1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601414 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Hahl Bundy: Hade vi siktat enbart brett hade vi varit Modo.

mikenomad: Brett o snett.

Hahl Bundy: bakåt också ;-)

Absolut!

Dock kan man vända på det och konstatera att nästa alla lag har värvat målvkater för kommande säsong och Timrå blir den enda klubb att söka, om man ser till Elitserien.

jag tycker inte det är så dumt att vänta

Att starta säsongen men

M. Åkerlund och J. Lindström anser inte jag vara en jätte katastrof iofs, så jag kanske inte är rätt man att uttala mig. :)

lungan: Utan en bra målvakt kommer man ingenstans, så enkelt är det.

Såg Pittsburgh- Montreal igår o nåt svettigare än det Halak åstadkom var det nog längesen jag såg. Jag missade Washington matcherna nämligen.

Där ser man vad en bra målvakt betyder.

1. ST skriver att Timrå värvat en OS stjärna. Är detta verkligen en stjärna i os eller har ST:s sportredaktion fått hybris och endast sett hockey på O´learys efter 10 starköl eller sitter dom totalt i knäna på Timrås ledning och är livrädd för att tappa bullen/mackan till kaffet nästa år.

2 När Lauritzén som spelat i Timrå, är från Njurunda och fått ett ekonomiskt fördelaktigt bud som Brynäs inte kan matcha säger att han inte vill till oss, då är något fundamentalt riktigt fel, eller något hänt när han spelat här tidigare som fortfarande sitter kvar som en stor tagg.

3. På målvaktsfronten känns det inte som att man längtar till seriestarten om Åkerlund blir vår 1:e keeper. Frågan är om inte blind Per känns lika trygg.

4 Kommer Hallin som grädde på moset att presenteras som en 1 - 2 line spelare till helgen känns Linkans semesterresa fullbordad, för vi kan väl inte ha ännu mer breddspelare. Eller ?......

5 När till och med Jimmy H. börjar andas viss frustration känns det som att vi är ute på djupt vatten, mycket djupt......

Enl. Mr Madhawk är Jocke på G till Växjö istället för Fasth.
Läs intervjun med Jocke.

Jag kan enbart instämma med dagens skribenter - nu räcker det med bredd! Som jag ser det (se bifogad länk) så saknar vi;

1. En Förstemålvakt
2. Tre av fyra ytterforwards till våra första två kedjor
3. En back som kan gå in på första eller andra backpar

Med detta sagt kan inte Hallin, om han blir aktuell, inte heller värvas med annat än att man tänker sig 9 ytterforwards. Något som tycks märkligt med tanke på att Linkan tidigare nämnt att klubben tänker sig totalt 13 forwards och 5 centrar redan är kontrakterade ...

Detta hänger inte ihop!

Nisse: En sak om Lauritzén bara. Utan att veta så kan jag tänka mig Lauritzén kanske inte har så mycket mot Timrå baserat på minnen från juniorspelandet för åtta år sedan, jag tror snarare att han har trivts väldigt bra hos Brynäs. Tänk på att killen harvade rätt många år i allsvenskan och sen blev väldigt illa hanterad av Linköping som värvade honom utan någon vettig plan. Brynäs gav honom chansen när klöbben till slut fotade honom 2008, han har tagit den, och har mer att förlora på att hoppa iväg till Timrå nu när han har en vettig roll i Brynäs. Han har alltså haft en (1) vettig, sammanhållen elitseriesäsong i livet så här långt. Jag fattar att man gärna kör vidare i samma klubb än chansar på att det blir bättre i Timrå. Etablerar han sig på riktigt kan vi ringa då igen...

Du kan jämföra med Hallin som förvisso är omgärdad med både ett och två frågetecken nuförtiden men som samtidigt valde oss före sitt SSK i flera år, samma år som då Lauritzen ska ha lidit hos oss menar jag.

Målvaktsfronten känns.... spännande? Vad finns i AHL? Om nu ett gäng av elitseriekidsen ska dit kanske vi kan få någon ärrad kanadensare att gå åt andra hållet? Hodson? DeRouville?

El Maco:
Det borde finnas massa svenska målvkater i AHL med, med tanke på att varannan elitseriemålvakt "tar chansen" varje år därborta.

TIKbiff: Då var alltså Röymark klar, det borde innebära att vi inte kommer att få se Hallin i TIK-dressen nästa säsong.

Nu har vi tio forwards, ytterligare tre ska in i laget för att uppställningen ska vara komplett. Vilka, kan man då undra... Jag hoppas på att man förlänger med Sonnenberg och Pääjärvi, samt värvar Pikkarinen. Som Jimmy skriver så räcker det med breddspelare nu, nu behövs spets. Som några andra varit inne på tidigare så skulle följande två kedjor vara önskvärda:

Pikkarinen - Hirschovits - Pärssinen

Sonnenberg - Corso - Pääjärvi

Möjligen skulle man kunna byta någon av det "okontrakterade" mot Jonas Andersson, men ingen fler "breddare" - tack.

Pätr:
Tror vi kan räkna bort Pääjärvi,han kommer att dra även om det vore bättre att spela en säsong till i ES

Pätr: Jonas Andersson verkar vara aktuell för NHL, han lär inte lira i Elitserien nästa säsong.

Jaha, en ny spelare kontrakterad idag. Spelaren ifråga har aldrig lämnat några intryck hos mig. Känns som en värvning som kan visa sig vara vad som helst. Förhoppningsvis kan han kanske komma mer till sin rätt med Perra som tränare än Dahlén. Det är väl ungefär vad man hoppas på.

Hallin känns överflödig nu. Om han värvas känns ju värvningen av Larsson otroligt omotiverad. Kanske en utlåning till Sundsvall för honom är aktuellt i så fall. Annars förstår jag inte vad vi ska med Hallin till. Täcka upp för skador och lira i 4:e - javisst, fair enough. Lira i en andraformation - nej tack!

Det börjar bli lite väl mycket bredd nu. Man saknar spetsen i laget och inga rykten om tilltänkta nyförvärv sipprar ut. Dessutom funderar man ju på vad som händer med Sonnenberg och MPS. Två väldigt stora frågor som, i alla fall jag, vill ha svar på relativt omgående. Vad är tanken om man tappar dom? Vad kommer man att ersätta med? Det är ju, trots allt, två av våra bästa forwards från i fjol. Att ersätta dom om dom inte stannar gör man inte i en handvändning. Lägg därtill att Corso eventuellt försvinner. Då tappar vi helt plötsligt en hel förstakedja. Hur fan ska man lyckas ersätta den?!

Målvaktsfrågan orkar jag knappt tänka på. Men jag känner en viss oro inför kommande säsong. Tycker också att det finns lite väl många frågetecken kring laget och en viss otydlighet i värvningsstrategin än så länge. Jag skulle må bra om det kom någon tyngre värvning alternativt en förlängning med Sonnenberg eller MPS. Nu går man i ovisshet och väntar väl mer eller mindre på att Hallin ska vara näste man in och sedan står vi där med honom i en tilltänkt producerande och ledande roll i laget. Då kan vi luta oss tillbaka och räkna antal varv i motståndarzonen istället för poäng...

Är i och för sig fortfarande väldigt nöjd med Hirso. Det känns bra.

Kerstin_k: OK, ingen Andersson, ingen MPS och ingen Sonnenberg. Här är min nödlösning:

Pikkarinen - Hirschovits - Pärssinen

Donati - Donati - Corso

Tvillingarna Donati känns som ett rejält långskott, och jag har aldrig sett dem spela. Men ta i beaktande att de gjorde betydligt fler poäng i ECHL än tvillingarna Abbott gjorde i CHL, och även om jag inte är någon expert på Nordamerikanska farmarligor så törs jag ändå hävda att ECHL är en bättre liga än CHL. Därför har jag en vild fantasi om att det skulle kunna bli succé.

Och innan någon påpekar att det blir tre kanadensare: Donatis har italienska pass.

Nu är Fasth helt klar för AIK!

NU finns bara Lindbäck Ridderwall och Backlund kvar.

lungan: Jag har hört att det finns ett land som heter Finland där det finns duktiga hockeymålvakter

lungan: Fasth kändes ändå som en backup och en sådan har vi väl redan. Frågan är var man hittar förstemålvakten dårå.

Andersson: Tarkki är redan tagen vem finns det mera

Se länk nedan och ta en värt namnet

lungan:

Här kommer länken blev fel i förra

www.eliteprospects.com/free_agent_pool.php?status=goalie&nation=&LeagueID=SM-Liiga

Finns inga målvakter vad jag kan se!

Pätr: Rädd för att din nödlösning innehåller i alla fall ett namn som är lite för stort för Timrå, ekonomiskt sett - Pikkarainen.

Jag har så svårt att se att han ska välja Timrå framför exempelvis KHL. Där det finns mer pengar och större utmaning. Jag är ytterst tveksam till den värvningen. Jag hoppas givetvis, men det känns långsökt.

Kerstin_k: Okej, Blake Sloan då...

Nej, ärligt talat tycker jag att det är skitsvårt att spekulera. Jag känner inte att jag har någon riktigt aning om vad som är realistiskt. Man får dock minnas att man så sen som för någon månad sedan pratade om att höja spelarbudgeten till kommande säsong, och med tanke på vad man värvat hittills så borde det finnas lite kapital sparat.

El Maco: Som jag skrev tidigare i ett mail så är jag ingen som hopat högt av de namn som det skrivits om tidigare bland annat: Viktor Fasth, Markus Svensson, Christopher Nihlstorp och Joacim Eriksson.

För mig är alla dessa backup och de givna spåret Ridderwall är kvar än så länge, klart att Målvaktsfrågan tar tid, speciellt när Timrå kallt men nervöst även vill vänta in Lindbäck.

I Nuläget är ryktesvägen på målvaktsfrågan bunden till tre namn. Lindbäck, Ridderwall och Backlund.

Dock står vi inte och faller med dessa tre namn visst finns det fler, vi kan ju alltid köpa loss Malek från MODO :)

I min teori är de tre namn som står kvar och som fortfarnade inte är kontrakterande de tre namn Timrå haft högst upp på sin lista, så det är givet att inget av de andra namnen har kontrakterats.

Jag hoppas personligen på att Lindbäck tar sitt sundaförnut till fånga och stannat en säsong till. Nu är ju Timrå hans enda alternativ, när Brynäs redan kontrakterat två målvakter, Markström har ju inte ens någon plats kvar i Brynäs om inte han går till NHL, Timrå kanske norpar honom istället.

Nä det finns många målvakter kvar, och det som hänt är att alla unga svenska målvaktstalanger som en klubb ev skulle kunna bygga en trygg målvaktskultur är tagna, det är väll det enda som svider, men vi har ju ÅKE, vi får i värsta falla starta med honom.

Blir nog ingen Lindbäck. "Det lutar inte åt det,nej" säger han själv i dagens St om fortsatt spel i Timrå.

Om man går in på Timrås hemsida och truppen så ska man ha lagt in den nya truppen för kommande säsong den 1 maj, men så är inte fallet!

Varför går man ut men något man inte kan hålla, detta håller lika hög nivå som Linkans semester.

Illa är vad det är!

lungan: Ja, nu är det bara tre målvakter kvar att välja mellan. Det är helt sant för det står härinne på HS och här finns de med den totala kollen. Sportchefer i ES, ställ era jobb till förfogande. Ni gör ingen nytta iaf så länge expertisen och killarna med koll sitter härinne och sprider sin visdom helt gratis.

lungan: Upprörande, i sanning upprörande!

mikenomad: mycket fakta finns på internet och granskar man marknaden av målvaker som är Free agents finns det inte många som sticker i ögonen på ett positivt sätt gå in på eliteprospects och granska free agent marknaden på målvakter från samtliga ligor finns det inte mycket att hoppas på än just

Lindbäck, Backlund eller Ridderwall

lungan: Som jag skrev, så är det.

Av Lindbäck, Backlund och Ridderwall är det väl bara Ridderwall som kan komma att spela för TIK om man ska tro media. Tarvainen sa att de räknat bort Lindbäck och Lindbäck själv säger att det inte lutar åt TIK. Tarvainen har också meddelat att man inte kommer ha tid att invänta ett beslut från Backlund. Då återstår Ridderwall och där verkar alternativen många och nu väntar vi bara på att någon bestämmer åt honom eftersom han inte verkar vara kapabel till det själv.

Frella: Bosse Ahl kanske?

El Maco:

Kimmo Kapanen to the rescue!

Simmalugnt: Men han kan ju inte spela! Han är ju reumatiker!

Kostiainen: När Freddan från sparken av Modo och jagas ur Ö-vik framemot jul kanske vi kan få honom att göra come back?

El Maco: Drömmen min kommer gå i uppfyllelse isåfall!

Nisse:
Angående Lauritzen. Timrå är väl inte den klubb som direkt gjort sig känd för att ta väl hand om sina egna. Ni som var med på 80-talet kanske kan berätta lite mer utförligt hur man behandlade Tommy Sjödin t.ex. Synar man relationerna till Fredrik Modin och Christian Söderström finns det nog även där en del övrigt att önska. Hoppas man lärt sig något så en spelare som Lander, någon gång i framtiden, väljer att komma tillbaka till Timrå istället för att avsluta karriären i någon annan klubb. Sen, naturligtvis måste man ju ha något att komma tillbaka till. Att ständigt byta ut mer eller mindre hela truppen på ett fåtal säsonger ger inte mycket för potentiella hemvändare att vända tillbaka till. T.ex. tror jag aldrig vi någonsin kommer få se Niklas Nordgren i Timrå. Varför skulle han?

Enl. Eliteprospects är nu Fasth klar för AIK.

Enl. Dagbladet idag har Timrå fler alternativ om Ridderwall tackar nej.
Vad är det för alternativ?
Man blir ju inte mindre orolig. Piller? Någon?

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Du får se det såhär, det finns absolut ingenting du kan göra åt värvningarna utan att sitta här och slå huvudet i tangetbordet tills dom presenteras ;) Så ta en go whiskey och luta dig tillbaka och köra lite Happy Thoughts

Hahl Bundy: Bara att kika vilka målvakter Gunnar Svensson har i sitt stall sen spekulera utifrån dom!

jonmannen:
Då blir det lätt ;-)

Peter Hirsch
Sebastian Idoff
Trevor Koenig
Petter Sandström
Jocke Lundström

Ingen av dom har kontrakt nästs säsong, ännu ;-)

TIKbiff:

HAHA Peter Hirsh. sämsta som jag skådat i Leksand

jens_88: Det var fanimej det mest sansade och konstruktiva förslaget jag läst på år och da´r härinne!

Tack! :-)

P J: Ska vi ändå rannsaka klubben för hur "egna" produkter behandlats så måste även vi supportrar synas i sömmarna. För inte är det mkt bättre från våra led. Det är sas svårt att bli profet i sin hemstad...Tycker vi härinne har en tendens att ständigt tycka gräset ser grönare ut på andra sidan, det skall värvas stjärnor och de skall ha gjort sig ett namn på andra håll. Gärna utomlands.

Vad gäller Lauritzen var det nog ingen här som grinade när han först gick från junior hos oss till senior i IFSH och därefter Bofors. Minns att jag under Boforstiden skrev nån rad härinne om att han kanske vore ngt för TIK men möttes av tystnad eller en lätt överseende kommentar om att det knappast är nån för oss. Efter att därefter ha sugits upp av LHC och sedemera Brynäs och inte gjort bort sig så tycker folk härinne att han självklart borde vilja flytta hit igen när han får chansen. Nu duger han liksom....

Men varför skulle han...?

jens_88: Mycket bra förslag. Har nu: tyui mer o mer tatuerat i pannan.
fghjk
cvbn

mikenomad: precis .. varför skulle han . precis som de kommer bli med moe . snälla moe kom hem .. skit i att vi dissade dej ..

mikenomad:
Ja, jag säger verkligen inte att supportrar alltid agerat felfritt. Dock tror jag spelare har mer överseende med adrenalinstinna och enögda supportrars ogenomtänkta kommentarer än de som är anställda för att sköta kontakterna med spelare. Där ska man kunna ställa krav på professionalism.

Jag kan inte svara för hur god kontakt Timrå haft med Sebastian Lauritzen genom åren, men i tanke på att han varit i två elitserieklubbar varav ingen är Timrå och han har spelat större delen av sitt liv i Sundsvallsregionen så kan man ju med rätta utfärda vissa frågetecken. Det skulle vara intressant att veta hur kontakterna varit med Mathias Månsson och Tony Westerlund också. Den sistnämnda blev aldrig någon elitseriespelare, men att hålla kontakten är viktigt för en klubb som Timrå som har så litet upptagningsområde.

Moe som också nämndes är ju intressant. Hur är relationen till honom? Låt säga att han utvecklas under ett par säsonger och blir hetare på elitseriemarknaden igen. Är Timrå då det självklara valet? Ja Timrå, det beror ju på hur kontakterna skötts...

Daniel Larsson finns ju också kvar, såvida inte djyrgården skriver kontrakt med honom.

Mackelito: Du tror inte att det är som Jimmy spekulerade, att han väntar ut Chris Osgood, som väl lägger rören på hyllan snart.
Då är han kanske 2:a efter Howard - varför skulle han ge upp och flytta tillbaks till Sverige?

P J: Självklart är klubbens agerande gentemot sina spelare viktigast och därefter supportrarnas gunst. Vad jag mest menar är att det kastas rätt mkt sten i glashus härinne....

« · 1261739 · »