FH - avdammad: Vad oväntat att jag skulle få mothugg då! Inte det minsta! Jag bara väntade på att storsläggan skulle börja veva. Du fick äran att hålla i den först! Grattis.
Magnus Rövarn : Då ska du få medhåll av mig. Vi är i behov av en Wernblom typ som kan borra framför mål o Lavander är den som Jag alltid kommer att tänka på.
Magnus Rövarn : Lavander har vissa bra egenskaper men är också en långsam skridskoåkare som dessutom blivit allt långsammare med åren...där pekar kurvan tydligt nedåt...det är nu ingen åsiktsslägga utan bara en liten liten minihammare
Johnny Bravo: Sedan måste man sätta det i relation till vad som finns på marknaden också och vad dessa kostar. Jag är naturligtvis införstådd med att allt jag pekar på inte kommer värvas. Men i dagsläget är det spelare med karaktär vi får inrikta oss på. Ponera dessutom att lönebudgeten kommer sänkas.
Jag pratade även med Criffe Backlunds farsa (kommer inte på förnamnet nu) som suttit i Timrås styrelse. Han tyckte inte att det var ett så tokigt alternativ.
Sedan kan det såklart alltid bli Lex Jäger över ALLA spelare som byter från en rivalklubb till Timrå. Men allting kan samtidigt inte slå fel heller.
Kattgubben: Nej tack. Emil Kåberg kan inte tillföra något i Timrå IK. Hans bäst före datum är passerat med råge tycker jag. Känns som att det behövs en SM-final för att han ska tagga till och vara skaplig.
svasse24: Tycker du har ett stort fel där! Tycker Kåberg utvecklats enormt som spelare på senare år och gjort en "Oduya" d.v.s. minimerat idiotutvisningarna och börjat tänka hockey i större utsträckning. Visst är det bra med powerforwards som vågar gå i bräschen och kan ta en fajt för att väcka laget men samtidigt håller det inte heller att dra på sig 150-200 utvisningsminuter per säsong. Det stjälper laget mer än det hjälper.
Kåberg kan mycket väl vara ett tänkbart alternativ. Inte ett förstahandsval men definitivt med på prioriteringslistan.
svasse24: Tanken har heller inte slagit dig att "mättnaden" du upplevt hos Kåberg har att göra med att han omedvetet har blivit bekväm och tycker att vardagen blivit slentrianmässig och grå. Att det behöver tillkomma något nytt för att väcka inspirationen. Det är inte alltid en vinnarkultur är av godo.
Magnus Rövarn : Ta inte det här personligt nu, men jag är generellt tveksam till att värva slitvargar som får kicken av de klubbar dom representerat under lång tid. Kåberg är lite av en FBK-ikon, och om han nu får kicken bedöms han givetvis vara på väg ner. Jag ser inget som motsäger det. Visst, han tar mindre utvisningar nuförtiden, men han är också mer menlös. Av dom två tar jag Lavander 7 dar i veckan. Och då är jag ändå inte särskilt het på snubben.
Magnus Rövarn : Nej Magnus... Absolut inte! Det är en begränsad spelartyp och det finns många många spelare som gör "Kåberg-jobbet" bättre OCH billigare än orginalet själv!
Bragd-Birger: Det är klart att Kåberg klassas som en "FBK-ikon", det vore ju direkt tjänstefel att hävda någonting annat. Och naturligtvis upplever FBK att Kåberg nått sitt maximum vad beträffar utveckling och potential eftersom man inte väljer att förlänga med honom. Att man vill testa någonting nytt och växla in på ett annat spår. Men det behöver ju inte betyda att han är slut på elitnivå. FBK har väl gjort felaktiga bedömningar förr om inte annat. Men visst håller jag med dig om att i valet mellan Kåberg och Lavander så tar jag Mats alla dar i veckan precis som dig Birger. Därför att det är en produkt av Norrlands Guld med ett norrländskt hjärta. Jag menar inte fan tar man nåt jävla pissöl från inlandet som substitut istället för Sort Guld när orginalet finns inom räckhåll. Det är ju fullständigt otänkbart! Men om Lavander blir tillfrågad men säger tack men nej tack! Så bör vi kunna gå vidare med Kåberg.
Kåberg är ganska slut, kommer ihåg för ett par år sedan speciellt när FBK lira med sina Löfberg lila tröjor, DÅ var det en jobbig jävel som var grymt jobbig i slutspelen, en som ALLA hata utom dom som heja på FBK, Kåberg har ju blivit hur snäll som helst fan Pärssinen är jobbigare.
De säsonger han tog mycket utv är även de säsong han har bokförst för skapligt med poäng, han var liksom pain in the ass på alla punkter då, nu lirar han mer och gör mindre poäng och gör fan inte en enda obekväm, han är bara söt och gullig nu.
Tack, men nej tack!
Bättre versioner av Kåberg Pikken J Andersson Lavander Ledin Jämtin hela AIK laget etc etc etc etc etc etc etc etc
Magnus Rövarn: Ingen aning, hur ska jag veta det, skulle ranka spelare som var bättre än Kåberg.
Men bara för att vi inte kan få bra grovjobbare så betyder inte det att vi MÅSTE värva en grov jobbare som dessutom är på dekis och down så det bara sjunger om det.
Edb: Ser också nu att i den artikel som Tycho länkade till att även Karl Fabricius lämnar Luleå. Det är en ju en väldigt intressant spelare det också som ju var högaktuell för Timrå förra gången han lämnade Luleå och hamnade i Frölunda. Vet att Nubben är väldigt förtjust i Fabbe. Så det vore ju också någonting att slå an på och slå mynt av.
Magnus Rövarn : Som jag ser det har vi i dagsläget 9 forwards klara. Lägg därtill Bagarn på ingång samt Lander/ersättare. Då är vi uppe i 11. Jag gissar att vi i år i a f ska ha 13 seniorforwardsplatser. En av dessa platser måste rimligen vara vikt åt en målskytt. I dagsläget är vi hyfsat trubbiga på den fronten, och en minst sagt skadebenägen Pärssinen känns ju inte som en klippa att luta sig mot. Sen har vi Klingberg, vad händer med honom? Blir han utlånad en säsong till skulle jag gärna se honom ta en av dom sista platserna (förutsatt att vi får Lander/Lander-klass på andracenterpositionen, samt att vi värvar en målskytt).
Är Fabbe denna målskytt? Högst tveksamt. Jag skulle vilja lägga mig högre här. Å andra sidan kanske det är en omöjlighet, i o m att vi knutit upp en tilltänkt poängmakare i dyra Murran-pengar. Tyärr, skulle jag vilja säga. Jag är tveksam till om han kommer att ha en i närheten av godkänd BFTB-faktor.
Modano: de där med att vika ner sig kan faktiskt vara lite befogat han har ju som sagt gjort väldigt väldigt lite poäng i slutspelen, då ska man lyfta sig ännu mer, men inte han inte.
Bragd-Birger: Murran kanske kan producera skapligt ändå nu när han får acklimatisera sig rejält och vara med på försäsong och spela ihop sig bättre med en kedja.
Nichlas Hardt hoppades jag att vi skulle få se i TIK men sen stod det på diverse sajter att han var klar för en finländsk klubb, Jokerit om jag minns rätt. Men Jokerit har inte presenterat honom. Kanske han är ledig fortfarande eller inväntar Jokerit fler spelare för att göra en sån mega presskonferens där man presenterar flera spelare?
Om inte så hoppas jag att vi kan få se honom i TIK.
Enl. HV 71 forum så är Hahl o Warg klara. Dessutom var Gabbe med hustru vid Kinnarps vid lunchtid igår. De är dock oroliga för att Falk inte skriver på. Om Gabbe går dit så gör allt för att få Falk då, Nubben!
Berglund: smart idé dock, HV tömmer marknaden på etablerade centrar, värvar de en fyra-fem till i den kalibern så kan det bli jobbigt för övriga klubbar som ska ge sig ut på marknaden
Johnny Bravo: Blev HV71 less på att släppa fram yngre spelare? Hahl, Warg, Gabbe och vilka har man sedan förut? Bremberg, Luoma osv. HV-ledningen verkar inte direkt vara dom här typerna av människor som köper trisslotter eller spelar på hästar, har dom ett enda "osäkert" kort i hela truppen?
Johnny Bravo: Det kan man tycka. Fan vad jobbigt det ska vara för Warg då, han som inte kunde vara 10 mil ifrån dottern sin och nu blir det...80 mil? :)
Hittade ingen som sagt det.