1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607345 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
dr-nix: Just arenafrågan är väl rätt körd just nu? Alternativ alltså. Hur ska man ens kunna börja rita på en ny arena när skulderna till kommunen bara växer?

Med dom ekonomiska förutsättningarna som finns idag så kommer det ta evigheter att skapa ett tillfälle att bygga en ny arena och utan en ny arena så kommer det ta evigheter att tjäna pengar?

Bragd-Birger: Jag kan bara hålla med. Vi har byggt ett lag för att hålla oss kvar, både rent sportsligt men även ekonomiskt. Det som talar för Timrå IK i år är att vi får en konkurrenssituation i laget som inte funnits tidigare. Det som talar emot är att dom som konkurrerar förmodligen kommer att göra det på en för låg nivå.

Med förra säsongen i färskt minne så gör man nog rätt i att ta vara på sommaren som kommer.

T T: Tycker att det är skönt att man pratar om olika spelsystem som att det vore naturlagar. 'Eftersom ytterforwardarna numer är högre upp'...hmm. Hur fan hamnade dom där egentligen? Tidens gång och sakernas tillstånd?
För det är väl inte så att det oerhört sorgliga dumpa-och-jaga-spel vi såg förra säsongen - och som vi nu lär frossa än mer i - beror på total avsaknad av alternativ? Att det inte fanns några nycklar till någon organiserad konstruktivitet?

Det är just såna här uttalanden - när dom följer en obegriplig centervärvning som gårdagens - som ökar min djupa oro för Timrå som förening. Så oerhört...uppgivet. Har vi inte pengar att slänga på underpresterande stjärnor-på-pappret kör vi istället strikt defensivt. Hängslen, livrem och försöka hålla oss kvar. Tro på eget spel och förmåga? Nja, inte riktigt. Nya vägar? Knappast. Tillbaks med alla som en gång lämnat klubben och misslyckats. Såväl spelare som ledare.

Jag hoppas som fan att min pessimism ter sig patetisk när serien dragit igång och börjat sätta sig. Att det visar sig att jag inte hade någon som helst jävla aning om vad jag yrade om.
Problemet nu är dock att jag inte har förtroende för någon av lagbyggarnas förmågor. Linkan behöver knappast kommenteras. Nubben har inte gjort annat än misslyckats de senaste åren. Rolandz lyckades inte med någon form av bärande spelidé samt uppvisade en frapperande fetish för att ge dom absolut sämsta spelarna mest speltid.

Jag vet inte hur det är med er andra fellow tikare, men jag tänker njuta som fan av sommaren. När hösten kommer är jag rädd för att jag kommer att ångra mig om jag inte sög ut det göttiga när jag hade chansen.
Men, men. Livet ska å andra sidan inte vara någon fettisdagsbulle. Inte när man är timråit.

dr-nix: Jag är med på denna plan, jag gillar den på något sett, en sak är säker och det är att vi kommer iaf ha ett lag som arbetar och förhoppningsvis för varandra, sen om det leder till slutspel eller kval det får vi se, men jag tror att jag kommer att gilla hur detta lag spelar och uppträder, vi försöker att bygga ett äkta timrå lag precis som förut. Det jag varit mest irriterad på de senaste säsongerna är denna jävla glidar mentalitet, det är borta nu, helvete helelr att Hagos kommer glida runt i 40-45matcher, han kommer finnas där han kommer kämpa.

jag gillar detta, men säger inte att det kommer bli varken framgångsrikt eller flopp, men gillar tanken!

Timrå IK ALLTID RÖTT ALLTID RÄTT!!

Blizzard: klart det finns en plan. Problemet är att flera här inne inte har vaknat upp till verkligheten ännu. TIK har gått back ett par säsonger i rad nu (vet inte hur den här gångna säsongen gått men den lär knappast ha varit lysande ekonomiskt). Därför måste man skära ner på utgifterna. En stor utgift är spelarlönerna. När man blir tvungen att skära på den fronten måste man tänka om när det gäller lagbygget. Det går inte att bygga ett likadant lag som man försökt göra dom senaste säsongerna för att pengarna inte räcker till för att värva på det sättet.

ersson: och de gick ju bra thihi :D

Nä men allvarligt tycker det kändes bra att dom berätta sin plan varför dom värvat dessa centrar, sen om det kommer att funka elelr ej är en oskriven historia. Men dom har en plan iaf, dom värvade inte dessa enbart pga av nedskärning och för värvandets skull iaf =)

Modano: "Små lätta dvärgar fortfarande", när hade vi senast en lätt backuppsättning? Förra säsongen hade vi väl den tyngsta i ES om jag inte minns fel?

T T: Pajas linkans värvningar är det som gjort klubben bankrutt och likt förbannat får dåren vara kvar. 3år Hagos 2år Alexandra larsson backsidan består av små lätta dvärgar fortfarande. Det är bara i den här jävla inavel styrelsen som det kan fortgå att ingen jävel får sparken. Men vill man fortsätta tappa sponsorer publik så GRATTIS till Allsvenskan och konkurs.

Vad jag sågade Kent-stefanz, men jag fick de svar jag ville ha genom deras uttalande. Men om vi pratar om dagens politiker tycker jag ingen av dem har någon pondus eller karisma, tror folk lyssnar på folk med detta inslag i sig, samma tror jag är med hockeyspelare, har nubben/clabbe/perra de i båset ? vad tycker ni ?

T T: dr-nix pricka det klockrent igår mao:

"Johnny Bravo: det beror på hur man vill lira hockey. Vissa vill att centern ska vara mer defensiv och låta ytterforwardserna vara mer offensiv."

"Det finns inte längre lika mycket utrymme för de kreativa centrarna. Eftersom ytterforwardarna numera är högre upp i banan är det viktigt att centern är mer av en balansspelare som ser till det defensiva också"

Olle:Jo men i helhetsperspektivet hade TIK räknat med att ha åtgärdat Arenafrågan. Nu har absolut inget hänt på den frågan. Något måste hända där också. Möjligheterna att dra in pengar är på tok för små i ladan tyvärr.

Friman SR: Jo, hehe, man kan nuförtin undra om det är samme skribent bakom RR2 o Birger Johansson.
Hemma blev i alla fall grabbarna supernöjda med Hagos. Han är en av favoriterna i nåt TV-spel dom kör ibland, NHL 06 kanske?

Mappe: Jag förstår vad du säger men samtidigt tror jag att majoriteten av de negativa åsikterna riktar sig mot ett helhetsperspektiv. Kortfattat:

1, Vi var en uppstickare
2, Vi blev snudd på ett etablerat slutspelslag (definitivt ett etablerat elitlag)
3, vi tog ett steg tillbaka och klubben deklarerade att vi skulle slåss för en topp-4 plats.
4, Vi undvek kvalserien på det berömda håret.
5, (nutid) vi bygger en trupp som med realistiska ambitioner max kan ta sig till en kvart.

Personligen har jag inga problem med att klubben siktar på en kvartsfinal, alternativt hålla sig kvar och undvika kval. Jag har däremot all förståelse för alla som är besvikna över vilken utveckling det hela har tagit.

Att vi minskar spelarbudgeten med 20% är inte främst en konsekvens av att ledningen missbrukat våra monetära medel utan snarare en konsekvens av att man kapitalt misslyckats med att uppnå det sportsliga mål man fastställt.

Skarin: Så är det, välkommen Yared Hagos...

RocknRolf2: 150 papp i månaden, vad baserar du det på? Vad vet du, jag eller någon annan om det som är verkligheten? Kebab?...dom rosa sidorna eller????

Den lättaste vägen är att dissa för en åsiktshuligan, jag tror dock alltid på ÄLSKADE TIMRÅ IK så jag väljer att assa tills korna går hem...

FORZA TIK..............alltid, alltid.................

SuperMupster: Jag skiter fullständigt i hur hårt en norrman rent fysiskt tränar för att åka skidor. När man åker skidor så utsätts man inte för fysisk våld och således är det inte en heller en riktig sport.

Sullivan tränar garanterat mycket för VM i Snooker också men inte fan är det någon som slår honom över munnen med en biljardkö? Nu tycker jag att vi återgår till ämnet Ishockey och lämnar de övriga "sporterna" till dom som inte uppnått fullskalig hårväxt på de mer privata kroppsdelarna.

Olle: Troligtvis har du rätt, i allafall under ett tioårsperspektiv. Faktum kvarstår, elitserien tappar mark, inget snack om det (om vi ser till klubbarnas ekonomiska tillstånd.) Det jag reagerade mot i första hand och det som fick mig att gå i gång var den totala negativismen runt Timrå. För helvete!.. Klubben aviserade en minskning av spelarbudgeten med 20%.

This is what you get!

Gemene man (läs HSare) tror att vi är gjorda av dineros. Otur compadres... vi blöder som satan. Jag skulle vilja säga att det har gjorts det bästa av situationen. Bära eller brista?

Timrå IK är dom bästa..?

Olle: haha, såg du på längd-vm ? ;) jag vet hur många galna norskar som tältade på plats i kollen.... så jag tror att skidkulteren i norge är en aning större ;)
du har inte en aning om hur mycket och hårt en skidåkare tränar va? ;)
så dedär med att man måste få en crosschecking i ansikte för att bli man håller jag inte med om :)

SuperMupster: Nåväl, det kan du inte övertyga någon om, som haft skridskor på sig sedan han var 3 år gammal :)

Däremot, om det är som du säger så ska vi väl snarare vara tacksamma över att hockey inte är i Norge, vad det är i Sverige. Nortugg och allt vad dom heter får väl fjanta runt i skogen bäst fan dom vill, man blir ändå inte man innan man fått en crosschecking rakt i ansiktet ändå.

Olle: hockey i sverige är kultur, precis som skidor är i norge, med den skillnaden att skidkulturen i norge är mycket starkare än vad hockeykulturen i sverige är...

Mappe: Om jag minns rätt så tillhör väl DEL ett av de stora ekonomiska penningslukarhålen i Europa, där klubbarna tillåts gå med hundratals miljoner i skulder och bara så sent som för något år sedan var det väl minst en klubb i den tyska ligan som gick i konkurs.

Mappe: Nu tycker jag att du gör en kapitalistisk höna av en fjäder här. Nu höftar jag bara men nog finns det ett par andra sporter i Norge som spelar in och stjäl mark framför ishockeyn? Var kommer dom här norska miljonerna ifrån, som du pratar om?

I Norge har vi:
1, Fotboll
2, skidor
3, skidor
4, skidor
5, skidor
6, ishockey.

I Sverige har vi:
1, Fotboll.
2, Ishockey.

Dessutom finns det en hockeykultur i Sverige som gör att vi har kunnat konkurrera med stormakter i decennier. USSR, USA och Kananda har alltid haft mycket mer pengar än oss, varför står vi oss så pass bra internationellt?

Hockey i Norge är en fluga. I Sverige växer man upp med hockey.

Olle: För tio år sedan var det inget som pekade på att den ryske nobodyn Vladimir Antonov skulle äga en svensk bilfabrik. Nu är det snart en realitet. Finns kapital= finns potensial. Svenska hockeyklubbar kan nästan inte gå med vinst idag, det är ett mycket stort problem. Något måste göras, frågan är vad? Risken är mycket stor (läs oundviklig) att elitserien tappar mark och blir en farmarliga till någon annan mer lönsam och flashig liga i europa, typ Tyskland eller Schweiz. Kul scenario eller...

Skarin: Djävligt bra inlägg. Djävligt bra! I all sin grumlighet träffar det på nåt vis ändå huvvet på spiken. Jag kan inte precisera det men det finns nåt här. Nåt i lagbygget som skänker mig en märklig känsla av sinnesro. Det KAN bli hyfsat det här, vi KAN undvika KS även nästa säsong....

Jag går emot i stort sett alla! Jag väljer att gilla att TIK erbjuder Yared Hagos ett treårskontrakt. Jag tycker det är bra och ett ganska så klokt val i detta nu.

Eller nu och nu. En spelskicklig center borde väl varit prio nr 1 i nuläget. Samtidigt ska vi väl inte hylla Anton Lander för att vara en grymt spelskicklig sådan heller med bra fart på rören. Men precis som ni andra håller jag med om att centeruppsättningen ser märkbart svag ut. Det tycker nog hela hockeysverige. Nästan overkligt svag faktiskt. Kim måste växa in i det här och bli en jätte. Men truppen är inte färdig än, även om nästa säsong kommer handla om att överleva och att överraska i det nya Timrå IK som ska byggas upp.

Jag hade varit grymt nöjd om Hagos blivit Gabbes ersättare på ett mer tydligt sätt. Och ett kontrakt på tre år är jag inte så negativ kring. Han är en riktigt bra defensiv center och är inne på enormt lite baklängesmål, har en stor passion och kan spela fysiskt och är en jobbig jävel att möta. Han klär i rött och vitt.

Men som det ser ut och känns just i detta nu kommer vi få kriga nere i botten (redan på förhand). Men det var väl ingen i hela världen som hade förväntat sig något annat heller när allt blivit som det blivit i lilla, lilla, lilla, lilla, lilla TIK.

Välkommen tillbaka, Yared Hagos!

Mappe: Om Norska högstaligan är bättre än svenska allsvenskan, det låter jag vara osagt. Däremot får man väl se till hur stor sporten är också, för att kunna bedöma någon sorts potential. Fotboll är hela världens sport, det är väl bara i Kanada och Finland det inte är större än hockey. I Norge finns det väl en rad andra vintersporter som rankas högre än ishockey?

Olle: Din gamle räv;) argumentet kom i meningen efter. Det stavas PENGAR. Det är allt som räknas idag. Danmark exempelvis, har en lagstiftning som innebär att "utlänningar" i sportvärlden betalar 15% i skatt under max tre år (El Maco, hjälp mig!) Detta har fått till följd att SAS-ligaen har passerat och sprungit ifrån Allsvenskan i fråga om kvalitet på bara en tioårsperiod. Vad är det som säger att inte detta ska ske även inom hockeyn? Visst man kan tala om tradition och kulturarv, men säg det till dagens tonåringar som växer upp med dolllartecken i blickfånget.

zita: Du verkar kunna hitta något positivt i allt. Är du säker på att du är timråit? ;)

Snoop: Väl talat. Tanken med lagbygget är tydlig och som du säger så är det inget allstar-lag som ska uppträda. Om vi misslyckas kapitalt i år så är jag dock villig att lägga all skuld på perra. På samma sätt ska han ha all cred om vi går till slutspel i år. Det finns många halvyxade trästubbar i laget. Materialet finns för att snida greklandsinspirerade fallos som går hela vägen till slutspel men om man inte hittar potentialen så kan det lika gärna bli brasved.

Härligt med återvändare när så många i laget försvinner

dr-nix: Skulle kanske kunna fungera...

murran ska i vart fall inte spela i en kedja med mycket "lir" i enkel snabb hockey rakt på mål i de flesta lägen...

Dom flesta SAIK fansen tycker att det är tråkigt att tappa Hagos, jag har en positiv känsla med Hagos återkomst, vi ska inte finta bort motståndarna kommande säsong, vi måste JOBBA ner dom.

om vi ska köra de här racet så kanske sista back in blir Atvars Tribuncovs. har är ju enligt rykten inte bra på någonting men är allround. skulle passa bra in

Rok Ticar gör inte bort sig i det slovenska lag som möter Slovakien nu, kanske borde man kontakta honom som en 14e forward ? Sportcheferna verkar gilla att värva tillbaka fd TIK spelare

dr-nix: ja som sagt , dom sista 6 matcherna var han riktigt bra . hoppas han är ännu bättre än i dom sex i 55 matcher . för de är ett stort lass han ska dra

söder över: Ang. Murley och det här med inställning. Det var med det i tanke jag funderade om han inte borde lira i en lina med Hagos och Friberg.

Murley-Hagos-Friberg är tre spelare som jobbar hårt och som säkert kan egga varandra.

dr-nix: jag skulle bli jätte glad av att se ett lag som verkligen såg ut att bry sig om varandra på isen i vinter. kämpa slita kriga! lite tjurigt när man råkar ut för mål i baken och lite sonnenbergsk damp glädje när målen trillar in framåt! känslor å kamp!

jag blev fan ordentligt skitnödig över fjolårets fiaskogäng. således tycker jag det ska bli skoj med lägre medelålder å hungriga killar.

får se vad som kommer mer nu innan truppen spikas...

gäller juh att hitta lite balans i det här gänget...

hirso tänker jag utgå från att han fortsätter floppa. jag var så förbannad över att han upptog en stor del ur lönekakan i fjol å bara lojjade omkring...

han får däremot jätte gärna visa upp det spel han hittade det 5 sista omgångarna då ska jag förlåta honom! =)

murley är ett problem dock han är sjukt beroende av sina kedjepolare. det behövs killar med landers inställning för att han ska köra på topp!

han kan juh spela hockey. ingen jätte stjärna ganska dålig kreativitet meen han har den där otäcka förmågan att alltid vara på rätt ställe när det händer saker...

det gör honom giftig!

HOPPAS HOPPAS!!!!

Blizzard: Jag har extremt svårt att se att den norska ligan matchar bud från HV71/FBK/LHC inom en tioårsperiod. Här är det snudd på nationalsport, Norge är fortfarande en blåbärsnation när det gäller hockey även om dom går framåt.

Nä norrmän kommer fortsätta gå via ES för spel i Europa och Sverige kommer även i fortsättningen stå för en direktexport till världens bästa liga.

På rak arm, utan att veta själv: Hur många norrmän har gått direkt till NHL utan att gå via elitserien först?

Det ska mycket till innan dom kan börja locka till sig etablerade europeiska spelare på allvar.

diffe:

Senast den käre Hagos var här var han riktigt bra. tycker jag i alla fall.
Jag tycker det ser rätt så spännande ut inför nästa säsong...2 kanonvärvningar till så...

Timrå IK är dom bästa.

Redigerad kommentar

Olle: bättre skatteregler för klubbarna gör att dom inte behöva betala lika mycket som en svensk klubb för att kunna erbjuda samma lön. Med det sagt vet jag inte om jag håller med honom i det här fallet.

Mappe: Ge ett endaste argument till att den norska ligan kommer att vara bättre än Elitserien om 10 år.

Välkommen Hagos ....... Kanske inte det timrå behöver framåt, men han gör det han ska varje dag.

Men helvete vad negativt det var härinne då! För det första, Växjö kommer inte att pissa på någon i höst (möjligen gnaget som skall ge sig på det berömda andraåret.)

Alla lag försvagas, mer och mer för varje säsong. Spelare flyr till AHL, KHL, Schweiz och diverse andra ligor. Detta kan vi tacka svensk skattelagstiftning för.

Elitserien ligger några år efter allsvenskan i fotboll i det avseendet. 1994 stod jag på Ullevi och såg IFK/Blåvitt/Änglarna spöa Man U, Barca och Galatasatay i CL. Samma år slog Trelleborg ut Blackburn ur UEFA-cupen. Allvenskan höll relativt god europeisk standard (Ungefär som Belgien och Holland idag) Det var då det. Idag är det en milsvid skillnad. Enda chansen för Blåvitt att möta exempelvis AC Milan idag är att vädja till itlalienarna att förlägga sin semester till västkusten och att de möjligen kan tänka sig att spela en liten match emellan nattklubbsbesöken på Avenyen och skaldjurskryssningarna till Marsstrand.

Sorry Lads, men Elitserien med sina klubbar är på väg i samma riktning. Jag skulle inte bli förvånad om exempelvis den norska hockeyelitserien håller bättre klass än den svenska om cirka 10 år. Pengar is the shit, svenska lag dräneras på dessa mer och mer för varje säsong. Nattsvart? Javisst, men likaväl en realitet.

Redigerad kommentar

RocknRolf2:
Jag är rädd att till och med Växjö kommer att pissa på oss i höst, dom lär slänga in en kanonmålvakt i sin trupp, offensivt är dom redan nu starkare än TIK, en nybyggd arena med plats för 5000 personer, 27 loger som dom lär sälja ut som smör i solsken...

Tut tut..... nu kommer växjö och blåser förbi, sportsligt och ekonomiskt..

dr-nix: Sista 10-15 matcherna var han bra, men eftersom han är allmänt vek och har en glidarspelstil måste han ligga topp 10 i poängligan nästa säsong för att ge bra valuta.

yngwie: Det är ju slutspel i NHL det är därför inte ni har några spelare, När finalen i NHL är spelad så ska du se att det ramlar in en 5-10 namn, Den där foppa, han kan han!!

Johnny Bravo: Ja nog fan syns det att det är idiot till sportchef vi har måste vara helt hjärndöd. Helt obegripliga värvningar två sega tröga centrar som inte kan producera ett skit. Fattar inte dåren att det behövs spelare som kan göra poäng powerforwards som går rakt på mål. Backarn ja vad säger man ser ut som sju dvärgar och en bambi på hal is linkan måste vara jävligt KÅT på små lätta spelare.

Ger er nu, ni har ju spelare till skillnad från Modo.

RocknRolf2: Vi får väl se hur Hirschovits ser ut nästa säsong men du kan väl inte påstå annat än att han blev bättre ju längre säsongen led. Jag tror han kan bli riktigt bra nästa säsong om han förblir skadefri och tränar på bra nu i sommar.

Johnny Bravo: det beror på hur man vill lira hockey. Vissa vill att centern ska vara mer defensiv och låta ytterforwardserna vara mer offensiv.

Men det är klart att du har en poäng, jag jublar inte heller över Hagos som värvning varken vad gäller lön eller kontraktslängd känns optimalt. Men det finns säkert en tanke med lagbygget.Sedan är det inte klart ännu heller. En till back ska väl in samt en till forward väl?

Men okej vilka ska producera.

Pärssinen-Hirschovits-Pikkarainen är en lina som jag tror kan producera poäng om dom får förbli skadefri och hela den biten.

Dom är spelarna med störst förväntningar på sig helt klart. Sedan finns det en massa spelare som jag tror kan ta ytterligare steg och producera poäng.

- Friberg hoppas nog alla på (vi får väl se hur han hanterar steget till Elitserien). -

- Murley tror jag kan producera i rätt omgivning.

- Önerud sägs vara underskattad och är en sån där spelare man säkert hoppas ska få ett genombrott i en ny miljö.

- Röymark tyckte jag växte under säsongens gång och jag tror det finns mer att ta av där (hoppas jag iaf). Han borde väl kunna bli en 30p spelare iaf (i rätt miljö)

Men i slutändan så tror jag inte att det kommer hänga på en eller ett par poängkraftiga spelare den kommande säsongen utan på hela laget. TIK 11/12 är ett lagbygge som påminner lite om när Nubben var sportchef och man var ett av dom hårdast jobbande lagen i serien. Arbetsmoralen kommer bli viktig kommande säsong.

« · 1378737 · »