1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601302 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Kongo: Måste bara fråga: Du har väl förstått att det är på skämt, lite sådär "tusen apor"-humor.

Pätr: Fan du är ju bättre än bäst! Vrid och vänd, det är gött!

Pätr: Keep it coming ;-) I love it!

Pätr:
Tummen ner till dig och andra som gynnar sån där typ av "journalistik".

T T: Och Tomas Ros reagerar på Sonnenbergs uttalande (utdrag ur bloggen):

Timrå förlorar skyttekungen?

Martin Sonnenberg har av allt att döma gjort sitt i Timrå IK. Silly Season har gått in i sluttampen, men ännu står parterna långt ifrån varandra och det mesta tyder nu på att fjolårets skyttekung väljer att sluta med ishockeyn. ”Om Timrå inte ringer och ger mig ett kontrakt kommer jag förmodligen att gå i pension”, säger Sonnenberg själv.

Sonnenberg uttrycker även sitt missnöje med fjolårets upplaga av Timrå och sätter press på klubbledningen: ”Jag sa till de (Timrå IK) att de skulle se till att få till ett bra lag, och när de är redo finns jag här”. Frågan är om Sonnenberg är intresserad i dagsläget. Timrå har haft det jobbigt på transfermarknaden och förlorat tunga pjäser som Petr Caslava och radarpartnern Magnus Pääjärvi-Svensson, och ersatt dem med Antti Halonen och Martin Röymark.

Vid en fortsättning i Timrå skulle Sonnenberg återigen få dra ett tungt lass, något han knappast är beredd att göra i ytterligare en säsong: ”Jag har kommit upp i en ålder när jag […] är bekväm av mig”, menar han.

Anonymous: Personligen tycker jag att Piros är/var gjuten. Han kostade säkert en del men hans sinne för hockey vägde upp det, big time. Men men, man kan inte få allt man suktar efter. Laget som det ser ut idag ser bra ut. Det somliga saknar är en bra målvakt. Det jag saknar är en bra ytter mer än en duktig målvakt.
Det här fixar Perra och hans medhjälpare, garanterat.

250kg kärlek: Piros var grym och riktigt underhållande att titta på. Att det inte blev helt hundra beror nog mer på Challe. Ja vi får väl se i HV i vinter.

Hahl Bundy: Ja, jag gick på semester idag och förutom familjen och rollen som småbarnsförälder (som för övrigt inte precis är nåt halvfartskneg) så tänker jag nog försöka softa så mycket det bara går. Men nu när vi kliver in i juli månad så gär det ju inte att komma ifrån att det bara är dryga månaden kvar till "säsongsstart"... :)

250kg kärlek: Härligt du har vaknat till liv om än för ett kort tag. :)
Själv softar jag, fiskar o dricker pilsner o drömmer om kommande säsong.

250kg kärlek: Tänk, det gör jag med.

lu93rowa: Det är väl det som diskuterats det senaste dygnet. Sonnenberg väljer rökiga ridåer, alkisar på ståplats och en skyskrapa gjord av plywood.
Lite som tjuren Ferdinand faktiskt.

Åkerblom i 6e: Såg du Piros passning på slutet? Ett sånt geni saknar vi i år. Piros egenskaper är något föreningen skulle prioritera.

Åkerblom i 6e: Sonnenberg fick problem efter sin skada senaste säsongen. Han har själv nämnt att skadan inte påverkar honom men samtidigt har läkare antytt att den typ av skada som han råkade ut för kan få följder.
Därför tror jag det är klokt att ta "ett år i taget" med den gode Sonnenberg. Men jag håller med dig. Med hans inställning hade han varit given i min bok.

Ge Sonnenberg ett 3 års kontrakt! Struntar i vilket namn som ev skulle ta Sonnenbergs plats, besviken skulle jag bli ändå. Man ger bara inte upp på en Martin Sonnenberg. Och att behandla honom som någon back-up länge gillar jag inte... ge honom ett kontrakt, nu! :)

Åkerblom i 6e: Om spelaren är skicklig eller ej, det kvittar nog när vi summerar säsongen. Känner jag mig rätt och alla andra som skriver här så kommer vi mer eller mindre dissa erkänt bra som dåliga spelare om de inte levererar. Pyörälä är en klasspelare, Sonnenberg också. Två spelare som dock skiljer sig en aning. Martin S är den spelaren som skapar god harmoni och får andra, mindre "stjärnor", att må bra i klubben och utvecklas. Pyörälä är en spelare som också han, om jag förstått det hela rätt, är en ödmjuk spelare men med sämre ledaregenskaper. 

Pyörälä gör antagligen fler poäng än Sonnenberg i Timrå IK 10/11 men Sonnenberg gör nog fler spelare bättre i laget genom att "bara" finnas där. Därför är det svårt att avgöra vad som vore bäst för laget. Med Challe i laget hade jag valt Sonnenberg alla dagar i veckan. Men med Johnsson har vi en tränare som bryter ner varenda spelare i partiklar och tar ut det bästa av dem. Därför blir det svårt om man får välja.

Men som jag tidigare sagt så tycker jag att Sonnenbergs genorisitet borgar för ytterligare en säsong, ytterligare ett år där han tänker Timrå IKs bästa. Jag tror nämligen att Perra behöver en spelare i laget som vet hur laget fungerar. Han behöver någon som kan ta spelarna och ge bra råd. Där har han mer nytta av Sonnenberg än Pyörälä. Om vi varit på obestånd när det gäller spets så hade jag tyckt att Pyörälä hade varit att föredra. Men nu? Nej, jag ser hellre Sonnenberg. Lite av Manderville, faktiskt. Och alla vet hur lite han betydde för laget?!

Sonnenberg! Han kan vi ha kvar och ha hjärta för. Pyörälä kan stanna en säsong sen dra till KHL eller Nubben...

Sonnenberg är mer än en skicklig spelare.

250kg kärlek: I sanning ett delikat problem: Sonnenberg eller Pyörälä?

Pyörälä är väl en bättre spelare totalt sett men den inställning Sonnenberg visar upp för hockeyn o oss fans gör honom till en kultfigur för lång tid framöver i den rödvita själen!

Vi får väl göra en omröstning i denna svåra fråga eftersom vi inte kan få båda tyvärr.
Sonnenberg eller Pyörälä?
Bägge har betytt o betyder mycket för oss supportrar o för Timrå IK.

Ambroo: Skulle tro att Timrå IK meddelat sitt intresse vad gäller Pyörälä. Skulle också tro att nu när saker är i ett annat läge (tänker på det nej han fått från NHL) kommer att sätta igång arbetet för Linkan igen.
Intresset har också säkert funnits en längre tid, typ "ett av de spår vi jobbar med".

Personligen har jag tyckt att om man kan få Pyörälä i stället för Sonnenberg så skall man ta den chansen. Men nu är jag inte så säker längre. Jag tycker Sonnenbergs sätt att känna för föreningen tillsammans med hans klass väger tungt i sammanhanget. Det måste vara få spelare som har den inställningen som Sonnenberg visar upp.

Tänk att det fortfarande finns spelare där andra saker än pengar väger tyngre. Nja, jag tycker föreningen ska erbjuda Sonnenberg kontrakt.

Mathias: Det finns en rackare härinne som tryckt på om att Pyörälä i stort sett skulle vara klar för TIK, men jag vet inte om tallarna är kapade?

Mathias: Skulle tro att det finns intresse från KHL, och hamnar han i Sverige blir det troligen Frölunda eller något annat lag som är redo att punga ut ordentligt. Att Luleå är intresserade tar jag inte ens på allvar. Att de skulle få plats med Pyörälä i sin budget, med tanke på den befintliga truppen, finns inte i min värld.

Pyörälä nobbad av Philly!

Blizzard: Så grymt proffsigt!

Se och lär gäller för alla svenska lycksökare!

In med uttalandet i Hall of Fame Bums!!!

T T: Rysningar på Sonnie, fy fan vilken kille!!!

T T: Härlig information.

Owuya har i alla fall inte gjort klart med en flytt innan vilket annars brukar vara vanligt i den där draften.

"Se till att få till ett bra lag, och när ni är redo finns jag här"

Om alla var som Sonnie skulle det vara lätt att vara sportchef.

Redigerad kommentar

El Maco: I vanlig ordning en klockren analys ;-)

T T: Aldrig att Dean Youngblood skulle lämna Hamilton Mustangs för Medicin Hat.

T T: Tråkigt för oss...

superfalle: Tänkte precis skriva något liknande ..

vilket drag de är här inne ..

Blizzard: Kanske ska starta en insamling för att skicka linkan till Thailand igen :)

jens_88: De var ju då när han var på semester allt började hända ;) Nu är det tillbaka på det gamla vanliga - ES dumsnålaste och mest handlingsförlamade klubbledning! ;-)

T T: Han är nog på semester

T T:

AVGÅ!111111!!11

Silly season har blivit för tråkigt. Sparka Linkan.

Pätr: Hasse Jonsson valde Modo att förlänga med efter mycket om o men.
Fansen gråter men det är ju rutinerat o det finns nog inte så mycket kvar på marknaden.

Bra jobbat Linkan!

Hahl Bundy: Vi får hoppas på Sonnenberg, och jag tror nog att det ska lösa sig med honom.

Sedan måste jag kommentera att årets Silly Season har varit lite som Aladdinasken på julafton - det gäller att vara med i början annars får man bara det ingen annan vill ha. För jag tycker verkligen att det har stämt hittills. Senaste veckorna har det varit ganska dött på transfermarknaden, och de rykten som figurerar innefattar på sin höjd habila spelare.

Jag börjar inse varför Pitkämäki blev vår nye målvakt - det fanns helt enkelt inte så mycket annat att tillgå. Brynäs verkar exempelvis få sätta sina förhoppningar till Björn Bjurling, och skulle jag vara brynäsare skulle jag antagligen ha ungefär samma känslor för honom som jag som timråit har för Pitkämäki.

Den stora snackisen för närvarande är annars Fredrik Bremberg. För Nolaskogarnas del hoppas jag att han väljer spel i Södertälje. Det bästa Modo skulle kunna göra nästa säsong är att ge de allsvenska stjärnorna de värvat en ärlig chans. Men det verkar uppenbart att det sitter någon sinnesförvirrad typ på Modos kansli, och det skulle inte förvåna mig om man gör en satsning på rutinerat i år igen - det har ju gått så bra de senaste säsongerna.

Mackelito: Svar fråga 1: Nej. Svar fråga 2 o 3: Nej.

Mappe: Någon som vet hur det går med Sonnenberg? Eller finns det någon som kan bekräfta att man börjat intressera sig för andra spelare? ex Bremberg, Pyöräla?

mikenomad: He he, det är som min kloka mor alltid sa efter ett kraschat förhållande i ungdomens tid "förlorar du en står det tusen åter"

Bremberg verkar vara nära Modo. Ja, det andra rattfyllot har väl lagt grillerna på hyllan så....

- Nu är vi så långt upp som vi kan komma. Vi är en ledande hockeyförening och det innebär naturligtvis utmaningar och svårigheter. För att ta ett större kliv måste vi se ett sammanhang i en europaliga.

Så sa HV71. Jahapp, så bara för att man är inne i en glansperiod så ska man överge svensk hockey, tycker det är riktigt tragiskt.

The great one: Vi kan ju inte ha 2 Linkan i föreningen, fan va förvirrat de skulle bli, då får vi fan kicka sportchefen om vi ska ta in trollgubben

Laken:

Håller med Laken fullständigt. Blir det Bremberg i stället för Sonnie, då blir jag vansinnig.

Sonnenberg ska hit, punkt slut.

PajjasRos säger att Bremberg ska ha 200,000-300,000 i månan, är han då aktuell för Timrå så borde Sonnenbergs lön inte vara några problem. Har svårt att tro att Sonnie ska ha mer än 300k.

kaofl: rdy

« · 1266927 · »