1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601346 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Åkerblom i 6e: Mattias Weinhandl!

Redigerad kommentar

ersson: jo det är också ett alternativ, Jiri Hudler med förflutet i Detroit vore inte heller en dålig värvning.

dr-nix: Mycket sant där!

• Målvakter
1 Magnus Åkerlund, 10/11

• Backar
3 Sebastian Erixon, 12/13
4 Elias Granath 11/12
6 Fredrik Sonntag, 10/11
18 Antti Halonen, 11/12
23 Tomas Skogs, 10/11
33 Mattias Karlsson, 10/11
36 Pär Styf, 10/11, C
Mikko jokela, 10/11(?)

• Forwards
7 Fredrik Hynning, 10/11
13 Daniel Corso, 10/11
16 Anton Axelsson, 10/11
19 Björn Svensson, 10/11-11/12
27 Timo Pärssinen, 10/11
44 Kim Hirschovits, 11/12
49 Gabriel Karlsson, 10/11, A
51 Anton Lander, 10/11(?), A
Martin Røymark, 11/12

------------------------------------------------------
Gör jag rätt då jag ser denna trupp som "klar" ?

Limpan och Pääjärvi är med i LG hockey games

ersson: Både Weinhandl och Tony Mårtensson skall vara klara för St.Petersburg allt enl. AB-Sporten

Den här blev released från sitt kontrakt med Lugano. SKulle va nice om Sonny inte förlänger. eliteprospects.com/player.php?player=8822 säkert svindyr dock.

Åkerblom i 6e: Det känns så ja. Spontant så känns vi i nuläget på tok för snälla framåt och aningen tröga bakåt, precis som den gångna säsongen.

Tänker inte göra samma misstag igen som jag gjort de två senaste säsongerna dvs säga "vi ser mycket starkare ut iår, bättre backar, stabil målvakt, vi kommer gå långt" innan de RIKTIGA matcherna har dragit igång. Just nu ser det inte alls så imponerande ut, optimismen brukar vara ganska hög den här tiden på året och det ska inte styra mig denna gång!

Tänk OM!

Pikkarainen
Nordgren
Lindbäck
Piros
Sonnenberg
Pääjärvi

*dräggel*

Blizzard: Jag instämmer. Förundras just nu mest över att inte "Granatherz" har presenterats...

Åkerblom i 6e: men så kommer det inte bli. Misstänker att Pikkarainen är andravalet om Nordgren-spåret inte löser sig.

Vad talar för och mot, när det gäller en ev comeback av Nordgren?

Berglund: haha jo, skulle sitta rätt fint. Han som andra center och ut me Corso på kanten!

Om man ska se objektivt på lagbygget inför nästa säsong så känns det allra bäst om Timrå fick behålla följande kedjor från förra året

Pääjärvi-Corso-Sonnenberg
Hynning-Karlsson-Svensson

Jag hoppas verkligen att dessa formationer kommer vara intakta när serien börjar.

Dock ska dessa kedjor vara 2:a och 3:e säsongen 10/11

Linkan har gått ut och sagt att man letar efter yttrar tll 1:a och 4:e kedjan, om det är ovanstående kedjor som Linkan hoppas på som 2:a och 3:e så förstår jag hans tankesätt.

Frågan är hur man ställer sig till Axelssons operation, kommer han räknas som 9:e forward i början av säsongen tro?

Om nu Axelsson skulle börja som 9:e så söker Timrå en ytter för 1:a linan tillsammans med Pärssinen, för han är bättre än att lira i en 4:e kedja och med Hirso så hoppas jag att han kommer upp i sin gamla standard, och tillsammans med dessa två finnar vill jag hellre se en tredje finne än Nordgren. Jag gillade finnfemman och hoppas på NY succé. Därför hoppas jag på Pikkarainen som våran ytter för första femman.

Vilka spelare vill jag då se i en fjärde kedja? Röymark verkar bli den ena vilket jag tror är en lämpad spelar för Timrås 4:e kedja inför kommande säsong. Brevid honom vill jag ha Danielsson från DIF. Som jag tror har chans att utmana Svensson om hans plats i en tredje kedja.

Att Timår kommer förlänga med Piros tror jag inte på inte heller att Timrå både kan få Pikkarainen och Nordgren.

Jokela som backpartner med Halonen tror jag starkt på, och det verkar inte vara en omöjlighet heller. Övriga backpar som jag vill se spela ihop är

Karlsson-Skogs (Får spela tillsammans ytterliggare en säsong)
Erixson-Granath (Får spela tillsammans ytterliggare en säsong)
Styf-Sontag. (Frågan om lagets kapten kan spela i ett 4:e backpar?)

Enligt min ranking så ser jag ingen annan möjlighet just nu, än att Styf får spela i fjärde backpar tillsammans med Sonntag, tror även Styf kan vara en bra backpartner för Sonntag för hans utveckling, då båda gillar att spela fysiskt.

Att locka över Danielsson som kompis från DIF tillsammans med Ridderwall tror jag är nyttigt för båda två för att inte komma in helt ensamma. Kan även säga att Ridderwall högst troligt kommer spela i Timrå om det inte blir NY Islanders. Källa: En gemensam vän till Riddarn

Jag vill se följande lag

Ridderwall
Åkerlund

Jokela-Halonen
Pikkarainen-Hirschovitz-Pärssinen

Karlsson-Skogs
Pääjärvi-Corso-Sonneberg

Erixson-Granath
Hynning-Karlsson-Svensson

Styf-Sonntag
Danielsson-Lander-Röymark

Axelsson, får stå utanför pga sin operation.

Med detta lag ställer vi upp med två identiska formationer två år i rad, samt att vi spetssar till med en ny första femma och en mycket stabil och tung fjärde femma.

Detta är ett lag som jag anser Timrå bör ha råd att ställa på benen säsongen 10/11.

Åkerblom i 6e: Marcel Hossa

Det skulle vara intressant att få inforamtion om hur många spelare somTimrå tänker kontraktera till kommande säsong.

Är det
2 målvakter
8 backar
4 centrat
8 forwards

eller är det

2 målvakter
9 backar
5 centrat
9 forwards

Detta skulle man vila veta för att kunna spekulera mer korrekt nu vågar man inte speklera i er än att det blir en extra forward minst, speciellt när Axelsson kommer opereras.

Manderville: han var faktiskt den jag själv tänkte på.

lungan: Tror att Pääjärvi testar lyckan i NHL. Därför kontrar jag med formationen Corso - Lander - Sonnenberg. Använder man Lander som fjärde center kommande säsong så blir jag uppriktigt förbannad. Killen är en jättetalang, han måste få förtroende och speltid för att utvecklas. Om man inte kan erbjuda honom det, så låt honom söka lyckan i en annan klubb, som kan ta tillvara på hans talang.

Pätr: Har svårt att se Lander som en härförare i någon av de första två formationerna från starten av serien. Defensivt ligger han långt fram, men inte offensivt.
Jag tror knappast att han kommer att få en sekunds mindre speltid än han förtjänar.

Vilket lag skulle han gå till för att få en mer framskjuten roll? SSK? AIK kanske?
Förstakedja i allsvenskan?

Lander har alla möjligheter att bli en riktigt tung pjäs i nästa säsongs Timrå. Tar han den kommer ingen att hålla honom tillbaka.

I Luleå är man inte mycket för att dra ut på presentationerna:

T T: Märkligt nog. Dom där kanonerna hade man gott och väl kunnat presentera vid sju separata presskonferenser. Blir till att sikta in sig på silvret för övriga elitserieklubbar.

Bragd-Birger: Japp, Luleå och Modo dominerar silly, nu återstår bara smulorna för oss övriga.

Annars vore det spännande med ett nyförvärv som tarvade en presskonferens igen. Vi har väl inte haft någon sedan Jonte skrev på.

Bragd-Birger: Ja, om nu både Petrasek OCH Thörnberg lämnar HV så är det väl fritt fall i den klubben. Men MoDo kommer ju ändå vara tippade att vinna guldet, precis som det ska vara.

Bragd-Birger: Spontant känner jag en ganska stor lättnad att det där inte var vår presskonferens.

Nu ska man väl i och för sig inte döma ut spelarna innan de har fått chansen att lira i ES. Men på förhand känns det inte som speciellt starka kort. I och för sig finns det ju flera etablerade ES-spelare som totalfloppat när dom bytt klubbar också. Men som sagt, jag är glad att det var Luleå som hade presskonferens om det där och inte vi.

Kerstin_k: Ja det är sant men var inte allt för lugn. Risken finns ju att vi presenterar

Alexander Larsson
Martin Röymark
Viktor Fasth
Patrik Carlsson

Känns ju inte så mycket stabilare med dom då men..

Mackelito: Lägg till Pelle Hallin så har vi vår presskonferens i hamn!

Om jag var Sundsvalls Tidning så skulle jag försöka ta ikapp lite på Dagbladets artiklar igenom att fråga ut Linkan ang.

Målvaktsfrågan, har man kommit någonstans? Är verkligen Viktor Fasth ett alternativ till förstaspaden?

Också skulle jag fråga hur det ligger till med spelare som Pärssinen, Piros, Sonnenberg, Björn Svensson osv? Har sagts ett tag att dessa skulle förlänga ju.

Och sedan till sist fråga om man satsar på 9 / 8 backar och 12/13/14 forwards i truppen.

Mackelito: Förvisso en verklighet som mycket väl kan stämma in på oss om ett tag.

Men just nu känner jag i alla fall lite glädje över att det var Luleå och inte vi.

Mackelito: - Timrå förhandlar med en toppmålvakt just nu, men om det inte blir någon övergång där kan Viktor bli aktuell för dem.

Säger alltså Fasths agent. Gissningsvis är det Ridderwall han menar. Eller?

T T: "Annars vore det spännande med ett nyförvärv som tarvade en presskonferens igen. Vi har väl inte haft någon sedan Jonte skrev på."

Kanske är därför vi inte kör med det längre ;-) Skrock full :)

Satt idag och räknade hur många spelare som varje lag har kontrakterade, gissa vilka som har mest? Ni förstör bara för alla om ni kollar i förväg! ;)

EDIT: Ni har en halvtimme på er, fram till 6! Vinnaren får ett hederspris i form av sitt namn på min presentation ;) Haha!

Redigerad kommentar

ersson: luleå

aha vilka har flest, jag gissade på vilka som värvat flest :P

Redigerad kommentar

ersson: Brynäs kanske, eller LHC men tippar bif

timrå tränar

Resultat!

Antal spelare:

AIK: 16st
Brynäs: 23st
Djurgården: 17st
Frölunda: 17st
Färjestad: 16st
HV71: 19st
Linköping: 21st
Luleå: 22st
MoDo: 20st
Skellefteå: 21st
Södertälje: 15st
Timrå: 13st

Grattis Blizzard, ditt namn dyker upp strax! ;) men du kollade väl aldrig på EP va? ;) hahahaha

Redigerad kommentar

Mackelito: Här står det väl lite om det du efterfrågar:

ersson: haha näe de blir alldeles för mycket räknande, men gick på känslan både Brynäs och LHC känns ganska stabila i denna silly och det kändes som brynäs hade många kontrakt färdiga (även två målisar). Dock trodde jag inte modo hade sådär många kvar och att luleå hade fler än LHC.

Vi verkar dock få en jävligt rolig silly när alla andra har full trupp ;-)

Blizzard: Hahaha, ja precis! ;) Nu är du med!

mikenomad:

"– Vi för en dialog med Sonnenberg. Han vill gärna spela i Timrå och vi är intresserade av att ha honom kvar."

Vart sitter felet Linkan?

Cartman: Felet är nog att snåljåparna i TIK generellt inte säger förbehållslöst ja till agenternas första bud utan gärna vill förhandla lite grann.

T T: man får inte glömma bort att Sonnenberg varit här på Artistkontrakt tidigare. Man har kanske inte råd att betala samma lön som han haft tidigare hur som helst.

Cartman: Förlänger dom inte me sonnie vet jag inte vad jag gör. Han kan ju vända en hel match helt själv. Med en tackling, mål, assist eller puschapå våra rödakrigare. Det måste ju vara värt pengarna? Och ärligt talat, nu när vi har en så pass bra målskytt som vill spela hos oss. Slå till då? För jag är inte säker på att dom "stora" poängmaskinera där ute är så intresserade av lilla Timrå när blandannat KHL finns... tyvärr

Jacksson 71: Alltså har du inte lärt dig någonting, kolla på Björklöven. Det går inte att punga ut pengar man inte har.

Självklart vill Timrå behålla karln, han är en suverän spelare. Med det sagt så har inte klubben råd att betala honom hur mycket som helst. Ja är du villig att slopa Nordgren/Pikkarainen värvningen och eventuellt ersätta honom med en habil division 1 spelare så sure. Rita på vilket kontrakt som helst.

Timrå IK har en begränsad budget tyvärr, tidigare har man haft spelare på artistkontrakt (Caslava, Sonnenberg är dom senaste exemplen). From. nästa säsong kommer det inte vara lika lönsamt längre. Men vi hoppas väl på det bästa.

dr-nix: Det jag menar med mitt inlägg (för att vara tydlig) är att om man inte förnyar kontraktet med Sonnenberg och förutsatt att han beslutat sig för att han ville spela vidare så handlar det naturligtvis om att Timrå inte haft råd med honom helt enkelt.

Pengarna ska alltså räcka till ett helt lag.

dr-nix:
Skulle tro att kassaflödet in i föreningen just för tillfället är ett sorgligt kapitel.

Per HApps: jo, misstänker att det är svårt att ragga sponsorer när det ser som det gör i dagsläget. Ledningen måste besluta vad man ska göra i arena-frågan. Jag tror det börjar bli dags nu.

dr-nix: Jag har också en känsla av att arena frågan håller på att lösas, dock känns det som att beslutet kommer att bli fel..

dr-nix:
du har en poäng i det du säger, det känns som att om man inte tar tag i detta inom en snar framtid så ligger vi riktigt risigt till.

Och till er som säger att vi måste fylla det vi har först. Jag menar på att kapaciteten på 6000 är en fantasisiffra.

För om man löser ståplats en kväll då det är lapp på luckan så skall man vara garanterad plats på läktaren även om man kommer 4 min innan matchstart.
Drar man även bort 200 som rymms i gästrutan minus 300 för att garantera alla ståplats så landar man på runt 5500 i kapacitet,  där snittet blev ca 5050.

Per HApps:
ett tillägg:
Modo har trots en skrynklig säsong trots allt ett högre snitt på 2300 i år än sista året i gamla Kempis.

« · 1260408 · »