Anders Lindbäck in: Välkommen till Timrå IK Anders!
Johan Backlund ut: Tack för tre fina säsonger och lycka till i nästa klubb!
Utan att ha sett Lindbäck spela känns det är ett steg i rätt riktning i flera avseenden. Sportsligt var landslagsmålvakten Johan Backlund ojämn den nyss avslutade säsongen. När Åkerlund var hel och fick chansen känndes denne som säkrare vid förstaspaden. Ekonomisk kan man tänka sig att Backlund hade gott förhandlingsläge när han skrev på senaste kontraktet efter en bra säsong i klubb- och landslag samt anbud från NHL. Jag tvivlar på att Lindbäck trots en bra säsong i Brynäs har samma utgångsläge lönemässigt och således innebär med största säkerhet signering av honom att lönekostnaden på målvaktssidan sjunker inför.
I Lindbäck har Timrå hittat en ung målvakt med framtiden för sig. Utan att ha sett honom spela verkar han vara ett kap.
Hoppas att nästa förlängning är Oscar Sundh - väldigt viktigt att ha en sådan kämpe och boxplaykille - han är ju minst lika duktig som bagarn i boxplay. Sedan behövs han i Timrå som börjar bli lite fattig på "veteraner" om ni förstår vad jag menar. Han är en härlig profil och helt klart en av mina favoriter - gör skitgörat varje dag! Heja Oscar Sundh!
Trots att Lindbäcks betänketid började kännas lite väl lång är jag ganska så säker på att han fattade ett helt korrekt beslut. Lindbäck/Åkerlund känns väldigt intressant och spännande. Det här kan bli riktigt bra. Jag är mer nöjd med detta målvaktspar än med det som varit. Kiprusoff/Kapanen kändes halvgrymt också i och för sig ;) Nej, nu känns det faktiskt bättre än det gjorde inför säsongen som varit. Smart och bra jobbat Linkan/Robban, Challe/Nygårds/TJ.
Inte så mycket ont om Johan Backlund, men tre år i klubben får räcka så som det blivit. Det är bara att önska honom lycka till i sin fortsatta karriär. Han har haft en bra tid här med mycket upp men också mycket ner. Det borde inte vara så svårt för honom att hitta en annan klubb tycker man, även om man fick den känslan när han pratade ut i ST för någon dag sedan.
Cartman: Finns säkert flera olika anledningar. Kan ha att göra med den ekonomiska osäkerheten som råder i dessa tider... Eller, man kanske inte vill skriva långa kontrakt om det utvisar sig vara en flopp (typ Skogs) då man istället kan förlänga kontraktet under säsongen istället (det var väl så man också gjorde med Oscar Sundh och Björn Svensson då de bara spelat några månader). Sen är väl korttidskontrakt lättare att bryta ur ett ekonomiskt/kompensationsmässigt perspektiv. Vad vet jag.. Men nåt sånt kanske?
Yellowcard: Där håller jag med dig och ditt inlägg, kanske det enda inlägget idag med ett realistiskt namn inför 2009/2010.
Jag säger även Crippe, en bra spelare där det även FINNS rimlig chans att knyta upp, detsamma gäller Sanny. Dessa tre bör det läggas en hel del arbete för att få hit.
Jag vill helst också ha Pesonen, St Louis, Briere, Chara mfl, men fantasiernas afton är just på HS idag.
RTS: Tror precis som du på Sanny (helt 100 han väljer Timrå - allt annat är en fet skräll) och sen Crippe som själv sagt han är intresserad att vända hemmåt igen. Om ledningen strular bort Crippe blir jag less - gammalt groll måste läggas åt sidan!
Yellowcard: Kanske har missat att han skrivit på men visst faan blev Anton A erbjuden ett kontrakt i samma veva som Hynning? Nån som vet vad som händer där?
Johan J: En utvecklingsbar kille som inledde säsongen som solklar andremålvakt bakom Markström. När Markströms knä började spöka efter JVM tog han över förstaspaden i säsongsavslutningen och spelade bra. Jag håller dock Markström som snäppet vassare än Lindbäck. Vi har det dock välbeställt på målvaktsfronten och plockar upp Jocke Eriksson från J20 som gick före Lindbäck i draften... Noterbart i övrigt är att Lindbäck lider av en sällsynt form av reumatism som slog ut honom under 2 veckor i november samt hela vårsäsongen 2008...
Hör du, Bundy-mannen! Detta med svarta bortaställ föreslog ju jag redan för någon vecka sedan. Med i princip samma motivering som din. Antingen så är dina åsikter en spegelbild av mina eller så knycker du mina idéer rakt av, din gamle skurk... :)
Värvningen av Lindbäck får mig att våga hoppas. Visserligen vore det klokas att invänta någon värvning till innan man ropar hej, men Lindbäck är en talangfull och spännande spelare och förhoppningsvis kommer fler spelare av den typen räknas in i Timrå-truppen framöver under Silly Season.
FM: En anledning skulle möjligtvis kunna stavas Crippe. Värvas Crippe tror jag inte att både Axie och Sundh blir kvar. Som vanligt får vi väl avvakta och se. Än är inte SAIK ute ur leken ;)
Pätr: Lindbäck måste ju klassas som en oerhört smart värvning. Vi får en mycket lovande målvakt till (förmodligen) ett ganska bra pris. I samma veva gör man sig av med backe som (förmodligen) är relativt överbetald.
Förhoppningsvis gör man några fler sånna byten (RJ ut exempelvis) så att det finns plats och ekonomi för dom tunga pjäserna i offensiven som vi så desperat behöver.
Hahl Bundy: Han har ju rätt i det han säger och det var väntat. Han måste få speltid och villigt stanna kvar i Brynäs med Markström som konkurrent är bara dumt.
T T: tveksamt, men gör han det så vinner vi, det är ju en hockeyestetisk naturlag.
Gött med uppehåll, men mysigt att det drar igång igen. I synnerhet på bortaplan, mot en motståndare som på alla sätt bör betraktas som "bättre än oss". Läs mer
Hahl Bundy: "Intressant att höra spud, martin, Poffa, Paddan, Offside -Ove mfl skandera: "Åhhhh Johan Backlund, Shalalalala Johan Backlund!" nån gång ibland. :)"
Ojojoj, det har vi redan gjort många gånger. Välj valfri gång han schabblat in en puck i egen kasse i Swedbank.