1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598453 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 13/14

Sv: Silly Season 13/14
hubbenorlen: Ja men va f-n. Ska vi ta hit en enda gammal spelare som varit här förut så måste det ju vara någon som utmärkt sig positivt och producerat kopiöst här förut eller i en klubb efter det.
Med nya kan man chansa men de dom varit här förut har man ju lite mer koll på.
Jag litar till 238% på att Nubben tar rätt beslut i frågan gällande gamla spelare som varit här.

hubbenorlen: Dessutom 2: Om Corso var så dum i huvet som alla gör gällande, så skulle Nubben naturligtvis kolla med Hallin innan dom skriver några papper.
Och eftersom Hallin har spelat med honom under den aktuella säsongen, så litar jag mer på hans omdöme än lösryckta rykten. Om nu den här högst tveksamma värvningen skulle vara sann, vill säga.

Knylan: Dessutom är väl även hans tjej/fru från Sundsvall/Timrå?

dr-nix: Faktum är ju dock att han avslutade förra säsongen i NLB och är 35 år gammal. Det gör ju det otroliga lite mindre otroligt, även om det förmodligen finns mer pengar i NLB än i HA.

Skattebetalarna skulle dessutom bli överlyckliga. Först är vi konkursmässiga och sedan värvar vi legoknektarnas legoknekt, ett 35-årigt psykfall för halva lönebudgeten. Att rekonstruera är en hit.

dr-nix: Håller med. Det här är ju första det blir lite aktivitet här inne på en månad.

hubbenorlen: mycket möjligt, helt ärligt skiter jag fullständigt i om så är fallet. Efter allt skit med rekonstruktionen så är är det roligt att snacka rykten och möjliga nyförvärv även om de är orimliga (som i Corsos fall t.ex.)

dr-nix: Killen som skrev kommentaren sitter förmodligen och skrattar åt aktiviteten här inne.

Alltså personligen skiter jag om inte alla nyförvärv är änglar som aldrig säger eller gör något elakt. De får gärna ha ett ego osv. så länge de håller saker  och ting under kontrol och vet när de ska hålla käft (osv.)

Detta säger jag som inledning till att jag skulle välkomna en lirare som Corso då han håller hög klass och skulle vara bra nog att bära en förstakedja om han får Hallin och en hyffsad transatlant vid sin sida. 

Med allt detta sagt tvivlar jag på att det ligger någon sanning i detta rykte då han bör ligga utanför Timrås prisklass. Varför skulle han vilja återvända till Timrå dessutom? 

mikenomad: På isen är Corso en av mina favoritspelare de senaste fem åren. Sjukt effektiv och underhållande i sin raka spelstil. Älskade när han med minimala dragningar nästlade sig igenom tre försvarare mitt i banan vid blå och lyckades komma till avslut. Och det hände inte bara en gång.
Såna spelare har vi inte varit bortskämda med de senaste åren.
Han skulle lätt kunna göra 60 poäng i Allsvenskan.

Knylan: Haha, ja den hade jag glömt bort. Men den grundade väl sig i att han och finnarna inte kom överens?
Det är ju lätt hänt att grupperingar uppstår, särskilt mellan ledade gestalter. Hirso kan ju exempelvis ha manövrerat ut Corso.
För om Corso vore en så vidrig människa så skulle väl klubben ha gjort sig av med honom redan efter en säsong?
Det är det jag inte fattar i den här historien.
Varför riskera stämningen i laget?

hubbenorlen: Visst är det så. Jag kan bara säga som dig, jag är inte så insatt. Jag vet bara att jag gillade det han presterade på isen samt tyckte han sa en hel del saker som inte var så dumma. Som t.ex att hans lön skvallrade om att han var lagets stjärna och att han iom det hade höga förväntningar på sig. Helt rätt naturligtvis men som att svära i kyrkan i ett litet bonnalag som Timrå. Här får nämligen ingen vara förmer än andra. Hur skulle det se ut om vi hade spelare som gick omkring och trodde att de var något?!?

Redigerad kommentar

hubbenorlen: Rykten har nog en tendens till att ofta stämma, det är en för liten klubb för att det ska behöva gå genom 10 munnar innan det hamnar här. Den jag verkligen kan i god för då den kommer direkt från folk som jobbar nära laget är den när laget blev tvungna att byta kod till omklädningsrummet för att Corso skulle förstå att han inte var välkommen längre, detta var dagarna efter att han fått kicken och inte gjort klart med någon ny klubb. Han bara fortsatte åka upp till ladan och hängde precis som tidigare och då han var så pass impopulär som han var så ville man inte ha honom drällandes. Den nya koden blev #1313. Hihi.

mikenomad: Vet han, eller har han hört rykten och skvaller? För det är ju det som är problemet med internet. Skvaller tenderar att bli sanningar per omgående.
Det kan finnas många anledningar till att en spelares kontrakt sägs upp. Framför allt i Ryssland.

hubbenorlen: Frella vet iaf. Vad jag förstår.

mikenomad: Jag är inte så jävla insatt. Finns det något konkret som avslöjar Corsos dåliga attityd, förutom det Perra antydde? Hans åsikt skiter jag fullständigt i för övrigt.
Vet vi att han fick sparken i Ryssland pga attitydsproblem till exempel? Eller är det bara ett antagande?

FH - avdammad: Klart det finns åtskilliga exempel inom idrottsvärlden med lyckade återföreningar mellan klubbar och tidigare spelare. Men generellt har du rätt och Nubbens värvningsarbete gångna säsongen visar väl på det så att då fortsätta på den vägen är kanske inte helt lyckat. I synnerhet inte när det finns allt för många frågetecken kring spelarens karaktär. Även jag inser det.

Jag suktar bara så förtvivlat efter en naturlig poängmaskin. Såpass att jag är beredd att acceptera jävligt mycket...

Frella: grabbarna i det här bandet sammanfattar det rätt bra. Gällande Corso alltså.

Glöm alla spelare som varit här tidigare. De har gått vidare och vi också. Nostalgi är trevligt, men minnen tenderar till att bli okritiska. Dessutom är det sällan bra för någon part att återgå till ett jobb man redan haft. 

hubbenorlen: Just ja, glömde att säga: bröderna Donati.

T T: Haha...för vilken gång i ordningen diskuteras Corsos för och nackdelar i det här forumet?

mikenomad: För sent. Snart snappar Mittnytt upp ryktet med supporterklubbens "KniveN" som källa.

Bragd-Birger: Likväl stod han för skills som genom åren, främst de senaste 4-5, varit en frapperande bristvara i Timrå IK: Pålitlig poängproduktion.

Men jag tänker inte gå i försvar för hans något labila psyke. Det är som sagt en klart besvärande omständighet som kräver homogen grupp i övrigt samt starkt ledarskap. Och det är klart, ett lag beståendes av 95% juniorer samt kan man befara ganska oprövat huvudtränarnamn är Corso kanske inte optimal. Jag kan backa där och inse riskerna med en sån värvning.

Men eftersom sannolikheten lär vara below zero så kan vi nog släppa de spekulationerna här och nu.

SuperMupster: Linkan fixar det mot att han får vara gratis 2a assisterande åt vårat J-18 lag

mikenomad: Själv gillade jag aldrig Corso. Han gjorde sina poäng, men kändes i övrigt som en spelare som aldrig någonsin kommer att gå i bräschen för laget.
Sen var han rätt knepig i huvudet. Det mest tragikomiska var väl när han inför slutspelsmötet med HV (var det väl) helt oprovocerat började snacka om hur han skulle skicka motståndarna till sjukhus. Varpå han spelade typ två minuter i den där serien pga skada.

Jaja. Han kommer ändå inte spela med Timrå mer.

Frella: "Typ 3 ggr" eller "3 ggr"? Men såklart, besvärande historik har han. Helt klart.

mikenomad: Men sparkad typ 3 ggr på fyra säsonger skvallrar väl om att allt inte är helt hundra?

mikenomad: Med tanke på vad Corso presterade i Elitserien så tror jag att fyrtio poäng i AS är i underkant. Som jag ser det så var Corso en spelare av mycket hög europeisk klass. Att sedan saker och ting gick lite si och så i Timrå är en annan historia, men med facit i hand kanske det skulle ha varit andra som fått maka på sig istället för Corso.

TikAlltid: ryktet säger att det enda som återstår på kontraktet är detljer, bla vem som skottar uppfarten åt corso.... ! :)

mikenomad: corso är en drömvärvning i AS. Självklart är det säkert skitsnack med ryktet. Men fan vad glad man skulle bli. Och Hallin har ju blivit sniper :)

Kongo: Jag fattar inte den här mytomspunna antisociala sidan av Corso, jag hävdar fortfarande att med en bra grupp i övrigt och en stark ledare ska inte det vara något problem. Vi kan inte jämföra med senast han var här då jag misstänker att den s.k finnmaffian hade stor del också i de kontroverser som då uppstod. Och inte blev det bättre med en tränare vars grundfilosofi gick ut på att ingen fick vara stjärna. Corso är god för minst 40 p i AS, är det substans i det här ryktet så är det kanon! Dock känns det jävligt osannolikt att vi ska ha nån möjlighet att konkurrera om honom.

Redigerad kommentar

KniveN: Har svårt att tro Corso skulle vara påväg hit. Vad kan han dra i KHL? 10 mille per år? Här skulle vi ha problem att ge han 1.

Borde även vara ES-klubbar som rycker i han isåfall.

Redigerad kommentar

KniveN: jahaja, bu eller bä ? 

nån sanning i det?  eller bara taget ur luften ? 

KniveN: Osannolikt. Nubben vill bygga grupp, Corso är motsatsen till detta.

En kommentar på Tikare bloggen
"Går ett skapligt rykte om att daniel corso kan vara på väg tillbaka till
timrå ik, en sådan värvning torde klassas som toppnamn?"

Hälsa Hundertpfund välkommen till TIK! @THundi27

Jonas Wollberg: Mike Beck är ett namn som förpliktigar. De som fattar fattar.

Annars så är ju Sean-Michel klar för Karlskoga, Owuya kan jag tycka borde ha inrymts bland någon av de platser som junisarna tagit. Men som sagt, det saknas lite tyngd så Owuyas storlek hade behövts.

Donatibröderna börjar minst sagt bli mytomspunna. Det finns nog - som många redan varit inne på - en anledning till att dom harvar vidare i Norge, tyvärr. Trots att dom börjar bli Eliteprospectlegender.

Berglund: Laumann Ylven vill vi inte ha i laget, inga fler dussinspelare! Vi vill ha in spets nu, vi har redan de hårt jobbande spelarna, och några juniorer som kan ta en ledande roll. Nu ska vi ha in en förstacenter, två målskyttar och två backar med mer tyngd än vår backuppsättning just nu besitter. Och självklart två målvakter. Mina förslag är, om man ser till vilka som rimligen finns inom klubbens alla ramar:

Målvakter:

Joakim Lundström (Drömmen)

Alexander Berg från Vita Hästen

eller

Mattias Pettersson från Halmstad

Backar: 

Jesper Dahlroth

Mike Beck från Frisk Asker

eller varför inte någon av nygamla

Sean-Michel Sunnqvist

eller

Sebastian Owuya

Forwards:

Tyler Donati från Vålerenga

Justin Donati från Vålerenga

Mike Seidel från University of Minnesota-Duluth

Mark Arcobello från Oklahoma City Barons (Långskott)

Drömmen är att Jocke skriver på och att någon av de andra två nämda, helst Berg, tar plats som backup. På backsidan vill jag personligen se att Dahlroth stannar. Han var den back som under föregående säsong, bortsett från Mat Robinson, var jämnast. Han hade bäst +/- i hela laget, han spelar enkelt och säkert, och han kan använda sin tyngd på ett bra sätt. Mike Beck från Frisk Asker skulle vara en bra värvning då han kan bidra med både offensiva resurser, och en tyngd i försvarsspelet.

Bröderna Justin och Tyler Donati hade jag gärna velat se i varsin Timråtröja. De har sprutat in poäng i Norge och jag tror att de håller en hög Allsvensk klass. Mike Seidel från University of Minnesota-Duluth har en bra säsong i ryggen, plus att han spelade med Wade Bergman förra säsongen, vilket kan göra det enklare att värva honom. Slutligen Mark Arcobello från Oklahoma City Barons. Han har haft svårt att etablera sig i Edmonton Oilers, trots att han vann poängligan i farmarlaget Oklahoma. En väldigt liten, men snabb sniper som skulle vara grym i Timrå. 

nu är humpedump officiell också

Knylan:

"What are you for type of person?"

Skönt att se att Ola-Conny är Timråit. 

Kul med en teckenspråksvirtuos i laget förresten.

Johan J: Är vi inte tillbaka i ES inom 3 år kan de skicka hela laget till månen

El Maco: Skicka laget till Japan en vecka och lat dem ata McDonald's Mega Potato till frukost, lunch och middag i en vecka sa ar saken biff.

Man vill ju bara ge kungen Hallin en varm kram! Snacka om ödmjuk legendar

Knylan: Ja han skulle jag tacka ja till som en av dom 4 forwards som ska in, helt klart.

Dream Team: Återvärvandet av honom är ett av Linkans smartaste moves. Låt det dröja många säsonger innan #8 hissas i taket!

250kg kärlek: Makalöst vilken otrolig människa han verkar vara, Per Hallin. Med en gång känner jag mig inte det minsta orolig att våra unga spelare ska få fel start under sitt första år med A-lagskontrakt. En bättre förebild än Pelle går inte att finna!

Berglund: Jag med. Martin Laumann Ylven har jag nämnt tidigare, men han skulle kanske kunna vara något? Pikkarainen-mått. Varit i Sverige i stora delar av sin karriär. Fick väl gå från Linköping på grund av brist på istid, här skulle han nog kunna jobba sig upp till en av toppkedjorna och säkert kunna producera en hel del. Grötar in mycket, inte så mycket finlir. Finlir kanske är just det man vill ha in på de sista forwardsplatserna? Resterande del av sillyn blir hur som helst väldigt intressant.

Redigerad kommentar

Berglund: Jag vill ändå ha en Pikkarainen typ i laget, en tung power-forward som smäller på varje gång det ges tillfälle

Vargher85: Haha jo så är det ju, jaa jag hoppas vi väger upp avsaknaden av tyngd med rejäl fart i år!

Berglund: Det beror nog på att vi har ett så pass ungt lag än så länge. Det är väl ganska naturligt att killar i övre tonåren väger mindre än män mellan 25-30, även om det givetvis finns undantag.

Annars kanske man kan köra Jokela-varianten. Han åkte troligen runt med tio kilo cement i skridskorna.

« · 1580037 · »