1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601235 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
ante08: Du är på fel forum.

Pätr: ja . någon åttonde plats känns de faktiskt inte som de ska behöva bli . men vad vet man

Kerstin_k: Förutsatt att vi slipper dunderfloppande spelare så tror jag att vi hamnar någonstans mellan 4-7 plats.

superfalle: Visst var det skönt, men jag tar hellre en relativt lugn säsong. Det behövs för nerverna. Vore skönt med en säsong där vi faktiskt är med från start och inte hamnar efter direkt.

Kerstin_k: fast visst fick man en tår i ögat då slutsignalen gick sista matchen uppe i luleå .. de kändes som om de nästan var värt allt dåligt mående

superfalle: Fast jag tar gärna en säsong där vi inte behöver vara livrädd för dom olika strecken. En säsong där man kan känna att en förlust inte är liv eller död.

Känns som om vi haft ett par sånna nu. Det får räcka liksom.

dr-nix: personligen så skiter jag i om vi kommer åtta eller femma . huvudsaken de blir semi final . helst final .. eller va fan ett sånt där guld skulle inte va så dumt

Lovar er, detta blir en ny 02/03 säsong :)

Att det skulle kunna klicka på alla fronter är omöjligt? Man utgår väl från hur bra det skulle kunna bli på förhand

Redigerad kommentar

Vi lär nog placera oss kring 8:e platsen (+/- någon placering)

För att det ska bli bättre än så måste först och främst Pitkamäki eller Åkerlund göra mycket bra ifrån sig. Sedan måste nog våra värvningar bli rejäla flippar (t.ex. om Hallin skulle kliva in och lira som en helt ny spelare jämfört med hur han lirat i SSK dom senaste säsongerna) Sedan måste självklart Sonnenberg eller någon av motsvarande kaliber ansluta och leverera.

Pätr: Ja de lär ju inte gå bra för dem i år heller, ska bi intressant att se hur Challe tacklar laget dock. Man lär bli besviken på dem i år också.

Ambroo: Precis, tyvärr så brukar "experterna" ligga mer rätt i TIK:s placering än vad folk tror här inne.

Redigerad kommentar

superfalle: Att prova honom som ytter skulle inte skada för jag tycker då inte att han är nån renodlad centertyp. Hans defensiv lämnar ju hyfsat mycket att önska som exempel. Med det drivet han har så tror jag att han skulle kunna funka väldigt bra med en klok center bredvid sig.

lu93rowa: Låter helt rimligt att ranka Modo som sexa, de har ju Byron Ritchie...

Topp fyra är väl inte så mycket att säga om, men hur man kan ranka Modo sexa med tanke på spelaromsättningen och fjolårsäsongen är för mig obegripligt. Jag rankade visserligen Modo högt inför förra säsongen, trodde att vändningen skulle komma, men det gjorde den inte. Så jag litar inte på det laget mer och vad experterna än tippar så tror jag att man är närmare en bussresa till Leksand än ett slutspel.

Åkerblom i 6e: Underskatta oss som vanligt? Hur har vi placerat oss de senaste säsongerna då? Med i dagsläget tolv forwards i truppen och med en skadehistorik som inte är riktigt kry så känns tippningen väldigt sund.

Låt dom underskatta oss, som vanligt, destu ljuvare seger totalt sett.

lu93rowa: Ser väl rätt så rimligt ut i nuläget. Samtidigt är det väl som vanligt upplagt för både floppar och överraskningar.

ranking av elitserielagen

Redigerad kommentar

superfalle: Det har jag ingenaning om, vet bara om ett byte iår då han gjorde 1 assist till Sonnenberg. Annars är jag tveksam.
Men kan tänka mig att han skulle passa jäkligt bra där ute. Då det är lättare att komma med fart på kanten som ytter..

Finns det i överhuvudtaget nånting som talar för att Timrå ska prestera sämre nästa säsong?

Även om Pitkämäki ännu är ett frågetecken så är det inte anledning nog enligt mig.

Jacksson 71: som sagt . har corso någonsin spelat ytter ?

Annars vore det här en jäkligt bra kedja.

Corso - Hirschovits - Pikkarainen

Men jag har svårt att tro att perra sätter ihop dom. Jag vill inte heller att han gör det. Med tanke på att vår bredd blir riktigt kass då.
Men den där kedjan skulle nog kunna va bland dom bättre i hela ES.

superfalle: Inte omöjligt. Men jag vill verkligen att Timo ska komma tillbaka till sitt forna jag. Vore otroligt kul.

Jacksson 71: chansen är nog rätt stor att han kommer spela i första en bit in på säsongen

Redberry: Det känns endå inte riktigt rätt mot Svensson att han ska behöva lira i fjärde. Han gjorde ju trots allt sin poängbästa säsong ifjol. Så jag tror han är påväg uppåt i sin karriär.
I min bok ska han lira tredjekedjan. Byt plats på han och Hallin så.

Sune: Fagemo är med stor säkerhet betydligt sämre nu än han var när han lämnade Timrå. Min uppfattning är i alla fall att han var som bäst under sin tid i Timrå och under något år i Luleå, sedan dess har det gått utför. Och jag kan inte heller se att Fagemo skulle platsa i första- eller andra kedjan. Faktum är att han troligen skulle få svårt att ta en plats i tredjekedjan.

Dunc: Jo, det missade jag faktiskt.

Pätr: Större problem är att spelbackar aldrig skall spela i samma formation.
"Challe" försökte flera gånger med sådant och varje gång så gick det käpprätt.

Sune: Först Matthiasson o nu Fagemo.
Sommarvärmen har tagit hårt på dig eller är du riktigt senil?

Är det bara jag som vill ha tillbaka Fagemo?

Redberry: personligen så tycker jag att centrar ska spela center . backar ska vara backar . osv . har corso någon historik som en bra ytter ? hans spelstil är ju lite av en renodlad centertyp

Redberry: Den enda invändningen jag har mot uppställningen är placeringen av Hallin. För mig är han trettonde forward, men i övrigt ser det intressant ut.

RTS: Din uppställning:

1. Juha Pitkämäki
2. Magnus Åkerlund

Antti Halonen - Mikko Jokela
Timo Pärssinen - Kim Hirschovits - Ilkka Pikkarainen

Mattias Karlsson - Sebastian Erixon
Daniel Corso - Anton Lander - Martin Sonnenberg

Tomas Skogs - Elias Granath
Per Hallin - Gabriel Karlsson - Fredrik Hynning

Pär Styf - Fredrik Sonntag
Anton Axelsson - Martin Röymark - Björn Svensson

Jag fick faktiskt samma tanke igår.
Möjligheten att ta Corso på kant och flytta upp Lander. Jag vet att Pärssinen är en spelare för första kjedjan och hoppas du får rätt och att han slipper känna av diskbråcket men här har Linkan satt mycket på spel.

Snygg association där Pätr (rätt stavat Sugarcane?) . Låg nära till hands eller gjorde det ont när du satt ner framför datorn.;)

Jag lyfter på hatten RTS så här kör vi. Kanon.

Pätr: Good, då är vi överens =)

Blizzard: Visst, Anton Strålman skulle vara en toppvärvning. Men det jag försökte ringa in från början var faran med att värva spelare på gamla meriter.

Pätr: Jag håller med dig på alla dessa spelare, kanske inte Nordgren dock, men det är lite svårare nostalgi. Men en riktigt bra hemvändare som är bra när han kommer tillbaka och kanske tillochmed höjt sig hade jag blivit glad över och han hade troligtvis höjt laget =)

Men som sagt, ibland värvar man under medelmåttor just för att dom är hemvändare och då är det ingen plan.

Blizzard: Okej men jag hävdar fortfarande att spelare som Fagemo, Lindman och Matthiasson, exempelvis, inte skulle göra någon Timråsupporter glad, men jag kan ha fel.

Likväl tror jag inte att Sanny Lindström är ett dugg bättre nu än när han lämnade oss, men han kostar troligen betydligt mer. Vidare tror jag att Niklas Nordgren är sämre nu än han var när han lämnade Timrå, men priset lär vara minst detsamma.

Pätr: jag skojade, klart jag förstår vad du surrar om.

dr-nix: Du missar kärnan.

"Diskutera aldrig med _______ de tar ner dig på sin nivå, sedan slår de dig med erfarenhet."

Pätr: Det är väl inte hemvändarna isig som gör att det blir dålig värvning, utan hur mycket ansvar som oftast ges på dessa spelare, skulle man värva hemvändare så ska man fortfarande värva andra utomstående bra spelare. Och hemvändaren ska ha samma villkor och inte få omänsklig press på sig. Så värvar och har rätt filosofi så kan det bli mycket bra med hemvändare.

FBK, HV.......

Pätr: bättre, fast jämför du Foppa och Näslund med Matthiasson nu ? :PP

Redigerad kommentar

dr-nix: ...Okej, ursäkta om det var känsligt.

Nytt exempel: Hur många gånger har man inte hört att SM-guldet skulle hamna i Övik när Foppa och Näslund kom tillbaka?

Pätr: försök inte vrida tillbaka detta nu, Giffarnas misslyckande har att göra med tränarsidan inte spelarsidan. End of Story. Jag har öht inte nämnt spelarna. 

Det är ett dåligt exempel, prova med ett annat tack.

dr-nix: Ja, och när man gick upp i Allsvenskan igen tog man tillbaka Per-Joar Hansen, fastän man redan hade en tränare. Sedan håller jag även fast vid att några av de spelare man värvat tillbaka var/är sämre under sin andra sejour i klubben.

Pätr: off topic som fan men Giffarnas problem har varit att man bytt tränare ungefär varje säsong.

Sune: Antagligen. Personligen är jag helt övertygad om att dagens Matthiasson är en helt annan spelare än den som spelade i Timrå i början av tvåtusentalet. Visserligen har han visat att han fortfarande har målsinnet kvar, men det är en oerhörd skillnad på Elitserien och österrikiska ligan.

Överhuvudtaget har jag svårt för "nostalgivärvningar". Egentligen borde jag kanske inte dra parallellen, men i mina ögon är Giffarna experter på sådana värvningar - och se hur det har gått för dem.

RTS: Möjligen platsbyte på Hallin o Axel,

Redberry: Många bra funderingar där men:

Jag har en känsla att Pärssinen kommer vara en av Timrå´s bästa spelare i år och det grundar jag på följande:

Timo spelade de flesta matcher ifjol och det visar att ryggen håller detta år.
Timo gjorde över 20 poäng ifjol trots att han knappt spelade ett Powerplay
Trots sin klurighet fick han inte spela sitt offensiva spel.
Timo fick en konstig defensiv roll av Challe

Nu får han förhoppbningsvis spela i en toppkedja med sina landsmän
Spela PP
Spela sitt offensiva spel
Få förtroende av Coachen igen
Riktigt grundtränad

Timo var inte så bra ifjol som tidigare men det har som sagt sina förklaringar,
Vi har sett vad han kan och jag tror han kommer visa det igen om han får hålla sig skadefri. BS går inte in på 3 femmor hos mig.

1. Juha Pitkämäki
2. Magnus Åkerlund

Antti Halonen - Mikko Jokela
Timo Pärssinen - Kim Hirschovits - Ilkka Pikkarainen

Mattias Karlsson - Sebastian Erixon
Daniel Corso - Anton Lander - Martin Sonnenberg

Tomas Skogs - Elias Granath
Per Hallin - Gabriel Karlsson - Fredrik Hynning

Pär Styf - Fredrik Sonntag
Anton Axelsson - Martin Röymark - Björn Svensson

Är det bara jag som tycker att Marcus Matthiasson skulle vara en kanonvärvning? Troligen ganska billig men säkert god för en 20-30 baljor per säsong.

« · 1268790 · »