1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607643 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Blizzard: jomen, Hagos känns ju som en inte helt "klockren" värvning när vi redan har Bagarn, hade Hagos kommit först o Bagarn efter hade nog drevet gått då också - fast tvärtom.

Igen - Hagos är det inget fel på egentligen, det är ju bara att man inte förstår hur man tänker fördela ansvaret.

Det finns som sagt riktigt bra förutsättningar för bra boxplay och styrspel, vad gör Lasse Falk nu förresten? vi kanske kunde ha nytta av honom nu, få till ett riktigt spelsystem ;-)

Blizzard: Väldigt många fick väl just damp när Bagarn skrev på. Och nu är det sista centerplatsen det handlar om, och då vi som sagt redan värvat en defensiv-snubbe med tvivelaktiga offensiva kvaliteter är det väl inte märkligt om folk undrar hur man tänker när man värvar en till?

Bragd-Birger: Vi får ju kvala endå, samma sak fast endå inte. Roligt att vi blir ett riktigt jävla brunkar lag som tråkar oss igenom KS ist för att försöka lira och inte kan ta smällar.

erathoo: Som sagt, Hagos ELLER bagarn hade varit helt ok men absolut inte under några omständigheter BÅDA, i det läge Timrå IK är just nu.

Blizzard: Jag fick ett megaanfall när jag läste TIK hade tagit tillbaka bagarn! Han har varit iskall x 3000 de sista säsongerna, vad talar för att han nu ska bli den bagarn han en gång var. Hoppas innerligt jag har fel iaf, Hagos känns lite sådär värva för värvandes skull värvning! Hade önskat man scannade igenom den Finländska lr Tjeckiska ligan innan man bara pang bom skriver kontrakt med Yared, men men ska se positivt istället och hoppas att jag är fel ute =)

Redigerad kommentar

Timrå ersätter en av sveriges mest talangfulla spelare med Yared Hagos. Som lyfter ut 150.000kr i månaden. Hur tänker Timrå där ? Nej KS för timrå nästa säsong om man fortsätter värva spelare som inte platsar i andra ES lag.

Man får väl passa på att önska lycka till att undvika spel i KS och Allsvenskan.

Kanske de blir derby nästa säsong IFSH - Timrå IK 4-2

3 år! Jag hoppades på max 2. Helst inget.

Hejhopp i lingonskogen!

priset man får betala då man har den så hett efterlängtade bredden är mindre av den så kallade spetsen . om man är en klubb av timrås storlek . sorgligt men sant .

Johnny Bravo: Det kan inte vara mer än en handfull personer (inkl Linkan, Nubben, Hagos och Hagos agent) som tycker att det är bra med 3 år.

Fem miljoner! Man kan alltså tjäna 5 miljoner på att kunna böka sarg och använda arslet till annat än att skita.
Men jävlar vad det ska dansas robot på Oscar!

superfalle: Nu är det ju inte bara pga att vi ska ha bredd som gör att vi får mindre spets, för så mycket bredare blir det endå inte iår, 12forwards nu, vad ska vi ha 13 max 14, resten kommer ifrån det egna och en abck till 8 = som förra året.

Problemet ligger i att vi sänker budgeten med hela 20% och det synd mycket tydligt, lät säga att hela kalaset gick på 55 millar ifjol (har för mig någon sagt de efter ett årsmöte) då kan vi leka med 44millar iår, en jävla skillnad de! 11millar hejsvejs borta.

Pätr: Kom på en kedja imorse snarlik din. Men byt ut Gnagarn mot Hagos alltså jag ser gärna denna lina nästa säsong:

Murley-Hagos-Friberg <- tre gnuggare som jag tror skulle funka ihop.

Ilkka Heikkinen klar för Växjö.

Harju till Luleå. Bra där.
Ilkka Heikkinen till Växjö från KHL. Bra där.

JappJappJapp *suuuck*

Johnny Bravo: Man börjar bli smått nervös när man kollar på Timrås laguppställning på papperet. Våran backuppsättning är riktigt usel just nu. Jag hoppas den sista backen är någon i Caslava-klass annars så ser det inte ljust ut. Forwardssidan ska vi inte ens prata om.. Vem ska göra målen? Timo? Vem ska spela fram? Kim? Jo just det.. Skulle inte förvåna mig om Timo går av på mitten efter en grym inledning av serien, as usual. Suck, det är hårt att hålla på Timrå. :)

Men allvarligt! Vad faaaan är det som händer!
Har fram tills nu tyckt att vi värvat ganska smart med en del spännande namn.
Men Yared Hagos? På 3 år? För 150 000 i månaden? Vad tänker man med?

Här snackar att man inte har mycket pengar att röra sig med. Men hur i helvete kan man då ge Hagos 150 000 i månaden???? Obegripligt!!
Han kan vara värd runt 50 000-70 000 . Men inte ens för den summan hade jag i detta läge velat ha honom. Nu står vi med endast en offensiv center medans vi har tre hårt defensiva.
Bagarn eller Hagos, billigt, hade funkat. Men absolut INTE både och ABSOLUT INTE så här DYRT!
Vi kommer ha högst en producerande kedja, och vem ska styra i power play? Hur tänker man?????

Jag börjar få nog nu!

Sluta prata om att vi ska spara när vi ger medelmåttor dessa löner.

Röda Tallen: Hagos 5-miljonerskontrakt ingår i vårt sparpaket. /Mvh Linkan

RocknRolf2: Nu kan det inte bara vara Linkan som fixat detta? Om det vore det så borde de övriga satt stopp för det.
Nu är detta en del av en högre plan som vi vanliga dödliga inte förstår.

Nu tycker jag faktiskt det är en relativt barnslig nivå här inne. Okej att jag inte hoppar av lycka när jag ser Yared Hagos presenteras som andracenter (?) men han är väl knappast någon sopa. Många hade överdrivna förhoppningar bara (typ som att slänga in länkar till diverse KHL-lirare som säkert kostar dubbelt så mycket som Hagos)

Sedan är jag trött på att folk tror att Timrå IK är en toppklubb, pengarna styr och där ligger Timrå efter. Hoppet står till att man får till juniorverksamheten men den har man inte satsat direkt hårt i, förhoppningsvis så är det något som man jobbar kontinuerligt med att förbättra.

Redigerad kommentar

dr-nix: Ja jag tar inte åt mig. Jag är ganska positiv men jag kan inte begripa ett 3 års kontrakt med honom.
Centersidan ser ytterst defensiv ut. Vem utöver Hirso ska producera?

dr-nix: Vem tror att Timrå är en toppklubb? Problemet är att vi får väldigt dålig valuta för våra pengar.

Nämen det blir ju skitbra det här ändå för vi har trots allt högproducerande Kim Hirschovits i laget! Anledningen till att han var usel, ofta fullständigt jävla usel, i 90% av fjolårets matcher var skadan och ingenting annat. Jag lovar att han kommer att blomma ut nästa säsong (precis som en mer vältränad Kolan gjorde). Heja heja!

Johnny Bravo: det beror på hur man vill lira hockey. Vissa vill att centern ska vara mer defensiv och låta ytterforwardserna vara mer offensiv.

Men det är klart att du har en poäng, jag jublar inte heller över Hagos som värvning varken vad gäller lön eller kontraktslängd känns optimalt. Men det finns säkert en tanke med lagbygget.Sedan är det inte klart ännu heller. En till back ska väl in samt en till forward väl?

Men okej vilka ska producera.

Pärssinen-Hirschovits-Pikkarainen är en lina som jag tror kan producera poäng om dom får förbli skadefri och hela den biten.

Dom är spelarna med störst förväntningar på sig helt klart. Sedan finns det en massa spelare som jag tror kan ta ytterligare steg och producera poäng.

- Friberg hoppas nog alla på (vi får väl se hur han hanterar steget till Elitserien). -

- Murley tror jag kan producera i rätt omgivning.

- Önerud sägs vara underskattad och är en sån där spelare man säkert hoppas ska få ett genombrott i en ny miljö.

- Röymark tyckte jag växte under säsongens gång och jag tror det finns mer att ta av där (hoppas jag iaf). Han borde väl kunna bli en 30p spelare iaf (i rätt miljö)

Men i slutändan så tror jag inte att det kommer hänga på en eller ett par poängkraftiga spelare den kommande säsongen utan på hela laget. TIK 11/12 är ett lagbygge som påminner lite om när Nubben var sportchef och man var ett av dom hårdast jobbande lagen i serien. Arbetsmoralen kommer bli viktig kommande säsong.

RocknRolf2: Vi får väl se hur Hirschovits ser ut nästa säsong men du kan väl inte påstå annat än att han blev bättre ju längre säsongen led. Jag tror han kan bli riktigt bra nästa säsong om han förblir skadefri och tränar på bra nu i sommar.

Ger er nu, ni har ju spelare till skillnad från Modo.

Johnny Bravo: Ja nog fan syns det att det är idiot till sportchef vi har måste vara helt hjärndöd. Helt obegripliga värvningar två sega tröga centrar som inte kan producera ett skit. Fattar inte dåren att det behövs spelare som kan göra poäng powerforwards som går rakt på mål. Backarn ja vad säger man ser ut som sju dvärgar och en bambi på hal is linkan måste vara jävligt KÅT på små lätta spelare.

yngwie: Det är ju slutspel i NHL det är därför inte ni har några spelare, När finalen i NHL är spelad så ska du se att det ramlar in en 5-10 namn, Den där foppa, han kan han!!

dr-nix: Sista 10-15 matcherna var han bra, men eftersom han är allmänt vek och har en glidarspelstil måste han ligga topp 10 i poängligan nästa säsong för att ge bra valuta.

RocknRolf2:
Jag är rädd att till och med Växjö kommer att pissa på oss i höst, dom lär slänga in en kanonmålvakt i sin trupp, offensivt är dom redan nu starkare än TIK, en nybyggd arena med plats för 5000 personer, 27 loger som dom lär sälja ut som smör i solsken...

Tut tut..... nu kommer växjö och blåser förbi, sportsligt och ekonomiskt..

Men helvete vad negativt det var härinne då! För det första, Växjö kommer inte att pissa på någon i höst (möjligen gnaget som skall ge sig på det berömda andraåret.)

Alla lag försvagas, mer och mer för varje säsong. Spelare flyr till AHL, KHL, Schweiz och diverse andra ligor. Detta kan vi tacka svensk skattelagstiftning för.

Elitserien ligger några år efter allsvenskan i fotboll i det avseendet. 1994 stod jag på Ullevi och såg IFK/Blåvitt/Änglarna spöa Man U, Barca och Galatasatay i CL. Samma år slog Trelleborg ut Blackburn ur UEFA-cupen. Allvenskan höll relativt god europeisk standard (Ungefär som Belgien och Holland idag) Det var då det. Idag är det en milsvid skillnad. Enda chansen för Blåvitt att möta exempelvis AC Milan idag är att vädja till itlalienarna att förlägga sin semester till västkusten och att de möjligen kan tänka sig att spela en liten match emellan nattklubbsbesöken på Avenyen och skaldjurskryssningarna till Marsstrand.

Sorry Lads, men Elitserien med sina klubbar är på väg i samma riktning. Jag skulle inte bli förvånad om exempelvis den norska hockeyelitserien håller bättre klass än den svenska om cirka 10 år. Pengar is the shit, svenska lag dräneras på dessa mer och mer för varje säsong. Nattsvart? Javisst, men likaväl en realitet.

Redigerad kommentar

Välkommen Hagos ....... Kanske inte det timrå behöver framåt, men han gör det han ska varje dag.

Mappe: Ge ett endaste argument till att den norska ligan kommer att vara bättre än Elitserien om 10 år.

Olle: bättre skatteregler för klubbarna gör att dom inte behöva betala lika mycket som en svensk klubb för att kunna erbjuda samma lön. Med det sagt vet jag inte om jag håller med honom i det här fallet.

diffe:

Senast den käre Hagos var här var han riktigt bra. tycker jag i alla fall.
Jag tycker det ser rätt så spännande ut inför nästa säsong...2 kanonvärvningar till så...

Timrå IK är dom bästa.

Redigerad kommentar

Blizzard: Jag har extremt svårt att se att den norska ligan matchar bud från HV71/FBK/LHC inom en tioårsperiod. Här är det snudd på nationalsport, Norge är fortfarande en blåbärsnation när det gäller hockey även om dom går framåt.

Nä norrmän kommer fortsätta gå via ES för spel i Europa och Sverige kommer även i fortsättningen stå för en direktexport till världens bästa liga.

På rak arm, utan att veta själv: Hur många norrmän har gått direkt till NHL utan att gå via elitserien först?

Det ska mycket till innan dom kan börja locka till sig etablerade europeiska spelare på allvar.

dr-nix: jag skulle bli jätte glad av att se ett lag som verkligen såg ut att bry sig om varandra på isen i vinter. kämpa slita kriga! lite tjurigt när man råkar ut för mål i baken och lite sonnenbergsk damp glädje när målen trillar in framåt! känslor å kamp!

jag blev fan ordentligt skitnödig över fjolårets fiaskogäng. således tycker jag det ska bli skoj med lägre medelålder å hungriga killar.

får se vad som kommer mer nu innan truppen spikas...

gäller juh att hitta lite balans i det här gänget...

hirso tänker jag utgå från att han fortsätter floppa. jag var så förbannad över att han upptog en stor del ur lönekakan i fjol å bara lojjade omkring...

han får däremot jätte gärna visa upp det spel han hittade det 5 sista omgångarna då ska jag förlåta honom! =)

murley är ett problem dock han är sjukt beroende av sina kedjepolare. det behövs killar med landers inställning för att han ska köra på topp!

han kan juh spela hockey. ingen jätte stjärna ganska dålig kreativitet meen han har den där otäcka förmågan att alltid vara på rätt ställe när det händer saker...

det gör honom giftig!

HOPPAS HOPPAS!!!!

söder över: Ang. Murley och det här med inställning. Det var med det i tanke jag funderade om han inte borde lira i en lina med Hagos och Friberg.

Murley-Hagos-Friberg är tre spelare som jobbar hårt och som säkert kan egga varandra.

dr-nix: ja som sagt , dom sista 6 matcherna var han riktigt bra . hoppas han är ännu bättre än i dom sex i 55 matcher . för de är ett stort lass han ska dra

Rok Ticar gör inte bort sig i det slovenska lag som möter Slovakien nu, kanske borde man kontakta honom som en 14e forward ? Sportcheferna verkar gilla att värva tillbaka fd TIK spelare

om vi ska köra de här racet så kanske sista back in blir Atvars Tribuncovs. har är ju enligt rykten inte bra på någonting men är allround. skulle passa bra in

Dom flesta SAIK fansen tycker att det är tråkigt att tappa Hagos, jag har en positiv känsla med Hagos återkomst, vi ska inte finta bort motståndarna kommande säsong, vi måste JOBBA ner dom.

dr-nix: Skulle kanske kunna fungera...

murran ska i vart fall inte spela i en kedja med mycket "lir" i enkel snabb hockey rakt på mål i de flesta lägen...

Härligt med återvändare när så många i laget försvinner

Snoop: Väl talat. Tanken med lagbygget är tydlig och som du säger så är det inget allstar-lag som ska uppträda. Om vi misslyckas kapitalt i år så är jag dock villig att lägga all skuld på perra. På samma sätt ska han ha all cred om vi går till slutspel i år. Det finns många halvyxade trästubbar i laget. Materialet finns för att snida greklandsinspirerade fallos som går hela vägen till slutspel men om man inte hittar potentialen så kan det lika gärna bli brasved.

zita: Du verkar kunna hitta något positivt i allt. Är du säker på att du är timråit? ;)

Olle: Din gamle räv;) argumentet kom i meningen efter. Det stavas PENGAR. Det är allt som räknas idag. Danmark exempelvis, har en lagstiftning som innebär att "utlänningar" i sportvärlden betalar 15% i skatt under max tre år (El Maco, hjälp mig!) Detta har fått till följd att SAS-ligaen har passerat och sprungit ifrån Allsvenskan i fråga om kvalitet på bara en tioårsperiod. Vad är det som säger att inte detta ska ske även inom hockeyn? Visst man kan tala om tradition och kulturarv, men säg det till dagens tonåringar som växer upp med dolllartecken i blickfånget.

Mappe: Om Norska högstaligan är bättre än svenska allsvenskan, det låter jag vara osagt. Däremot får man väl se till hur stor sporten är också, för att kunna bedöma någon sorts potential. Fotboll är hela världens sport, det är väl bara i Kanada och Finland det inte är större än hockey. I Norge finns det väl en rad andra vintersporter som rankas högre än ishockey?

Jag går emot i stort sett alla! Jag väljer att gilla att TIK erbjuder Yared Hagos ett treårskontrakt. Jag tycker det är bra och ett ganska så klokt val i detta nu.

Eller nu och nu. En spelskicklig center borde väl varit prio nr 1 i nuläget. Samtidigt ska vi väl inte hylla Anton Lander för att vara en grymt spelskicklig sådan heller med bra fart på rören. Men precis som ni andra håller jag med om att centeruppsättningen ser märkbart svag ut. Det tycker nog hela hockeysverige. Nästan overkligt svag faktiskt. Kim måste växa in i det här och bli en jätte. Men truppen är inte färdig än, även om nästa säsong kommer handla om att överleva och att överraska i det nya Timrå IK som ska byggas upp.

Jag hade varit grymt nöjd om Hagos blivit Gabbes ersättare på ett mer tydligt sätt. Och ett kontrakt på tre år är jag inte så negativ kring. Han är en riktigt bra defensiv center och är inne på enormt lite baklängesmål, har en stor passion och kan spela fysiskt och är en jobbig jävel att möta. Han klär i rött och vitt.

Men som det ser ut och känns just i detta nu kommer vi få kriga nere i botten (redan på förhand). Men det var väl ingen i hela världen som hade förväntat sig något annat heller när allt blivit som det blivit i lilla, lilla, lilla, lilla, lilla TIK.

Välkommen tillbaka, Yared Hagos!

Skarin: Djävligt bra inlägg. Djävligt bra! I all sin grumlighet träffar det på nåt vis ändå huvvet på spiken. Jag kan inte precisera det men det finns nåt här. Nåt i lagbygget som skänker mig en märklig känsla av sinnesro. Det KAN bli hyfsat det här, vi KAN undvika KS även nästa säsong....

Olle: För tio år sedan var det inget som pekade på att den ryske nobodyn Vladimir Antonov skulle äga en svensk bilfabrik. Nu är det snart en realitet. Finns kapital= finns potensial. Svenska hockeyklubbar kan nästan inte gå med vinst idag, det är ett mycket stort problem. Något måste göras, frågan är vad? Risken är mycket stor (läs oundviklig) att elitserien tappar mark och blir en farmarliga till någon annan mer lönsam och flashig liga i europa, typ Tyskland eller Schweiz. Kul scenario eller...

« · 1378544 · »