoria och sedan bli förvånad över att det blir reaktioner.

Så är det.

I NHL är Toronto just nu under utredning för att ha pratat med Sedinarna innan den 1 juli.

Ajamen.. där har man respekterande regler och respekt för både fans och andra klubbar. Mmm.. jag säger då det jag.

Gråt inga tårar mer.

Korpikoski inte aktuell enl. Linkan.

Anonymous: För det är ingen skillnad alls på att värva en spelare som övertygat sin klubb att riva kontraktet då han tappat suget (under en tid då övergångspengar i skymundan var vardag) än att värva en kille som spelat i den klubb man var anställd av förut och har bra koll på?

Sen kan man fråga hur vackert det är om han påbörjade värvningen medans han var anställd av Timrå och då blir det inte vackert. Men så här långt är det väl inga bevis som gjort klart att så är fallet.

Paddan: Nä för när VF så fint värvade en Salo som hade lagt hockeyn på hyllan så brydde sig ingen i Modo.

Paddan: Nä, du har fullständigt missuppfattat allt. Som vanligt kan tilläggas. Håll dig du till att raljera över ditt raserade korthus till favoritlag istället..

mikenomad: Apropå det där med att vinkla verklighetsbilden efter sitt syfte.

mikenomad: Du menar ungefär som att Frölunda är ett halvskapligt lag och Nubben är en bra sportchef så länge som de inte värvar något från Timrå då de genast förvandlas till de mest groteskt vidriga monster som världen skådat.

mikenomad: Dvs som Janken så träffsäkert beskriver längre ner.

Pätr: Det som är logiskt med pressens fånerier är deras oefterhärmliga strävan att vinkla verklighetsbilden efter deras syften.

Pätr: Någon hade visst poängterat det redan.

dr-nix: Såg ni den intressanta matematiken? Gabriel Karlsson räknades som en stjärna som lämnat SAIK, men inte som en stjärna som anslutit till Timrå. Logiskt?

Janken: Bulls eye...båda inläggen!

Janken: Bra skrivet kan bara hålla med :)

PS:
Om man läser Expressens eminenta lista så kan man konstatera att..
Skellefteå förlorar "Stjärnan" Gabriel Karlsson. Men Timrå har inte värvat "Stjärnan" Gabriel Karlsson.

Så kan det gå om man går från en klubb i mellanskiktet till en annan klubb i mellanskiktet.

fettsteffe:
Hockeyexperter har alltid funkat likadant!
Dom ser, framför allt, efter tre parametrar när dom bedömer ett lag.

1. Lönelistan.
Många spelare med feta kontrakt väger tungt i expertens vågskål. Konstigt nog förefaller dom, trots att dom följt hockeyn i decennier, missa att det alltid finns sk dussinspelare som träder fram, i alla lag, alla säsonger.

2. Kända namn.
Och då är det kända namn för just den "experten" Jag menar.... Är man stockholmare och ser ABC- nytt på kvällarna så förefaller Dragan ha stjärnstatus men inte Gabriel Karlsson.
Dom sitter på sin redaktion, smuttar kaffe och bildar sej en uppfattning om spelare utifrån vad deras kolleger skriver och ingen vågar tycka nåt annat. (Kanske Wikegård då)

3. Klubbnamnet!
Enligt "experterna" så är alla värvningar till dom s k storklubbarna, stärnvärvningar.
HV71 värvade en stjärna från Timrå när Oskar S försvann. Okej! Visst är Oskar en bra spelare men stjärnstatus? Nä! En slitvarg och tillgång, men icke stjärna. Om Timrå värvar en slitvarg och tillgång från HV så talas det inte om sjärnfall i HV..
Alla spelare som försvinner från de mindre klubbarna är Sjärnor. trots att dom inte ens har blivit erjudna en skinnjacka och ett par playboyskor för att bli kvar.

Nä!
Enligt mej så är experterna offer för journalistisk inavel. Dom tycker likadant och har svårt att underbygga sina tyckanden på ett trovärdigt sätt.

Jag håller ST- bloggaren och Timråiten J Hamrin för en av de kunnigaste "experterna" han är så sjukt påläst och kan underbygga sina uttalanden med ... typ... Jag minns honom från när han spalde TV- pucken för Småland eller. Han övertygade som junior i Björklöven för fem år sedan.
Han visste tamefan t o m vem Starkov var! Han har ju för fan koll på juniorhockeyn i Burkina Fazo.

Dom flesta s k "experttyckarna" bygger sina uppfattningar på hur omskrivna spelarna har varit och hur upphaussade dom blivit den senaste säsongen.

Att gödsla med stjärnor är inte det enda sättet att nå framgång i en lagsport. Jag myste till 100% när stjärnorna flydde från Kris- Malmö och laget plötligt Började... VINNA!

Jag tror på lagbyggesmodellen.
Jag tror att Linkan & Co är på rätt väg!

fettsteffe: ?

Kevin O Shea: Liza Marklund?

dr-nix: Snubben som är med på Wikegårds blogg, han målvaktstränaren - han håller Lindbäck som en stabilare och bättre målvakt än Backe, ja han är t o m bättre än Marklund.
Så inte fan är vi försvagade på målvaktssidan inte!

dr-nix: Laget som helhet känns, precis som du skriver, kanske inte lika "flashigt" som de senaste åren. Däremot betydligt homogenare. Målvaktssidan dock, här är det två rätt oprövade kort, två frågetecken som måste bli utropstecken. Åtminstone en. Bägge har kapaciteten men ingen av dem har någonsin stått inför en så här ansvarstyngd uppgift tidigare. Fast jag är inte jätteorolig, bara lite...

dr-nix: på FBK står det "Stjärnor som anslutit: Dragan Umicevic, Södertälje"*

....När fan blev Dragan en stjärna men inte tex, Mattias Karlsson?!? För vi har tydligen bara fått två stjärnor.....

3. Timrå

Stjärnorna som lämnat: Johan Backlund, Philadelphia, Mikko Lehtonen, Frölunda, Johan Andersson, Färjestad, Petr Tenkrat, Skellefteå, Tom Wandell, Dallas.
Stjärnor som anslutit: Daniel Corso, Kärpät, Petr Caslava, Pardubice.
Kommentar:
Rejält försvagat på målvaktssidan. Anders Lindbäck och Magnus Åkerlund är tänkt som ersättare åt rutinerade Johan Backlund. Nyckelspelarna Mikko Lehtonen och Johan Andersson är klar för anda klubbar och viktiga Mika Pyörälä inväntar kontraktsförslag från NHL. Daniel Corso är ett intressant nyförvärv men Timrå behöver fler.

Den där åsikten fatttar jag inte. Rejält försvagat på målvaktssidan ?!?!? Jag tycker den ser starkare ut. Vafan Backe är en helt okej målvakt men inte fan är Lindbäck sämre iaf. Lehtonen är ett tungt tapp men backsidan ser bättre ut. En kille som Johan ersätter man inte hur som helst men jag tycker Center-sidan ser stabilare ut den här säsongen en fjolårets säsong.

Laget ser kanske inte flashigt ut som förra säsongen och det finns saker att klaga på om man letar men Expressen är ute och cyklar där.

Paddan: Fantastiskt. :)
I morgon är en annan dag, är min spådom.

Hahl Bundy: Ungefär samma sak som min morfar spåddes av en spåkärring: "Om det regnar imorgon blir du blöt, om du får pengar blir du rik."

F.ö ska jag strax ut o flugfiska. Det rycker i armen, det får inte gå för många dgr mellan ggr:na nu.
Max 2 dgr :)

mikenomad: Exactemente. Vad får man ut av denna mening:
"Vi har bestämt oss för att ta in en spelare till, men samtidigt har vi gjort av med mycket av pengarna. Däremot har vi inte sagt att vi ska göra av med en exakt summa utan det finns möjlighet att det blir lite dyrare." ?:

Geni var ordet :)

Hahl Bundy: Den där intervjun går helt i linje vad man skulle börja kunna benämna som en klassisk Linkanintervju. Här handlar det inte om att slå på stora trumman o basunera ut fagra löften till höger o vänster. Fan, karln är ju ett smärre geni på att få det att verka som att han svarar en hel massa utan att eg. ha gett ett enda svar. Rökridåernas mästare och jag tror jag gillar det! Inger nån form av förtroende...:-)

mikenomad: Så känner jag också, har vi ribban så pass högt så kan man vara ganska lugn...

mikenomad: Det jag tänkte på var detta:
"• Du har fyra miljoner mindre pengar att röra sig med. Har det förändrat er målsättning?
– Nej, den förändras inte. Vi tror på ett bra år och jag tror att vi kan ställa en minst lika stark trupp på benen.
Men fortfarande återstår en plats i truppen och det är en ytterforward.
– Vi har bestämt oss för att ta in en spelare till, men samtidigt har vi gjort av med mycket av pengarna. Däremot har vi inte sagt att vi ska göra av med en exakt summa utan det finns möjlighet att det blir lite dyrare. Det finns intressanta spelare som vi följer och även utvecklingen i Nordamerika. Det kan få följdeffekter för vårt lagbygge då det finns spelare som väntar på att få något därborta, säger han."

mikenomad: Om du läste Dagbladets intervju så kunde man läsa i raderna att dom är ute efter nån riktigt bra. Så jag tror att det kommer nån hyfsat bra. :)

Hahl Bundy: Fast är det sant att Linkan öht gett sig in i jakten så kan man ju finna lite tröst i att ribban på siste spelare in satts på en ganska godkänd nivå.

ULF L: Helst borde vi ju ha ersättare till båda , men då raseras ju budgeten ....

mikenomad: AB är ju som dom är.
Tror inte att Timrå själva tror på det hela utan dom har på sin höjd skickat en intresseanmälan o sagt att: "Vi erbjuder det o det. Take it or leave it!"
Ha ha :)

Skarin:
Bara att glömma honom! Men en ersättare till Pyörälä/Tenkrat måste in. Undrar vad Linkan har i kikar`n...?

Han var billig Wandell: "I fjol lånade Dallas Stars ut Tom Wandell till Timrå IK och elitserieklubben fick honom för reapriset.
Enligt uppgifter till SPORT-Expressen betalade Timrå bara runt 25 000 kronor i månaden för 22-åringen, som blev årets rookie-kandidat och ett av seriens stora utropstecken."

Skarin: Först hickade man till en aning. Men efter att ha läst artikeln landade man rätt bryskt igen. 3-97 känns i sammanhanget som glädjesiffror...

Skarin: Rubriken säger "på väg till Timrå", artikeln säger snarare Kazan. Hur vore det om man valde lite mindre chockartade rubriker.

...men om det står mellan Kazan och Timrå är det väl 97-3 till fördel för Kazan.

jens_88: Är jag inte helt ute och cyklar så är farsan finne.

Snoop: Tror att man behövt följa grand rapids, inte detroit

Paddan: Den som drömde om Leino kan inte vara realist, den som följt Detroit inser nog att han skulle få ett nytt kontrakt.

Pätr: Jo men Wikipedia är ju vanliga personer som du och jag som uppdaterar. Dom skrev det nog tack vare hans väldigt finsk låtande efternamn han nog fått ifrån hans förfäder.

jens_88: På wikipedia kallas han för finskamerikan, men jag har inte hittat något som intygar vare sig det ena eller det andra.

lu93rowa: Just det, korrekt uppfattat. Det går även att kalla dem Äckellunda, Böglunda, Frökenlunda eller Rövlunda. Det är väl egentligen bara ens fantasi som kan sätta begränsningar för vad det vidrigaste av hockeylag kan kallas/benämnas.

Pätr: skulle tippa på att han bara har Amerikanskt pass.. Född och uppvuxen i USA iallafall

kaofl: Äckel frölunda?

« · 1166406 · »