1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604826 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
ersson: Nä tror vi har en minst lika stor talang i Boyce så att ta in Rask känns långsökt. Båda center och 93:or, samt att båda i sånt falla ska agera 5:e center i dagens Timrå. Även om vi nu hade värvat Rask så tror jag han hade haft svårt att slå sig in bland.

Vampola Hagos Andersson x2

Nä en RW Right shooter är vad vi vill ha in. En Niclas Bergfors skulle sitta som en smäck! Kross My fingers for that guy.

ersson: Jag gissar på Nolaskogs, dom vill ju ha spelare som försvinner till NHL så småningom!

lungan: Nä jag tror inte på att han är aktuell för oss el. att han ens vill till oss. Tyvärr.

Kevin O Shea: det är väl iofs inget fel med att göra sig ett namn som nhl språngbräda? Hellre det än reject parkering ala' frölunda?
Tror du på fullaste allvar att någon svensk elit klubb kan konkurera med en nhl klubb?

söder över: Förstår inte vad du insinuerar. Tycker bara det är logiskt om han väljer Nolaskogs, då dom profilerar sej som klubb som vill ha spelare på väg till NHL.

Kevin O Shea: äh jag tyckte du lät bitter bara...

söder över: Det tyckte inte jag.
Klockrent konstaterande med glimten i ögat i mitt tycke.

Johnny Bravo: ja ja mitt tycke var väl lite off sorry my bad...

o shea: sorry jag insinuerade illa! inte min mening att stå här med brallorna nere! =)

jag är lite avis på modo i det avseendet om nhl bara...

en liten förening borde försöka profilera sig som en språngbräda till nhl enligt mitt tycke.. det känns som en bra väg...

brynäsare kanske gnäller lite över att dom inte kommer tebax men en del gör ändå det o om inte annat så gör det föreningen en tjänst när det gäller nyförvärvandet att ha en fin meritlista över lirare man skickat till nhl..

söder över: Å andra sidan - alla klubbar i elitserien funkar ju i praktiken som spångbrädor mot NHL. Och alla spelare tittar ju på var dom kan få rätt roll och bäst förutsättningar för att utvecklas maximalt. Om man är i den fasen av sin hockeykarriär, vill säga.

Att däremot gå ut och uttalat försöka värva så många jag-vill-till-NHL-efter-den-här-säsongen-spelare som möjligt är småknepigt i mitt tycke. Det är svårt att få kontinuitet om man för hårt litar på one-season-mothafuckas. Om dom inte är unga och billiga, vill säga.

Bragd-Birger: Som verkligheten ser ut idag så tappar du alla spelare som går riktigt bra efter en säsong. När NHL kan plocka vad de vill och många spelare har KHL-klausuler . Titta på spelaromsättningen i Timrå inför nästa säsong, kontinuitet och lagbygge är ord från det förgångna. Nu handlar det om att värva ihop en skock och lyckas man sälja MoDo till några ambitiösa spelare som vill vidare i sina karriärer med att klubben är en NHL-trampolin så är det smart.

Hade det varit för 15-20 år sedan så skulle jag haft en annan uppfattning, men idag är tyvärr elitserien mer eller mindre en farmarliga som alla spelare som sticker ut på något sätt lämnar snabbare än de kan säga Per Hallin.

Wayne Gresky: Lite väl mycket svart/vitt i det där svaret. Nej, du tappar inte alla spelare som går bra. Och nej, man behöver inte lägga sig på Per Hallin-nivå för att få spelare till en stomme som kan stanna. Någonstans mellan ytterligheterna finns någon form av gyllene medelväg. Luleå är där och nosar, t ex.

Nu får vi se hur Modos lag kommer att se ut till hösten, och hur många ettårspickadollar det verkligen blir. Jag tycker att det vore intressant om det blir ett gäng. Då kan vi se om det är en bättre väg att gå än den mer gråa, gnuggande stigen man tar en bit längre norrut.

Bragd-Birger: Du kan ju gå igenom MoDos lag spelare för spelare. Det vimlar ju inte direkt av killar som spelar i NHL 2012-2013. Den största delen av truppen är en brokig skara av veteraner och spelare som förhoppningsvis är på väg upp. Även om MoDo skulle lyckas värva någon lovande spelare till så är det inte NHL-filosofin är problemet. Hellre Dick Axelsson i ett år än någon misslyckad dyr finne under samma period.

Wayne Gresky: Lika stor flopprisk på Dick som Hirso, är säker på att han kostar bra mycket mer också! Varför skulle han just lyckas i M0D0?

Wayne Gresky: Nu diskuterar jag den ambition att vara snabb-språngbräda-till-NHL-numero-uno som uttalats ett antal gånger av Da Nose. Om det sedan slutar med att det inte bidde mer än Axelsson, så...finns det väl inte så mycket underlag för vidare diskussioner på temat.
I övrigt vet jag inte riktigt vad du vill säga. Mer än att du hellre tar Dick Axelsson i ett år än en misslyckad och dyr finne. Vilket så klart gör dig till ett unikum.

Bragd-Birger: Ett smart retoriskt grepp av Nazzy, det märks att du också köpt det. Förlåt för att det blev för komplicerat för dig sen, det var inte meningen att få dig att framstå som sinnesslö.

Wayne Gresky: Lugn och fin, det krävs långt mer än så för att få BB att framstå som sinnesslö. Keep up the good work Gnällsky...

Herminator: Skönt att höra, man vill ju inte verka otrevlig som gäst här. :)

Bragd-Birger: nä alltså hela filosofin med språngbräde principen är ju att klippa dom tidigt... gärna redan på j18 nivå eller ett år innan fribergs nuvarande ålder tex. Med lite flax får man igen lönen när dom drar och gärna minst två års kontrakt... det handlar iofs om scouting så vi kan ju köra igång på allvar när linkan hoppat vidare... inte bygga hela laget på detta vis men kanske försöka ha 2 st seriösa nhl junisar varje draft tex... för många blir juh bara att dom konkurerar ut varann å det vore juh en smula Olyckligt.

Kontinuitet är svårt att hitta i junisar...
Hallin är det inget jättefel på...

En stomme får juh dock inte bli för dyr utan kan gärna bestå av energi killar som hagos hallin o sådana träningsvilliga lagspelare som sätter tonen i laget.
Sedan är det rätt naturligt att byta stomme med jämna mellanrum blir stommen bra lockar khl till slut. nu ska jag göra en lite knasig utsvävning men alltså hv hade ju en helt sjuk bredd i sitt lag fram tom att törnrosa ville vidare ihop med ett tjog vassa finnar o någon kanadick.. (o ett st liv)
Stommen försvinner med jämna mellanrum så fort den fått för sig att den förtjänar mer än vad den får eller när motivationen tryter...

Tebax till junisarna...
För ett lag som timrå skulle det sitta jätte fint med en fjärdelina bestående av hungriga inte jätte dyra junisar som verkligen krigar på för att tvinga de övriga att prestera om dom inte ska byta plats i laguppstälningen...
Ger man sådant en chans så finns det juh möjligheter att kunna ha en liten bit av stommen från trakten år efter år... inte värva sådana som starkov alltså. Utan ta av egna produkter till det segmentet...

Wayne Gresky: Duttane då, så pömpig man kan vara. Har den här sillyn fått dig att kissa på sig alldeles?
Men men, det var ju....'jättegivande' att diskutera med dig, i vanlig ordning. I år tar ni dom!!1

Hockeyhälsningar B-B

Ser i XP att Strålman inte får nytt kontrakt med Columbus.
Hela ES drömvärvning men framföralt HV:s enl. XP.:)

Johnny Bravo: vad ska hv med strålman att göra?

Johnny Bravo: Om vi inte har råd med pikkarainen, hur ska vi då ha råd med strålman?
Han lär väl vara dyrare?

söder över: Ta en titt på deras backtrupp så förstår du. HV:s bästa back med högerfattning heter idag Mats Trygg...

Skellefteå lär också vara sugna och dessutom ha pengar att spendera. Timrå och MoDo är säkert också intresserade av hans tjänster.

Som jag skrev i modoboken igår så var säkerligen den främsta orsaken till att Strålman inte fick ett QO att han hade så hög lön den gångna säsongen. Det är inte alls omöjligt att någon annan klubb erbjuder honom ett kontrakt med sämre villkor. Sen får vi se om någon KHL-klubb får för sig att kasta pengar på honom, sen får vi se om något schweiziskt lag vill ha honom, sen får vi se om han hamnar i elitserien och sen får vi se vilken klubb han i så fall väljer.

Wayne Gresky: strålman har ju gunnar svensson som agent precis som halva tinmrås trupp alltså borde vi ligga bra till om han nu väljer elitserien ;-)

SuperMupster: Det skadar ju inte, men jag skulle tro att hans bakgrund i Timrå har mycket större betydelse i så fall.

Får vi inte Strålman skulle jag vara minst sagt okej om vi tog Lepistö eller Anssi Salmela istället!

Mackelito: Själv hoppas jag att Shea Weber eller Drew Doughty ska spela i MoDo kommande säsong, det känns ungefär lika troligt som att dina finnar skulle välja Timrå...

Wayne Gresky: Haha jasså skrev jag att dom kommer komma? Och nej det var en oerhört dålig liknelse. Att Pesonen spelar i TIK är väl lika stor chans, inte omöjligt dock vilket det skulle vara att Weber kommer.

Men ni Modoiter har ju ett "NHL lag" så ni vet väl att Weber kommer antar jag?

Redigerad kommentar

Wayne Gresky: Semestergroggen påbörjad? Att nämna Anssi Salmela i samma mening som Shea Weber är ju som att snacka om Strålman och Lidström typ, bägge är bra men den ena är 2 divisioner bättre.

Berglund: jamen om foppa själv ringer då?

El Maco: Ja, det är ju en annan sak, jag visste inte att han skulle ringa själv. Iofs så har han väl mobiltelefon nu för tiden så han kan ringa från golfbanan han också.

Berglund: Såhär skulle ett samtal kunna se ut.

Shea: Hello?
Foppa: Hello Shea, It's Peter!!
Shea: Peter who?
Foppa: Forsberg!!
Shea: Ohh, I'm sorry I didn't recognize your voice right away Peter, I will buy a new phone right away.
Foppa: No problem Shea we all make mistakes from time to time
Shea: Yea sorry, did you want something in particular?
Foppa: I want you to come and play for Modo!
Shea: Who is Modo?
Foppa: It's my hockey team here in Sweden
Shea: Aha, yes of course I'll come and play for you, It would be an honor. I have heard so much good things about Modo.
Foppa: Great, I will send over a couch ticket and you can fly here to sign tomorrow.
Shea: This is great, I've always wanted to play for such a great team as Modo.
Foppa: I wouldn't expect anything else
Shea: I can't wait to play in the Swedish Allsvenska, see you tomorrow.

Mackelito: Om det stämmer att vi inte ens har råd med pikkarainen så kan vi ju glömma den här typen av namn.

hubbenorlen: Ja, jag tror oxå vi kan glömma do namnen men att jämföra dom med 2st OS-guldmedaljörer och superstars är ju festligt dock.

hubbenorlen: Hannu Pikkarainen är åt helsike för dyr. Tippar på att han kommer att bli en av de bäst betalda backarna i es om han stannar här. Sedan det där med att han krökar ska man inte ta så allvarligt på. Han skulle inte prestera som han gör isåfall. Dessutom finns det inte så mycket annat att göra i Ö-vik heller. Kolla på Conny Strömberg som till och med åkte upp dit för en fylla.
Nä vi avvaktar Strålman istället

Redigerad kommentar

Timrå Icon: Men kan verkligen Pikkarainen vara dyrare än Strålman? Det låter ju helt osannolikt.

hubbenorlen: Han kan knappast vara dyrare än vad Strålman var ifjol men då Strålman ej fick förlängt får han nog räkna med att gå ner rätt så mkt i lön om han ska bli aktuell för någon NHL-klubb. Något 2 vägskontrakt tror jag inte han är intresserad av, då lirar han nog hellre i ES som stjärna och tjänar skapligt.

Redigerad kommentar

Berglund: Spelare som lirat med Strålman i Timrå som även lirar i Timrå idag är:

Pärssinen
Larsson
Hallin
Bagarn

Så det är ju några iaf.

Berglund: Glöm inte vårt ess i att få hit Anton: Nubben.

hubbenorlen: Hannu kostar säkert 600-700kkr/mån. Det är så klart på tok för dyrt. Kostar mer än det smakar. Strålman är troligen lite billigare men det är nog inte det som avgör där

Johnny Bravo: Precis

Timrå Icon: 600-700k är väl i överkant? Men runt 400 kanske? Vilket är väldigt mkt det också.

Berglund: Jag tror du får lägga på lite faktiskt. Men det är bara spekulation så klart

Timrå Icon: Jag har ingen närmare koll på hur höga lönerna är i Elitserien, men jag var av uppfattningen att de som tjänar allra mest ligger på runt 400 000 i månaden.
Men jag kanske har fel.
Hur som helst skulle jag ALDRIG betala det för Pikkarainen.
Det skulle jag dock göra för Strålman.
Jag tror att Linkan och kompani resonerar på samma sätt.

hubbenorlen: Du får lägga på arbetsgivaravgifter på den summan.

Hmmm, stämmer det att arbetsgivaravgiften bara är hälften för spelare under 27 år?

Wayne Gresky: Ja just. Skillnad på kostar och tjänar.

Wayne Gresky: under 25år.

Berglund: TACK Berglund för världshistoriens roligaste inlägg!

varför finns det inte en artikel i st idag som riktas mot caslava som flörtade lite med tik o var oviss om framtiden i cska eftersom dom bommade slutspel?

det undrar jag...

« · 1385863 · »