1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606411 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 12/13

Sv: Silly Season 12/13
The great one: Pratade med karln för någon helg sen då jag känner honom sedan skoltid/fotbollstid. Det lät på honom som att Timrå inte ville ha honom, vilket jag tycker låter absurt med tanke på hans potential. Sen är det ju lätt för honom att säga så, för att inte låta så självsäker.. Men alla som sett honom spela vet hur duktig han är, så är det bara. Bara hoppas att Nubben har kollat på honom!

Wernerman måste ju få chansen.

Luka: vars läser du det?

Simmalugnt: Hahaha. Då lär ju Jan Huokko lösa säsongsbiljett till Eon.

Redigerad kommentar

Simmalugnt: Ja jävlar vad penisar det låg runt målet efter första perioden i Eon.

Luka:

Nämen vafan? Då blir Jocke etta nästa säsong då? För Bellissimo kastade ju pickar omkring sig i DeRouville stil i KS.

Belissimo från Bofors ska tydligen vara klar. Hade gärna sett att vi haft en tydlig första keeper. Tveksam om vi får det ned honom och Lundström.

Eskas: Håller delvis med dig, Rhodin kontra våra egna J20 spelare alltså.

Jag hoppas helt enkelt det finns plats för både honom och 2-3st från J20, annars blir jag besviken.

Som du är inne på så ger ett "ungt hungrigt" lag utan egna juniorer nog färre på läktaren också.

Är nog en viss nackdel däremot att möjligheten till växling vad gäller Allsvenskt med Sundsvall och ES i Timrå försvunnit :-/

Redigerad kommentar

Ambroo: Din tes gällande backuppsättningen förutsätter att man inte försöker göra sig av med någon av de backar man har på kontrakt ... Jag tycker Dahlroths utveckling gått helt åt fel håll och skulle gärna se att man försökte få honom till en allsvensk klubb och lyfta upp två egna ur J20.

Vidare förstår jag inte riktigt Timrås urval av de talanger man ska försöka förfina i a-laget ...

Rhodin från Brynäs ... född -91. Gjorde 36p på 30 matcher i J20 ifjol.

Vi har i Timrås eget j20 två spelare som matchar den statistiken:

1.   Douglas Lögdal (C) Timrå J20 47 20 32 52 1.11  
2.  Linus Werneman (C/W) Timrå J20 42 29 21 50 1.19

På backsidan har man Joel Östman som har gjort 31p på 47 matcher i J20 i år. 191 cm, 88 kg. Jag kan ärligt säga att jag inte sett honom spela en enda minut utan kollar bara på statistik. En sån kille kan med rätt kost och träning lägga på sig 3-4 kg muskler till september och bli gällande på Elitserienivå. Istället ska vi ge Jesper Dahlrot fortsatt förtroende, som aldrig varit i närheten av dessa siffror i statistiken som junior och som inte fortsatt att utvecklats det senaste året.

Ja, jag är fullt medveten om att man inte kan sitta på EP och bedöma spelare, men en liten fingervisning om att vi går över ån efter vatten tycker jag det är iaf.

Ska man satsa på ett anonymt lag så kan man åtminstone satsa på ett lag som har ett litet rotsystem i Timrå. Annars kommer det vara 3000 pers på matcherna kring nyår.

Redigerad kommentar

Wayne Gresky: Oroa dig inte för det du. Du ska se att innan det är klart så kommer det att vara en handfull.

Per HApps: Nej, man skall inte erbjudas en plats i truppen bara för att man är från Medelpad. Men likväl är det sorgligt att det inte finns någon från distriktet i truppen just nu. Speciellt när man talar om att vi ska ha förankringar i distriktet. Juniorsatsningen har bevisligen inte slagit fullt så bra ut, ännu.

Och i det läge som laget är i just nu när man skall satsa ungt och nytt så borde det finnas plats för lokala spelare. Självklart ligger bristen i att det inte finns tillräckligt bra spelare i rätt ålder som härstammar från distriktet. Tyvärr...

Per HApps: Nu löser det väl i och för sig med uppflyttade juniorer. Men det är märkligt att vi inte har någon etablerad spelare i truppen med rötterna här. En handfull i NHL och några i andra elitserielag så det är inte det att inga kommit fram någonsin men ändå.

Thornet:
Skall man erbjudas en plats bara för att man är från Medelpad?

Wayne Gresky: Näe, det är faktiskt lite sorgligt att se, speciellt när det nu skall satsas ungt....

Thornet: En annan sak man kan notera är att inte en enda spelare med A-lagskontrakt kommer från Medelpad.

Ambroo: undrar vilka av nuvarande J20 blir kvar som vi kan använda , en del kommer att gå .

Michael90: Jonte och två nya forwards går före, sen är forwardsplatserna spikade. Det ska ju som bekant även in ett par juniorer/färska seniorer på det.

Kattgubben: TIK kommer att ha nio backar på kontrakt, i nuläget är det sex, och det innebär att en back till ska in och den platsen är tingad åt Sebbe. Plats 8 och 9 kommer med all säkerhet att ges till två stycken ur trion Östman, Stenqvist, Edlund. Av dem så ligger troligtvis de två förstnämnda närmast till hands.

Min syn på kommande säsongen.

När situationen är som den är rent ekonomiskt, förstår jag att klubben satsar på spelare som Sterner, Bäckström, Persson, Carlsson och Rohdin. Spelare som är beredd på att göra jobbet fullt ut, men som inte är etablerade ES spelare ännu. För mig känns det som en kittlande satsning där det kan sluta egentligen hur som helst när det gäller att försöka överleva ES en säsong till.

Dock finns det en farhåga som oroar mig mer än något annat. Målvakterna! För att man skall lyckas med en ”ungdomssatsning” på ES nivå måste det in en målvakt av HÖG rang. En som kan stå på huvudet och rädda poäng åt laget. En målvakt som kan skapa trygghet och ingjuta mod i de unga spelarnas hjärtan. Då, och först då, kan detta bli en betydligt roligare säsong än vad lagets belackare vill göra gällande.

I min värld måste nu ”Nubben” lägga varenda liten cekin som finns tillgänglig på en riktigt bra och stabil förstemålvakt. Detta måste gå före de kvarvarande kontrakten avseende utespelare. Och jag ser gärna Backe som en lösning. Rutinen som han besitter skulle betyda mycket för laget. Dessutom misstänker jag att han brinner av revanchlusta efter den mer eller mindre misslyckade sejouren ”over there”.

Inte förrän ”Nubben” gett oss en riktig förstemålvakt kommer jag att börja hoppas på en rolig säsong. För alternativet är inte ett alternativ – inte en säsong till utan en ”riktig” förstemålvakt!

Intressant att se TIKs trupp på Eliteprospects. Endast svenska spelare, förrutom Robinson. Man har ju svårt att se en TIK-trupp utan finska inslag. När hände det senast?

Undrar hur läget ser ut för Murley just nu. Har inte hört någonting om honom.

Kattgubben:

Granath är tydligen inte aktuell längre för Leksand enligt vad jag fått erafara. Hoppas det stämmer. Undrar vart han hamnar?

Michael90:mjo, man hade nog för avsikt att skeppa Granath och Motin samt behålla Torp. Nu blev det inte så, tyvärr. Ett litet plus är väl att Granath besitter en del rutin bland alla "småkillar" som kommer befolka truppen. Hoppas bara att Granath inte har för höga löneanspråk...

Kattgubben: Men usch.. :(

Kattgubben:Då är väl en förlängning med Granath att vänta då...

Redigerad kommentar

Johan Motin till Örebro - JÅ.

Hahl Bundy: Bra Nubben, helt rätt tänkt! Ta för guds skull inte hit Murley igen.

Nubbens plan.

"Jag har inget emot utländska spelare, men samtidigt vill jag bygga ett lag av spelare som är här hela tiden. Jag vill inte lägga en massa pengar på utländska namn som är hemma hela sommaren och sedan kommer de helt otränade när issäsongen börjar. Det är helt bortkastat"

Julius Hudacek, kan det vara något som vi är och rycker i? Om det nu ligger någon sanning i ryktet kring Bellissimo så borde även Hudacek vara ett alternativ om man ser till vilken nivå vardera snubbe kommer ifrån. 

Huden sticker från SSK och vill till en högstaliga, han har dock anbud att välja mellan. Men jag skulle kunna tänka mig att han finns bland Nubbens favoriter i webbläsaren. 

Dream Team: Han har tydligen varit i Sthlm och "köpt löskuk" läser jag i debatten efter inlägget. Oväntat lik Blondinbella!

Bragd-Birger: Lite Blondinbella goes.. hockey!

Bragd-Birger: jag slutade att att följa honom för några år sedan vid det här laget av just den anledningen.

Redigerad kommentar

dr-nix: Ja, men om man vet att hans signum är att dryga sig och driva folk till vansinne - varför gå in dit och ta del av hans åsikter? Han är ingen journalist eller makthavare. Han är en bloggare på en hockeysajt. Ibland en vansinnigt rolig och träffsäker sådan. Ibland fånig. So what?

T T: mycket rätt, lite jobbigt att han inte kan erkänna att han fått det fel någon gång bara. Han blir bara tyst och låter diskussionen dö :P  (när han inser att han inte kan vinna diskussionen dvs och att han har fel).

Är iof skönt att få tyst på honom också men ändå.

dr-nix: Hans länk här inne gav honom säkert massor av extra klick vilket gör att han får fortsätta reta gallfeber på folk vilket han hade räknat med. Inte skriva bra hockeyartiklar om ishockey utan att just reta gallfeber, som han gläds åt.

dr-nix: Jag misstänker att du själv har haft någon liten dust med honom.  ;)

Jag tycker det är beundransvärt hur han orkar bemöta alla haters och allmänt korkade. Jag räknar förstås inte dig till dem.

Ambroo: eller irriterande om man var ute efter en seriös åsikt om ett visst ämne.

dr-nix: Dryghet är i mångt och mycket väldigt roligt.

Bragd-Birger: han är inte rolig utan dryg, det är en viss skillnad.

dr-nix: Jag tycker att han kan vara lite smårolig. Liksom alla dom som bara måste in och hugga på hans övertydligt utplacerade köttben.

Bragd-Birger: har svårt att se att folk blir direkt upprörd över det där blogginlägget, håller fullständligt med. Mina tankar angående den mannen som jag yttrade förut har absolut inget med det där inlägget att göra för att vara tydlig. Det gav bara mig en ursäkt att yttra mig i ämnet.

Redigerad kommentar

Nikki Nine:Några matcher vinner vi alltid även mot `storlag typ Modo som har landslags-spelare.. det är tufft tycker vi , och har fler icke -Modo spelare än Modo spelare. Vi skall visa "världen -mot-oss "att vi är beredd för en säsong till .

Olle:

Möjligt, men nu är det väl ändå lite mer extremt? Och förståeligt med tanke på er situation.

Nikki Nine: Nej, jag har absolut inget emot att tippas som slagpåse. Det kommer t o m att kännas mindre jobbigt att bli det i vinter än det var föregående säsong. Korten ligger på bordet, överlevnad är ledordet. Det har jag inga problem med.

Nikki Nine: Och den känslan fanns inte inför förra säsongen? :)

Bragd-Birger:

Behöver inte vara något dåligt för er att övriga hockey-Sverige dömer ut er totalt. Blir en liten "vi-mot-världen"-känsla och det är kanske det ni behöver?

mikenomad: Pettersson satte iallafall sitt fula namn på bitterheten haha! Vilken lallare.
Han beter sig ungefär som då stekaren i storstan i sin för dyra nya Porsche blir frånåkt av en raggare från landet med en trimmad Volvo.
Passar oss bra att slå ur underläge :-). Mer negg!!

Har svårt att bli upprörd över det däringa blogginlägget. I allt väsentligt har han ju rätt. Det går inte att komma ifrån att det - i a f för en utomstående betraktare - knappast finns något tråkigare än lag som enbart siktar på överlevnad och inte ens gör en teoretisk ansats på guldet.

Det lag som Timrå ställer upp med 12/13 lär med stor sannolikhet bli det svagaste  en elitserieförening mönstrat på många, många år. På pappret. Om det sedan blir andra tongångar på isen återstår väl att se. Jag förstår till fullo om folk tycker att det känns sisådär på sexighetsskalan.

mikenomad: Jag känner inte till Petterssons syn på Djurgården, men jämförelsen känns nog rätt självklar med dom en serie ner och vi alltjämt i finrummet. Och i det perspektivet är vi förstås bara en liten fluglort på ett urblekt dasspapper. På sin höjd.

« · 1497505 · »