1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607832 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
ÖstrandsNisse: Om detta skedde på grund av hans fyllerier i finland så hoppas jag att man lyckades trycka in en "sparken pga fylla"-klausul i alla spelares kontrakt, när man skulle "se över rutinerna" kring händelser som denna.

Annars bör detta rimligtvis ha kostat Timrå en slant? Å andra sidan låter det ju konstigt att han får sparken rakt av, det här har väl inte ens behandlats i media? Jag är inne på din linje att han måste ha vantrivts. Sedan kom fyllegrejen och då var man helt plötsligt överens om att han går utan ersättning. Positivt för oss bör vara att han lämnar under silly och inte mitt under säsong.

Linkan har varit duktig på det här med att sparka producerande spelare, nu är det bara att hoppas på att han kan rekrytera ett par också. Själv kommer jag drömma mardrömmar om att man värvar Robin Lindqvist och "sparar" resten av slantarna.

ÖstrandsNisse: Kan tänka mig att förening behöver gå ut ganska omgående med en plan för hur man hanterar detta. Kan tänka mig att Kim länge var vår skylltpojke, trots det usla förra året, till sponsorer. "I år kommer han att spela som en gud"... typ. Så här gäller det att man kliver fram och berättar vad som händer och hur man hanterar det. Och då inte på traditionellt Linkan-vis; "Vi avvaktar".

Men som sagt; spelmässigt så är det inte omöjligt att ersätta honom. Det kändes ju värre när RH lämnade än vad det gör nu exempelvis.

På ett sätt känns det skönt att värva en förstecenter utifrån det material vi har och inte tvärtom. Nu vet vi att vi vill ha en snabb spelare, inte bara spelskicklig.

ÖstrandsNisse: Jag hade lyssnat på fel öra. Ingen fylleskandal och "vantrivsel" låter helt plötsligt som en rimlig förklaring.

Det jobbigaste - jobbigaste - är att Corso passar bra in på den beskrivningen. Snabb, inte bara spelskicklig.

Gud vad jobbig den här kvällen blev.

Rooster23: Ja...det är ju ingen hemlighet vad jag anser om sparkningen av Corso. Men det framstår mer och mer hur galet saker och ting skött i det fallet...

mikenomad: Å andra sidan hade ju hans kontrakt ändå gått ut efter den här säsongen och han lär ju inte ha skrivit på ett nytt efter back-to-back säsonger med 1p/match.

Rooster23: Fick corso pensionen?

snabb spelskicklig samt ett litet jävla uns av lag känsla...

inte bara corsos JAG JAG JAG

Rooster23: Vart är detta på väg?
Förra säsongen (som nästan slutade i katastrof) gick vi in med Corso och Hirschivits som våra två ledande centrar.
Nu står vi med Bagarn och Hagos - 12:e-platsen vikt för oss redan?

de här med hirsovits är väl inget att hänga läpp för . 49 matchers glida omkring och rulla med tandskyddet i munnen och 6 skapliga matcher . de måste gå att hitta en center som bidrar med mer än straffar för dom slantarna han kostade

superfalle: Frågan är väl om det blir ytterligare spelare som inte fått sina pengar av Timrå och väljer att bryta kontrakten!

Man får ju förstå spelarna också att dom till slut lessnar på att måste betala resor,mat och boende från sina egna fickor!

Örnen: mm riktigt på den nivån tror jag inte riktigt att de är . kanske foppa eller näslund kan ge ett bidrag till fattigdomen . de vore ju inte första gången . fast dom har ju en hel stad att försörja , och ett hockeylag

Örnen: Är nog inte alls omöjligt att det blir så.

superfalle: Dom är snäll dom pojkarna!

Zetterberg bör väl ha lite stålar över tycker man.. Fast hur var det nu då? kanske det är Rögle som får lite sponsring utav honom?

Att alla jävla Timråsupportrar inte fattar och fårstår att jubelidioten linkan har som mål att göra laget till allsvensknivå. Patetiskt att höra hur jävla dum och lätt lurad vissa dårar inom föreningen även supportrar som tror att svinet vill Timrås bästa. Bara att inse hur jävla mesig norrläningar är VÅGA AGERA FÖR HELVETE.

Gamle Regin sa till mig i spritdimmor för kanske två år sen kanske att "blir det inte NHL så blir det Timrå" med dansk klang. Det vore lägligt nu. 

Modano: Men varför måste du ALLTID vara värst?

Knylan: Jo men enligt EP har han ju kontrakt med Ottawa även nästa säsong, eller har jag missat något?

dr-nix: Äh, man kan väl få låna? Senators kan väl inte vara helt hjärtlösa?

Ålrajt, här kommer man onekligen hem till nyheter. Om det nu är så som jag utgår ifrån att det är, dvs att det inte handlar om någon ekonomisk palaver och att Timrå icke behöver pröjsa en spänn för det här kontraktsbrytandet, så...blev jag genast på bättre humör. Hirso var inte i närheten av att leva upp till epitetet 'förstecenter' den gångna säsongen, och hans härförarpondus vill jag inte ens kommentera. Det hopp man klamrade sig fast vid var hans avslutande 6-7 matcher, och att det i vinter 'skulle lossna'.

Naiva tankar, med största säkerhet. Om han skulle leda laget offensivt och vara the master of fuckin assasins i PP skulle det tarva sisådär en tredubbling av det han visade i vinter. Trolighetsfaktor: hyfsat låg.
Så: tack för, ehm...straffarna, Hirso! Ha en riktig mysig sommar!

Om vi summerar dagen har vi Hirso definitivt väck, och en Hynning som inte längre ser ut att bita sig kvar (elaka tungor gör gällande att den sistnämnda lämnar regionen så fort ljumskarna tillåter en längre biltur).
Me lajki lajki!
Allt hänger dock, så klart, på vad vi får i stället. Men Hirsos stålars kan läggas på en betydligt bättre ersättare. En som dessutom, vilket flera redan varit inne på, är lite mer anpassad till det nya och brunkigare Timrå som vi har numer. Snabbhet, pondus och smartness. Ge mig så mycket som möjligt av dessa tre egenskaper, och jag är övertygad om att vi går plus på det här.
Ytterforwarden vill jag ska vara en rolig typ. Någon som kan bryta mönster, antingen genom oförutsägbar kreativitet eller någon annan spetsskill såsom vinthundsnabbhet. Give it to me, Kent-Stefan!

Skål, hörrni! Vi har inte blivit bättre i dag, men vi har blivit mindre feta. Det tar vi med oss in i morgondagen.

Bragd-Birger: Som sagt, Oscar Möller som ytter hade varit en rolig värvning.

Som sagt; spelmässigt kommer det inte att vara svårt att ersätta Hirso. Sån stor förlust är det inte. Han hade ju en jävligt låg BFTB-faktor i år och hoppas att den skulle höjas nästa år är kanske en aning naivt. Det kanske blir en vinstaffär det här ändå.

Fast jag ska erkänna, det svider att Hirso lämnar. Jag hade sååå höga förväntningar på honom. Jag trodde verkligen på honom.

Hirso hem, det var som fan. Hoppas han är OK så att det inte är en Lehtonen. I så fall lär han väl snart vara klar för västkusten i och för sig...

En jävla besvikelse stora delar av året men där jag ville hoppas att han var hel och vältränad inför kommande sässe. Dock har hans straffar betytt många sköna bonuspoäng. Där är vi svagare. Röymark sätter inte riktigt sina lika elegant.

Ska vi säga att fältet ligger öppet då? Tappat Hirso, Corso, Karlsson  och Lander jämfört med starten av förra året. Fyra centrar i spannet hög-okej elitserieklass. Brrr... Lite spets nu, bitte. Annars passar det bra att SSK bytte från blått till Timrås färger för några år sen, vi kommer att vara förvillande lika.

El Maco: I Lellos fall var det ju inte han som var problemet utan en annan där hemma. Hirso har ju också äktenskapliga problem. Det har inget med pensionspengar att göra. Det där med pensionspengarna är ju bara löjligt. Vem f-n får sånt av oss vanliga dödliga innan vi nått 65??
Men Hirsos lön kan inte läggas på en ny rakt av. Det måste vara en betydligt billigare.

Over & out (f-n jag skulle ju ha sommarlov sa ju Bravo)

Redigerad kommentar

Några realistiska förslag till ersättare ? (edit: till Hirschovits dvs)

Redigerad kommentar

dr-nix: Som det är nu värvar S-vall Hockey bättre än oss. Hörde rykten om att det skall satsas på dem nu. Arenan i S-vall skall byggas för dem. Kanske Linkan är sänd till oss som en Trojansk häst...?
Förresten så var jag och lunchade på Eon. Nubben och Perra var där också. Verkar som att den förstnämnde är den som är hövding i byn

Det luktar unket.... östrandsfabriken kanske? Nej fan det e ju kvalserien som stinker runt hörnet

Timrå Icon: Jag tycker som dig. Det är löjligt och påstå att detta handlar om pengar. Ni som påstår det får gärna lägga fram bevis för era teser. Det skadar klubben ni älskar om det visar sig att ni tror på rykten...utan substans. Det blir en jobbig situation som kvällspressen gottar sig åt och frossar i, på sina löp.

Jag tycker att det är helt okej att ifrågasätta föreningen, hur den är skött, vad som hade kunnat göras bättre, varför det blivit som det blivit. Men tar man för givet att skvallret som nått en stämmer, då kan man också plocka fram bevisen för det. Om man nu kan det vill säga.

Överaskningsmomentet att Hirso lämnar tror jag stör många supportrar därute. Detta var helt oväntat, antagligen för den med relativt goda kontakter in i föreningen också. Men för satan, måla inte allt i svart, snälla. Det är inte gud som dragit.
Hirso är en spelare med en rätt medioker fjolårssäsong bakom sig med en oviss säsong framför sig. En spelare som inte tränat med föreningen nu under upptakten som dessutom har en kvarts miljon i ersättning per månad. Han har inte alls motsvarat förväntningarna även om det blev bättre på slutet.

Jag måste säga att jag känner mig rätt tillfreds över det här. Jag tycker inte att Hirso är den spelare som Timrå behöver. Alldeles för osäkert kort som förra säsongen var alldeles för anonym långa stunder.

Om det varit så illa som vissa gör gällande har jag svårt och tro att det skulle undgå kvällspressen och deras nyfikna journalister. Riktigt så illa som vissa vill göra gällande tror jag inte att det är. Det är nog liiiite bättre.

ÖstrandsNisse: Det enda som jag tror kan sticka lite i ögonen på folk var att han värvades som målspruta, floppade genom nästan hela säsongen, bara för att rycka upp sig på slutet och få folk att hoppas på ett betydligt bättre andrasäsong.

Men nu är han borta och han är långt ifrån oersättlig. Personligen tar jag det med en axelryckning. Finns pengarna (vilket jag antar att dom gör eftersom han är borta) så finns det ersättare som med lätthet kan överträffa hirschos insatser.

Lika bra att dra ner förväntningarna redan nu på en bra ersättare. En spelare i Hagos klass är nog att vänta..

Eller kanske man kan drömma???
eliteprospects.com/player.php?player=2671

Mackelito: Pyrret skulle smaka fågel som BB brukar säga (tror jag det var)

Timrå Icon: Pyrret ville ju inte spela center. ;oD

Simmalugnt: Han får ha vilken position han vill för min del. Tror vi skulle ta guld med honom vid skridskoslipen till och med :-)

Simmalugnt: Pyrret som siste ytter och Hahl vår 1:e-center.

Eller drömmer jag nu kanske...

Timrå Icon: Du skedar rätt hårt med Pyörälälälä va? ;-)

mikenomad: Drömmar kostar ingenting.

Timrå Icon: I minna lilla värld (som förvisso omges av en bubbla) så stör det mer att Hirso verkar engagera fler än när Lander och Erixon försvinner. Även om det inte är så i verkligheten så kan man få intrycket att så är fallet.

Jag inväntar med spänning på ersättaren för Hirschovits, först då kan jag ge min syn på om det var rätt eller fel att Hirso lämnar. Dessutom väntar jag på vår förväntade stjärnback samt ytterligare en ytter. Därefter ska jag tycka till på allvar. Det råder inget tvivel om att denna trupp är betydligt mindre namnkunnig än förra. Men vi vet hur det gick då. Det handlar om att B Y G G A ett lag där det inte alla gånger behöver innebära att ju dyrare desto bättre.

Jag smågillar årets lagbygge även om det måste in lite spets. Vi har på papperet ett defensivt skapligt lag men vi har ingen spets. Med Hirsos "tack och hej" så ser det ännu sämre ut. Men jag tror att det finns en plan för det. Jag bara vägrar tro att man inte förstår det på kansliet.

Om, jag säger om det inte tillförs spets till laget på de sista platserna så är det sannolikt så att det är riktigt illa. Värre än jag befarat. Men jag tänker inte måla fan på väggen, än.

ÖstrandsNisse: Ja precis. Problemet är bara att om vi (och troligen gör vi det) värvar en icke namnkunnig billigare ersättare så lär det tolkas som en dålig värvning just på grund av det. Tror personligen det är svårt att hitta en värre glidare än Hirso. I och för sig lär han gått på sprutor större delen av säsongen. Men ändå....

Timrå Icon: Då kan jag meddela att en spelare man visat intresse för är ungefär 772% mer känd, och namnkunnig, än Hirschovits.

ÖstrandsNisse: Hur kända var spelarna vi värvade under tiden vi etablerade oss i ES under de första åren på 2000-talet? Vilka stjärnor var det som gjorde oss till ett elitserielag återigen?

ÖstrandsNisse: Låter trevligt.
Själv tror jag inte - mina möjligen lätt antydda tveksamheter till ledningens kompetens till trots - att man ersätter Hirso med något från Nice Price-hyllorna. Det var inte 40-50% vi skulle dra ner på truppen...
Nej, jag hoppas på götter. Och jag känner ingen panik alls. Vi har det mesta nejlat och klart, vi kan vänta ut någon feting.

Dream Team: Klokast i mina ögon vore att fördela resurserna så att vi värvar en bra ytterforward och en bra center, istället för att bränna allt krut på en center och få kontraktera Björn Svensson (eller liknande) på sista forwardsplatsen.

Bragd-Birger: även om vi skulle spara 40-50% torde vi kunna värva ett par klasspelare nu, alternativt så var ett gäng av de som lämnat groteskt överbetalda. Allvarligt, kolla spelare ut mot spelare in. I övrigt sitter jag helt stilla i båten på ett lungt hav. Det här löser sig.

Bragd-Birger: I hear you and got your point. Men, din kompetens till trots, så tror jag att vi i år får nöja oss med att försöka hitta rätt mix bland mindre etablerade namn som inte kostar multum men har egenskaper som i ett lag kan visa sig vara guld värd.

Däremot ställer jag mig också ytterst tveksam till vad vår trupp kan åstadkomma. Jag hyllar inte Nubben som ett geni, likt Einstein, jag ogillar Linkans sätt att bygga lag, jag tycker vi har fel klubbdirektör och stör mig dessutom på hela föreningens "över tid" naiva tro att "det ordnar sig".
Men jag gillar det jag ser i år. Försöket att gå tillbaka till rötterna välkomnas av mig. Jag tror att Nubben är en del av det, i alla fall att locka ungdomarna till föreningen. Linkan har aldrig haft den förmågan.

Återstående platser får gärna fyllas med rutin och klass om du frågar mig. Blir det så kan det gå, i dessa spartider. Blir det inte så får jag be till högre makter och hoppas att vi, i motsats till Södertälje, lyckas hålla oss kvar med ett lag som på papperet är bättre än alla allsvenska lag.

Jag har ställt in mig på ett år av ångest. Det hade inte behöva bli så. Men nu är det så och då kan vi bara hoppas på underverk.

ÖstrandsNisse: Jag tror att vi i allt väsentligt är överens. Föreningen mår inte särskilt bra ekonomiskt, och att vi kommer att få gå igenom något av ett stålbad tror jag vi alla inser. Jag tror också att majoriteten av oss accepterar detta faktum. Fanimej så tror jag t o m att en knapp majoritet faktiskt ser detta som en cool sporre och utmaning. Back to the roots, liksom.

Men, även ett steg bakåt måste tas bestämt. Och med ögon som ser möjligheten att snabbt ta tillbaka förlorad mark. Egentligen finns det ingen bättre säsong för en sån här cut-the-costs-manöver. Vi hade rekordmånga spelare som kostade åt helvete för mycket sett till vad dom presterade. Det borde v ara närmast lustfyllt att försöka ersätta dom med BFTB-players.

Och, faktiskt: jag tycker man gjort mycket rätt. Jag ställer mig bakom ett antal av dom värvningar som gjorts. Men säcken måste knytas ihop. Det offensiva spelet - för att inte tala om dess yttersta signum: PP! - är en illröd, hissad varningsflagga efter säsongen som var. Det är svårt att råda bot på med minskade pengar. Likväl: jag kräver ett försök. Det kan gå. Vad som i n t e kan gå är om vi enbart värvar defensiva gnetare. Snacket om att 'ytterforwards ligger numer så högt att centern främst ska vara defensiv' är rent sagt idiotiskt. I alla fall om den som säger det är Linkan, och han befinner sig i det läget han var när han sa det. Sure: ge Hagos Lindström och Lehtonen som vingar, och han kan fungera som en sämre kopia av Warg. Ge honom Önerud och Hallin, och han kommer att få svårt att komma upp ens i dom 10 pinnar han mäktade med i ett jävligt starkt Skellefteå.

Summa summarum: vi m å s t e ha en försteback värd namnet. Någon med offensiv, någon som kan lira PP. Denne måste paras ihop med en tillräckligt stark defensiv partner för att vi ska få ett första backpar som kan lira 20-25 minuter av matcherna och ge oss en stabil defensiv och början på en stark offensiv under denna tid. Synergieffekter: boostad lagmoral, brutet Boorkskt 'momentum' och potential att hålla kvar/ta tag i matcher.
Sen m å s t e vi ha en förstecenter av högt elitseriesnitt. Någon som kan leda/hålla ihop en förstakedja. Det g å r icke - det kan inte ens gå, i de våtaste av drömmar - att ha en Hirso av kapacitet 10/11 (ens gånger 2) eller en Bagarn eller Hagos av troligt 11/12-snitt i denna roll. Det kommer att bli så trubbigt och lättförsvarat av motståndarna att laget 05/06 ser ut som Offensive Allstars i jämförelse.

Jag är spänd som fan på vad som komma skall. Och för första gången på flera veckor, optimistisk. Gör mig icke besviken, Kent-stefan. Visa mig och oss lite av er hockey-mojo. Bring in the sugar. Det KAN gå!

Ilkka är kvar iaf.

Det gillar jag! han kommer att göra det bra nästa år! Nytt målrekord tom! Jag lovar! In med en riktig jäva tempo lirande spelfördelare som fixar att slå bra direkt pass till illka!han har ett riktigt mumsigt skott ju! Länge sedan jag såg någon tikare dra pucken genom nätet!

Härlig brunkare med! Krossade modo muppen (Den killen utan talang) i tacklingsligan. Och han hade en relativt låg utvisning/tackling frekvens. Trots mäntymaa å mack nevin incidenterna. När det gruffades framför motståndar kassen efter avblåsningar behövde man aldrig fundera över vem det var. Han verkade vidare vara en trevlig kille som aktivt bidrog till leenden i omkl rummet.

Liten söderöver favvo det där!

Jag tänker inte heller måla fan på väggen ännu.
Hirso hade ju samtalat med klubben om detta så det kommer nog en ers innan marknaden är tom...

Jag ser fram emot nästa säsong.
Får vi pisk kan vi alltid skylla på pengarna, linkan o tj
vid vinster heter det att motivation slår klass!

Vi har röya med... han kommer antagligen vara så jävla rätt i nya tik!

Nu vill jag bara ha kvar skogs med! Till rätt löning såklart!

söder över: Så Skogs är vår 8:e och sista back enligt dig? Han är ju varken offensiv eller defensiv även fast han gör anspråk på båda...

Olle: jaja! Ilkka skolas om till ppback under sommare och hagos o bagarn kommer sällan över defensiv förlängd mål linje...
Alltså är skogs en pärla!

Nja han försvinner väl antagligen men jag gillar skogs och hans inställning. För slarvig dock..

Mat kan bli vår nya skogs! ;)

söder över: Jag gick från att fullständigt hata skogs till att på något sätt älska hans arbetsprestation. För även om han inte blommade ut till varken en defensiv gigant eller en offensiv målspruta så drog han sitt stå till stacken varje dag, den senaste säsongen. Tyvärr behöver Timrå IK mer än så, på backsidan, just nu.

Edit: Som truppen ser ut just nu så behöver Mat bli mycket mer än vad Skogs var, så är det bara.

Redigerad kommentar

söder över: Läget nu känns lite som efter kvalseriesäsongen: vi har ett katastrofår bakom oss, Lander (Z:a då) drar, många nya in, inga förvntningar och inga stjärnor på papperet.

Den gången handlade det om att bygga upp nått från grunden, med lagmoral, bra fysik och tempo under ny ledning i form av Lill-Kenta. Det föll sig också så att ett antal av de på pappret grå och osäkra värvningarna blev bingo (Kalle K, Krykov etc) o samt att några i truppen helt plötsligt tog jättekliv (Robban, Niklas N).

Är det kanske dax för das boot igen? Är det en ny fågel fenix? Är det the second rise of the big red machine vi får se i höst?

Med lite matjord, muskler och hårt arbete så kanske...

Ja jävlar....

« · 1379865 · »