1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607642 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
T T: Korkat beslut av PW, riktigt korkat beslut PW!!!

Redigerad kommentar

MB: Jag håller med dig.
Att få jobba med FBK:s målvaktstränare slog Tarvainen med hästlängder tydligen.
PW kan ju jämföra tränare tex nu när han vet hur MålvaktsMicce arbetar kontra Tarvis tex. mao inget plus för Tarvainen i PW fallet.

Vad less jag blir o min magvärk is still going strong.

Redigerad kommentar

Jag kan kommentera min åsikt än en gång.
Jag ville inte se både Riddarn OCH Jocke som våra sista utposter denna säsong.
Det räcker med en av dom nu o sen ska nån riktigt etablerad in PUNKT

Hang me if you want to. I couldn´t care less.

F.ö ser jag nu att JH tycker likadant som jag.
Vad skönt då är jag inte ensam. :)

Johnny Bravo: Totally agree!! Det var det som antagligen fällde avgörandet och det oroar något jävligt. Att han väljer stå och öppna bås mer än hälften av matcher för Nilstorp får han svårt att konkurrera ut helt, bara för att träna med en bra målvaktstränare. Blir än mer oroad av Tarvis närvaro i klubben.

Tråkigt att PW väljer Färjestad för pengarna. Men vi blir ju bara fattigar och fattigare, nu ser 1,5 miljoner ut att ryka också.

Tycker laget början känns riktigt intressant om nu ryktena stämmer något så när. Är väl målvaktssidan som känns mest ostabil.

Laget

Målvakter
Riddervall
Lundström

Känns som ett nästan lika stort frågetecken som denna säsong. En av dom måste bort och ersättas av ett etablerat namn, alternativt en ung lovande målvakt från allsvenskan. Men nu finns det väl ingen sådan kvar?

Backar
Robinson-Erixon
Halonen-Högström
Torp-Granath
Dahlroth-Junior

Känns hyfsat om nu Robinson håller klassen. Men med en meriterad back till skulle detta kännas som ett klart lyft jämfört med denna säsong.
Försvinner Erixon så måste givetvis även han ersättas med ett etablerat nyförvärv.

Forwards
Pikkarainen-Hirsovich-Pärrsinen
Murley-Lander-NY
Örnerud-Karlsson/Falk-Röymark
Hallin-Larsson-Friberg
Werneman-Boyce-Junior

Blir inte Lander kvar så måste han ersättas av en toppcenter.
Ett stort frågetecken finns även för Pärrsinen. Frågan är inte OM han får ett nytt diskbrock, utan NÄR det kommer?
Förhoppningsvis innan 31 januari så vi kan hitta en ersättare av klass.

Bredvid Lander behövs en etablerad forward som hittar målet. Alternativt ha Örnerud där som en riv och slit forward och sedan värvar vi någon av Jesper Ollas eller Johan Sjödell-Wiklander till tredje kedjan.
Dennis Rasmusen som center känns också intressant.

Tycker detta laget borde kunna ta en slutspelsplats om nu Pikken och Hirscho kan höja sig lite.

Sammanfattning.
Vi behöver en etablerad målvakt.
Vi behöver en etablerad back.
Vi behöver en etablerad forward + gärna en utvecklingsbar.
Detta om de "klara ryktena" stämmer och vi får behålla dom vi vill behålla.

Anonymous: Se det lite positivt istället!
Det kan ju bli derby i alla fall, men mot Sundsvall och dom behöver väl pengar dom också??

LennartA: Ja visst, jag vet åtminstonde en sponsor som väljer lägga sina fekalier i kattlådan istället för i proppskåpet kommande säsong. Det är ju bra för sponsorerna med publikfest och uppmärksamhet.

Anonymous: Vad är det som säger att det var just pengarna som avgjorde för honom?

Paddan: Det var nog inte endast pengar som avgjorde nä...som flera varit inne på verkar Tarvis dragningskraft inte vara överdrivet stor. Vilket knappast förvånar, det är ju inga underverk han åstakommit med de målvakter han haft att jobba med de senaste åren, inte heller känns hans radar särskilt uppdaterad...

mikenomad: Är det bara jag som hoppas att PW får max 3-4 matcher i FBK bakom någon etablerad stormålvakt nästa säsong?

Bra målvaktstränare? Säkert. Exponering i form av många matcher mellan stolparna? Tveksamt.

Olle: Instämmer. Kan man hoppas att Växjö missar ES så att vi kan ta deras målvakt?

Johnny Bravo: När det gäller målvaktsfrågan så finns det bevisligen ingen heder så självklart kan man göra det. Fan om det blir som förra säsongen då vi blir tvingade att plocka in en målvakt som alla VET inte håller måttet.

mikenomad:
Precis! Tarvis har säker uselt rykte bland målvakterna och deras agenter.
Om man ser till de senaste åren så har ju Tarvis bara exporterat två målvakter till NHL på två säsonger. Såååå uselt, så man förstår ju att hans rykte är på dekis.
Jag menar Ser man på hur förödande utvecklingskurvan var för såväl PW som för Backlund och Lindbäck så inser man ju att målvakterna tänker till både en och två gånger innan de väljer Timrå.
Alla tre kom som bejublade stjärnor och föll pladask i Timråburen. Flydde fältet för att söka lyckan någon annan stans.
Betänk också att både Backlund och Lindbäck säkert har skanderat i målvaktskretsar om hans dåliga kvalité och brister som målvaktstränare.

Redigerad kommentar

Janken: Tarvainen kan väl ändå inte ta åt sig så mycket cred för Lindbäck?

Janken: lindbäck hade väl inte mycket med tarvis att göra , han kom tämligen klar och etablerad från brynäs . sen måste vi klargöra en sak en gång för alla . jag är trött på detta missförstånd , BACKLUND SPELAR INTE I NHL och kommer aldrig att göra . han är en av ahls sämsta målvakter

MB: Jag vet inte om jag tycker att det är så¨förbannat korkat egentligen om jag skall vara ärlig. Visst är Nihlstorp en vass konkurrent om målvaktsspaden men det blir en riktig utmaning för PW att tävla i en miljö präglad av vinnarkultur. Stockholmare brukar ha en sällsam förmåga att slå i Karlstad. Naturligtvis tycker jag det är förbannat tråkigt att han lämnar Timrå. Men nu är de som det är. Vi kan gräma oss en stund. Men sedan gäller det att höja blicken och blicka framåt. Solen har gått upp idag också. Åh vi i Timrå skall vara förbannat stolta över att vi är så erkänt skickliga på att ta hand om spelare som hamnat mellan stolarna. Något som också Simon Öneruds agent bekräftar i en tidningsartikel.

Redigerad kommentar

Janken: Jaja...SÅ usel är han kanske inte då..;)

superfalle: lindbäck hade spelat ca 20 matcher med Brynäs... men det kan man så klart kalla färdig... han var dessutom ganska medioker under höstsäsongen...

mikenomad: Sen vill jag åter igen påpeka att Pitkämäki var bra så länge han var hel...

Tycho: Där håller jag med dig fullständigt. Pitkämäki fick oförtjänt mycket skit och matchades på ett oklokt sätt av tränarstaben, Inte är det någon demon likt Kimmo Kapanen eller Boo Ahl. Men likväl en fullt duglig ES-målvakt i ett helt och kapabelt skick.

Tycho: lindbäck tog över senare delen sista säsongen i brynäs då markström fick en rejäl dipp efter jvm . han var fruktansvärt bra sista delen av säsongen . jag var otroligt nöjd över den värvningen . jag såg många matcher med brynäs och förundrades över hur dom kunde ha två så bra målvakter .,markström och lindbäck var rankade som 2 av dom mest lovande målvakterna i världen under sin tid i brynäs . så inte fan slog lindbäck igenom i timrå .

superfalle: Nej Anders Lindbäck är Pecka Alcéns mästerverk. Däremot finjusterade Tarvis vissa detaljer i hans spel.

Olle: Varför skulle han inte kunna göra det egentligen? Under hur pass lång tid måste en målvaktstränare ha en målvaktsadept för att överhuvudtaget kunna ta åt sig cred över att adepten tagit steget över till NHL? Anders Lindbäck tog ju tydligen ett sista år i ES helt i onödan då om han redan var färdig? 

Är det inte egentligen bara så att vi inte begriper ett endaste litet piss kring dom här bitarna och har då hittat en lämplig person att projicera all vår okunskap och osäkerhet på? I detta fall Tarvainen. I andra fall så tar man till andra personer som vi kan anta ha ansvar över just den biten vi är missnöjda över.

Redigerad kommentar

superfalle: Men du kan inte påstå att han var etablerad... bra och etablerad är två helt skilda saker...

Magnus Rövarn : Pitkämäki må ha matchas hårt under hans rehab-tid på skadan men vad hade vi för alternativ i det läget? Det är inte Pitkämäkis fel att Timrå IK inte lyckades hitta två bra målvakter utan överdriven skadebenägenhet, det var Stefan Lindqvists fel.

Knylan: Jag vill minnas att Lindbäck har sagt det själv i en intervju vid ett tillfälle men det har jag ingen källa på. Men vi kan väl säga så här: Alla visste att Lindbäck skulle över till NHL innan han kom till Timrå IK. Således kan man väl anta att han slipat det mesta inom brynäs organisation?

Jag säger inte att Tarvainen är dålig eller har gjort något fel. I största allmänhet tror jag att målvaktstränarnas roller är grovt överskattade, att dom i princip gör samma jobb och att målvaktstalanger hittar vägen till NHL ändå, förutsatt att dom undviker något rejält stolpskott på tränarsidan.

Magnus Rövarn : Ryktades inte Iiro Tarkki till Timrå inför nästa säsong? Han borde väl kunna lösa målvaktsfrågan.

Pätr: Jo men för ett tag sen gick man ut med att han inte var aktuell längre pga att han tydligen var för dyr.

superfalle: 2009-03-26 • Signed to a one-year contract by the Philadelphia Flyers
Vad beyder detta???????????????

Pätr: Ärligt talat tycker jag att Iiro Tarkki är grovt överskattad. Visst är det en bra målvakt men bara vetskapen om att karln är släkt med Tuomas Tarkki får mig att tveka betänkligt. Det känns besynnerligt på något vis. Men för all del jag har inget konkret att plocka fram som stärker min tes och kan inte ens med en dåres envishet påstå att han skulle floppa i Timrå. De har jag som sagt inga vetenskapliga belägg för.

Däremot kan jag väl säga såhär. jag ser hellre att vi satsar svenskt på målvaktssidan så långt det nu bara är möjligt. Hellre Ridderwall och Lundström än Iiro Tarkki. Det finns en alltför romantiserande bild av att allt som kommer ifrån öst är guld och gröna skogar. Men av någon outgrundlig anledning får jag lite Mika Oksa-vibbar kring Tarkki.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

zita: Att han skrivit ett nytt 1-årskontrakt. Men det är ju daterat till 26 mars 2009. Förmodar att det åsyftar Johan Backlund. Skriver man ett kontrakt "overthere" så ingår man i organisationen så till vida man blivit draftad. Det innebär per automatik inte att man är en NHL-spelare.

Magnus Rövarn : Problemet är att det inte finns så många målvakter på marknaden. Johan Gustafsson har kontrakt med Västerås även över kommande säsong, men kanske kan de brytas om en elitserieklubb kommer in i bilden...

Olle: Min bild av det hela var definitivt inte att man visste att han skulle över till NHL. Snarare att det var lite utav en chansning. Man visste att han gjort en bra avslutning i Brynäs framför Markström, men vi var osäkra kring hur han skulle palla en förstespade. Men att det samtidigt var ett riktigt bra namn för att han hade visat att han hade väldigt god potential. Det kunde bli något väldigt bra. Hösten såg väl minst sagt sådär ut, han blev stundtals utkonkurrerad av Åkerlund. Härinne ville vi också att Åkerlund skulle ta förstespaden där ett tag om jag minns det rätt. Sen blev han ju skadad som vanligt och Lindbäck fick en gratischans som han ju minst sagt tog.

Jag har egentligen ingen åsikt om Tarvainen för jag har absolut inte den minsta aning om hur allt ser ut bortsett det han själv berättat i intervjuer. Bara att den här sortens diskussioner lätt blir pladdriga.

Pätr: Vi supportrar måste ha lite tålamod också. Vi är så jävla nervösa över att värva en bättre begagnad målvakt bara för att han passerat 25. Det är för få nyanser kring snacket om målvakterna. Klart att det är häftigt och läckert med en målvaktstalang som kommer underifrån och blir en sannsaga mellan stolparna. Det är ju en fjäder i hatten för vilken etablerad elitklubb som helst.

Men man är inte slut som målvakt bara för att man har varit skadad eller haft en eller två tunga säsonger bakom sig. Alla människor har någon gång i livet en svacka rimligtvis.

Jag förstår ärligt talat inte varför folk ser ner på Stefan Ridderwall och Jocke Lundström. Är det för att Jocke spelat i Sundsvall Hockey och att Ridderwall dippade i Djurgården?

Jag tycker i sådant fall att det är barnsligt och småaktigt. Ge killarna en chans åtminstone och ta emot dem med öppna armar istället för att dissa allting. Den här utbredda pessimismen kring det mesta gör mig förundrad. Visst kan man ha önskemål om större namn och bättre spelare. Men vi måste vara realistiska också och se till vilket marknadsvärde vi faktiskt har idag som förening. Inte fan är den så rosenskimrande som vissa skribenter vill påskina. Hade vi skrivit 2007 i almanackan hade jag till viss del kunnat förstå missnöjet med att värva ovanstående namn. Men vi är inte i position att kunna välja och vraka längre och frågan är väl om vi någonsin varit det. Bara haft lite högre till tak kanske.

Det måste vi pränta in i skallarna och ta till oss. Låt inte storhetsvansinnet förvrida sinnena på oss fullständigt såsom den gjort på Modoliderna.

Redigerad kommentar

Knylan: Jag uppfattade det mer som att BIF släppte en mycket lovande målvakt som verkligen ville ha speltid eftersom dom hade Markström som rankades snäppet vassare (som för övrigt kan känna sig omsprungen nu). Åkerlund är ju egentligen ett kapitel för sig. Kan man egentligen vräka någon galla över den stackaren? Varje gång han näääästan är på väg att ta klivet uppåt, då skadar han sig. När han väl är hel då räcker han ändå inte till över ett större antal matcher.

Personligen gillar jag Åkerlund men som målvakt i Timrå IK finns det ingenting för honom att hämta. Vi behöver en utvecklingsbar backup som faktiskt kan hoppa in och stå matcher när ordinarie behöver vila eller är skadad.

Det är möjligt att diskussioner på ett diskussionsforum lätt blir pladdriga men det är väl lite därför som diskussionsforum finns till också.

Magnus Rövarn : Jo jag förstår...Han lämnade Timrå för att han fick NHL kontrakt och har spelat 2 perioder och suttit som andremålvakt i Flyers. Det var bara en kontring till superfalle.

Magnus Rövarn : Ett stort problem med vår situation är ju att vi egentligen inte har råd att ge så många skadeskjutna kråkor en andra chans. Ursäkta ordvalet men för varje säsong som vi gör negativa resultat och det egna kapitalet krymper så får vi mindre och mindre utrymme för chansningar. Det är en paradox men samtidigt lär vi väl inte ha råd att ersätta "långskotten" mitt under säsongens gång om det väl skiter sig.

Minst EN etablerad målvakt ska värvas på försäsongen och det SKA bli rätt första gången. Vem hans backup blir, det är av mindre vikt, nu när vi inte har häng på några heta juniorer längre. Företrädesvis inte Åkerlund. Sen har vi kanske, som du säger, inte världens hetaste attraktionsvärde på marknaden MEN målvaktsposten är den viktigaste frågan i alla lag, varje säsong. Här måste man lägga krut.

Var inte Jesper Ollas droppat som rykte till TIK? I vilket fall som helst verkar han vara på gång till Brynäs.

Paddan: Därför att det är en klubb som har större spelarbudget än oss, större omsättning och större vinst. Tycker du de sakerna pekar på något annat?

Att inte Tarvis kunnat utvecklat (i grunden bra målvakt) och fysiskt stärkt upp Åke under TRE ÅR är ett underbetyg som är gigantiskt. Att han då ska vara tungan på vågen vilka målvakter vi ska ta in känns inte ok, lika mycket som det är officiellt Linkan som står för lagbygget till nästa år, vilket han omöjligt kan vara ansvarig för efter de senaste tre åren, då med betydligt bättre resurser än vad som finns att tillgå nu.

Losec någon............

superfalle: Backlund var bättre när han for över än vad han är nu.
Antagligen därför att Tarvanen varit där och smygtränat Backlund, enligt oinitierade källor på Hockeysnack.

Olle: Ja jag håller med. På målvaktssidan ska vi in med ett starkt kort till varje pris. Vi såg ju den här säsongen hur det går annars

Anonymous: Med andra ord så menar du, indirekt, att enda anledningen till att spelare väljer andra klubbar än Timrå är pengar.

Ryktena säger att både Gabbe och Skogs packade sina väskor för gott när säsongen var över. När man läser Dagbladets länk så känns det som att det ligger en hel del i det, åtminstone i Gabbes fall.

Glädjande också att Sebbe ser ut att stanna. Mycket ska till om det skulle ske några förändringar.

Pätr: Han kostar tydligen för mycket ?

Paddan: När de går till rikare klubbar så är det nog den största och avgörande anledningen ja.

Vi gör väl minus i år igen, snart så hamnar vi väl i Allsvenskan på ekonomiskt resultat, nu när vi undvikit den sportsligt.

Friberg bekräftad.

Anonymous: Eller att Färjestad har en mer meriterad målvaktstränare, eller att han har fått bättre helhetslösning i Färjestad.

Färjestad tvingas ju också till nedskärningar i spelarbudgeten till nästa år.

« · 1369384 · »