1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600519 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
mikenomad: Jag är riktigt oroad.
Vi verkar slarva bort det här igen om Det blir Det här scenariot.

Johnny Bravo: Tyvärr ser det ut som det, istället för att titta i andra ligor än Sverige och Finland så tar de resterna som finns här i Sverige..

MEN

Jag tror helt ärligt lill-riddarn är så dålig som man fått för sig, han har en hög nivå i sitt spel, och är inte lika flamsig som åke, däremot så behöver han träna på sitt placerings spel i målet,, för när man sett honom så hara han ju gått bort sig åtskilliga gånger

Kostiainen: Jo han ser fladdrig ut. Men 2 andre målisar är allt annat än tryggt. PW är bra mycket bättre än dessa herrar.
Varför ska vi ha så svårt att få hit bra målvakter nuförtiden?

Kostiainen: Hur menar du nu:

"Jag tror helt ärligt lill-riddarn är så dålig som man fått för sig, han har en hög nivå i sitt spel, och är inte lika flamsig som åke, däremot så behöver han träna på sitt placerings spel i målet,, för när man sett honom så hara han ju gått bort sig åtskilliga gånger"

Är han så dålig som du har fått för dig eller är han det inte? Det är lite svårt att tolka din text.

Johnny Bravo:
"Men 2 andre målisar är allt annat än tryggt."
Vad menas med "andremålis"? Det kan ju inte vara en kategori som man aldrig kan komma ur? (mao bli en "1:e målis"). Lindbäck var 2:a bakom Markström och PW var 2:a bakom Hellberg..

Nej nej nej....

Vi kan ju inte på allvar mena att vi ska göra om samma miss denna säsong, dvs att ha två andremålvakter.

Jag ser hellre att vi lägger mer pengar på en kanonmålvakt än en dyr PP back.
En bra målvakt betalar sig alltid!

ÖstrandsNisse: Det ska nog in ett "inte" i första meningen.

Johnny Bravo: När hade vi senast lätt för att ta hit "bra" målvakter? Vilket lag i elitserien har överhuvudtaget det "lätt" att håva hem klassmålvakter? Och vad är en klassmålvakt? En som tar alla puckar? En sån målis förespråkar jag.

Det är nog alltid ett jävla gamblande på den här fronten. Pitkämäki kan mycket väl ha visat sig vara en världsfenomenal målvakt om han inte fått skadebekymmer. Fasth kan mycket väl ha visat sig vara en medioker målvakt om han inte fått så bra hjälp av sina backar. Utan att försöka framstå som något orakel i den här frågan så måste det ju vara en oerhört mycket mer komplicerad bransch än vad vi supportrar verkar tro att det är. För oss är det BRA eller DÅLIGT. Utan att egentligen veta vad som är just bra och dåligt förutom räddningsstatistik men det räcker ju inte heller för då kan det ju vara så att en målvakt räddar väldigt många puckar men ändå kan släppa in lätta puckar i kritiska matchlägen. T.ex. Johan Backlund, och då blir man fan ingen gunstling hos supportrarna.

Hur som havre så måste det ju till ett jävla chanstagande kring vilka målvakter man tar hit. Man kan nog bara utgå från potential och grundteknik vilket väl är precis så man resonerar kring Ridderwall och Lundström. Lindbäck var en chansning när han värvades. Hade kunnat bli skit och han var ju minst sagt ifrågsatt under hösten. Sen så växte han i direkt relation till att lagets självförtroende växte också.

Slutsats: Det är en jävligt svår ekvation detta. Vi hade ju suttit och jublat i höstas om man värvat Greiss också, det kan gå åt alla jävla håll det där.

Spanarn: Jo det är sant. Riddarn har dock 2 dåliga säsonger bakom sig. Jocke tycker jag ändå gjorde bra ifrån sig i Vf den gångna säsongen.
Jag tror att Du har svårt att förstå vad jag menar när Jag säger att vi behöver en betydligt mer uttalad 1:e målvakt än 2 st som är en chansning o som man hoppas ska ta flera steg framåt. Det hade räckt med en.

Johnny Bravo: Var inte Ridderwall och Wesslau de två statistiskt bästa målvakterna förra säsongen? Han har haft en jävligt tung säsong i år men jag tror ändå ett målvaktspar med Ridderwall/Lundström skulle vara ett fullgott par efter våra förutsättningar. Det finns ju inget som säger att PW (som var rätt dålig i JVM t ex) inte dippar på samma sätt som i Almtuna i år, nästa säsong.

Ska vi vara säker så är det väl en 32-årig etablerad målvakt vi ska värva utan skadehistorik och som man kan skriva tre år med direkt (typ Hadelöv).

Nu vet jag inte hur Tim Sandberg och Djurgården resonerar men jag hade gärna sett honom som back up då han imponerade i flertalet matcher för Sundsvall. Bör också ha potential att slå sig in och ta förstaspaden.

Knylan: Visst är det det. Jag hade varit betydligt mer trygg med PW/Jocke än Riddarn/Jocke så här på förhand.

Jag har inga starka vibbar när det gäller Riddarn utefter vad man har sett de senaste säsongerna.

När det gäller Lindbäck så såg man, även när det gick tungt, vilken potential han hade. Jag var en av få som trodde på honom då.
Den känslan har Jag inte för Riddarn men jag är inget orakel så man kan ha grymt fel. Men det här är vad jag tycker, sen om andra tycker att man yrar det kan jag ta.:)

Redigerad kommentar

GurraG: Gilla, gilla, gilla, gilla, gilla!11!!!!

Johnny Bravo:
Beror på vad du menar med "uttalad" 1:e målvakt? Menar du 1) att lagledningen skall gå ut och förklara att "det HÄR är vår 1:e målvakt" (oavsett hur bra eller "1:e-målvaktig" han bedöms vara. Eller 2) att vi måste värva en "garanterat" bra målvakt som därmed automatiskt blir 1:e målvakt.
Problemet med alt 2) upplever jag vara bristen på garantier i hockeybranschen. De senaste åren har man då och då nervöst sett konkurrenter värva "1:e målisar". SSK värvade/(lånade) Hellenius med "NHL-meriter". Brynäs tog Greiss med WC-meriter. MoDo har en lång och fin tradition att värva tunga namn... Inte minst Mike Morrison, 31 år 191 cm som spelat i Edmonton, Ottawa och Phoenix. Låter inte det som en Garanterad 1:e målis så säg!

Tillägg:
En av få målisar som jag upplever som "uttalad 1:e-målis" OCH levererar är typ Norrena. De flesta andra är 1:e-målisar som underpresterar eller 2:e målisar som överraskar. (Jag generaliserar och är öppen för att det finns undantag..)

Spanarn: Det blir nog bra till slut. Kanske.
Vi får se vad som händer.

En fråga förresten: Vad anser du då?

Johnny Bravo:
Jag är en tråkrealistiskt positivpragmatiker..
Jag tror att hur mycket EP-länkar man än droppar och hur mycket man än orerar om "Varför värvade vi Sune Tvålplock? Det MÅSTE ju finnas nåt bättre i Tjeckien, AHL, Lettland, Allsvenskan, whatever!" så tror jag sportchefer, lagledning och tränarer har bättre koll än oss. Dessutom finns ett antal parametrar i den svåra ekvationen att värva som vi supportrar kanske inte känner till eller väljer att bagatellisera eller t.o.m. blunda för.

putte_patte87:

Vi gör klart med spelare på löpande band och andra lag spelar kvalserie och kan inte göra ett skit med laget.

Att vi undvek kvalserien känns 100% gött!

Spanarn: Ok Det respekterar jag.:)

Nu har ju Jag inte namedroppat någon, mer än att jag har sagt det jag sagt, att jag är orolig för målvaktssidan just nu.

ÖstrandsNisse: Försvann ett "inte" där, skall stå Jag tror helt ärligt inte lill-riddarn är så dålig¨

:)

Ridderwall verkar överlag vara en skön snubbe.

Vad är kriterierna för att vara en så kallad "första målis"? PW har gjort 14 matcher på elitserienivå med en räddningsprocent på 89,4, han verkar enligt många här vara en klockren "första målis".
Därmed inte sagt att jag inte vill ha kvar honom.

KniveN: Han vann matcher åt oss. Räddningsprocenten ska man kanske inte stirra sig blind på. Jag undrar vad Lindbäck hade haft för procent med Kolan och Jokela framför sig..... samt avsaknaden av klassbackar som Caslava.

Backsidan var rent bedrövlig i år.

Redigerad kommentar

Johnny Bravo:
Japp, du har inte namedroppat. Det jag dock tycker känns vanskligt är att värva en garanterad/uttalad 1:e-målis (i de flestas ögon) med den förmodligen tunga kostnaden det innebär och samtidigt vara säker på att denne levererar därefter. Jag upplever att det finns fler fall med dyra & dåliga målisar än dyra & bra. Just att spelare är "dyra" ses ju av en del som ett kvalitetstecken i sig..
I vägvalet (läs chansningen) mellan 'dyr och förhoppningsvis bra' och 'halvdyr och förhoppningsvis bra även om han kanske inte kan bli en frälsare som den dyre kanske kunde ha blivit' tror jag framförallt att vi får rätta mun efter matsäcken. Jag skulle oxo bli glad över en riktigt fetsurprisetungvärvning i målet men förbereder mig på en "lagom" konstellation och tänker vara nöjd med den tills motsatsen bevisats, inte tvärtom dvs missnöjd tills motsatsen bevisats.

Kattgubben:
*pga dum 5-minutersregel*

EDIT : Sen att lag som Färjestad och Frölunda - lag med målvaktstränare av hög klass - uppenbarligen dreglar över honom, lär ju också berätta sin historia. PW är en klassmålvakt med framtiden för sig.

Kattgubben: Då borde samma gälla för Pitten och Åke ;)

Men PW har samtidigt bara lirat 14 matcher (Räknas dom han gjorde på bänken med här enligt EP?) Är inte det för lite för att bli kallad förstamålis?

KniveN: Alltså.. hur många målvakter omsatte vi i år.. fem stycken? Det är en lite speciell situation, och anledningen till att PW spelade endast 14 matcher var ju att han kom in såpass sent in på säsongen att han inte just hann spela några fler.

Redigerad kommentar

Max Friberg väljer Timrå enligt hockeysverige

Johnny Bravo: Hm. Det är en mening där i ditt inlägg som jag inte riktigt gillar och det är när du säger att samtliga tre KAN bli den målvakt vi vill ha.

Visst är det svårt att hitta en norrena som spelar på en hög nivå över en längre tid i en och samma klubb men dom behöver å andra sidan inte fundera på den posten heller. PW, fine men två juniormålvakter som är potentiellt stora talanger kan fortfarande ta fel väg i utvecklingen. Har man däremot en etablerad målvakt framför PW så känns det väl ändå säkrare?

PW är på väg upp och ser timrå som ett stopp på vägen, han skiter nog fullständigt i om det finns ett bra försvar framför honom. Ett sämre försvar och han får fler puckar på sig. En Norrena som däremot lägger sig i spelet och kan slå uppspelspass ända upp till röd, han har erfarenheten att aktivt täcka upp för ett sämre försvar.

Jag tycker inte att Timrå IK ska sträva efter att vara en tacksam milstolpe för fjunisar som bara vill vidare och uppåt, jag tycker istället att vi borde sträva efter faktisk stabilitet på målvaktssidan. PW kan fortfarande ingå i en sån satsning, däremot inte som ohotad förstamålvakt.

optimalcosmos: härligt!

Kattgubben: Faktumet kvarstår ju att han bara har spelat 14 matcher och därför förstår jag inte riktigt hur han kan vara en stabil förstemålvakt som många skriker efter.

KniveN: Nä sånt kan man ju inte veta på förhand, men att släppa honom pga detta? Nej, det går jag inte med på. Ett godtyckligt nyförvärv är ju inte på förhand en uttalad förstemålvakt heller. Men visst... jag byter gärna ut Åkerlund mot nån erfaren målvakt, så länge som vi får behålla PW på tillväxt :)

MoDo har ju inget tålamod! Vi klarade ju tre år med Challe vi!

KniveN: Känner att jag måste förtydliga mig lite. Jag är inne på Olles linje.
Helst skulle jag vilja se typ I. Tarkki/PW men eftersom Timrå säger att såna som Tarkki är för dyr så skulle jag känna mig mer trygg med typ PW/ Jocke än Riddarn/ Jocke med tanke på att vi inte verkar ha råd med vilka målvakter som helst.

Så. Det var det Jag ville säga bara.

Johnny Bravo: Nuff said! ;-)

Där rök HVs tränare.

Timrå Icon: Nu tror jag visserligen inte Challe är världens bästa elitserietränare. Men med den omsättning på tränare Modo hockey haft så kan man ju fråga sig om det verkligen är tränarna som det är fel på.

ÖstrandsNisse: Någon som sätter emot att ny tränare i HV blir TS. Känns lite upplagt för det.

Bergius: Sant!

GurraG: Fan vad skoj om det stämmer att Friberg valt Timrå! Sådana spelare har vi saknat, unga hungriga spelare som är skicklicka också och spelat i JVM.

Friberg är en perfekt värvning!

Kattgubben: Som du borde ha sett i min första inlägg så vill jag inte göra mig av med honom (som om vi ens satt i den sitsen :) ). Jag förstår bara inte utnämningen av honom som den självklara förstemålvakt det frågas efter.

Målvakter:
Fredrik Pettersson-Wentzel
Joakim Lundström
Sebastian Dyberg Feuk

Backar:
Jesper Dahlroth
Sebastian Erixon
Elias Granath
Antti Halonen
Marcus Högström
Nichlas Torp
Mat Robinson
+ 1-2 stabila rutinerade backar

Forwards:
Per Hallin
Timo Pärssinen
Kim Hirschovits
Ilkka Pikkarainen
Matt Murley
Martin Röymark
Max Friberg
Simon Önerud
Jesper Ollas/Sjödell Wiklander/Åhsberg
Andreas Falk
+ 1-2 toppforward 1-2 junisar?

Ser ganska bra ut tycker jag. Ledordet här verkar vara ungt hungrigt och fartfyllt. Skulle dock som många andra påpekat vilja få in liite mer rutin, det går inte att luta sig helt mot alla unga killar och framför allt backuppsättningen är för orutinerad. Till skillnad mot andra så litar jag faktiskt på att Jocke och PW kan axla rollen som förstemålvakter. Båda har visat att de kan och jag ser hellre dessa än några andra. Forwardsuppsättningen ser bra ut, flera rutinerade spelare som Kim, Timo, Mörley, och Hallin i blandning med unga som Friberg och Önerud men någon mer rutinerad spelare behövs in här också, exempelvis Andreas Falk + en bra ytterforward.

Mackelito: Skulle vara trevligt om Anton stannade nu, kanske kunde bli en liten juniorkedja dedär ;)

Men om detta stämmer är de självklart en bra värvning och om de nu är Nubben eller Host host Linkan som arbetat hårt så förtjänar de en klapp på axeln :]

Riddarn ska inte hit!!! Fattar inte ens att han finns i spekulationerna och att ledningen ev kikar på honom, är det så jävla low low low low budget som gäller?

optimalcosmos: Varför är det ingen som pratar om det som OC och andra har länkat till under dagen, att Max Friberg är "klar" för oss? Hyffsad prestigevärvning av Nubben och gänget om det går igenom ;) Är det någon som har koll och sett honom live förutom JVM?

ersson: Jag sitter mest och tänker på hur sura brynäsfansen måste vara när tre av deras högst prioriterade värvningar slank dem ur händerna idag :P

Har inte haft nöjet att se Friberg utanför JVM tyvär.

Kattgubben: önerud klar för en elitserieklubb i alla fall. vet inte vilken, men han har klart med ny arbetsgivare. återstår att se om det är Timrå.

Kerstin_k: Enligt EP finns det två rykten med status DOUBTFUL och ett "riktigt RYKTE" (vilket borde vara av starkare grad). Ryktet syftar på just Timrå, så om man inte missat nåt rykte borde väl Timrå ligga rätt bra till

03/26/2011    Rumour    HV71    Timrå    Source 1
03/24/2011    Doubtful    HV71    Leksand    Source 1
03/16/2011    Doubtful    HV71    Russia    Source 1

Redigerad kommentar

Kattgubben: En liten fundering kring målvaktscirkusen:

Jag hoppas liksom de flesta av er på PW... men skulle det bli så att vi får Riddarn istället - så kan man se det så här:
En målvakt som redan har elitserierutin.
Har enligt Tarvis potential att bli bättre än idag.
Och framför allt, han kan bli tillräckligt bra för att vara vår förstemålis, men inte tillräckligt bra för att attrahera GM's på andra sidan atlanten, vilket är inte helt oviktigt.
Får vi PW har vi en kanonmålis denna säsong, men förmodligen inte nästa!
Men en något sämre målvakt (typ Riddarn) kan det slå väl ut, och vi får en stabil förstemålis ett par säsonger framåt.

Kanske vart det där lite svamligt, men jag tror ni förstår vart jag vill komma!

« · 1368647 · »