1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600376 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11

Frella: "Christoffer Erixon verkar göra hyfsat ifrån sig under sin try-out med IFSH"

Han är klar för NSK nu.    

lungan: Kommer ni ihåg Foppa / Nordström , Modo glömmer det mötet aldrig
lite ful är han Nordström!!

73Sjöbba:

Äh, vi har ingen gåvoskatt i det här landet längre. TIK får väl ge en ekonomisk summa till en föredetta spelare om dom vill, kan ju inte räknas som lön till en hockeyspelare om han har lagt av nästa säsong... :-)

The great one: Samtidigt får han det svårt att förneka till skatteverket att han inte har varit i Sverige :)

Canal+ sport suger!

KniveN:

Missförstånd från min sida, det jag menade var att vi betalar honom hälften denna säsong, och hälften nästa säsong (när han ev har lagt av). Totalt sett inte billigare, men vi delar upp kostnaden på 2 säsonger. Det Sonnenberg förlorar på detta är räntan på hälften av pengarna, men det bör han kunna gå med på för att inte karriären ska vara över som han själv har sagt.

The great one: Detta gör fortfarande inte honom billigare, och varför skulle Timrå ha så mycket mer pengar efter nyår? Sen så har han förmodligen lön månadsvis så halva kostnaden blir i år och halva nästa år. Sen så antar jag att dom räknar kostnaderna säsongsvis.

KniveN:

Genom att dela upp hans kostnad på 2 år istället för betala allt på 1 år. Om vi har lite cash i år.

lungan: Okej, jamen det blir mycket hopp på det tror jag. Men visst vore det häftigt om båda anledde, då skulle vi få se 2 kanske 3 riktigt starka offensiva kedjor i vinter.

mikenomad:

Halonen, Pikkarainen och så Nordström på detta. Det blir ett småfult och grisigt Timrå i vinter. Det känns bra.

Hahl Bundy: Självklart! :)

mikenomad: Du talar av egen erfarenhet hör jag :)

Hahl Bundy: Aha...ja alla fyra är nog rätt position för dig isf. Desto lägre fallhöjd, man ska vara rädd om lårbenshalsar o dyl i din ålder.

mikenomad: Jag har i alla 4 benen, Thank you very much!

Hahl Bundy: Se till att få en i andra benet också innan de rullar in dig på rummet igen.

mikenomad: Oh Yeah!

Hahl Bundy: Fredagsgroggen satt fint ser jag.

Jacksson 71: Jag vet inte men man kan ju alltid hoppas.

Enligt ledningen i Timrå, vill man vinna tillbaka förlusten från ifjol, och för att göra detta anser dem att Timrå måste få en bra start i serien.

Timrå har idag 12 forwards vara av 3 skadade.

Man har alltid sagt att en 13:e ska in innan serien startar.

Sedan har ju även Linkan pratat om att Timrå i normala fall även under säsongen värvar spelar och när serien är slutspelad har man kanske 14 eller 15 forwards.

Finns inget som talar emot att Sonnenberg kommer kunna komma senare som en ytterliggare förstärkning.

TIKbiff: Modin kan vi glömma, så är det.

TIKbiff: Yankeedoodeldandy med röven full med candy!

Jag har inte riktigt hängt med här nu. Men finns det en möjlighet att vi kan få både Nordström och sonnie?

lungan:
Glöm det, barnen är född i usa och har börjat skolan.
frågan är om de överhuvudtaget flyttar hem igen..

lungan: Är väl 5,5 m + som är målet?

Frågan är ju också hur Sonnenberg håller igång med träningen, lär ju inte hålla igång så hårt som det behövs för att kanske få komma in efter jul.

En annan spelare man inte riktigt ska räkna bort är Modin, är inte alls insatt i hur det går för honom, men han är till åren och min bild av NHL är att de just nu försöker se till de yngre och bygga upp nya superstjärnor.

Kan en 15:e Forward bli Modin :P

lungan: Skulle hellre ha Röymark ist för Larsson, annars bra ;D

RTS: Nu tänkte jag snarare på de som oftast står som finansiärer - Banker och de lånar gärna inte ut till förlustprojekt i mångmiljonklassen. TIK måste helt enkelt få ordning på sin ekonomi, annars är det kalla handen från dem.

Redigerad kommentar

Jag tror att Timrå inte lägger fokus på Sonnenberg just nu, utan ger nu Nordström en chans att visa vad han kan och det är bara att hoppas på att Timrå IK kan komma överens med Nordström om nu båda vill finna ett sammarbete.

Att stirra sig blind på Sonnenberg just nu känns menigslöst. Även om han skulle få kontrakt inom de närmaste dagarna så kommer han i alla fall missa första 15 omgångarna.

Efter bokslutets presentation på minus 5,5 miljoner. sägs det även att vi måste vinna tillbaka denna summa under den kommande säsongen och det kräver en bra start vilket gör att Timrå kommer behöva en spelare till in i truppen innan säsongen startar.

Om detta nu skulle vara Nordström blir jag mer en nöjd. Sedan får vi inte glömma att om vi får en bra start på serien så tror jag Timrå kommer våga satsa mera pengar på truppen. Dagens trupp måste med andra ord visa att den är god nog för att ta sig till slutspel. Skulle detta visa sig måste givetvis Timrå värva för att förstära inför ett kommande slutspel. För ska Timrå vinna tillbaka förslusten 5,5 miljoner kan den enda målsättningen vara Final.

Ser ingen annan möjlig väg för att Timrå ska kunna nå + 11 miljoner utan en Final plats.

Logist kan man då börja fundera lite vad Timrå håller på med bakom kulisserna och jag tror stark att Timrås organisation under serien kommer bygga ett lag för Final och där tror jag Timrå kommer kalkylera i Sonnenberg.

Jag tror att Timrås trupp efter 20 omgångar kommer se ut som följande om allt går som det ska och pengar rullar in samt att laget levererar.

Min personlig vision och förhoppning, idag lika med en hypotes.

J.Pitkämäki / M. Åkerlund
.
M.Jokela - M.Karlsson
I.Pikkarainen - K.Hirschovitz - T.Pärssinen
.
S.Erixson - E.Granath
P Nordström (F13) - D.Corso - M.Sonnenberg (F14)
.
A.Halonen - T.Skogs
F.Hynning - G.Karlsson - B.Svensson
.
P.Styf - F.Sonntag
A.Larsson - A.Lander - P.Hallin

Extra forwards: A.Axelsson - M.Röymark

"Är väl som så att man inte har råd alls, vi gjorde 5,5 miljoner i förlust föregående säsong. Eventuella finansiärer tål inte vad som helst".

Anonymous: Timrå och "eventuell finansär" hade iallafall fixat fram pengar till en betydligt dyrare spelare som tyvärr gick till en annan bekant klubb i Sverige, så enligt hörsägen så finns pengar så det räcker o blir över till Sonny.

Men förmodligen tycker inte ledningen i Tik han är "tillräckligt" bra.

Själv hör jag till den skaran som verkligen hoppas att Timrå tänker sig för gärna en extra gång innan man ratar Sonny.

Han är en av få spelare av toppkvalitee som erbjudit sig att komma tillbaka, Nu blir ordet hemvändare lite fel, men på den punkten har ju Timrå lyckats väldigt dåligt senaste åren. Dvs locka tillbaka spelare som lämnat.

Jag väntar gärna 15 omg på Sonny, det är han vär 100ggr om.

Nordstöm har en fantastisk karriär bakom sig, säkert något år kvar OM han får vara skadefri.

Gärna Nordstöm, bara han inte är ett alternativ istället för Sonny.

The great one: Hur skulle detta göra honom billigare?

Timrå Icon:

Det är väl bara göra en deal med Sonny att han får halva lönen i år och resten nästa år. När han lagt av och ska jobba med sin firma. Jag vill se Sonny en säsong till!

T T:  ja jag förtydligade det hela så folk förstår vad han pratar om.

The great one: Ja och att isåfall ha ett "ring så spelar vi"-kontrakt på Nordström tills dess att Sonnenberg ansluter. Men det går väl knappast Nordström med på.

lungan: Ja det glömmer jag inte. 6 sekunder kvar... att det var just denne som målade hade jag ingen aning om.

dr-nix: ...och det var väl just det som Jimmy avsåg med "en rimlig peng".

Frella:

Jag tycker i fallet Sonnenberg att han är värd att vänta på. Vi får ta en dålig start i så fall. Jag tror dock vi klarar oss utan honom i början. Vi har andra karaktärsspelare som vi inte hade ifjol. Sonnenberg är däremot skillnaden på längre sikt. Ska vi gå till semi så behöver vi honom.

Är det någon som vet ungefär hur mycket det kostar att ta hit Sonnenberg?
Funderar på att sponsra själv snart om det inte löser sig...

JimmyH: jo men ansluter Sonnenberg innan 6 månader gått sedan han lämnat klubben (efter förra säsongen) blir väl klubben tvungen att betala en jävla massa bakskatt på karln.

Frella: Det Linkan menade handlade nog om 6 månader med artistlön vs 6 månader med vanlig lön. Som jag fattade så hade artistkontraktet inte blivit så mycket sämre som det ibland låter.

Hade Sonnenberg kunnat komma hit till seriestart för en rimlig peng hade det varit klart för länge sedan, tror jag.

Redigerad kommentar

JimmyH: Fördelaktigt visst, men det beror väl helt på vad Sonneberg har för grundlön? Kan man få hit en finne eller dyl med mindre grundlön kanske det går jämnt upp med vad Sonnebnerg kostat men med fördelen att denna spelare X kan vara med från scratch.

Frella: Jag kan inte skattereglerna men enligt vad Linkan sa vid supporterklubbens möte så var det fortfarande klart ekonomiskt fördelaktigt att ha en spelare på artistkontrakt.

RTS: Är väl som så att man inte har råd alls, vi gjorde 5,5 miljoner i förlust föregående säsong. Eventuella finansiärer tål inte vad som helst.

ersson: Jag skulle få ett inre lugn om denna "legend" skrev på för oss Timrå IK.

Bara att våra spelare i Timrå får chansen att spela med en "Legend" som Nordström måste kännas minst lika inspirerande som att få spela med Foppa.

Tror bara hans intåg i truppen skulle ge våra svenska spelare en positiv incjektion.

Jag håller mina Tummar för Nordström.

Sedan han gjorde målet på Svoboda i en kvartfinal för många år sedan, direkt på tekning med 3 sek kvar, har jag haft stor respekt för Nordström. I detta unika enskilda moment visade man vilken vinnarskalle han har. Har för mig att FBK van med 1-0 efter just detta mål.

Någon som har video klipp på denna sekens hittar inte den på youtube.

lungan: Varför känns det som att den här värvningen skulle bli rolig om den blev av? Blev sjukt glad när jag läste på ST att Nordström var klar för test, jag menar.. Inte är han sämre än Sonnenberg iallafall! Det är hans skadebenägenhet som är det stora problemet men är det bukt på det så är han en högklassig elitseriespelare!

lungan:

Läste denna artikel och innan jag öppnade den så trodde jag den handlade om Foppa.

Men det känns mycket roligare att lösa denna artikel.

www.hockeykanalen.se/1.1761082/2010/08/27/foten_kanns_hundra_procent_bra

Det ska definitivt bli spännande att följa Nordströms fyra dagar med Timrå IK nästa vecka.

En legend inom svensk ishockey.

Givetvis är Nordström en bra värvning om han håller sig skade fri.

En femma med Larsson-Corso-Nordström skulle innehålla alla kvalifikationer.

Formationen skulle innhålla EnormrRutin snabbhet och ungdomlig utvecklingspotential.

Jag hoppas att Timrå och Nordström kan komma överens om ett avtal för säsongen 10/11.

RTS: Sonnenberg hade förmodligen signats om man inte gjort om artistskatten. Nu blir han ju en 30% dyrare och då borde man kunna få samma spelare för ungefär samma peng men som kanske kan delta hela säsongen.

RTS: Där tror jag det sitter också, tillsammans med det "tvingade" artistkontraktet...

250kg kärlek: Får Nordström kontrakt ,kommer inte Sonnenberg med största sannolikhet hit . Dom är väl identiska spelare som ledare och poäng -makare
och ålder, tror inte Nordström är sämre /bättre än Sonnenberg
Nordström får gärna komma hit

Tycho: Timrå tycker iallafall Sonnenberg är "för" dyr jämte prestation.
Sedan är det väl en tolkningsfråga för var o en.

GurraG: Något man har lärt sig genom åren är två saker. Linkan = dimridåer och att det som står i Tidningarna aldrig är sant. Det kan finnas en sanning i det men det är aldrig helt sant...

Tycho:
Jag vet inte om vi kan lösa det. Vi har gjort av med de pengar vi tänkt göra av med säger Linkan.

Redigerad kommentar

Frella: Antagligen är det Perra som scoutat Nordström. Vill minnas att jag läste en intervju med Perra för några år sedan där det framgick att Nordström och just Perra var rätt tighta. Perra och Peter vet nog var de har varandra och att det just därför kan vara värt ett försök för att se om det funkar.

Är det rätt peng på Nordström tycker jag att det kan vara värt att testa. Det enda som oroar är hans rätt brokiga skadebenägenhet´.

« · 1273668 · »