Det som varit har varit tycker jag. I alla fall när det gäller Backlund. Jag tillhörde skaran som tyckte att Backlund var en okej målvakt.
Skillnaden mellan en målvakt som Lindbäck och Backlund är faktiskt att Lindbäck har förmågan att vinna matcher på egen hand, något som Backlund hade lite svårare med. Jag tycker t.ex. att Lindbäck var den spelare som var den mest bidragande orsaken att vi faktiskt tog oss till slutspel. Där håller jag med superfalle.
Men jag håller också med zita att Lindbäck inte var speciellt bra stora delar av grundserien. Men det beror också till viss del på att man laborerade rätt flitigt med vilken av målvakterna som skulle stå. Ju mer förtroende Challe gav Lindbäck, desto mer tog han för sig.
Och även om jag var en Backlund-lallare så anser jag att han gjort sitt i föreningen. Det är bättre att hitta någon annan.
Redigerad kommentar
250kg kärlek: "Men jag har inte riktigt förstått det nya avtalet. Kanske Jimmy H kan förklara. Om Edmonton tar över t.ex. MPS med löftet att spela i NHL och sedan blir det inte så. Kan då, med det nya avtalet, MPS välja att spela i Timrå IK i stället för AHL? Och i så fall, för vilka pengar?"
1. Edmonton kan inte ge löfte om att Pääjärvi inte kan hamna i AHL. Alla draftade spelare (förstarundan eller ej) måste skriva tvåvägskontrakt i sitt första kontrakt på tre år.
2. Pääjärvi har inget emot att spela i AHL. Jag har intervjuat honom i min blogg för en dryg vecka sedan.
3. Edmonton måste inte erbjuda Pääjärvi kontrakt nu. Rättigheterna sträcker sig till 2011. Markströms går ut nu så Florida måste erbjuda honom kontrakt men kan välja att låna ut honom till Sverige. Det är ganska vanligt. Dennis Persson är ett sådant exempel, han lånades ut till TIK.
4. Det är oklart vad Edmonton vill i frågan om Pääjärvi. Men man har förstavalet i draften i sommar, samt att Omark och Eberle är på väg in. Dessutom sitter spelare som Patrick O´Sullivan och Robert Nilsson på kontrakt en säsong till. Det kan bli så att de vill ha honom i Sverige en säsong till.
Redigerad kommentar
250kg kärlek: Vill nästan villkorslöst till AHL? Var har du fått det ifrån?
Många bra hockeyspelare har börjat i AHL. Det kan gå, att gå den vägen också. Men var Pääjärvi spelar beror helt på hur Edmonton bygger sitt lag. Edmonton har i alla fall inte uteslutit ett år till i Sverige för honom.
Redigerad kommentar
JimmyH: "Vill nästan villkorslöst till AHL? Var har du fått det ifrån?"
Ähh, det var taget direkt från hjärtat. Jag funderade faktiskt ett par gånger om jag verkligen kunde skriva det utan att du skulle "hugga". Se hur det gick... ;)
Tack för ditt svar dock.
Åkerblom i 6e: problemet med målvakter av Lindbäcks talang är att dom inte blir kvar utan försvinner till NHL (eller KHL). Backlund däremot har Timrå ändå en möjlighet att behålla. Det är vad jag ser som positivt vad gäller honom.
Men att han inte klarar av att på egen hand vinna matcher åt laget är naturligtvis inte toppen. Därför vore det nästan bättre om Åkerlund kunde få till det och ta över förstaspaden.
dr-nix:
Läste nånstans att Timrå visat intresse för Patric Carlsson, känns som en chansning om du frågar mig, han blandade och gav i LIF kan man säga.
Redigerad kommentar
dr-nix:
Hans skridskoåkning är riktigt bra men han har en tendens att förvinna i spelet många gånger. Svagheterna är väl att han väger för lätt i vissa situationer . Han kommer nog i så fall och lira i en 4:e kedja i Timrå tror jag. Johan Hägglund ryktas också till ES , han tror jag skulle lyckas bättre hos er men det finns ett problem med Hägga, han är från ÖVIK :)
Mackelito:
Faktum är att Granath var bedrövlig i Leksand och det tror jag att jag bedöma bättre än dig för du såg väl inte nån match med Leksand när han lirade där? Jag gläds att han lyckats tro inget annat men jag tyckte det var konstigt att timrå värvade honom. Gabbe har säkert snackat lite gott om honom skulle jag tro.