1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600380 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Hahl Bundy: Finns de som kör Rally på hyfsat hög nivå, SM etc som fortfarande ibland bromsar ner sig i diket eller in i en fet gran....

Vart vill jag komma med detta, jo Timrå spelar på en högnivå även dom, men det ser ut som vi försöker att bromsa i kurvan just nu!

250kg kärlek: Både du o jag kör Quattro.
Båda vet vi att när det börjar barka hän i en kurva så ska man inte bromsa för då far man definitivt ut i skogen.
Vad ska man göra?
Jo, fortsätta att gasa sig genom det hela.

edit: Vad vill jag ha sagt med detta? Ingen aning men jag tyckte det lät bra.

Redigerad kommentar

KniveN: Det skulle vara högintressant att kunna sätta ett pris på vad inledningen av förra säsongen kostade rent ekonomiskt.

Christer antyder att det är främst två orsaker till att det negativa resultatet blev så pass stort. 1) Lågkonjunkturen och 2) den skrala inledningen.

Okej, jag kan köpa att just dessa faktorer spelar in men samtidigt gick Thomas Johansson ut i Sundsvalls Nyheter och lyfte ett varningens finger att den gångna säsongen inte skulle bli riktigt lik tidigare säsonger. Detta p.g.a. den rådande lågkonjunkturen. Föreningen flaggade för en ekonomiskt mindre spelartrupp där målet trots allt var slutspel (men inte SM-guld som den långsiktiga visionen berättade).

Som de flesta känner till så klarade Timrå att ta sig till slutspel precis på det beryktade. Väl där blev det stopp när HV manövrerade ut Timrå. I den budget som var lagd så hade man väl sagt att man budgeterat med slutspel men att budgeten stannade vid kvartsfinal.

Vad hade Timrå IK för budget den gångna säsongen? Hade man räknat med minus? Jag kommer inte ihåg. Annars skulle man på ett enkelt sätt kunna säga att försäsongen kostade föreningen 5,5 millar. Lågkonjunkturen hade man räknat med, målet att nå slutspel uppfylldes. Kvar finns då den taskiga start och allt vad det innebar.

Hoppas då att man lärt sig något av detta och vågar satsa från start. Det kan mycket väl bli betydligt billigare än att hålla igen.

Abron: Jag känner dig o jag tror du kommer ihåg mig. Om inte annat så ifrån Arboga i fjol. Nu kommer jag förmodligen reta upp alla Timråbor, men jag dristar mig till att säga att det på Timrås seriematcher på hemmaplan är som mest 2000 Timrå-bor. Stordelen av publiken kommer från Sundsvall.
Kan inte låta bli att undra varför det är på detta sätt. Är Timråborna mätta på hockey? Vill dom inte stötta laget?

Simmalugnt: Haha, bra sagt angående arenabygget!

Andra liknelser är Facit som gjorde världens bästa manuella räknemaskiner. Men ignorerade, eller såg inte, konkurrensen från bättre elektroniska miniräknare från Japan. Från 14'000 anställda och en omsättning på en miljard SEK 1970, ett av Facits bästa år, så var man konkurrsmässiga två år senare och fick slumpas till Elektrolux för 80 MSEK samma år. Resten känner nog de flesta till. Av denna liknelse kan man lära sig att organisationer som inte anpassar sig till den värld man opererar i inte kommer att klara konkurrensen särskillt länge.

Klipper in en annan bra liknelse från Tikare.se

Argument: ”Vi ska väl fylla den hall vi har innan vi bygger större”
Det är ett argument som inte går att backa upp! Hur objektiv man än försöker vara. Det representerar en slags logisk vurpa eftersom det är just problemet att få folk att komma dit.. som är själva problemet!

Skohandlaren som hade 14 000 moonboots kvar i lager ville köpa in nya skor!
”Vi ska väl sälja slut på dom skor vi har innan vi köper in nya” sa hans kollega!

Skoaffärren gick omkull.

Patrick Polly: Nej, han sägs komma den här veckan.

Abron: 10% i ränta? Var får du sådana siffror ifrån? I dagsläget skulle det klassas som ocker.

Dessutom utgår EU bidrag, kommunen kommer säkerligen sponsra med någon form av medel. Lokala sponsorer bidrar på ett eller annat sätt och dessutom så kommer den nya arenasponsorn få stå för en del av kulorna. Så klubben kommer långt ifrån bära alla kostnader själv.

JimmyH: Touché, kan vara så att de 15 första omgångarna är den viktiga skillnad som ledningen ser, och den ska väl inte underskattas. Det är trots allt närmare 30% av grundserien.

Hur är det med Corso, går han också på artistkontrakt?

KniveN:

Joråsåatt....skador, mao tunnt med forwards. Taskig ekonomi.....Det känns att säsongen närmar sig, och det känns som det brukar kännas att vara Timråit....

DJ Hemp:

Vad är du påstår, tror du att jag skriver för att jävlas.

Mina åsikter är i grunden att TIK måste utvecklas, vilket i sig ger i handen att det krävs ökade intäkter. Men när bläögade kommentarer om att en ny arena i princip skall byggas omgående, måste en vän av ekonomi och hjärta för Medelpads stolthet reagera.

Det finns människor som alltid tror att man angriper dem när man säger sin egen åsikt. Att ventilera olika åsikter är ett måste om utvecklingen skall gå framåt, och att bygga en arena utan ekonomisk stabillitet är kanse osm att såga av den gren man sitter på.

Det nämns två gånger hur viktigt det är med en bra start, jag tror att det är där skon klämmer med Sonnenberg. Speciellt nu när man dras med skador. Sen att Timrå backade med 5,5 millar gör nog inte saken bättre.

Alltså, vi ska ju ha en till forward i 1a/2a kedjan klass. Så fixa Sonnenberg! Gör inte en Anger på sista platsen, skaffa pengar och spela säkert med Sonnenberg.

# Skitdåligt att Sonnenberg verkar glida oss ur händerna.
# Värdelöst att man ingenting får höra angående en ny arena i stan.
# Helt kasst att Abron bara skriver här för att jävlas.

Tre spontana reaktioner på mitt dagliga skummande av detta forum. Jag brukar försöka vara positiv, men nu känner jag mest less. Timrå IK ska fan i mig satsa mot SM-guld och inte hålla på att mesa sig på det här viset. Kunde MoDo 2007 så kan vi. Det finns ingenting att skylla på. Vi är den enda seriösa föreningen längs Norrlandskusten som har misslyckats med att vinna den ädlaste metallen. Detta är banne mig klart sämre än att Giffers inte har lyckats etablera sig i allsvenskan.

SCA-cupen... Vad är det då?

JimmyH: Läste kommentarerna till ditt senaste blogginlägg, skrämmande om det stämmer både att klubben ej besvarar ev bidragsgivare samt att de ej heller verkar ha hört sig för hos sponsorerna angående extra pengar.

Dream Team:
Kanske just därför vi inte har råd att fylla laget,
med en fågelholk i skogen!

Simmalugnt: exakt så är de . med hundra procent säkerhet.

Abron:
Så fel det blev HIHI

JimmyH:

Visst, att det är lätt att blanda ihop päron och äpplen. Det till trots så tillbringar natten de i samma skål, så att säga.

Fear less, hope more; Eat less, chew more; Whine less, breathe more; Talk less, say more; Love more, and all good things will be yours

Abron: Okej, då förstår jag. Men jag syftade bara på att skilja på spelarköp och arenaköp. Jag menade aldrig att diskutera den faktiska arenafrågan.

Abron: Jag skrev aldrig "bara". :)

Dream Team: Den pausen riskerar att få motsatt effekt och resultera i att arenadiskussionen tar fart igen - i fel tråd dessutom. :)

JimmyH:

Nja, jag svarade på ditt lite lätttjande kommentar om att det "bara" handlar om att amortera.

Simmalugnt:

Men tänk efter lite, klart man måste ta vissa risker. Men det finns gränser, speciellt när det gäller ekonomi, å då i dagens oroliga värld.

Ibland måste även den risk benägne rulla tummarna, thats it.

JimmyH: Nej, den jämförelsen haltar betänkligt. Mitt mål tror jag var en tankepaus. Lätt att stirra sig blind på den man vill ha till vilket pris som helst nästan.

Abron: Ja, kanske det.

Men jag ser ändå inte hur jämförelsen med att ha råd med Sonnenberg är relevant.

Abron:

Du påminner om russinen som morsan och farsan har som grannar som tyckte man skulle "avvakta utvecklingen" när det skulle byggas bredband.

Det går inte att sitta och rulla tummarna och titta på när motståndarna rustar i det kalla kriget och tro att vi löser nog det här på något sätt.

Man stoppar inte kryssningsmissiler med ärtbössor.

Du vill inte ta risken för det skulle kunna betyda att allt går åt helvete med klubben. Men om man INTE tar risken så GÅR det åt helvete med klubben.

JimmyH:

Så 40 mille mer i intäckter, bara fr kapitalkostnaden. Sedan tillkommer ökade drift kostnader med en större anläggning.

JimmyH:

J.H

Ekonomi kanske inte är din starka sida, antag att en ny arena skulle kosta ca 300 mille.

Om du räknar med 10% i ränta (inklusive riskpremie) så behöver du tjäna 30 Mkr mer. Det skulle jag säga är minimum.

Dessutom ska du helst få täckning för avskrivningar. Om du skriver av på 30 år så blir det 10 Mkr per år.

Sammanlagt alltså 40 Mkr.

Så är den bistra sanningen.

Dream Team: Nja. Det där är som att jämföra en privatpersons möjlighet att köpa en villa med möjligheten att köpa nya märkesskor i slutet av månaden. Typ.

En arena tar man ju lån för att bygga. Något man sedan amorterar med de extra intäkter som en ny arena beräknas ge.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Tänk, vi som knappt har råd att fylla vårt lag med de spelare vi vill ha, vi ska tydligen ändå ha råd att bygga en ny arena i stan för mångmiljonbelopp. Ytterst märkligt.

Läge för lite eftertänksamhet här, månne...

73Sjöbba: Tur det finns folk som har mer än ludd i fickorna...

Paddan: Jag får väl gå in med lite deg om det behövs.

Åkerblom i 6e: Det blir en skaplig insamling det, lär väl handla om miljonbelopp.

Kan det startas en insamling för Sonnenberg? Han ska vara med helt enkelt, någonting annat finns inte!

Laken: Tror du? Kan kanske ligga något i det.

Hahl Bundy: får vi inte Sonnenberg så är Pihlman ett riktigt intressant alternativ..

Den här Tuomas Pihlman. Vad är det för en kille? Dyr, Billig i jämförelse med Sonnie?
Jag bara undrar.
Linkan säger ju att det finns forwards därute, frågan är ju vilken klass dom håller? Ska dom chansa eller?

Redigerad kommentar

Patrick Polly: Snackar vi nyförvärv så är det ju bara Kim Hirschovits och Ilkka Pikkarainen som kan klassas som dyra spelare bland forwards. Jag tror inte att klubben ser dessa två som chansningar.

Problemet med Sonnenberg är att han inte kan bidra med dina punkter de 15 första omgångarna. Resultatet av dessa omgångar led vi ganska mycket av hela förra säsongen.

Redigerad kommentar

Så här t r o r jag det ligger till.

Timrå ville verkligen behålla Sonneberg.
Timrå ville göra sig av med Corso, bl.a. för att frigöra pengar till Sonnebergs lön.
Timrå lyckades inte "bli av" med Corso.

Och därmed har Timrå inte råd med Sonnebergs lön.

JimmyH: Jag låter som en gnällkärring idag, jag vet, men det som Sonnie uttrycker o det som Timrå Har uttryckt är att man vill hångla ihop ett tag till.

Det som jag har velat se o många med mig att det inte är på bekostnad av Sonnie med tanke på vad han har betytt o betyder fortfarande vill jag säga.

Killen har dessutom på 2 säsonger, skaffat sig ett renommé hos andra lags fans, som en klasslirare som dom helst inte vill möta.

Vi är säkert överens om Sonnie men man kan inte låta bli att bli irriterad över det som verkar hända.

JimmyH: Jag ser det också som tämligen klart att klubben kommer att hålla dessa två löften.

Vad man kan fundera kring är varför man inte under tidigare stadium signat Sonnenberg då man:
1) Vet att han kan producera.
2) Är ledartyp som visar vägen för andra genom sin spelstil.
3) Gillar Timrå IK och vill återvända.

Det finns inte många nyförvärv där man kan bocka av de tre punkterna innan säsongen är slut och man står med facit i hand.

Som jag ser det chansar man av nån anledning på andra spelare än Sonny.
Kan bero på att de vill ha mindre betalt, annars har jag svårt att se varför man chansar.

250kg kärlek: Ja det får man ju förutsätta att dom gör.
Man ersätter inte bara en kille, som gör 22 mål + mängder av ass. o som visar attityd o vilja som få andra på isen, hursomhelst.
En kille som fansen älskar dessutom.

Vem vet när man får se en sån kille på i Timrå tröjan igen?

Hahl Bundy: Klubben har lovat två saker. Att öka spelarbudgeten och att signa en trettonde forward. Detta kommer man att hålla.

Men självklart blir laget sämre utan Sonnenberg. Men vi kan inte gå med minus igen heller. Jag förstår hur klubben tänker om de tar in någon annan.

Det där med sponsorer får andra spekulera i. Jag har ingen koll alls där.

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Om det finns sponsorer där ute som är beredda att lägga pengar för att ro i land en sån spelare som Sonnenberg så anser jag att man ska undersöka den biten. Det är inget skämmigt så som läget är (om det är som jag tror).

Å andra sidan så lever Linkan upp till sitt rykte som dimridåernas mästare då det mesta han säger inte gör någon människa klokare. Lägg därtill att Sonnenberg uttryckligen sagt att det är Timrå som gäller annars lägger han av. Det kan ha skapat lite andrum för föreningen och det är kanske därför som inte föreningen sökt upp sina sponsorer och bett om hjälp...än.

Jag är rätt säker på att Sonnenberg måste vara en spelare som föreningen vill ha hit på alla sätt och vis. Så att det jobbas med att lösa det här tror jag det är rätt höga odds på.

JimmyH: Nä det är sant men att "prioritera" bort Sonnenberg känns inte bra.
Vi behöver Pikkarainen men vi behöver Sonnenberg oxå o jag vet väl inte om de konkurrerar om samma plats direkt.

Laget ser ju betydligt svagare ut i mina ögon utan Sonnie o ibland kanske gräset inte är grönare på andra sidan.
Hoppas jag har fel o att det löser sig på nåt sätt.

Men jag är fortfarande otroligt konfunderad.
250 kg o andra är inne på att gå till sponsorer men det verkar inte ligga Timrå i fatet direkt.

Den 13 forwarden känns i dagsläget som en axelryckning o en suck, en lågbudget värvning som vi tog in som ifjol ungefär.
Får hoppas på en junior på den platsen till att börja med.

hahahaha detta är fantastiskt dåligt, en kille som Sonneberg och man sjabblar bort de ???? Detta var inte något man ville läsa när man nu kom hem efter jobbet denna äckliga tisdag, fy fan.

Hahl Bundy: Kan man strula bort något man inte har? Redan i samband med att Pikkarainen blev klar beskrev Linkan Sonnenberg som långskott i mina öron.

Jag har aldrig räknat med Sonnenberg och har varit inställd på att det kan bli svårt. Den som egentligen satte fart på förhoppningarna här var väl snarare Sonnenberg själv då han sa att spelar i Timrå eller lägger av. Problemet är ju att han vill ha bra betalt för det också.

Men jag hoppas fortfarande att det går att lösa.

JimmyH: Det tycker väl inte jag heller när det gäller Pikkarainen.

Men erkänn att det känns pissigt om vi strular bort Sonnie?
Nånstans borde man ju ha haft penger avsatta till honom eftersom man har velat haft honom hela tiden, även om han är artistare.
Att säga som Linkan gör gång efter annan ger inte några bra vibbar.
Det känns inte bra i mitt sinne o får mig att fundera vad dom håller på med egentligen.

Jag hade faktiskt räknat in Sonnie i truppen men nu tvivlar jag väldigt starkt på att så blir fallet

Modo har då sitt på det torra

Kan denne Fransman vart så fasligt "dyr"? Det jag saknade hos honom var handleder och ett stabilare skott, han liksom slog på pucken istället för att skjuta den.

« · 1272898 · »