1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597330 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 15/16

Sv: Silly season 15/16
TRL: Du gillar bergis elefantöra med pommes va?

Ja tack!

Corvo: Den här liraren tycker jag är intressant, även han från Almtuna. Väldigt bra kompis med 51 Mattias Nilsson.

http://www.eliteprosp...ayer=19782

När det gäller sista forwardsvärvning skulle väl Sebastian Selin vara ett intressant namn? För visst är tanken att det ska värvas 1 forward och 1 back till? Eller har det varit någon premiumartikel i ST väl gömd bland sportartiklarna med ny info som jag har missat?

Spelade i Bobcats 2013/2014 och vann den interna poängligan med 9 poängs marginal. Lagkamrat med jämnårige John Westin samma säsong.

Så han vet hur livet utanför hockeyn är i Sundsvall som stad och får många jämnåriga lagkamrater som han kan hänga med utanför hockeyn.

26 poäng i Almtuna denna säsong och med det 2a i Almtunas poängliga.

Fortfarande ledig och 23 år gammal med endast 1 allsvensk säsong i bagaget så borde han inte ha så jäkla högt lönekrav. Tror definitivt att det är en spelare som vi har råd med.

Bra storlek samt rightare vilket kan behövas till varan forwardabesättning som till största del består av lättviktade leftare.

Såg att Johan Porsberger fortfarande är ledig förresten. Med tre värvningar från Asplöven och 7 spelare född 93 så sätter jag en slant på att han hade varit värvad om det inte vore för att han var här och floppade hösten 2013.

Bra värvning på pappret. Lite synd att han inte fick det att fungera i Timrå. Trivdes väl inte socialt i Sundsvall kanske.

Men Johan Persson som ersättare blev hur klockren som helst. En 23-åring i Nybro utan några direkta meriter att tala om. Vem hade räknat med att han skulle bli livsfarlig sniper och få SHL-kontrakt ett och ett halvt år senare?

Mig veterligen den enda värvningen som Daniel Olsson gjorde som assisterande sportchef innan han lämnade klubben utan ett ljud från klubben officiellt.

Blev verkligen jackpot där.

Redigerad kommentar

Kan vi inte värva meriterat på backsidan så kan vi åtminstone värva någon som SER meriterad ut. Såg dock att Jens Högbom gick till Mariestad i ettan idag. Killen är 19 bast och har ett skägg som nästintill hade kunnat utmanövrera Hallin som lagets skäggkung, och han har haft det i flera år. Ett tryout hade det åtminstone varit värt, fan vet hur han kommer se ut om några år. Som ett odjur antagligen. 

JobbaPuck: Vafalls! Crippe också, vi får snart döpa om Bobbarna till PRO Light.

hubbenorlen: Frågan är ju hur mycket tid Kenttä har som utöver att vara huvudtränare och sportchef även ska köra spelarbuss, slipa skridskor och laga lunchbuffé, typ. Asplöven är i ett läge där man får chansa en hel del, ta avskrapet som få andra vill peta i plus att de måste bli oerhört tajta som grupp med tanke på platsen de verkar på och längden på resorna. Sen har de väl haft lite finansiärer och sånt tidigare, Mikael Fahlander bl.a. som ligger bakom mycket av Örebros avancemang men även Asplövens "framgångar".

De får nog gå mycket på vad agenterna säljer in. I höstas var de ju fan helt fenomenalt bra. Lekte nästan med oss under första mötet i Eon. Körde på som dårar. Så jag vet inte, någon vidare scoutingorganisation har de ju knappast. De lägger lite flis på att dra ihop några nordamerikaner, förra säsongen hade de sex stycken sammanlagt. Utöver det några hyfsat oprövade kryddat med Luleålån. Det är svårt att inte imponeras ändå, även om den här bilden av att Per Kenttä gör ALLT i föreningen nog är liiite kryddad. Just nu har de sex kontrakterade spelare men jag kan ge mig fan på att vi inte kommer ta mer än tre-fyra poäng mot dom kommande säsong ändå.

Redigerad kommentar

El Maco: Han var det men det tog en vändning och som många uttrycker det så kanske han inte passar in riktigt i profilen. 35 år och först av isen liksom... Men att tro att han inte kommer att producera i en brun HA är att blunda för verkligheten. Nog är han god för runt 30 pinnar - om han vill. Dessutom kommer han garanterat att vara som bäst mot oss.

Knylan: Ja det måste ju vara fråga om scouting. För sån tur kan man ju ha på en spelare, men knappast på två. Frågan är bara hur mycket tid Nubben har över till scouting nu för tiden.

Redigerad kommentar

palleparling: Det otroliga är att både Henrion och Lagacé inte på något sätt kom till Asplöven som några solklara poängsprutor. Hade Nubben tagit dom inför föregående säsong så hade det garanterat gnisslats högljutt härinne och på Domustrappan. Baserat på EP så kom ju Lagacé från någon splittrad säsong där han producerat halvdåligt i ECHL och sen kommit igång lite i norska ligan. Henrion även han halvkass i ECHL, drar över till finska andraligan och producerar 14 pinnar på elva matcher.

Man hade ju blivit klassad som en riktig dåre om man trott att Lagacé skulle leka hem poängligan med nio poängs marginal och att Henrion skulle stänka dit 33 mål. Det är fan sjuka siffror alltså, till en förmodat jävligt låg peng. Framförallt om man ser till vad Kenttä fick ut av dom. Det är svårt detta med scouting alltså, det märker man ju onekligen.

palleparling: Har svårt att se att han inte skulle bli kvar i SHL, det är ju hans ambition också. Men står han där framåt augusti och KHK, RBK, BIF, MIF och Modo inte visat något större intresse så kan man väl hoppas åtminstone. Men spelartypen som sådan är så klart mycket intressant, för alla klubbar ska tilläggas.

Angående Crippe så är det väl bäst för alla skulle jag nog vilja säga om han inte hamnar här. Jag hade inte gråtit blod om så blivit fallet men jag tycker inte riktigt att han hade passat in i kravspecen för vilka som ska representera Timrå IK framöver. Snacket har ju varit att man letar ett jobb åt honom så det är ju en billig lösning som hade varit på gång, gissningsvis så låg han utanför de där tre forwardsen som Nubben pratade om. Han har väl sannolikt aldrig jobbat i vuxen ålder så då vill han antagligen runda av sista säsongerna som aktiv med att jobba halvtid också. Janne borde väl ha någon syssla för honom på salteriet tycker man, slicka frimärken eller nått.

Redigerad kommentar

hubbenorlen: ja man tycker ju det. med tanke på att ett lag som Asplöven hade råd med Henrion och Lagacé förra säsongen... Båda spelarna var fullständigt dominerande! och varför finns det inte möjligthet till någon sådan spetsvärvning? inbilla mig inte att Asplöven har högre spelarbudget än oss! 

palleparling: Det vore en fantastiskt fin värvning. Och nog borde väl Nubben ha pengar till honom nu när arenan säljs?

Alexander Deilert skulle sitta fint att få in i Timrå. Offensiv back som är högerskytt, vad, mer kan man önska? Han var inte dålig defensiv i BIK Karlskoga heller så, endast 26 år!

Redigerad kommentar

El Maco: Jag tror inte på honom i allsvenskan. Norska ligan är sämre än allsvenskan och statsen från Italien imponerar inte, och den ligan är ju ännu sämre. Detta, plus två assist på elva matcher i Finland, säger mig att han inte skulle vara den ledande offensiva spelaren vi behöver.
I mina ögon är han en minsta motståndets lag-spelare.

JobbaPuck: Var han nära? Det var ju få forwardplatser kvar när ryktet kom upp. Kan mycket väl vara rätt beslut att låta honom vara sett till ålder och prestation sist det begav sig. Men han verkar ju ha gått bra i Norge och är egen produkt. Men klockren matchning med spelartypen som bobbarnas byggde laget runt förra året så Gärde kan vara en bra destination .

JobbaPuck:

Precis enligt mina spekulationer, med andra ord. Inklusive Bobbers intresse och allt. Ett lagom sunkigt rykte, som det kändes. Oftast är det de som är de sanna ryktena.

Oscar Johansson som sagt ser ut att bli kvar men de flesta hade nog redan gissat det sedan tidigare misstänker jag.

Vi kan av allt att döma avskriva mitt namn. Blir troligast bobbarna där. C.S var initialerna.

Vargher85: Det är väl prislappen som får justeras då om de ska bli överens? Han kan väl motiveras med rutin, karaktär och att alla inte kan vara 22:åriga nyförvärv i ett lagbygge.

Corvo: Inte förvånande att man planerar att starta säsongen med åtta backar och tolv forwards. Allt annat hade kommit som en överraskning för mig.

Jag är också helt övertygad om att Oscar Johansson kommer att ta en av forwardsplatserna, och det är inte mig emot. Visst, produktionen var dålig den gångna säsongen, men han gjorde ändå nytta och det finns ingenting som säger att det inte kan bli mer poäng från Ogge nästa säsong. När etablerade spelare försvinner så kommer det nog finnas utrymme för honom att grisa in ett och annat mål.

Angående Molinder så kan jag inte tänka mig att han kommer att få ett nytt kontrakt. Han är trots allt tjugoåtta år, relativt dyr och har en begränsad offensiv, medan Timrå är ett lag med skral ekonomi som i första hand behöver offensiv spets. Nej, för mig skulle en förlängning var obegriplig.

Sputnik: När det kommer till Hults ersättare så misstänker jag att han redan är värvad och att det är Johan Johnsson.

Ingen spelare som jag har lagt märke till varken när vi mötte Mora i vintras eller Troja Ljungby säsongen innan. Men verkar enligt statistiken samt vad jag har läst vara utpräglad playmaker och har precis som Hult snittat lite drygt en halv poäng per match i Hockeyallsvenskan dom två senaste säsongerna.

Självklart inte lika rutinerad som Hult då han är sex år yngre. Men å andra sidan får vi en spelare med betydligt större utvecklingspotential.

Kan nog bli bra. Hoppas jag.

Som jag har varit inne på tidigare så finns det på förhand ingen utpräglad poängkung i laget utan det krävs att ett par spelare får sina genombrott på seniornivå. Tänker då främst på Johnsson, Lindgren, Marklund, Wedin och John Westin.

OJ räknar jag med att han får förlängt. Att han ännu inte är klar officiellt skulle jag kunna gissa handlar om att Nubben inte känner någon brådska då jag har svårt att se att Oscar har något annat lag än Timrå som sitt förstahandsval.

Finns det några konkreta uppgifter på att Molinder får nytt kontrakt eller är det bara ett forumsrykte som har ploppat upp nu dom senaste dagarna?

Molinder har presterat alldeles för lite till en antagligen för hög lön både i Elitserien och den första säsongen i Allsvenskan. Men efter att ha startat även föregående säsong svagt så blev det verkligen skillnad och han gjorde faktiskt en hel del nytta. Främst defensivt men även offensivt. 19 poäng är absolut godkänt för att vara Molinder.

Jag hade dock räknat med att han inte skulle få förlängt utan istället hamna i Tyskland, Norge eller något annat land ute i Europa.

Men kan han prestera lika bra som större delen av fjolåret för en lägre lön så varför inte?

Min gissning var att dom tre sista forwardsposterna skulle gå till OJ, offensivt nyförvärv samt någon junior eller förstaårssenior. T ex Martin Mellberg och/eller Jonathan Dahlén.

Men 13 forwards fungerar naturligtvis så Oscar, Molinder, offensivt nyförvärv samt Jonathan Dahlén som främst får inrikta sig på att utvecklas i Superelit en säsong till men som ändå får A-lagskontrakt och är beredd att hoppa in vid skador, sjukdomar och avstängningar låter väl okej på förhand. Eller?

Redigerad kommentar

Ni är alla helt fel ute. "Bekant pjäs med massor av rutin samt titlar och landskamper på meritlistan." Förstår ni inte att det är Laurent Meunier?!

36 år gammal och spelar just nu VM för Frankrike där han är lagkapten för VM-truppen för 11e säsongen på raken.

Undrar varför HV71 inte gav Oscar Sundh förnyat förtroende för två år sedan förresten. Mig veterligen så var han väldigt populär hos Jönköpingspubliken och trivdes även själv som fisken i vattnet i klubben.

Man får väl glädjas för både Oscars och Simon Öneruds skull att dom har fått kommit tillbaka till HV71. Och att dom slipper ha en lat jävel som Kolan att dras med som lagkamrat.

Att kombinera att spela matcher ihop med lite semester och att tjäna fina pengar utan lika tuff försäsongsträning i löparspåret, backintervaller samt åtskilliga timmar i styrkerummet och på det få lönen i tid och dessutom slippa undan att betala så himlans mycket i skatt kan jag tänka mig passar Kolan som handen i handsken nu när han har hunnit bli 30 år.

Var han värdig som Lehtonens ersättare? Nej knappast. Usch. Bara tanken på att han och Jokela spelade i Timrå samtidigt får mig att vilja förtränga säsongen 2010/2011 helt.

Vad ska man tänka och tro kring en back och ytterligare tre forwards då? Inget oväntat i sig men vad kan man ha för förhoppningar?

Vi står med sex backar idag och eftersom Nubben nämner åtta så är det alltså en värvning och en plats för lån/junis (Lander antar jag). Här hoppas jag på rutin. Detta bör bli den back som ska försöka fylla skorna efter Robin Persson.

Forwardssidan... jag skulle bli väldigt överraskad om inte Oscar Johansson får förlängt. Han tränar med laget redan nu och bör onekligen vara en del av detta lag. Trots att produktionen avtog fullständigt i år så tog han ändå ett väldigt stort defensivt ansvar. Det finns alltså potential till att få en billig ytterforward som är bra i BP, har TIK som moderklubb och som dessutom har dokumenterad förmåga att producera 10-18 mål per säsong. Kan han hitta tillbaka till 13/14-formen så har vi en spelare som skottar in fula mål i trängda lägen. Han borde kunna utvecklas till att bli något i klass med vad Börje var för MIF i år, sylvass framför kassen. De flesta mål han gjorde 13/14 var ju just framför mål som jag minns det.

Ska man gå på vad som ryktats under senaste dygnet så förlänger man även med Molinder alltså. Jag vet att det är en spelare som vi älskar att hacka på och som fortfarande får lida för att han åkte runt och såg menlös ut under sista åren i ES. Han var även usel under första allsvenska säsongen, tillsammans med övriga rutinerade spelare. I år så hände det däremot något, tycker jag. Han saknades när han var borta några matcher där kring jul vill jag minnas. Jag kan förstå tanken med att förlänga med honom, en utpräglad center och duglig för allsvensk nivå. Frågan är väl däremot hur mycket tilltro man ska våga ha till att typ Marklund, Lindgren och Johnsson ska stå för produktionen. Centerfrågan är oklar. Kan Öhrn kanske få till det? Jag vet inte. Klart är att mer rutin behövs på forwardssidan. Crippe? Vi får väl se...

"Under måndagen rapporterade vi att Sundsvall Hockey är intresserat av Alexander Larsson, som tidigare spelat både för Sundsvall Hockey och Timrå IK, samt att man för en dialog med ex-tikaren Christian Söderström.
Silly season går vidare och både Sundsvall Hockey och Timrå IK jobbar hårt med att spika sina trupper inför kommande säsong.
Sporten har kollat läget med båda klubbarnas sportchefer.
Läget i lagen skiljer sig en hel del åt så Sundsvall Hockey endast har sex spelare under kontrakt i dagsläget, samtidigt som Timrå har 17.
I Sundsvalls fall kommer de sex spelarna snart att bli fler.
– Vi har några namn som i princip är klara men som vi inte gått ut med ännu, säger sportchefen Stefan Lindqvist och fortsätter:
– Jag hade önskat att vi kanske skulle ligga lite längre fram, men jag känner ingen brådska utan vi får jobba tålmodigt.
Sundsvall kommer framför allt att prioritera försvarsspelet.
– Vi förväntar oss att tillbringa mer tid i egen zon den kommande säsongen och därför tittar vi lite extra på några defensiva pjäser. Som det ser ut i dagsläget vill vi ha in åtminstone en ny back utifrån, en riktigt bra back som kan vara etta eller tvåa i ranking. Som det ser ut i dag kommer vi starta med sju backar och sedan får vi se om det blir 11, 12 eller 13 forwards när vi går på is i augusti, säger Stefan Lindqvist.
Den sista backvärvningen kan han komma att vänta med.
– Vi ska i alla fall ha möjligheten att ta in en spetsback om det går i lås. Men sedan kanske backsidan fungerar jättebra som den är.
Timrås Kent Norberg har kommit längre med sitt pussel. Han är nöjd med utvecklingen, och nu återstår bara ett fåtal luckor att fylla.
– Det känns som att vi är där vi vill vara. Vi har några platser kvar att fylla och där håller vi på att titta på lösningar. Vi ska ha in en back till och tre forwards som det ser ut nu. Totalt siktar vi på att ha tolv forwards och åtta backar i truppen. Jag tror att vi kan vara klara relativt snart.
– Vi har några klubbar som vi samarbetar med i SHL, men jag vill inte gå in på vilka. Där kan det komma loss ytterligare några spelare under resans gång, säger han.
Laget vill bygga vidare på spelet från förra säsongen, men med vissa förändringar i försvarsspelet, där man haft problem.
– Spelmässigt tycker jag att vi på det stora hela var bra i fjol, men vårt problem var att vi släppte in för mycket mål. Nu behöver vi bli lite större, framför allt på backsidan, och där har vi fått in ett par intressanta nyförvärv, säger Kent Norberg."

GurraG: Det är vad de vill att vi ska tro.

GurraG: Erik Gunno ?

sargad: Oscar är redan klar för HV.

Kapten Nosring: Jonsson fick avsluta karriären i vintras i Lulä p g a skada.

hubbenorlen: Oscar Sund?

Nej fan det är ju Robin Jonsson såklart..

edit: om det inte vore för att han tydligen lagt av så hade det ju varit alldeles typiskt

Redigerad kommentar

Kapten Nosring: Eller målvakt....?

En pjäs känns ju allmänt som en back ;) Caslava eller Lehtonen! ...

eller Jokela.. fan kan fortfarande brusa upp mig över indianaren han gjorde i slutskedet av den där DIF matchen, fastän det faktiskt inte ledde till ett baklängesmål

Redigerad kommentar

El Maco: Känns ju lite osexigt.

Vargher85: Du har redan fått ett gilla av mig och snart får du ett till av Smokey

El Maco: Fattar ni inte att det är Nik Zupancic...

Timrå Icon: Så dumt. Vi torkar upp korven och funderar på om inte Micke Lind skulle hålla för en omedelbar Come back? Känns fortfarande onödigt att han flyttade till Brynäs.

El Maco: Nu bajsade du på festen.....

hubbenorlen: Själv tror jag Hemp prickade rätt på ryktesstartarens antydan direkt. Men jag uppskattar övriga förslag med.

Hahl Bundy: Många verkar ju göra det, inklusive undertecknad – som gått igenom gamla trupper från tiden i SHL. Det enda rimliga namnet är Riku Hahl.
Och det vet jag inte vad jag tycker om.  

hubbenorlen: Lite random talk... vem bryr sig ijentligen? Finns ingen som bryr sig överhövan.

hubbenorlen: Ja, det är ingen slump att Crosby valde att åka till Europa och spela VM just i år. Sen säger jag inte mer... Har lovat Nubben att inte göra det.

Redigerad kommentar

JobbaPuck: Vilken cliffhanger!
Jag tror på Tjobba eller Bulla....

El Maco: Fascinerande hur man kan börja spekulera vilt och hoppas tack vare ett par meningar om ett fullständigt obekräftat rykte.

JobbaPuck:   Vampola eller Fleury

El Maco: Linkin = Linkan. Men Linkin låter nästan coolare? Love you autocorrect.

JobbaPuck: Ja, det kan inte vara Corso i alla fall. Någon såg Linkin handla skyffel på järnbutiken så han ska säkert skotta åt Corso i vinter.

Om man som jag undrar vad Corso gjort på slutet så kan jag meddela att han lirat i Minsk. Men inte i Dinamo i KHL utan i ett lag i nationella Vitryska ligan. Känns ju sådär glamouröst för Daniel. Men Lukasjenko kanske ordnar med skottning av straffångar så att sportcheferna slipper stå för servicen?

JobbaPuck: Pavel Rosa? men "bekant" vet inte. Superbacken Mikko Lehtonen då?

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Rimligt med båda. Plus Caslava.

Hahl Bundy: pyrret. Ja tack!!

« · 1684918 · »