1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607577 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Johnny Bravo: När Hynning spelade i Luleå var han riktigt bra. Det är väl den spelaren Skellefteå hoppas på. Tyvärr för eran del så var han ju otroligt skadebenägen under säsongerna hos er, det är väl en del om än inte kanske hela sanningen varför han inte lyckats i de röd/vita tröjorna.

GurraG: Fast i artikeln står det att de inte kommer att gå till en liga utanför Ryssland, och att AK Bars förväntar sig en hel del betalt för dem.
Så dessa spelar kan vi nog glömma.

Redigerad kommentar

hubbenorlen: Inte säkert! Pesonen ryktas bli Free Agency nu så det är bara att hugga direkt!

dr-nix: Negativa o negativa. Ja vissa kanske.
Hynning hade sin peak för tre år sen hos oss, sen dess har det varit knasterband i ljumskarna.

Vi har inte råd med fler skadebenägna spelare när Timo är kvar tex.
Sen har det varit för mycket duttande för att jag ska känna meig nöjd.
Liite mer resoluta o distinkta ageranden hade varit önskvärt även om han har sina bra sidor oxå emellanåt.

GurraG: Både Pesonoen och Lindgren är ju spelare som lär få kontrakt i KHL.

Kerstin_k: Ja, men såna där kommentarer behöver ju inte betyda ett smack.
Det enda de egentligen gör är ju att få upp förhoppningarna.

hubbenorlen: När nyheten om Kim släpptes var det ju nån som sa att Timrå visat intresse för nån som skulle vara 700% mer namnkunnig än Kim...

Blizzard: Även om du lämnar hs; tror du på fullaste allvar att NubbLink inte arbetat utifrån att Kim lämnar ett tag? Dom har nog inte rullat tummarna i väntan på hans svar. Dom fick förmodligen inte reda på det igår som vi andra.

Nej, jag lider inte av att Hirschovits lämnar...
Han man 2-300 000/mån och är bra i ca 10 omgångar av 55, så är man överbetald.
Hirschovits var INGEN ledare heller! Snarare vek han ner sig när laget hade det tungt, många matcher var han totalt osynlig på isen.
Dålig skridskoåkare var han ockå.

Dock hade han fina händer och var en fantastisk straffskytt! Men jag tror vi kan hitta en minst lika bra förstecenter.

Johnny Bravo: Tror Immonen är ett ganska hett namn på marknaden, nu när han pumpar in mål i VM också!

Två klockrena värvningar hade varit Janne Pesonen och Perttu Lindgren!

www.eliteprospects.com/player.php?player=4285
www.eliteprospects.com/player.php?player=6423

Johnny Bravo: Hynning har en hög högstanivå, dom hoppas på det bästa säkert.

Med det sagt är flera här inne för negativt inställd mot Hynning för att göra en korrekt bedömning om karlns förmågor. 

Johnny Bravo: Typ. Men han är nog ett snäpp för dyr. Eller kanske inte...

hubbenorlen: Ja. Immonen, typ. :)

Kerstin_k: Läser man Norran bloggen o kommentarerna om Hynning till SAIK, så är fansen smått lyriska.

Jag fattar ingenting.

pudding: Fattar inte varför ni fortsätter att älta Riku Hahl. Han är ju en defensiv center som inte gjort särskilt mycket poäng sedan han lämnade Timrå.
Vi behöver väl en offensiv center?

Mackelito: niko kapanen vore inte fel eller riku hal

T T: Det borde fan vara förbjudet att lämna så sent, han har haft flera mån på sig. Idioti tycker jag. Vilket härlig sits sportcheferna våra är i nu, det bara kryllar av 1a centrar.

Av allt dumt Kim gjort så var det här det dummaste för Timrå.

Johnny Bravo: Här har vi en lirare som man borde ge allt för att få hit!:)

Spånade igenom alla de bra ligorna (Inkl Tjeckiska och Slovakiska) och jag kan inte påstå att det finns en uppsjö av spelare. Men i min beräkning så tror jag att trots att det är "klasspelare" inte finns en chans att vi värvar någon av de bättre lediga centrarna i Europa. (Ex. Petr Sykora, Niko Kapanen, Jarkko Immonen)

Men här är några andra bra centrar som skulle kunna bli aktuell.
Oscar Möller (Favorit)
eliteprospects.com/player.php?player=5504
Jiri Tlusty
eliteprospects.com/player.php?player=8605
Petr Vampola
eliteprospects.com/player.php?player=22788
Niclas Lucenius
eliteprospects.com/player.php?player=9271
Kamil Kreps
eliteprospects.com/player.php?player=9612

De tre första är väl av lite högre klass. Jag har utgått från faktorerna - Under 30 år, Erfarenhet från utlandsspel, gissningsvis hur dyr spelaren kan bli, nationalitet, kontrakt osv.

Jag ber om ursäkt för mitt senaste inlägg men jag menar att Immonen kan bli vår 1:e Center o Pyrret vår fw.
Immonen är ju rightare dessutom o har styrkan i offensiven men är bra även bakåt.

Vi säger så va?! Agera NubbLink.

Kerstin_k: EP huliganerna kan ju börja lista klasscentrar o jag hoppas dom skriver namnet på spelaren så man slipper klicka på länken om man inte vill.

Hursomhaver intressant silly framöver. Det enda säkra man kan säga är väl att Laatikainen ser ut att bli siste back. Tycker att han är bra.
NK ryktet kanske kan upptas igen? Sen vill jag nog se Immonen oxå som fw om inte Pyrret kommer.:)

Mackelito: Jodå, jag såg det i morse och hurrade tyst för mig själv och försökte förklara vad som var bra med den nyheten för min 1 år gammla dotter. Tror inte att jag lyckades vidare bra...

T T: "Det ska ju vara en förstacenter och en klasspelare."

känns betryggande. men ändock osäkert. Sist vi var i den här sitsen hamnade vi med Corso som skulle vara vårt förstahands val, som vi sedemera sparkade för disciplinära saker. Kändes välsscoutad....

vanskligt att leta en förstacenter så här. men det känns bra att man är beredd att lägga lite pengar på honom.

söder över: Läget nu känns lite som efter kvalseriesäsongen: vi har ett katastrofår bakom oss, Lander (Z:a då) drar, många nya in, inga förvntningar och inga stjärnor på papperet.

Den gången handlade det om att bygga upp nått från grunden, med lagmoral, bra fysik och tempo under ny ledning i form av Lill-Kenta. Det föll sig också så att ett antal av de på pappret grå och osäkra värvningarna blev bingo (Kalle K, Krykov etc) o samt att några i truppen helt plötsligt tog jättekliv (Robban, Niklas N).

Är det kanske dax för das boot igen? Är det en ny fågel fenix? Är det the second rise of the big red machine vi får se i höst?

Med lite matjord, muskler och hårt arbete så kanske...

Ja jävlar....

söder över: Jag gick från att fullständigt hata skogs till att på något sätt älska hans arbetsprestation. För även om han inte blommade ut till varken en defensiv gigant eller en offensiv målspruta så drog han sitt stå till stacken varje dag, den senaste säsongen. Tyvärr behöver Timrå IK mer än så, på backsidan, just nu.

Edit: Som truppen ser ut just nu så behöver Mat bli mycket mer än vad Skogs var, så är det bara.

Redigerad kommentar

Olle: jaja! Ilkka skolas om till ppback under sommare och hagos o bagarn kommer sällan över defensiv förlängd mål linje...
Alltså är skogs en pärla!

Nja han försvinner väl antagligen men jag gillar skogs och hans inställning. För slarvig dock..

Mat kan bli vår nya skogs! ;)

söder över: Så Skogs är vår 8:e och sista back enligt dig? Han är ju varken offensiv eller defensiv även fast han gör anspråk på båda...

Ilkka är kvar iaf.

Det gillar jag! han kommer att göra det bra nästa år! Nytt målrekord tom! Jag lovar! In med en riktig jäva tempo lirande spelfördelare som fixar att slå bra direkt pass till illka!han har ett riktigt mumsigt skott ju! Länge sedan jag såg någon tikare dra pucken genom nätet!

Härlig brunkare med! Krossade modo muppen (Den killen utan talang) i tacklingsligan. Och han hade en relativt låg utvisning/tackling frekvens. Trots mäntymaa å mack nevin incidenterna. När det gruffades framför motståndar kassen efter avblåsningar behövde man aldrig fundera över vem det var. Han verkade vidare vara en trevlig kille som aktivt bidrog till leenden i omkl rummet.

Liten söderöver favvo det där!

Jag tänker inte heller måla fan på väggen ännu.
Hirso hade ju samtalat med klubben om detta så det kommer nog en ers innan marknaden är tom...

Jag ser fram emot nästa säsong.
Får vi pisk kan vi alltid skylla på pengarna, linkan o tj
vid vinster heter det att motivation slår klass!

Vi har röya med... han kommer antagligen vara så jävla rätt i nya tik!

Nu vill jag bara ha kvar skogs med! Till rätt löning såklart!

ÖstrandsNisse: Jag tror att vi i allt väsentligt är överens. Föreningen mår inte särskilt bra ekonomiskt, och att vi kommer att få gå igenom något av ett stålbad tror jag vi alla inser. Jag tror också att majoriteten av oss accepterar detta faktum. Fanimej så tror jag t o m att en knapp majoritet faktiskt ser detta som en cool sporre och utmaning. Back to the roots, liksom.

Men, även ett steg bakåt måste tas bestämt. Och med ögon som ser möjligheten att snabbt ta tillbaka förlorad mark. Egentligen finns det ingen bättre säsong för en sån här cut-the-costs-manöver. Vi hade rekordmånga spelare som kostade åt helvete för mycket sett till vad dom presterade. Det borde v ara närmast lustfyllt att försöka ersätta dom med BFTB-players.

Och, faktiskt: jag tycker man gjort mycket rätt. Jag ställer mig bakom ett antal av dom värvningar som gjorts. Men säcken måste knytas ihop. Det offensiva spelet - för att inte tala om dess yttersta signum: PP! - är en illröd, hissad varningsflagga efter säsongen som var. Det är svårt att råda bot på med minskade pengar. Likväl: jag kräver ett försök. Det kan gå. Vad som i n t e kan gå är om vi enbart värvar defensiva gnetare. Snacket om att 'ytterforwards ligger numer så högt att centern främst ska vara defensiv' är rent sagt idiotiskt. I alla fall om den som säger det är Linkan, och han befinner sig i det läget han var när han sa det. Sure: ge Hagos Lindström och Lehtonen som vingar, och han kan fungera som en sämre kopia av Warg. Ge honom Önerud och Hallin, och han kommer att få svårt att komma upp ens i dom 10 pinnar han mäktade med i ett jävligt starkt Skellefteå.

Summa summarum: vi m å s t e ha en försteback värd namnet. Någon med offensiv, någon som kan lira PP. Denne måste paras ihop med en tillräckligt stark defensiv partner för att vi ska få ett första backpar som kan lira 20-25 minuter av matcherna och ge oss en stabil defensiv och början på en stark offensiv under denna tid. Synergieffekter: boostad lagmoral, brutet Boorkskt 'momentum' och potential att hålla kvar/ta tag i matcher.
Sen m å s t e vi ha en förstecenter av högt elitseriesnitt. Någon som kan leda/hålla ihop en förstakedja. Det g å r icke - det kan inte ens gå, i de våtaste av drömmar - att ha en Hirso av kapacitet 10/11 (ens gånger 2) eller en Bagarn eller Hagos av troligt 11/12-snitt i denna roll. Det kommer att bli så trubbigt och lättförsvarat av motståndarna att laget 05/06 ser ut som Offensive Allstars i jämförelse.

Jag är spänd som fan på vad som komma skall. Och för första gången på flera veckor, optimistisk. Gör mig icke besviken, Kent-stefan. Visa mig och oss lite av er hockey-mojo. Bring in the sugar. Det KAN gå!

Bragd-Birger: I hear you and got your point. Men, din kompetens till trots, så tror jag att vi i år får nöja oss med att försöka hitta rätt mix bland mindre etablerade namn som inte kostar multum men har egenskaper som i ett lag kan visa sig vara guld värd.

Däremot ställer jag mig också ytterst tveksam till vad vår trupp kan åstadkomma. Jag hyllar inte Nubben som ett geni, likt Einstein, jag ogillar Linkans sätt att bygga lag, jag tycker vi har fel klubbdirektör och stör mig dessutom på hela föreningens "över tid" naiva tro att "det ordnar sig".
Men jag gillar det jag ser i år. Försöket att gå tillbaka till rötterna välkomnas av mig. Jag tror att Nubben är en del av det, i alla fall att locka ungdomarna till föreningen. Linkan har aldrig haft den förmågan.

Återstående platser får gärna fyllas med rutin och klass om du frågar mig. Blir det så kan det gå, i dessa spartider. Blir det inte så får jag be till högre makter och hoppas att vi, i motsats till Södertälje, lyckas hålla oss kvar med ett lag som på papperet är bättre än alla allsvenska lag.

Jag har ställt in mig på ett år av ångest. Det hade inte behöva bli så. Men nu är det så och då kan vi bara hoppas på underverk.

Bragd-Birger: även om vi skulle spara 40-50% torde vi kunna värva ett par klasspelare nu, alternativt så var ett gäng av de som lämnat groteskt överbetalda. Allvarligt, kolla spelare ut mot spelare in. I övrigt sitter jag helt stilla i båten på ett lungt hav. Det här löser sig.

Dream Team: Klokast i mina ögon vore att fördela resurserna så att vi värvar en bra ytterforward och en bra center, istället för att bränna allt krut på en center och få kontraktera Björn Svensson (eller liknande) på sista forwardsplatsen.

ÖstrandsNisse: Låter trevligt.
Själv tror jag inte - mina möjligen lätt antydda tveksamheter till ledningens kompetens till trots - att man ersätter Hirso med något från Nice Price-hyllorna. Det var inte 40-50% vi skulle dra ner på truppen...
Nej, jag hoppas på götter. Och jag känner ingen panik alls. Vi har det mesta nejlat och klart, vi kan vänta ut någon feting.

ÖstrandsNisse: Hur kända var spelarna vi värvade under tiden vi etablerade oss i ES under de första åren på 2000-talet? Vilka stjärnor var det som gjorde oss till ett elitserielag återigen?

Timrå Icon: Då kan jag meddela att en spelare man visat intresse för är ungefär 772% mer känd, och namnkunnig, än Hirschovits.

ÖstrandsNisse: Ja precis. Problemet är bara att om vi (och troligen gör vi det) värvar en icke namnkunnig billigare ersättare så lär det tolkas som en dålig värvning just på grund av det. Tror personligen det är svårt att hitta en värre glidare än Hirso. I och för sig lär han gått på sprutor större delen av säsongen. Men ändå....

Timrå Icon: I minna lilla värld (som förvisso omges av en bubbla) så stör det mer att Hirso verkar engagera fler än när Lander och Erixon försvinner. Även om det inte är så i verkligheten så kan man få intrycket att så är fallet.

Jag inväntar med spänning på ersättaren för Hirschovits, först då kan jag ge min syn på om det var rätt eller fel att Hirso lämnar. Dessutom väntar jag på vår förväntade stjärnback samt ytterligare en ytter. Därefter ska jag tycka till på allvar. Det råder inget tvivel om att denna trupp är betydligt mindre namnkunnig än förra. Men vi vet hur det gick då. Det handlar om att B Y G G A ett lag där det inte alla gånger behöver innebära att ju dyrare desto bättre.

Jag smågillar årets lagbygge även om det måste in lite spets. Vi har på papperet ett defensivt skapligt lag men vi har ingen spets. Med Hirsos "tack och hej" så ser det ännu sämre ut. Men jag tror att det finns en plan för det. Jag bara vägrar tro att man inte förstår det på kansliet.

Om, jag säger om det inte tillförs spets till laget på de sista platserna så är det sannolikt så att det är riktigt illa. Värre än jag befarat. Men jag tänker inte måla fan på väggen, än.

mikenomad: Drömmar kostar ingenting.

Timrå Icon: Du skedar rätt hårt med Pyörälälälä va? ;-)

Simmalugnt: Pyrret som siste ytter och Hahl vår 1:e-center.

Eller drömmer jag nu kanske...

Simmalugnt: Han får ha vilken position han vill för min del. Tror vi skulle ta guld med honom vid skridskoslipen till och med :-)

Timrå Icon: Pyrret ville ju inte spela center. ;oD

Mackelito: Pyrret skulle smaka fågel som BB brukar säga (tror jag det var)

Lika bra att dra ner förväntningarna redan nu på en bra ersättare. En spelare i Hagos klass är nog att vänta..

Eller kanske man kan drömma???
eliteprospects.com/player.php?player=2671

ÖstrandsNisse: Det enda som jag tror kan sticka lite i ögonen på folk var att han värvades som målspruta, floppade genom nästan hela säsongen, bara för att rycka upp sig på slutet och få folk att hoppas på ett betydligt bättre andrasäsong.

Men nu är han borta och han är långt ifrån oersättlig. Personligen tar jag det med en axelryckning. Finns pengarna (vilket jag antar att dom gör eftersom han är borta) så finns det ersättare som med lätthet kan överträffa hirschos insatser.

Timrå Icon: Jag tycker som dig. Det är löjligt och påstå att detta handlar om pengar. Ni som påstår det får gärna lägga fram bevis för era teser. Det skadar klubben ni älskar om det visar sig att ni tror på rykten...utan substans. Det blir en jobbig situation som kvällspressen gottar sig åt och frossar i, på sina löp.

Jag tycker att det är helt okej att ifrågasätta föreningen, hur den är skött, vad som hade kunnat göras bättre, varför det blivit som det blivit. Men tar man för givet att skvallret som nått en stämmer, då kan man också plocka fram bevisen för det. Om man nu kan det vill säga.

Överaskningsmomentet att Hirso lämnar tror jag stör många supportrar därute. Detta var helt oväntat, antagligen för den med relativt goda kontakter in i föreningen också. Men för satan, måla inte allt i svart, snälla. Det är inte gud som dragit.
Hirso är en spelare med en rätt medioker fjolårssäsong bakom sig med en oviss säsong framför sig. En spelare som inte tränat med föreningen nu under upptakten som dessutom har en kvarts miljon i ersättning per månad. Han har inte alls motsvarat förväntningarna även om det blev bättre på slutet.

Jag måste säga att jag känner mig rätt tillfreds över det här. Jag tycker inte att Hirso är den spelare som Timrå behöver. Alldeles för osäkert kort som förra säsongen var alldeles för anonym långa stunder.

Om det varit så illa som vissa gör gällande har jag svårt och tro att det skulle undgå kvällspressen och deras nyfikna journalister. Riktigt så illa som vissa vill göra gällande tror jag inte att det är. Det är nog liiiite bättre.

Det luktar unket.... östrandsfabriken kanske? Nej fan det e ju kvalserien som stinker runt hörnet

dr-nix: Som det är nu värvar S-vall Hockey bättre än oss. Hörde rykten om att det skall satsas på dem nu. Arenan i S-vall skall byggas för dem. Kanske Linkan är sänd till oss som en Trojansk häst...?
Förresten så var jag och lunchade på Eon. Nubben och Perra var där också. Verkar som att den förstnämnde är den som är hövding i byn

Några realistiska förslag till ersättare ? (edit: till Hirschovits dvs)

Redigerad kommentar

« · 1380016 · »